جستجو برای:
  • صفحه اصلی
  • فروشگاه روابط‌عمومی
  • رویدادهای روابط‌عمومی
    • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • صفحه اول کنفرانس‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • نمایه مقالات کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
    • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
    • روز ملی روابط‌عمومی
    • روز جهانی روابط‌عمومی
    • کنفرانس ویدئویی روابط‌عمومی ایران
    • همایش ملی زن و روابط عمومی
    • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
  • جوایز روابط‌عمومی
    • جایزه دکتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • آشنایی با جایزه دکتر حمید نطقی
      • شیوه‌نامه اعطای جایزه دكتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
    • جشنواره مردمداری ایران
      • ماموریت ما
      • بروشور نخستین جشنواره مردم‌داری ایران
      • دستورالعمل ارزیابی نخستین جشنواره مردم‌داری ایران
    • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
    • چهره‌های ماندگار روابط‌عمومی
    • جایزه کمپین‌های برتر روابط‌عمومی
    • جایزه ملی روابط‌عمومی دانش‌بنیان
    • جایزه صنعت روابط‌عمومی ایران
  • انتشارات کارگزار روابط‌عمومی
  • موسسه کارگزار روابط‌عمومی
  • شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران
  • IRANPR
  • تماس با ما
[the-social-links]
  • 021-66943670
  • info@kpri.ir
  • رویدادها
  • انتشارات
  • نگارخانه
  • خبرنامه
  • ارتباط
  • IRANPR
موسسه کارگزار روابط‌عمومی
  • خانه
  • فروشگاه‌ روابط‌عمومی
    • کتاب
    • مقاله
    • پاورپوینت
    • مجله و بسته آموزشی
    • ویدئو
    • استانداردها و راهنماها
  • آموزش روابط‌عمومی
    • درباره آموزش روابط‌عمومی
    • رویدادها و دوره‌های آموزشی جدید
    • رویدادها و دوره‌های آموزشی برگزار شده
    • اندیشکده آموزش روابط‌عمومی
    • فرم ثبت‌نام دوره‌های آموزشی
  • جوایز روابط‌عمومی
    • جایزه دکتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • آشنایی با جایزه دکتر حمید نطقی
      • شیوه‌نامه اعطای جایزه دكتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • برگزیدگان جایزه دکتر نطقی
    • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
    • جشنواره مردم‌داری ایران
      • ماموریت ما
      • دستورالعمل ارزیابی نخستین جشنواره مردم‌داری ایران
      • بروشور نخستین جشنواره مردم‌داری ایران
      • جوایز ویژه روابط‌عمومی ایران
      • مدال‌های روابط‌عمومی ایران
    • جایزه صنعت روابط‌عمومی ایران
    • جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی
    • جایزه کمپین‌های برتر روابط‌عمومی
    • جایزه ملی روابط‌عمومی دانش‌بنیان
    • چهره‌های ماندگار روابط‌عمومی
    • جایزه شجاعت
    • ارسال آثار
  • رویدادها
    • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران – 1401
      • نمایه مقالات کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • آرشیو کنفرانس‌ بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
    • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
    • کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی
    • کنفرانس ویدئویی روابط‌عمومی ایران
    • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
    • همایش ملی زن و روابط عمومی
    • تور علمی آموزشی مالزی
    • نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای روابط‌عمومی
    • روز جهانی روابط‌عمومی
    • روز ملی روابط‌عمومی
  • مقالات
    • روابط‌عمومی
    • تاریخ روابط‌عمومی
    • استانداردهای روابط‌عمومی
    • روابط‌عمومی الکترونیک
    • پیشکسوتان روابط‌عمومی
    • جوایز
    • مدیریت بحران
    • ارتباطات
    • تبلیغات و بازاریابی
    • تجارت و کسب‌وکار
    • بانکداری
  • درباره ما
    • موسسه کارگزار روابط‌عمومی
    • انتشارات کارگزار روابط‌عمومی
    • فعالیت‌ها و آثار مهدی باقریان
0

ورود و ثبت نام

آخوندی حجت را تمام کرد: لطفا بوق نباشیم!

27 اسفند 1400
ارسال شده توسط انتشارات کارگزار روابط‌عمومی
تاریخ روابط‌عمومی ، یازدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران ، یونس شکرخواه
26 بازدید

“روابط عمومی، بوق وزارتخانه نیست” این سخن یک منتقد رسانه ای یا استاد دانشگاه نیست بلکه این تعبیر یک “مدیر ارشد دولتی”، یعنی عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی است که روز گذشته در یک کنفرانس روابط عمومی‌خطاب تمامی‌روابط عمومی‌ها، بیان شده است؛ سخنی که باید آن را بر سر در هر روابط عمومی‌نصب کرد.

در یازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی که روز گذشته، 27 مهرماه به همت موسسه کارگزار روابط عمومی، در هتل المپیک برگزار شد، دکتر یونس شکرخواه، استاد علوم ارتباطات اجتماعی که به نام پدر ارتباطات دیجیتال هم شناخته شده است، ششمین جایزه پدر علم روابط عمومی‌(دکتر نطقی) را دریافت کرد. نکته جالب در این مراسم، تاکید وزیر راه و شهرسازی بر دو موضوع بسیار مهم است:

1- وزیر راه و شهرسازی خود را به عنوان یکی از شاگردان دکتر شکرخواه استاد ارتباطات و روابط عمومی‌معرفی کرد.
2- وزیر راه و شهرسازی به عنوان یک مدیر ارشد دولتی اشاره کرد که روابط عمومی‌ها نباید بوق تبلیغاتی باشند.

گزاره‌های اول و دوم با یکدیگر پیوند نزدیکی دارند؛ چرا که شکرخواه، استاد به روز و به قول امروزی‌ها آپدیت ارتباطات است که بسیاری از مدیران کنونی روابط عمومی‌و اطلاع رسانی که تخصص شان با حرفه شان مرتبط است، مستقیم و یا غیر مستقیم از شاگردان ایشان بوده اند و البته اشاره آخوندی به شاگردی شکرخواه با توجه به سن و سال و سوابق هر دو، نشان از نگاه فروتنانه وزیر نیز دارد.

نکته دیگر اینکه دکتر شکرخواه از جمله اساتید ارتباطات و روابط عمومی‌است که در عمل ثابت کرده است: “روابط عمومی‌بوق نیست” و نگاه نقادانه صاحبنظران، رسانه‌ها و مخاطبان یک سازمان به مدیران ارشد، میانی و سرپرستی یک سرمایه است.

توصیه کوتاه اما مهم وزیر راه و شهرسازی را چه خطاب به زیرمجموعه‌های خود در وزارتخانه و خصوصا حوزه‌های مختلف حمل و نقل اعم از ریلی، جاده ای، دریایی، هوایی و سایر حوزه‌های مرتبط بدانیم و چه آن را به تمامی‌روابط عمومی‌ها و وزارتخانه‌های دولتی و نیز بخش خصوصی تسری دهیم، حاوی پیام ارزشمندی در موضوع تقویت اطلاع رسانی و ارتباط بین روابط عمومی‌و رسانه است.

روزنامه نگاری در کشور ما حدودا قدمتی 180 ساله دارد و روابط عمومی‌نیز بیش از نیم قرن است که پا به عرصه ظهور گذاشته و البته سال‌هایی را بعد از انقلاب با توجه به آنچه ماهیت غربی اش خوانده شد، در خاموشی گذرانده است. نکته جالب توجه اینکه بسیاری از متولیان روابط عمومی‌چه در آمریکا به عنوان پایه گذار این رشته و چه در ایران، خود پیش از راه اندازی یا حضور در عرصه روابط عمومی، روزنامه نگار بوده اند.
از این رو، درک متقابل جایگاه روابط عمومی‌و رسانه هم برای فعالان رسانه ای و هم برای کارگزاران روابط عمومی‌حایز اهمیت است.

با این حال، به نظر می‌رسد ما ایرانیان عصر حاضر، شیوه‌های نقدپذیری و حتی نقادی یعنی نقد کردن را به درستی نیاموخته ایم. گاهی چنان تیشه به ریشه افراد یا موضوعی می‌زنیم که گویی هیچ اقدام مثبتی در این عرصه انجام نشده و بیشتر از آن، بسیاری اوقات روابط عمومی‌ها، آن چنان نگاهی تدافعی و واکنش گرانه، در مقابل یک نقد سازنده و اصولی که کاملا مستدل ارایه شده، دارند که گویی مقامات عالی یک وزارتخانه یا سازمان دولتی یا هر دستگاه و نهاد خصوصی، مبرا از خطا هستند و بدتر از همه اینکه به قول وزیر راه و شهرسازی، مسیر بوق تبلیغاتی و روابط عمومی‌تبلیغاتی را که در ادبیات روابط عمومی‌از آن به عنوان روابط عمومی‌تمجیدگرانه یاد می‌شود، طی می‌کنند.

با این حال باید پذیرفت هنوز نقادی در کشور ما، از سوی سازمان‌ها خصوصا نهادهای دولتی، چندان تاب آورده نمی‌شود همان گونه که برخی از فعالان رسانه ای نیز ادبیات نقد کردن را به درستی فرانگرفته اند لیکن یکی از ویژگی‌های سازمانی هر روابط عمومی، شفاف سازی صحیح عملکردها و اطلاع رسانی آن به طور جامع و دقیق به مخاطبان است تا از بروز هرگونه شایعه و بحران در سازمان پیشگیری کند.

پاسخگویی و ارایه جوابیه‌های مستدل به نقدهای رسانه ای از دیگر وظایف روابط عمومی‌هاست نه اینکه از رسانه‌ها مخصوصا رسانه‌های الکترونیک – که امروزه گسترش یافته اند – بخواهند خبر یا مطلب درج شده را از خروجی خود حذف کند یا تغییر دهد! و یا با اعمال فشار به دلیل وابستگی‌های مالی رسانه‌ها، به قول آخوندی، آنها را نیز مانند خودشان به بوق تبلیغاتی سازمان تبدیل کنند. برخلاف تصور، این موضوع نه به سود سازمان است و نه به نفع رسانه گرچه در ظاهر امر، هر دو به گونه ای از آن منتفع می‌شوند.

این سخن، یعنی اینکه روابط عمومی‌ها بوق تبلیغاتی نباشند، به این مفهوم نیست که مدافع سازمان خود نباشند بلکه مدافع بودن را به درستی تعریف کنند. گاهی اوقات دفاع از سازمان و مدیر، نقد کردن وی است نه تمجید از وی. در هنگام بروز بحران یا اعتراض، عذرخواهی کردن و اطلاع رسانی شفاف، مسیر درست است نه پنهان کردن و توجیه کردن. همان گونه که رسانه‌ها نیز نباید بوق تبلیغاتی گروه‌هایی باشند که برخلاف منافع و مصالح عمومی‌جامعه حرکت می‌کنند.

روابط عمومی‌ها، باید پیشتاز راه انتقاد و آزادی باشند و از سخنگویی صرف سازمان به مشاور زبده مدیران تغییر جهت دهند تا در گرو این خصوصیت مهم، اصلاح و بهبود عملکرد و رضایت مخاطبان حاصل شود.

بر اساس تحقیقات انجام شده در حوزه اطلاع رسانی، یکی از مهم ترین مشکلات روابط عمومی‌ها در سازمان‌ها، نگرش نامناسب مدیر ارشد سازمان به فعالیت روابط عمومی‌و عدم شناخت وی از کارکردهای اطلاع رسانی است. خوشبختانه آخوندی نشان داده است از این دسته مدیران نیست و با این سخن، حجت بر مدیران روابط عمومی‌تمام است.

انتظار می‌رود اکنون که جناب آخوندی خود را شاگرد دکتر شکرخواه می‌داند و مشخصا اعلام می‌کند “روابط عمومی‌بوق وزارتخانه و تبلیغات نیستند”، روابط عمومی‌ها نیز همسو با نگرش این مدیر فهیم و بادانش دولتی در عرصه اطلاع رسانی، حرکت و پیشتازی نمایند. ضمن سپاس از همه تلاشگران این عرصه، بار دیگر یادآور می‌شود: لطفا بوق نباشیم!

منبع: تین نیوز

برچسب ها: روابط عمومی، بوق وزارتخانه نیستعباس آخوندیلطفا بوق نباشیم!وزیر راه و شهرسازی
انتشارات کارگزار روابط‌عمومی

مطالب زیر را حتما بخوانید
  • بازدید رئیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی از استودیو آموزشی رعد

    4 بازدید

  • “ايمن سازی” مردم در برابر اخبار جعلی

    8 بازدید

  • فراخوان مقاله نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران

    10 بازدید

  • به يك روابط‌عمومی متاورسی تبديل شويم

    11 بازدید

  • روابط‌عمومی متاورس

    24 بازدید

  • روابط‌عمومی و دو رویداد بزرگ ملی و بین‌المللی

    28 بازدید

لینک کوتاه:

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
موضوعات محتوا

گزارش کامل برگزاری نخستين جشن ملی روابط‌عمومی

گزارش وضعیت رسانه‌ها در سال 2022

روابط‌عمومی و دو رویداد بزرگ ملی و بین‌المللی

رویدادها و آثار روابط‌عمومی

اعتبار الکترونیک

Whatsapp Telegram Facebook Linkedin

لینک‌های مفید

  • خانه
  • فروشگاه روابط‌عمومی
  • دوره‌های آموزشی روابط‌عمومی
  • جایزه صنعت روابط‌عمومی
  • رویدادهای روابط‌عمومی
  • مقالات روابط‌عمومی
  • انتشارات روابط‌عمومی
  • کتب روابط‌عمومی
  • رزومه مهدی باقریان
  • فعالیت‌ها و آثار مهدی باقریان

رویداد روابط‌عمومی

  • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
  • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
  • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
  • جایزه دکتر نطقی
  • جشنواره مردمداری ایران
  • کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی
  • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
  • همایش ملی زن و روابط عمومی
  • نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای روابط‌عمومی
  • تور علمی آموزشی مالزی

روابط‌عمومی چیست؟

روابط‌عمومی شامل همه راه‌های برقراری ارتباط با مخاطبان، مشتریان و  گروه‌های ذینفع است.
 روابط‌عمومی با تعامل و تولید روابط‌، فرصت‌های زیادی برای سازمان‌ها و شرکت‌ها فراهم می کند.
 متخصصان روابط‌عمومی با برنامه‌ریزی و استفاده از ابزارها، فنون و تکنیک‌های روابط‌عمومی می‌توانند یک تصویر عمومی مثبت (خوشنامی = شهرت+ اعتبار) را برای سازمان‌ها و شرکت‌های خود ایجاد، حفظ، توسعه و مدیریت کنند. 

تمامی حقوق برای موسسه کارگزار روابط‌عمومی محفوظ می‌باشد.

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت