جستجو برای:
  • صفحه اصلی
  • فروشگاه روابط‌عمومی
  • رویدادهای روابط‌عمومی
    • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • صفحه اول کنفرانس‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • نمایه مقالات کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
    • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
    • روز ملی روابط‌عمومی
    • روز جهانی روابط‌عمومی
    • کنفرانس ویدئویی روابط‌عمومی ایران
    • همایش ملی زن و روابط عمومی
    • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
  • جوایز روابط‌عمومی
    • جایزه دکتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • آشنایی با جایزه دکتر حمید نطقی
      • شیوه‌نامه اعطای جایزه دكتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
    • جشنواره مردمداری ایران
      • ماموریت ما
      • بروشور نخستین جشنواره مردم‌داری ایران
      • دستورالعمل ارزیابی نخستین جشنواره مردم‌داری ایران
    • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
    • چهره‌های ماندگار روابط‌عمومی
    • جایزه کمپین‌های برتر روابط‌عمومی
    • جایزه ملی روابط‌عمومی دانش‌بنیان
    • جایزه صنعت روابط‌عمومی ایران
  • انتشارات کارگزار روابط‌عمومی
  • موسسه کارگزار روابط‌عمومی
  • شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران
  • IRANPR
  • تماس با ما
[the-social-links]
  • 021-66943670
  • info@kpri.ir
  • رویدادها
  • انتشارات
  • نگارخانه
  • خبرنامه
  • ارتباط
  • IRANPR
موسسه کارگزار روابط‌عمومی
  • خانه
  • فروشگاه‌ روابط‌عمومی
    • کتاب
    • مقاله
    • پاورپوینت
    • مجله و بسته آموزشی
    • ویدئو
    • استانداردها و راهنماها
  • آموزش روابط‌عمومی
    • درباره آموزش روابط‌عمومی
    • رویدادها و دوره‌های آموزشی جدید
    • رویدادها و دوره‌های آموزشی برگزار شده
    • اندیشکده آموزش روابط‌عمومی
    • فرم ثبت‌نام دوره‌های آموزشی
  • جوایز روابط‌عمومی
    • جایزه دکتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • آشنایی با جایزه دکتر حمید نطقی
      • شیوه‌نامه اعطای جایزه دكتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • برگزیدگان جایزه دکتر نطقی
    • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
    • جشنواره مردم‌داری ایران
      • ماموریت ما
      • دستورالعمل ارزیابی نخستین جشنواره مردم‌داری ایران
      • بروشور نخستین جشنواره مردم‌داری ایران
      • جوایز ویژه روابط‌عمومی ایران
      • مدال‌های روابط‌عمومی ایران
    • جایزه صنعت روابط‌عمومی ایران
    • جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی
    • جایزه کمپین‌های برتر روابط‌عمومی
    • جایزه ملی روابط‌عمومی دانش‌بنیان
    • چهره‌های ماندگار روابط‌عمومی
    • جایزه شجاعت
    • ارسال آثار
  • رویدادها
    • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران – 1401
      • نمایه مقالات کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • آرشیو کنفرانس‌ بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
    • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
    • کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی
    • کنفرانس ویدئویی روابط‌عمومی ایران
    • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
    • همایش ملی زن و روابط عمومی
    • تور علمی آموزشی مالزی
    • نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای روابط‌عمومی
    • روز جهانی روابط‌عمومی
    • روز ملی روابط‌عمومی
  • مقالات
    • روابط‌عمومی
    • تاریخ روابط‌عمومی
    • استانداردهای روابط‌عمومی
    • روابط‌عمومی الکترونیک
    • پیشکسوتان روابط‌عمومی
    • جوایز
    • مدیریت بحران
    • ارتباطات
    • تبلیغات و بازاریابی
    • تجارت و کسب‌وکار
    • بانکداری
  • درباره ما
    • موسسه کارگزار روابط‌عمومی
    • انتشارات کارگزار روابط‌عمومی
    • فعالیت‌ها و آثار مهدی باقریان
0

ورود و ثبت نام

ترغیب به عنوان علم، نه هنر

27 بهمن 1399
ارسال شده توسط موسسه کارگزار روابط‌عمومی
تازه‌های سایت
91 بازدید

اگر دنیا صحنه نمایش باشد، تغییرات کوچک در گفتگو‌های شما می‌توانند موجب تغییرات چشمگیر شوند.

لطیفه‌ای قدیمی‌است که هنری یانگمن درباره محل اقامت خود در شب قبل می‌گوید:

” چه هتلی! حوله‌ها آنقدر بزرگ و کرکی هستند که به سختی می‌توانم چمدان خود را ببندم.”

طی چند سال گذشته، این دو راهی اخلاقی که میهمانان هتل با آن روبرو می‌شدند تغییر کرده است؛ این که آیا حوله‌های هتل را با خود ببرند یا نه، جای خود را به این سوال داده که آیا طی اقامت خود، حوله‌ها را مجددا استفاده کنند یا درخواست تعویض حوله خود با حوله نو بدهند. با قبول روزافزون برنامه‌های محیط زیستی توسط هتل‌ها، از تعداد بیشتری از مسافران خواسته می‌شود که از حوله‌های خود مجددا استفاده کنند، به نگهداری از منابع کمک کنند، انرژی ذخیره کنند و مقدار آلاینده‌های مربوط به مواد شوینده که به محیط زیست وارد می‌شوند را کاهش دهند. در اغلب موارد، این درخواست در قالب کارتی که در حمام اتاق این میهمانان قرار می‌گیرد ارائه می‌شود.

این کارت‌ها، بینش‌هایی شاخص از رازهای غالبا مخفی علم ترغیب به دست می‌دهند. با گنجینه‌ای نامحدود از کلمات و جملات، چه جمله‌ای باید روی کارت نوشته شود که این درخواست را نزد میهمانان، ترغیب برانگیزتر کند؟ پیش از ارائه پاسخ که در دو فصل ابتدایی (کتاب “مرا قانع کنید! (رازهای ترغیب) به آن می‌پردازیم، بیایید بپرسیم چگونه طراحانِ پیام‌های روی کارت‌های کوچک، میهمانان را به شرکت در این برنامه‌ها ترغیب می‌کنند.

تحقیقی که روی ده‌ها پیام کارت‌های درخواست هتل‌ها در سراسر دنیا انجام شده نشان می‌دهد که غالبا این کارت‌ها تلاش می‌کنند منحصرا با تاکید بر اهمیت حفاظت از محیط زیست، افراد را به استفاده دوباره حوله‌ها تشویق کنند. تقریبا همیشه به میهمانان اطلاع داده می‌شود که استفاده مجدد از حوله‌های‌شان، منابع طبیعی را از نقصان و بی‌نظمی، بیشتر حفظ می‌کند. اغلب این اطلاعات مناظری چشمگیر از عکس‌های مربوط به محیط زیست، از رنگین‌‎کمان گرفته تا قطره‌های باران و جنگل‌های بارانی تا حتی گوزن شمالی را شامل می‌شود.

در مجموع، این فن ترغیب به نظر موثر می‌آید. برای مثال، بر طبق گزارشِ یکی از بزرگترین تولیدکنندگانِ این علائم، اغلب میهمانانی که فرصت شرکت در این برنامه را پیدا می‌کنند حداقل یک بار در طول اقامت خود حوله‌شان را مجددا استفاده می‌کنند. می‌توان گفت میزان مشارکت حاصل از این علائم خیره کننده است.

با این وجود، روانشناسان علوم اجتماعی، همیشه در پی آن هستند که خرد علمی‌خود را برای تولید سیاست‌ها و روش‌های موثرتر به‌کار گیرند. مانند بیلبوردهای کنار خیابان که می‌گویند “تبلیغ خود را این‌جا قرار دهید” این کارت‌های کوچکِ بازیافتِ حوله هم با ما سخن گفتند و عاجزانه خواستند “ایده‌های خود را این‌جا به منصه آزمایش بگذارید”. در نتیجه ما همین کار را کردیم و همان‌طور که توضیح خواهیم داد، نشان دادیم با تغییری کوچک در نحوه بیان درخواست، هتل‌ها می‌توانند کاری بهتر و بهتر انجام دهند.

البته این‌که چطور و با چه دقتی کسی می‌تواند تاثیر این کمپین‌های محیط زیستی را بالا ببرد تنها یک روی مسئله است. به طور گسترده‌تر، می‌خواهیم ادعا کنیم که همه می‌توانند با یادگیری فنون ترغیب که از لحاظ عملی ثابت شده‌اند، توانایی خود در ترغیب دیگران را افزایش دهند.

همان‌طور که این کتاب “مرا قانع کنید! (رازهای ترغیب) فاش می‌کند، تغییرات کوچک و آسان در پیام‌های ما می‌توانند آن‌ها را به شدت ترغیب کننده‌تر کنند. ما شما را به ده‌ها مطالعه ارجاع می‌دهیم که تعدادی از آن‌ها توسط ما و تعدادی توسط دانشمندان دیگر انجام شده‌اند و این نکته را در موقعیت‌های گوناگون نشان می‌دهند. در طول مسیر به بحث در مورد اصول این یافته‌ها نیز می‌پردازیم.

هدف اصلی ما مجهز کردن خواننده به فهمی‌بهتر از فرآیندهای اساسی روانشناسی است که چگونه می‌توانیم دیگران را به گونه‌ای تحت تاثیر قرار دهیم که نگرش‌ها و رفتارهای خود را به جهتی سوق دهند که برای هر دو طرف مثبت باشد. علاوه بر ارائه انواع فنون ترغیب موثر و اخلاقی، این که چگونه می‌توانید مراقب اثرات آشکار و پنهان تصمیم‌گیری خود باشید را هم به بحث می‌گذاریم.

مهمتر از همه، به جای تکیه بر روانشناسی عمومی‌یا تجربیات شخصی، روانشناسی زیربنایی این فنونِ موفق را همراه با شواهدی دقیق که آن‌ها را تایید می‌کنند بررسی می‌کنیم. این کار را با اشاره بر رخدادهایی مرموز انجام می‌دهیم که می‌توانند با درکی عمیق‌تر از روانشناسی اجتماعی توجیه‌پذیر باشند. مثلا چرا بلافاصله پس از درگذشت یک پاپ در تاریخ مدرن، انبوه مردم به مغازه‌هایی در مایل‌ها دورتر می‌روند تا سوغاتی‌هایی بخرند که ربطی به پاپ، واتیکان یا کلیسای کاتولیک ندارد؟

همچنین به شما درباره تنها وسیله اداری که باعث می‌شود تلاش شما برای ترغیب دیگران تاثیرگذارتر شود بینش می‌دهیم. لوک اسکای واکر به ما درباره رهبری می‌آموزد: اشتباهی که ارتباط‌گران اغلب مرتکب می‌شوند که باعث می‌شود پیام‌شان پس‌زده شود، چگونه نقاط ضعف خود را به نقاط قوت اقناع‌کننده تبدیل کنید و چرا گاهی دیدن خود- و دیده شدن توسط دیگران- به عنوان یک متخصص می‌تواند خطرناک باشد.

ترغیب به عنوان علم، نه هنر

بیش از نیم قرن بر روی ترغیب، مطالعه علمی‌انجام شده است. با این وجود تحقیق روی ترغیب علمی‌بوده که در ژورنال‌های آکادمیک به صورت خفته و مخفی انجام شده است. با در نظر گرفتن حجم گسترده تحقیقی که بر روی این موضوع انجام شده است، ممکن است صرف یک دقیقه زمان برای فکر کردن به این‌که چرا این تحقیقات اغلب نادیده گرفته شده‌اند مفید واقع شود. تعجبی ندارد که افرادی که می‌خواهند بر دیگران تاثیر بگذارند اغلب تصمیمات خود را بر مبنای علوم اقتصاد، علوم سیاسی و خط‌مشی عمومی‌می‌گذارند. با این حال گیج‌کننده آن است که چگونه تصمیم‌گیرندگان مرتبا در توجه و بکارگیری تئوری‌های اساسی روانشناسی شکست می‌خورند.

یک توضیح این است که برخلاف علوم اقتصاد، علوم سیاسی و خط مشی عمومی‌که افراد خود را نیازمند یادگیری از اشخاص دیگر می‌دانند، افراد باور دارند که دارای درکی شهودی از اصول روانشناسی هستند که از طریق تجربه در زندگی و معاشرت با دیگران به سادگی بدست آمده است. در نتیجه کمتر محتمل است که بیاموزند و هنگام تصمیم‌گیری، از تحقیقات روانشناسی استفاده کنند. این اعتماد به نفس بیش از اندازه، مردم را به سمتی هدایت می‌کند که فرصت‌های طلایی برای تاثیرگذاری بر مردم را از دست بدهند یا بدتر از آن با به کار بردن ناصحیح اصول روانشناسی، از آن به ضرر خود و دیگران استفاده کنند.

در کنار اعتماد بیش از حد به تجربیات شخصی، مردم به درون‌گرایی نیز بیش از اندازه تکیه می‌کنند. برای مثال، چرا شاغلان حوزه بازرگانی که مامور طراحی علائم استفاده مجدد حوله هستند اغلب منحصرا بر تاثیر این برنامه‌ها بر محیط زیست تمرکز می‌کنند؟ آن‌ها احتمالا کاری را انجام داده‌اند که هر کدام از ما انجام می‌دادیم- آن‌ها از خود پرسیدند، چه چیز من را به شرکت در این “برنامه‌های استفاده مجدد از حوله‌هایم” تشویق می‌کند؟ با بررسی محرک‌های خود، آن‌ها دریافتند علامتی که ارزش‌ها و هویت آن‌ها به عنوان فردی مسئولیت‌پذیر را هدف بگیرد مشخصا اشتیاق‌آور است. اما در انجام آن، آن‌ها موفق به درک این نشدند که چگونه می‌توانند با تغییر چند کلمه، مشارکت را افزایش دهند.

ترغیب یک علم است؛ اغلب به عنوان هنر در نظر گرفته شده است اما این خطاست. اگرچه قطعا می‌توان به هنرمندان بااستعداد آموخت چگونه توانایی‌های طبیعی خود را مهار کنند، هنرمند به واقع شاخص بودن، به استعداد و خلاقیتی بستگی دارد که هیچ معلمی‌نمی‌تواند در دیگری القا کند. خوشبختانه، این امر در مورد ترغیب صادق نیست. حتی افرادی که خود را در این حوزه موفق نمی‌یابند- همان کسانی‌که نمی‌توانند با چرب زبانی کودک را به بازی با اسباب بازی‌ تشویق کنند- می‌توانند بیاموزند چگونه با یادگیری روانشناسی ترغیب و استفاده از فنونی که تاثیرگذاری‌شان از لحاظ علمی‌تایید شده است، در این امر به موفقیت برسند.

چه مدیر باشید، چه وکیل، چه کارگر مراقبت‌های بهداشتی، سیاست‌گذار، پیشخدمت، فروشنده، معلم یا چیزی کاملا متفاوت، این کتاب، طراحی‌شده است تا به شما کمک کند ترغیب را به خوبی بیاموزید. ما فنونی را شرح می‌دهیم که یکی از ما (رابرت سیالدینی) در کتابش نفوذ: علم و عمل به آن‌ها پرداخته است.

شش فن جهانی نفوذ عبارتند از:

عمل متقابل (ما در بازگردانی لطفی که به ما شده احساس اجبار می‌کنیم)،

قدرت (به متخصصان نگاه می‌کنیم که راه را به ما نشان دهند)،

تعهد/ ثبات (می‌خواهیم همگام با تعهدات و ارزش‌های خود با ثبات قدم حرکت کنیم)،

نادر بودن (هرچه منبع دور از دسترس‌تر باشد، بیشتر آن را می‌خواهیم)،

علاقمندی (هرچه بیشتر افراد را دوست بداریم بیشتر می‌خواهیم به آن‌ها بله بگوییم)

و تایید اجتماعی (ما می‌بینیم دیگران چه می‌کنند تا رفتار خود را بدان جهت ببریم).

در مورد معنی و عملکرد این اصول بحث می‌کنیم اما خود را به آنها محدود نمی‌سازیم. اگرچه این شش اصل، پایه بسیاری از فنون نفوذ اجتماعی موفقیت‌آمیز هستند، تکنیک‌های بسیاری هستند که بر مبنای عوامل روانشناسی دیگری قرار دارند که بدان‌ها می‌پردازیم.

همچنین به این که چگونه این فنون در موقعیت‌های متفاوت عمل می‌کنند می‌پردازیم. در این بین نه تنها بر محل کار، بلکه روی روابط شخصی شما به عنوان مثلا والد، همسایه یا دوست نیز تمرکز می‌کنیم. پیشنهادی که می‌کنیم عملی، عملگرا، اخلاقی و راحت است و تلاش و هزینه اندکی می‌طلبد.

با پوزش از هنی یانگمن، ما کاملا انتظار داریم که با به پایان رساندن این کتاب، جعبه ابزار ترغیب شما پر از فنون تایید شده علمی‌باشد.

مرکز پخش:

09121938419 – 66570194(021) – 66943670 (021)

لینک خرید كتاب: http://kpri.ir/?p=4615

انتشارات کارگزار روابط‌عمومی

مطالب زیر را حتما بخوانید
  • بیست درس از بیست سال گذشته: چرا داستان سرایی عامل موفقیت در علوم زیستی هستند

    4 بازدید

  • انتشار پوستر نخستین «جشن ملی روابط‌عمومی»

    182 بازدید

  • فراخوان یازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران

    34 بازدید

  • رونمایی از پوستر یازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران

    28 بازدید

  • علی میرسعید قاضی

    26 بازدید

  • 3 راه سرد برای دریافت جایزه روابط‌عمومی

    29 بازدید

لینک کوتاه:

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
موضوعات محتوا

بیست درس از بیست سال گذشته: چرا داستان سرایی عامل موفقیت در علوم زیستی هستند

گزارش کامل برگزاری نخستين جشن ملی روابط‌عمومی

گزارش وضعیت رسانه‌ها در سال 2022

رویدادها و آثار روابط‌عمومی

اعتبار الکترونیک

Whatsapp Telegram Facebook Linkedin

لینک‌های مفید

  • خانه
  • فروشگاه روابط‌عمومی
  • دوره‌های آموزشی روابط‌عمومی
  • جایزه صنعت روابط‌عمومی
  • رویدادهای روابط‌عمومی
  • مقالات روابط‌عمومی
  • انتشارات روابط‌عمومی
  • کتب روابط‌عمومی
  • رزومه مهدی باقریان
  • فعالیت‌ها و آثار مهدی باقریان

رویداد روابط‌عمومی

  • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
  • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
  • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
  • جایزه دکتر نطقی
  • جشنواره مردمداری ایران
  • کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی
  • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
  • همایش ملی زن و روابط عمومی
  • نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای روابط‌عمومی
  • تور علمی آموزشی مالزی

روابط‌عمومی چیست؟

روابط‌عمومی شامل همه راه‌های برقراری ارتباط با مخاطبان، مشتریان و  گروه‌های ذینفع است.
 روابط‌عمومی با تعامل و تولید روابط‌، فرصت‌های زیادی برای سازمان‌ها و شرکت‌ها فراهم می کند.
 متخصصان روابط‌عمومی با برنامه‌ریزی و استفاده از ابزارها، فنون و تکنیک‌های روابط‌عمومی می‌توانند یک تصویر عمومی مثبت (خوشنامی = شهرت+ اعتبار) را برای سازمان‌ها و شرکت‌های خود ایجاد، حفظ، توسعه و مدیریت کنند. 

تمامی حقوق برای موسسه کارگزار روابط‌عمومی محفوظ می‌باشد.

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت