جستجو برای:
  • صفحه اصلی
  • فروشگاه روابط‌عمومی
  • رویدادهای روابط‌عمومی
    • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • صفحه اول کنفرانس‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • نمایه مقالات کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
    • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
    • روز ملی روابط‌عمومی
    • روز جهانی روابط‌عمومی
    • کنفرانس ویدئویی روابط‌عمومی ایران
    • همایش ملی زن و روابط عمومی
    • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
  • جوایز روابط‌عمومی
    • جایزه دکتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • آشنایی با جایزه دکتر حمید نطقی
      • شیوه‌نامه اعطای جایزه دكتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
    • جشنواره مردمداری ایران
      • ماموریت ما
      • بروشور نخستین جشنواره مردم‌داری ایران
      • دستورالعمل ارزیابی نخستین جشنواره مردم‌داری ایران
    • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
    • چهره‌های ماندگار روابط‌عمومی
    • جایزه کمپین‌های برتر روابط‌عمومی
    • جایزه ملی روابط‌عمومی دانش‌بنیان
    • جایزه صنعت روابط‌عمومی ایران
  • انتشارات کارگزار روابط‌عمومی
  • موسسه کارگزار روابط‌عمومی
  • شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران
  • IRANPR
  • تماس با ما
[the-social-links]
  • 021-66943670
  • info@kpri.ir
  • رویدادها
  • انتشارات
  • نگارخانه
  • خبرنامه
  • ارتباط
  • IRANPR
موسسه کارگزار روابط‌عمومی
  • خانه
  • فروشگاه‌ روابط‌عمومی
    • کتاب
    • مقاله
    • پاورپوینت
    • مجله و بسته آموزشی
    • ویدئو
    • استانداردها و راهنماها
  • آموزش روابط‌عمومی
    • درباره آموزش روابط‌عمومی
    • رویدادها و دوره‌های آموزشی جدید
    • رویدادها و دوره‌های آموزشی برگزار شده
    • اندیشکده آموزش روابط‌عمومی
    • فرم ثبت‌نام دوره‌های آموزشی
  • جوایز روابط‌عمومی
    • جایزه دکتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • آشنایی با جایزه دکتر حمید نطقی
      • شیوه‌نامه اعطای جایزه دكتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • برگزیدگان جایزه دکتر نطقی
    • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
    • جشنواره مردم‌داری ایران
      • ماموریت ما
      • دستورالعمل ارزیابی نخستین جشنواره مردم‌داری ایران
      • بروشور نخستین جشنواره مردم‌داری ایران
      • جوایز ویژه روابط‌عمومی ایران
      • مدال‌های روابط‌عمومی ایران
    • جایزه صنعت روابط‌عمومی ایران
    • جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی
    • جایزه کمپین‌های برتر روابط‌عمومی
    • جایزه ملی روابط‌عمومی دانش‌بنیان
    • چهره‌های ماندگار روابط‌عمومی
    • جایزه شجاعت
    • ارسال آثار
  • رویدادها
    • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران – 1401
      • نمایه مقالات کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • آرشیو کنفرانس‌ بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
    • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
    • کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی
    • کنفرانس ویدئویی روابط‌عمومی ایران
    • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
    • همایش ملی زن و روابط عمومی
    • تور علمی آموزشی مالزی
    • نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای روابط‌عمومی
    • روز جهانی روابط‌عمومی
    • روز ملی روابط‌عمومی
  • مقالات
    • روابط‌عمومی
    • تاریخ روابط‌عمومی
    • استانداردهای روابط‌عمومی
    • روابط‌عمومی الکترونیک
    • پیشکسوتان روابط‌عمومی
    • جوایز
    • مدیریت بحران
    • ارتباطات
    • تبلیغات و بازاریابی
    • تجارت و کسب‌وکار
    • بانکداری
  • درباره ما
    • موسسه کارگزار روابط‌عمومی
    • انتشارات کارگزار روابط‌عمومی
    • فعالیت‌ها و آثار مهدی باقریان
0

ورود و ثبت نام

سخنرانی/ محافظت از فرصت‌های ارتباطی

21 اسفند 1400
ارسال شده توسط انتشارات کارگزار روابط‌عمومی
تاریخ روابط‌عمومی ، رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی ، رزومه مهدی باقریان ، فعالیت‌ها و دستاوردها ، فعالیت‌های آموزشی موسسه کارگزار روابط‌عمومی ، مقالات باقریان ، مهدی باقریان ، یادداشت‌ها
36 بازدید

اولین رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط عمومی‌ایران با همت موسسه کارگزار روابط عمومی‌و همکاری انجمن متخصصان روابط عمومی، در تاریخ 15 شهریور 1395 در مرکز همایش‌های بین‌المللی المپیک برگزار شد. آنچه در پی می‌آید سخنرانی دکتر داود نعمتی انارکی استاد دانشگاه صدا و سیما است در این رخداد که با هم می‌خوانیم:

متن سخنرانی من در ارتباط با “محافظت از فرصت‌های ارتباطی” است، که به عنوان روابط عمومی‌باید فرصت‌های ارتباطی را به خوبی بشناسیم و از این فرصت‌ها که در حیطه کاری پیش می‌آید به خوبی محافظت کنیم. روابط عمومی‌های اکثر سازمان‌ها این قابلیت را که قادر به شناسایی فرصت‌های ارتباطی باشند و از آن محافظت کنند را ندارند. به دیگر معنی نمی‌توانند به خوبی فرصت‌ها را شناسایی کنند و بعضا نمی‌توانندآن را تعریف کنند.

در مرحله اول ببینیم که فرصت ارتباطی به چه مفهومی‌است که در نهایت بایستی از آن محافظت کرد. مثلا من به عنوان روابط عمومی‌در یک جاهایی از فرصت‌های ارتباطی که پدید می‌آید، باید از آن استفاده کنم تا به اهدافی که برای روابط عمومی‌پیش بینی شده، دست پیدا کنم؛ متاسفانه یا هنر و ابزار آن را ندارم یا اینکه نمی‌دانم چگونه باید از فرصت‌های ارتباطی استفاده کنم. جنس روابط عمومی، جنس ارتباطات است و اگر ارتباط را از روابط عمومی‌بگیریم، روابط عمومی‌معنا پیدا نمی‌کند. اگر همه این نکته را بپذیریم، پس باید فرصت‌های ارتباطی را پدید آوریم و از آن به خوبی استفاده کنیم. باید به دنبال این باشیم که جریان ارتباطی خود را در داخل و خارج از سازمان به خوبی شکل دهیم و از آن برای رسیدن به اهداف سازمانی خود استفاده کنیم. هر سازمانی به دلیل ماهیت وجودی اش یک سری وظایفی را برای خود تعریف کرده است و تلاش می‌کند با بهره گیری از فرصت‌ها، مأموریت‌های خود را انجام دهد و به اهدافش برسد و سعی می‌کند برای رسیدن به آن اهداف با کمترین چالش‌ها نیز مواجه شود. یکی از مواردی که می‌تواند به سازمان‌ها کمک کند تا با کمترین چالش وظایف خوددرا انجام دهند، این است که بتوانند فرصت‌های ارتباطی را پدید آورده و از آن به عنوان یک اصل مهم محافظت کنند.

در کتاب مطالعات انتقادی نقلی قولی از جان دیویی مطرح است که می‌گوید حیات هر جامعه ای به ارتباطات آن بستگی دارد و این ارتباطات زمانی می‌تواند برای جامعه اثر بخش باشد که مبتنی بر اصل بهره گیری و محافظت از فرصت‌های ارتباطی که پیش می‌آید، باشد. او معتقد است که ارتباطات کلید واژه اصلی دموکراسی است. یعنی اگر دموکراسی بخواهد در هر جامعه ای تحقق پیدا کند، حول محور ارتباطات معنی پیدا می‌کند.

لذا بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های ارتباطی موجود می‌تواند یک سازمان را در یک تعامل مقتدرانه با جامعه قرار دهد که در نهایت به رضایت دو سویه سازمان و گروه‌های ذی نفع منجر می‌شود.

بیاییم محافظت از فرصت‌های ارتباطی را از منظری حرفه‌ای‌ تعریف کنیم، یعنی آن را باید روندی تعریف کرد که اولا جریان ارتباطی شکل بگیرد، در ثانی استمرار یابد و در نهایت روزبه‌روز تقویت شود. به عنوان مثال اگر رسانه ای از طریق ارسال پیام‌های متعدد با مخاطبان خود ارتباطی را برقرار می‌کند، این ارتباط زمانی نتیجه بخش خواهد بود که استمرار یابد و مخاطب نیز پی ببرد جریان ارتباطی که پدید آمده، ارتباطی اثربخش است، در چنین وضعیتی از این ارتباط به نیکی یاد می‌کند. یعنی آنچه که شکل گرفته، پدید آمدن جریان ارتباطی است که اگر به خوبی استمرار یابد از این فرصت ارتباطی محافظت شده است.

البته باید توجه کنیم که اگر زیرساخت‌های ارتباطی مناسبی نداشته باشیم و فرصت‌های ارتباطی را از دست دهیم، اتفاقی که می‌افتد این است که جامعه را دچار فقر اطلاعاتی می‌کنیم. فرض کنید که یک سازمان مکانیزم‌های ارتباطی خود را براساس شرایط جدید تعریف نکند، در چنین حالتی اولاً مشتریان ارتباط مناسبی را با سازمان نخواهند داشت، در ثانی به دلیل عدم ارتباط، اطلاعات مناسبی نیز از عملکرد و کارکرد آن سازمان نخواهند داشت، در چنین حالتی ارزیابی‌ای که از عملکرد سازمان می‌کنند، ارزیابی نادرستی خواهد بود.

پس جریان ارتباطی اگر درست نباشد نتایج منفی بسیاری را به همراه خواهد داشت.

حال باید این سوال را پرسید که آیا توانسته ایم فرصت‌های ارتباطی را پدید آوریم و از آن‌ها استفاده و محافظت کنیم. من به صراحت می‌گویم که به چند دلیل نتوانسته ایم به درستی عمل کنیم؛
1- روابط‌عمومی‌ها راهبردهای ارتباطی مناسبی ندارند؛

2- روابط‌عمومی‌ها آنچه که به‌عنوان شرح وظایف ارتباطی تعریف کرده‌اند را به‌خوبی اجرا نمی‌کنند. یعنی ارتباط مناسبی با مشتریان خود ندارند، در ارتباط با رسانه‌ها از ضعف‌های زیادی برخوردارند، و بسیاری موارد دیگر که نتیجه آن فرصت‌سوزی در حوزه ارتباطات است.

3- روابط‌عمومی‌ها نتوانسته‌اند جریان ارتباطی بین مدیران و کارکنان را در سطحی افقی برقرار کنند که همین موضوع چالش‌های درونی را پدید می‌آورد؛

4- کارکنان و مدیران روابط‌عمومی‌ها نسبت به فرصت‌های ارتباطی و سپس چگونگی محافظت از آن شناختی ندارند؛

5- مهم‌تر از همه اینکه افراد شاغل در روابط‌عمومی‌ها باید از جنس ارتباطات باشند. افرادی که از این جنس هستند، بی‌شک در روند شکل‌گیری جریان‌های ارتباطی با محیط موفق خواهند بود و می‌توانند فرصت‌های ارتباطی خوبی را پدید آورند و از آن محافظت کنند.

عوامل دیگری نیز وجود دارند که در این فرصت کم نمی‌شود به آن‌ها اشاره کرد اما بگذارید در ادامه سخن به سه عامل محافظت از فرصت‌های ارتباطی نیز اشاره کنم، اولاً هر جریان ارتباطی را به عنوان یک فرصت ارتباطی محسوب کنیم، در ثانی استفاده از ابزارهای نوین ارتباطی را به عنوان فرصت‌های ارتباطی در نظر بگیریم.

سوم اینکه برای استمرار ارتباطات باید برنامه ریزی داشته باشیم.

با توجه به اینکه وقتم به اتمام رسیده، در پایان باید تاکید کنم که روابط عمومی‌ها باید برای خوشان از یک پروتکل ارتباطی برخوردار باشند تا بتوانند جریان ارتباطی خود را بخوبی مدیریت کنند.

ما در روابط عمومی‌صداوسیما نیز برخی از این مشکلات را داریم، با وجود اینکه نسبت به روابط عمومی‌های سازمان‌های مختلف بیشترین ارتباط را با مخاطبین خود و رسانه‌ها داشته و داریم، اما به جرات می‌گویم که جریان ارتباطی ما آنقدر ایده آل نیست که بتوان آن را به عنوان یک نمونه کاملا موفق مطرح کرد، اما به دنبال آن هستیم که بتوانیم در آینده به روابط عمومی‌ای تبدیل شویم که از یک پروتکل ارتباطی مناسبی در ابعاد درون و برون سازمانی برخوردار باشد. پروتکل ارتباطی که زوایای جریان ارتباطی ما را با مشتریان، رسانه‌ها، سازمان‌ها، نخبگان و … شامل شود تا بتوانیم فرصت‌ها راپدید آوریم و از آن‌ها محافظت کنیم.

با آرزوی توفیق برای مدیران و کارشناسان روابط عمومی‌های کشور

برچسب ها: اولین رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط عمومی ایراندکتر داود نعمتی انارکیرخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط عمومی ایرانموسسه کارگزار روابط عمومی
انتشارات کارگزار روابط‌عمومی

مطالب زیر را حتما بخوانید
  • بازدید رئیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی از استودیو آموزشی رعد

    5 بازدید

  • گزارش کامل برگزاری نخستين جشن ملی روابط‌عمومی

    18 بازدید

  • “ايمن سازی” مردم در برابر اخبار جعلی

    8 بازدید

  • فراخوان مقاله نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران

    10 بازدید

  • به يك روابط‌عمومی متاورسی تبديل شويم

    11 بازدید

  • روابط‌عمومی متاورس

    24 بازدید

لینک کوتاه:

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
موضوعات محتوا

گزارش کامل برگزاری نخستين جشن ملی روابط‌عمومی

گزارش وضعیت رسانه‌ها در سال 2022

روابط‌عمومی و دو رویداد بزرگ ملی و بین‌المللی

رویدادها و آثار روابط‌عمومی

اعتبار الکترونیک

Whatsapp Telegram Facebook Linkedin

لینک‌های مفید

  • خانه
  • فروشگاه روابط‌عمومی
  • دوره‌های آموزشی روابط‌عمومی
  • جایزه صنعت روابط‌عمومی
  • رویدادهای روابط‌عمومی
  • مقالات روابط‌عمومی
  • انتشارات روابط‌عمومی
  • کتب روابط‌عمومی
  • رزومه مهدی باقریان
  • فعالیت‌ها و آثار مهدی باقریان

رویداد روابط‌عمومی

  • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
  • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
  • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
  • جایزه دکتر نطقی
  • جشنواره مردمداری ایران
  • کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی
  • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
  • همایش ملی زن و روابط عمومی
  • نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای روابط‌عمومی
  • تور علمی آموزشی مالزی

روابط‌عمومی چیست؟

روابط‌عمومی شامل همه راه‌های برقراری ارتباط با مخاطبان، مشتریان و  گروه‌های ذینفع است.
 روابط‌عمومی با تعامل و تولید روابط‌، فرصت‌های زیادی برای سازمان‌ها و شرکت‌ها فراهم می کند.
 متخصصان روابط‌عمومی با برنامه‌ریزی و استفاده از ابزارها، فنون و تکنیک‌های روابط‌عمومی می‌توانند یک تصویر عمومی مثبت (خوشنامی = شهرت+ اعتبار) را برای سازمان‌ها و شرکت‌های خود ایجاد، حفظ، توسعه و مدیریت کنند. 

تمامی حقوق برای موسسه کارگزار روابط‌عمومی محفوظ می‌باشد.

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت