جستجو برای:
  • صفحه اصلی
  • فروشگاه روابط‌عمومی
  • رویدادهای روابط‌عمومی
    • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • صفحه اول کنفرانس‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • نمایه مقالات کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
    • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
    • روز ملی روابط‌عمومی
    • روز جهانی روابط‌عمومی
    • کنفرانس ویدئویی روابط‌عمومی ایران
    • همایش ملی زن و روابط عمومی
    • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
  • جوایز روابط‌عمومی
    • جایزه دکتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • آشنایی با جایزه دکتر حمید نطقی
      • شیوه‌نامه اعطای جایزه دكتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
    • جشنواره مردمداری ایران
      • ماموریت ما
      • بروشور نخستین جشنواره مردم‌داری ایران
      • دستورالعمل ارزیابی نخستین جشنواره مردم‌داری ایران
    • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
    • چهره‌های ماندگار روابط‌عمومی
    • جایزه کمپین‌های برتر روابط‌عمومی
    • جایزه ملی روابط‌عمومی دانش‌بنیان
    • جایزه صنعت روابط‌عمومی ایران
  • انتشارات کارگزار روابط‌عمومی
  • موسسه کارگزار روابط‌عمومی
  • شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران
  • IRANPR
  • تماس با ما
[the-social-links]
  • 021-66943670
  • info@kpri.ir
  • رویدادها
  • انتشارات
  • نگارخانه
  • خبرنامه
  • ارتباط
  • IRANPR
موسسه کارگزار روابط‌عمومی
  • خانه
  • فروشگاه‌ روابط‌عمومی
    • کتاب
    • مقاله
    • پاورپوینت
    • مجله و بسته آموزشی
    • ویدئو
    • استانداردها و راهنماها
  • آموزش روابط‌عمومی
    • درباره آموزش روابط‌عمومی
    • رویدادها و دوره‌های آموزشی جدید
    • رویدادها و دوره‌های آموزشی برگزار شده
    • اندیشکده آموزش روابط‌عمومی
    • فرم ثبت‌نام دوره‌های آموزشی
  • جوایز روابط‌عمومی
    • جایزه دکتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • آشنایی با جایزه دکتر حمید نطقی
      • شیوه‌نامه اعطای جایزه دكتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • برگزیدگان جایزه دکتر نطقی
    • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
    • جشنواره مردم‌داری ایران
      • ماموریت ما
      • دستورالعمل ارزیابی نخستین جشنواره مردم‌داری ایران
      • بروشور نخستین جشنواره مردم‌داری ایران
      • جوایز ویژه روابط‌عمومی ایران
      • مدال‌های روابط‌عمومی ایران
    • جایزه صنعت روابط‌عمومی ایران
    • جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی
    • جایزه کمپین‌های برتر روابط‌عمومی
    • جایزه ملی روابط‌عمومی دانش‌بنیان
    • چهره‌های ماندگار روابط‌عمومی
    • جایزه شجاعت
    • ارسال آثار
  • رویدادها
    • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران – 1401
      • نمایه مقالات کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • آرشیو کنفرانس‌ بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
    • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
    • کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی
    • کنفرانس ویدئویی روابط‌عمومی ایران
    • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
    • همایش ملی زن و روابط عمومی
    • تور علمی آموزشی مالزی
    • نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای روابط‌عمومی
    • روز جهانی روابط‌عمومی
    • روز ملی روابط‌عمومی
  • مقالات
    • روابط‌عمومی
    • تاریخ روابط‌عمومی
    • استانداردهای روابط‌عمومی
    • روابط‌عمومی الکترونیک
    • پیشکسوتان روابط‌عمومی
    • جوایز
    • مدیریت بحران
    • ارتباطات
    • تبلیغات و بازاریابی
    • تجارت و کسب‌وکار
    • بانکداری
  • درباره ما
    • موسسه کارگزار روابط‌عمومی
    • انتشارات کارگزار روابط‌عمومی
    • فعالیت‌ها و آثار مهدی باقریان
0

ورود و ثبت نام

سخنرانی دکتر سعیدرضا عاملی در دهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی

7 فروردین 1401
ارسال شده توسط انتشارات کارگزار روابط‌عمومی
دهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران ، سعیدرضا عاملی
38 بازدید

بنیان روابط‌عمومی‌یکپارچه در حرفه‌های مختلف، «دانش یکپارچه» است؛ دانش یکپارچه‌ای که می‌توان از آن به عنوان دانش ادغامی‌نیز تعبیر کرد. در عربی از آن به دانش متکامل تعبیر می‌شود و دانشی است که بر پله‌های تکامل می‌نشیند و رشد می‌کند و روابط‌عمومی‌را از یک سطح ثابت به یک سطح متکامل می‌کشاند. دانش یکپارچه تحولی عظیم در حوزه علم و دانش محسوب می‌شود و پارادایم دو دهه اخیر علم را خصوصــــاً در حوزه علوم تجربی و معرفتی تشکیل می‌دهد.

این‌که در نانو تکنولوژی به ظرفیت کوچک‌سازی می‌رسیم و 10 را به توان منفی 9 می‌رسانیم و پدیده را یک میلیاردم کوچک می‌کنیم برای جهان دانش، وحشت ایجاد می‌کند زیرا پدیده‌ای را که در این جهان بزرگ و درشت می‌دیدیم و درک‌ ریزی از آن نداشتیم، در افق نگاه نانومتریک توانسته‌ایم به یک میلیاردم ریزبینی برسانیم. این یک میلیاردمی‌شدن واحد مطالعه شرایطی را برای دانش به‌ وجود آورد که دانش به عنوان یک رشته واحد دستش را به نشانه تسلیم بالا بگیرد و اعلام کند که دیگر من توانایی درک پدیده‌ها را به عنوان یک رشته ندارم.

ارتباطات در همه علوم

بنابراین برای درک پدیده‌ها نیازمند دانش یکپارچه و ادغامی‌هستیم که در آن ارتباطات را با رایانه،رایانه را با نانو تکنولوژی، نانو تکنولوژی را با بیوتکنولوژی، بیوتکنولوژی را با شیمی‌و شیمی‌را با زیست فناوری و بسیاری از دانش‌های دیگر پیوند دهیم. امروز دانش ارتباطات هم دانشی نیست که فقط در حوزه رسانه‌ها و ارتباطات انسانی و ارتباطات درونی که فرد با خود دارد، تعریف شود. دانش ارتباطات و فناوری ارتباطات با پزشکی، مهندسی، شهرسازی، ترافیک و بسیاری دیگر از علوم و حرفه‌های قدیم و جدید پیوند خورده است.

امروز فناوری اطلاعات و ارتباطات توانسته جراحی از راه دور یا جراحی متکی بر رادیولوژی فراگیر در قالب رادیولوژی تداخلی (interventional Radiology) را محقق کند. بنابراین ما با یک اتفاق بزرگ در حوزه دانش مواجه شده‌ایم. دانش امروز در عین بین رشته‌ای بودن خود به یک ادغام و یکپارچگی دانشی نیاز دارد که بدون فهم و معرفت با بحران جدی مواجه خواهد شد.

اگر بخواهیم امروز پدیده‌ها را مدیریت کنیم، باید از زوایای مختلف نسبت به آن‌ها شناخت داشته باشیم. دانش یکپارچه، یعنی دانش 360 درجه‌ای و روابط‌عمومی‌یکپارچه یعنی روابط‌عمومی‌360 درجه‌ای که بتواند از زوایای مختلف اهداف روابط‌عمومی‌را تأمین کند. روابط‌عمومی‌که خود را منحصر در تبلیغات کند، درک تمام عیاری از کار روابط‌عمومی‌ندارد.

از طرفی باید توجه داشت که امروز فردیت در جهان به عنوان بنیادی‌ترین موضوع جهان انسانی مطرح است. فردیت یعنی آدم‌ها به پدیده‌ها آگاهانه نگاه می‌کنند. لذا قطع نظر از رفتار جمع تصمیم می‌گیرند. ما با یک فرد آگاه‌تری نسبت به گذشته مواجه هستیم. اگر با فرد آگاه‌تر مواجه هستیم، معنی آن این است که روابط‌عمومی‌تدلیس و تقلب، موفق نخواهد بود. روابط‌عمومی‌دروغ موفق نخواهد بود. آن روابط عمومی‌ای موفق می‌شود که واقع گرا، متوجه به کیفیت محتوا و دارای استانداردهای واقعی باشد و برند‌سازی را با تکیه بر حقیقت و واقعیت دنبال کند.

اگر یکپارچگی و ادغام معرفت و دانش و نظریه‌ها و عملیات حرفه اتفاق نیفتد با یک بهم ریختگی و از هم پاشیدگی و شکست اقدامات مواجه می‌شویم. فکر می‌کنید چرا امروز در شهر مشکل داریم؟ چرا توازنی بین خدمات شهری وجود ندارد؟ چرا انسان در شهر گم می‌شود؟ چرا انسان احساس بودن در شهر را ندارد؟ زیرا یک دانش یکپارچه شهر را مدیریت نمی‌کند. دانشی شهر را مدیریت می‌کند که به احساسات و ارتباطات انسانی توجه نمی‌کند. دانشی سازمان را مدیریت می‌کند که به استمرار ارتباطات توجه نمی‌کند. ارتباطات استمرار نیاز دارد. ارتباطات نهادی است که ریشه عمیق دارد. اگر بخواهد سایه ایجاد کند، باید ریشه کند. ما به یک ارتباطات بالنده و پارادایم‌های یکپارچه نیاز داریم.

وقتی احساسات و ذهنیت اعضا، سهامداران و در عین حال مصلحت محیط زیست و طبیعت را در نظر بگیریم، آن وقت دیگر روابط چاپ انواع بنر و پوستر، روابط‌عمومی‌پرهزینه و کم بازده باید تبدیل به روابط‌عمومی‌انتقال احساسات و علاقه و عشق به اعضا را از طریق دیگری جست‌و‌جو کنیم.

با این نگاه مدیریت شهر یکپارچه، مستلزم توجه به مشکلات و چالش از یک طرف و از طرف دیگر توجه به همه ظرفیت‌های شهر است. به‌عنوان مثال امروز بنیادی‌ترین مسأله شهر‌های بزرگ از جمله شهر تهران موضوع تخریب محیط‌زیست و تخریب هواست. از سوی دیگر موضوع تخریب شخصیت انسان در نظام اداری و تأخیر کارها و فساد اداری و دهها دلیل دیگر اقتضا می‌کند که شهر تهران به‌صورت دو فضایی مدیریت و ظرفیت‌سازی شود و یک نوع یکپارچگی و ادغام ظرفیت‌های فیزیکی و مجازی برای شهر فراهم شود.

شهر مجازی در تهران

مطالعات ما در طراحی شهر مجازی تهران نشان می‌دهد 83 درصد رفتار اداری شهر تهران قابل انتقال به فضای مجازی است و اگر این 83 درصد رفتار شهر تهران به فضای مجازی انتقال داده شود دیگر نیازی به انتقال پایتخت به مکان فیزیکی دیگر نیست.

انتقال پایتخت به فضای مجازی، راه حل اساسی کاهش آلودگی محیط زیست و آلودگی انسانی و رفتاری در ادارات است. ما اگر بخواهیم توحید و ارزش‌های الهی را زنده کنیم، باید مجازی‌سازی را با روندی شتابان در اولویت یک کشور قرار دهیم تا عدالت به‌صورت نظام‌مند در شهر سامان پیدا کند و از سوی دیگر جلو تخریب انسان‌ها که منجر به بیماریهای حاد سرطان، ‌ام. اس، قلبی و در بسیاری از موارد مرگ زودرس می‌شود، گرفته شود. فرد باید از طریق سیستم، سامانه و نظام اداری الکترونیک شده، محترم شمرده شود. بنابراین اگر می‌گوییم فضای دوم را به روابط‌عمومی‌واگذار کنیم، یعنی 83 درصد کار را بر عهده روابط‌عمومی‌بگذاریم.

بنابراین این روابط‌عمومی‌نمی‌تواند روابط‌عمومی‌غیرحرفه‌ای باشد و صرفاً به کارشناسان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های روابط‌عمومی‌و ارتباطات واگذار شود. این روابط‌عمومی‌نیاز دارد که در مطالعات شناختی، تخصص داشته باشد و بتواند روی ذهن و قلب کار کند. این روابط‌عمومی‌نیازمند افرادی است که دانش وب و نرم‌افزار را بدانند. امروزه در فیس بوک که به تنهایی بیش از یک میلیارد کاربر دارد، فضاهای پیچیده‌ای وجود دارد. فضایی که بتواند یک میلیارد انسان را درگیر خود کند، توانسته با کاربردهای خود این رفتار را ایجاد کند و یک سازه شبکه‌ای به وجود آورد.

روابط‌عمومی‌یکپارچه در درجه اول ترکیب کردن ظرفیت‌ها و امکانات است. روابط‌عمومی‌یکپارچه باید امکان شبکه‌ای کردن همه ظرفیت‌های متمرکز و پراکنده روابط‌عمومی‌را داشته باشد که منجر به تقویت و توسعه ارتباطات با اعضا، سهامداران و مشتریان شود. روابط‌عمومی‌یکپارچه، روابط‌عمومی‌یک طرفه نیست و فقط مسئولیت سازمان را ندارد بلکه مسئولیت سهامداران، اعضا و طرفداران را دارد و باید طرفدار آن‌ها باشد و ماجرا را با آن‌ها جلو ببرد. روابط‌عمومی‌یکپارچه مفهوم خود را از بازار‌یابی ترکیبی گرفته است و در واقع آغاز دانش ترکیبی اجتماعی است.

چرا بازار‌یابی به سمت بازاریابی ترکیبی و ادغامی‌رفت؟ مهمترین دلیل آن این بود که مشتری قدرتمند شد. زمانی که مشتری قدرتمند می‌شود، نمی‌توان با کارهای کلیشه‌ای، دروغ و آگهی‌های تبلیغاتی او را راضی کرد. مشتری قدرتمند، قدرت انتخاب دارد و ممکن است بین ما و دیگران، دیگران را انتخاب کند.

همسایه شدن با جهان

اساساً جهان جدید تحت تأثیر صنعت جدید ارتباطات به عنوان «جهان توسعه قدرت انتخاب‌ها» تعریف شده است. توسعه قدرت انتخاب یعنی در معرض جست‌و‌جوی گوگل قرار گرفتن است. گوگلی که بین میلیاردها داده‌ها، اطلاعات خاصی را در معرض دید کاربران قرار می‌دهد و تنوع انتخاب با تنوع تولید در جهان مرتبط می‌شود.

باید توجه داشته باشیم که «انفجار ارتباطات» منجر به تخریب دیوارهای ارتباطی گذشته شده است و یک نوع «همه همسایه شدن جهان» اتفاق افتاده است. ما با جهان ارتباطات مواجه هستیم، الزامات و مفروضات زندگی اجتماعی ما عوض شده است و اگر به این مفروضات توجه نکنیم، در سیاستگذاری فرهنگی، اقتصادی و تجاری مسیر را اشتباه می‌رویم. یکی از مفروضات زندگی جدید همه همسایه شدن جهان است. ما در کنار هم زندگی می‌کنیم و با فرض همه همسایه شدن جهان باید سیاستگذاری فرهنگی کرد. البته برخی از این همسایه‌ها در این همسایگی، قدرتمندتر هستند. دنیای غرب، امروز در این همسایگی حضور بیشتری دارد و قدرتمندتر است.

وقتی این همسایگی اتفاق می‌افتد، فرض بر این است که شما در کنار اروپا و امریکا زندگی می‌کنید که این در کنار دیگران زندگی کردن یک برنامه‌ریزی فرهنگی، اجتماعی و خانوادگی متفاوت را به وجود می‌آورد. بنابراین در این فضا نیازمند به دانش ترکیبی قوی‌تری هستیم.

سال 1954 «نیر بوردن» طرح بازاریابی ترکیبی را مطرح کرد. بنابراین تصور نکنید که روابط‌عمومی‌یکپارچه پدیده‌ای نو است. البته امروز به دلیل تکثر منابع جذب و تنفسگاه‌های مهمی‌که در فضای اجتماعی در دنیا به‌ وجود آمده است، این پدیده مهمتر شده است. حرف بازاریابی ترکیبی این بود که دیگر نمی‌توان تنها به مشتری توجه کرد. لذا «مک کارتی»گفت که باید به چهار عامل 1)تولید، 2)قیمت، 3)مکان و 4)حمایت از مشتری،تولید و خدمات توجه کرد.

افرادی که فکر می‌کنند امروزه روابط اجتماعی ضعیف شده است اشتباه فکر می‌کنند. بله ممکن است روابط چهره به چهره ضعیف شده باشد ولی جبران آن از طریق روابط نوشتاری، ارتباطات تلفنی و تصویری صورت گرفته است. در واقع جایگزین‌هایی برای ارتباطات بوجود آمده است که اگر شما با یک فرد از طریق ایمیل یا شبکه اجتماعی ارتباط برقرار کنید، نه تنها احساس عضو بودن دارید چه بسا که به دلیل ایجاد یک حوزه خصوصی،آسایش بیشتری نیز ایجاد می‌شود و نفاق، تظاهر و دورویی‌ها از حوزه روابط‌عمومی‌بیرون می‌رود. امروز نزدیک به 5/2 میلیارد کاربر اینترنتی در دنیا وجود دارد. 2 میلیارد و 200 میلیون کاربر ایمیلی داریم که فعال هستند.

در عرصه تلفن همراه در دورافتاده‌ترین روستاهای افریقا که نفوذ اینترنت دو یا سه درصد است، نفوذ تلفن همراه به بیش از 70 درصد رسیده است. تلفن همراه پدیده ارتباطی همراهی است که تمام کاربردهای رایانه‌ای 1970 را با خود همراه دارد. بنابراین با صنعتی مواجه شده‌ایم که خیره‌کننده است و عرصه زندگی ما را به خود اختصاص داده است. البته حتماً مهم است که این ارتباطات با چه منظور، محتوا و هدفی صورت می‌گیرد. اگر این ارتباطات در مسیر پیشرفت اجتماعی، افزایش علم و دانش و تقویت اخلاق به کار گرفته نشود، ظرفیت باطلی می‌شود برای توسعه بی‌معنایی، امور باطل و فاسد و البته می‌تواند موجب پیچیده کردن مشکلات اجتماعی شود.

٭ مدرس و پژوهشگر حوزه‌های ارتباطات دنیای مجازی

۱۲ / ۱۱ / ۱۳۹۲

برچسب ها: دکتر سعیدرضا عاملیدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومیکنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومیکنفرانس روابط‌عمومی
انتشارات کارگزار روابط‌عمومی

مطالب زیر را حتما بخوانید
  •  ويژه نامه دهمين کنفرانس بين المللی روابط عمومی ايران منتشر شد

    36 بازدید

  • گزارش نخستین کارگاه آموزشی استانداردسازی فعالیت های روابط‌عمومی

    38 بازدید

  • حمايت دانشگاه‌ها از کنفرانس

    25 بازدید

  • تجلیل دبیرخانه کنفرانس بین المللی روابط عمومی از روزنامه شرق

    27 بازدید

  • پیام را ذهن مخاطب می‌سازد

    29 بازدید

  • گزارش برگزاری دهمین کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی ایران

    33 بازدید

لینک کوتاه:

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
موضوعات محتوا

بیست درس از بیست سال گذشته: چرا داستان سرایی عامل موفقیت در علوم زیستی هستند

گزارش کامل برگزاری نخستين جشن ملی روابط‌عمومی

گزارش وضعیت رسانه‌ها در سال 2022

رویدادها و آثار روابط‌عمومی

اعتبار الکترونیک

Whatsapp Telegram Facebook Linkedin

لینک‌های مفید

  • خانه
  • فروشگاه روابط‌عمومی
  • دوره‌های آموزشی روابط‌عمومی
  • جایزه صنعت روابط‌عمومی
  • رویدادهای روابط‌عمومی
  • مقالات روابط‌عمومی
  • انتشارات روابط‌عمومی
  • کتب روابط‌عمومی
  • رزومه مهدی باقریان
  • فعالیت‌ها و آثار مهدی باقریان

رویداد روابط‌عمومی

  • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
  • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
  • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
  • جایزه دکتر نطقی
  • جشنواره مردمداری ایران
  • کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی
  • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
  • همایش ملی زن و روابط عمومی
  • نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای روابط‌عمومی
  • تور علمی آموزشی مالزی

روابط‌عمومی چیست؟

روابط‌عمومی شامل همه راه‌های برقراری ارتباط با مخاطبان، مشتریان و  گروه‌های ذینفع است.
 روابط‌عمومی با تعامل و تولید روابط‌، فرصت‌های زیادی برای سازمان‌ها و شرکت‌ها فراهم می کند.
 متخصصان روابط‌عمومی با برنامه‌ریزی و استفاده از ابزارها، فنون و تکنیک‌های روابط‌عمومی می‌توانند یک تصویر عمومی مثبت (خوشنامی = شهرت+ اعتبار) را برای سازمان‌ها و شرکت‌های خود ایجاد، حفظ، توسعه و مدیریت کنند. 

تمامی حقوق برای موسسه کارگزار روابط‌عمومی محفوظ می‌باشد.

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت