جستجو برای:
  • صفحه اصلی
  • فروشگاه روابط‌عمومی
  • رویدادهای روابط‌عمومی
    • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • صفحه اول کنفرانس‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • نمایه مقالات کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
    • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
    • روز ملی روابط‌عمومی
    • روز جهانی روابط‌عمومی
    • کنفرانس ویدئویی روابط‌عمومی ایران
    • همایش ملی زن و روابط عمومی
    • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
  • جوایز روابط‌عمومی
    • جایزه دکتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • آشنایی با جایزه دکتر حمید نطقی
      • شیوه‌نامه اعطای جایزه دكتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
    • جشنواره مردمداری ایران
      • ماموریت ما
      • بروشور نخستین جشنواره مردم‌داری ایران
      • دستورالعمل ارزیابی نخستین جشنواره مردم‌داری ایران
    • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
    • چهره‌های ماندگار روابط‌عمومی
    • جایزه کمپین‌های برتر روابط‌عمومی
    • جایزه ملی روابط‌عمومی دانش‌بنیان
    • جایزه صنعت روابط‌عمومی ایران
  • انتشارات کارگزار روابط‌عمومی
  • موسسه کارگزار روابط‌عمومی
  • شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران
  • IRANPR
  • تماس با ما
[the-social-links]
  • 021-66943670
  • info@kpri.ir
  • رویدادها
  • انتشارات
  • نگارخانه
  • خبرنامه
  • ارتباط
  • IRANPR
موسسه کارگزار روابط‌عمومی
  • خانه
  • فروشگاه‌ روابط‌عمومی
    • کتاب
    • مقاله
    • پاورپوینت
    • مجله و بسته آموزشی
    • ویدئو
    • استانداردها و راهنماها
  • آموزش روابط‌عمومی
    • درباره آموزش روابط‌عمومی
    • رویدادها و دوره‌های آموزشی جدید
    • رویدادها و دوره‌های آموزشی برگزار شده
    • اندیشکده آموزش روابط‌عمومی
    • فرم ثبت‌نام دوره‌های آموزشی
  • جوایز روابط‌عمومی
    • جایزه دکتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • آشنایی با جایزه دکتر حمید نطقی
      • شیوه‌نامه اعطای جایزه دكتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • برگزیدگان جایزه دکتر نطقی
    • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
    • جشنواره مردم‌داری ایران
      • ماموریت ما
      • دستورالعمل ارزیابی نخستین جشنواره مردم‌داری ایران
      • بروشور نخستین جشنواره مردم‌داری ایران
      • جوایز ویژه روابط‌عمومی ایران
      • مدال‌های روابط‌عمومی ایران
    • جایزه صنعت روابط‌عمومی ایران
    • جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی
    • جایزه کمپین‌های برتر روابط‌عمومی
    • جایزه ملی روابط‌عمومی دانش‌بنیان
    • چهره‌های ماندگار روابط‌عمومی
    • جایزه شجاعت
    • ارسال آثار
  • رویدادها
    • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران – 1401
      • نمایه مقالات کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • آرشیو کنفرانس‌ بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
    • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
    • کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی
    • کنفرانس ویدئویی روابط‌عمومی ایران
    • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
    • همایش ملی زن و روابط عمومی
    • تور علمی آموزشی مالزی
    • نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای روابط‌عمومی
    • روز جهانی روابط‌عمومی
    • روز ملی روابط‌عمومی
  • مقالات
    • روابط‌عمومی
    • تاریخ روابط‌عمومی
    • استانداردهای روابط‌عمومی
    • روابط‌عمومی الکترونیک
    • پیشکسوتان روابط‌عمومی
    • جوایز
    • مدیریت بحران
    • ارتباطات
    • تبلیغات و بازاریابی
    • تجارت و کسب‌وکار
    • بانکداری
  • درباره ما
    • موسسه کارگزار روابط‌عمومی
    • انتشارات کارگزار روابط‌عمومی
    • فعالیت‌ها و آثار مهدی باقریان
0

ورود و ثبت نام

دورکاری و تاثیر آن بر زندگی ما پس از کرونا

4 شهریور 1400
ارسال شده توسط موسسه کارگزار روابط‌عمومی
مدیریت بحران ، مقالات
135 بازدید

 در اوایل دهه ۱۹۷۰، آینده‌شناسان شروع به تجسم رابطه بین خانه و محل کار کردند. به نظر می‌رسید موج جدیدی از نوآوری‌های تکنولوژیکی، جهان‌های خصوصی و عمومی‌را که انقلاب صنعتی از هم جدایشان کرده بود، در هم می‌پیچد.

آنها می‌گفتند رایانه‌های متصل به شبکه که در خانه یک کارمند نصب شده‌اند، می‌توانند باعث تغییراتی در یک شرکت مدرن شوند. کار از راه دور – همانطور که مشخص شد – بشریت را از مشکلات رفت و آمد روزمره رها می‌کند و ترکیب کار و زندگی خانوادگی را آسان‌تر می‌کند.

تقریباً ۵۰ سال بعد، عناصر این چشم انداز اکنون برای میلیون‌ها نفر از ما به واقعیت تبدیل شده‌اند. براساس اعلام دفتر آمار ملی بریتانیا، تنها پنج درصد از نیروی کار این کشور در سال ۲۰۱۹ عمدتا از خانه کار می‌کردند و بیش از یک چهارم آنها تجربه کار در خانه را داشتند. در هفته‌های اخیر، این رقم به دلیل اقدامات محدودکننده که برای مقابله با گسترش کووید ۱۹ انجام شده، به طرز چشمگیری افزایش یافته است. کار از دفتری مجازی با حضور همه کارکنان کلیدی که در خانه‌های خود در قرنطینه هستند، اکنون یک هنجار جدید است – تحولی که می‌تواند عواقب گسترده‌ای به دنبال داشته باشد. آیا کار از راه دور ایده‌ای است که زمان اجرای آن بالاخره فرا رسیده است؟

نگاه به گذشته می‌تواند ما را در پاسخ به این سؤال یاری دهد. در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰، دلایل زیادی وجود داشت که از احتمال کار از راه دور هیجان زده شوید. برخی از تحلیل‌گران امیدوار بودند که رفت و آمد کمتر، باعث کاهش وابستگی سرمایه‌داری غربی به سوخت‌های فسیلی شود. برخی دیگر احیای تجمعات محلی را پیش‌بینی کرده بودند که در آنها حومه‌ها که تنها خوابگاه کارکنان به شمار می‌رفتند، به اجتماع پر رونق کسانی که از خانه کار می‌کنند، تبدیل شوند. به نظر می‌رسد که کار از راه دور، کلید برابری برای زنان دارای کودکان خردسال هم هست که می‌توانند به لطف رژیم‌های منعطف‌تر اشتغال در خانه، مشاغل خود را حفظ کنند. یکی از اولین شرکت‌هایی که این کار را کرد، شرکت نرم‌افزاری F International بود که از ابتدا بر روی یک مدل کار از راه دور سازماندهی شده بود. بنیانگذار آن، استفانی استیو شرلی، از فرصت استخدام برنامه‌نویسان زن بسیار ماهر که شغل‌شان به دنبال ازدواج و مادری متوقف شده بود، استفاده کرد.

با وجود این دلایلی نیز وجود دارد که باید به این پدیده مشکوک بود. اتحادیه‌های صنفی می‌ترسیدند که کار از راه دور بهانه‌ای دیگر برای کارفرمایان برای کاهش دستمزد و از بین بردن حقوق کارگران باشد. برخی از شرکت‌ها، کارمندان دورکار را به عنوان پیمانکاران خود اشتغالی استخدام می‌کنند، بنابراین مسئولیت حقوق بازنشستگی، حقوق و دستمزد بیماری و مرخصی زایمان و همچنین قوانین بهداشت و ایمنی را زیرپا می‌گذارند. در اوایل دهه ۱۹۸۰، شرکت لوازم اداری Rank Xerox با درگیر کردن کارمندان سابق به عنوان پیمانکاران «مستقل» که متعهد به انجام کارهای قابل توجهی برای این شرکت و خرید تجهیزات لازم از سوی خود بودند، دوباره عملیات خود را در بریتانیا بازسازی کرد. بنگاه‌های دیگر برای خرید رایانه، وام‌هایی را به کارمندان دورکار ارائه می‌دادند، تا اطمینان حاصل شود که وضعیت خود اشتغالی آنها زیر سؤال نمی‌رود. با وجود گسترش این اشکال اشتغال غیر استاندارد، ظهور کار از راه دور نقش خود را در تقویت اقتصاد کنونی ایفا کرده است.

با وجود همه اینها، مزایای کاهش هزینه برای شرکت‌ها باعث شد بسیاری از مدیران که در برابر کار از راه دور مقاومت کنند و آن را با احتیاط فراوان بپذیرند. نیروی کار حضوری می‌تواند به طور مستقیم تحت نظارت باشد و برای ایجاد انگیزه و برقراری نظم و انضباط در کنترل باشد، اما نظارت از راه دور چالش‌های جدیدی را ایجاد می‌کند. برای کارمندان دورکار، نظارت مستمر برای «تحویل» کار با مذاکرات دقیق صورت می‌گیرد و پرداخت بر اساس نتایج حاصل از آن انجام می‌شود، در حالی که تنها کسانی که «شخصیت» مناسبی برای این نوع کار داشته باشند، از امتیاز کار از خانه بهره‌مند می‌شوند. در سال ۱۹۹۰، یک کارمند ارشد دولتی لیست چشمگیری از ویژگی‌های لازم برای کارکنان آینده نگر را در اداره خود گردآوری کرد. این ویژگی‌ها شامل موارد زیر می‌شدند: «خود انگیزشی و نظم و انضباط؛ توانایی کار بدون نظارت مستقیم؛ توانایی برقراری حداقل تماس‌های اجتماعی و اعتماد به نفس … توانایی مقابله با هرگونه فشار روانی اضافی در مواجهه با کار همزمان با مسئولیت‌های خانگی.»

تعداد معدودی همه این ویژگی‌ها را داشتند. یک نویسنده مرد حرفه‌ای که قبلاً علاقه‌مند به کار در خانه بود، تلاش خود برای حفظ مرزها را در میان سر و صداهای روزمره و پچ پچ‌های زندگی خانوادگی چنین شرح می‌دهد: «شما چگونه به یک کودک دو ساله توضیح می‌دهید که بابا در حالی که در آشپزخانه یک فنجان قهوه درست می‌کند، باید به پاراگراف بعدی خود فکر کند و رشته افکارش نباید قطع شود؟»

در مقابل، زنان تمایل بیشتری داشتند که این درگیری‌های داخلی را بپذیرند، زیرا قیمتی که برای پرداختن به حرفه مورد علاقه خود می‌پرداختند، کمتر از هزینه اخراج بود. کارمندان زن دورکار، به احتمال کمتری محل اختصاصی برای کار در منزل داشتند و به احتمال کمتری در نگهداری از فرزندان از کمک همسرشان برخوردار بودند و به طور کلی حقوق کمتری نسبت به همکاران مرد خود در اداره دریافت می‌کردند. همانطور که اورسولا هوس، کمپینر و فعال اجتماعی می‌گوید، مردان در دورکاری، احساس فقدان «دنیایی دوستانه برای تأیید مردانگی در محل کار» خود می‌کردند. برای زنان فاقد فرزند، دورکاری، اغلب انتخابی بین دستمزد پایین و پذیرش شرایط یک کارگر دورکار یا اصلاً کار نکردن بود.

بخش اعظم این تاریخ اکنون در زندگی والدینی که در حال حاضر در خانه با فرزندانشان تحت محاصره کرونا زندگی می‌کنند تکرار می‌شود. در گذشته، مشاغل تجاری به عنوان یک انتخاب، دور کاری را ارائه می‌کردند، تصویری از «کلبه‌های الکترونیکی» که از رفت و آمد‌های ترسناک و کارهای روزمره محدودکننده دفتری به دور بود. اما واقعیت کار از راه دور در خانه، پیچیده تر بود و هنوز هم پیچیده است.

بحران کرونا هر دو جنبه لذت و استرس استفاده از خانه به عنوان دفتر کار را به شما نشان می‌دهد. پریدن از یک جلسه زوم، به میانه بازی با بچه‌ها در باغچه خانه ممکن است الگویی برای یک زندگی خوب به نظر برسد، اما کار از خانه جدا از برابری اجتماعی و اقتصادی گسترده تر ممکن نیست. دستیابی به امنیت شغلی، کنترل کار و زمان کاری و غیر کاری، امروز همان اندازه که برای دورکاران پیشگام اواخر قرن بیستم پرچالش بود، دشوار است. اگر کار کردن از خانه آینده کاری ما پس از دوران کروناست، نباید گذشته پیچیده آن را فراموش کنیم.

نویسنده: هلن مک‌کارتی

برچسب ها: دورکاریکرونا
انتشارات کارگزار روابط‌عمومی

مطالب زیر را حتما بخوانید
  • نکات ضروری در رابطه با برنامه ارتباطات

    3 بازدید

  • استراتژی‌های روابط‌عمومی کارآمد و تاثیرگذار

    15 بازدید

  • “ايمن سازی” مردم در برابر اخبار جعلی

    8 بازدید

  • مقايسه اصولی و مبانی روابط‌عمومی سنتی و مدرن

    37 بازدید

  • به يك روابط‌عمومی متاورسی تبديل شويم

    11 بازدید

  • نقش فناوری اطلاعات در روابط‌عمومی سازمان

    36 بازدید

لینک کوتاه:

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
موضوعات محتوا

گزارش کامل برگزاری نخستين جشن ملی روابط‌عمومی

گزارش وضعیت رسانه‌ها در سال 2022

روابط‌عمومی و دو رویداد بزرگ ملی و بین‌المللی

رویدادها و آثار روابط‌عمومی

اعتبار الکترونیک

Whatsapp Telegram Facebook Linkedin

لینک‌های مفید

  • خانه
  • فروشگاه روابط‌عمومی
  • دوره‌های آموزشی روابط‌عمومی
  • جایزه صنعت روابط‌عمومی
  • رویدادهای روابط‌عمومی
  • مقالات روابط‌عمومی
  • انتشارات روابط‌عمومی
  • کتب روابط‌عمومی
  • رزومه مهدی باقریان
  • فعالیت‌ها و آثار مهدی باقریان

رویداد روابط‌عمومی

  • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
  • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
  • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
  • جایزه دکتر نطقی
  • جشنواره مردمداری ایران
  • کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی
  • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
  • همایش ملی زن و روابط عمومی
  • نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای روابط‌عمومی
  • تور علمی آموزشی مالزی

روابط‌عمومی چیست؟

روابط‌عمومی شامل همه راه‌های برقراری ارتباط با مخاطبان، مشتریان و  گروه‌های ذینفع است.
 روابط‌عمومی با تعامل و تولید روابط‌، فرصت‌های زیادی برای سازمان‌ها و شرکت‌ها فراهم می کند.
 متخصصان روابط‌عمومی با برنامه‌ریزی و استفاده از ابزارها، فنون و تکنیک‌های روابط‌عمومی می‌توانند یک تصویر عمومی مثبت (خوشنامی = شهرت+ اعتبار) را برای سازمان‌ها و شرکت‌های خود ایجاد، حفظ، توسعه و مدیریت کنند. 

تمامی حقوق برای موسسه کارگزار روابط‌عمومی محفوظ می‌باشد.

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت