جستجو برای:
  • صفحه اصلی
  • فروشگاه روابط‌عمومی
  • رویدادهای روابط‌عمومی
    • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • صفحه اول کنفرانس‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • نمایه مقالات کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
    • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
    • روز ملی روابط‌عمومی
    • روز جهانی روابط‌عمومی
    • کنفرانس ویدئویی روابط‌عمومی ایران
    • همایش ملی زن و روابط عمومی
    • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
  • جوایز روابط‌عمومی
    • جایزه دکتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • آشنایی با جایزه دکتر حمید نطقی
      • شیوه‌نامه اعطای جایزه دكتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
    • جشنواره مردمداری ایران
      • ماموریت ما
      • بروشور نخستین جشنواره مردم‌داری ایران
      • دستورالعمل ارزیابی نخستین جشنواره مردم‌داری ایران
    • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
    • چهره‌های ماندگار روابط‌عمومی
    • جایزه کمپین‌های برتر روابط‌عمومی
    • جایزه ملی روابط‌عمومی دانش‌بنیان
    • جایزه صنعت روابط‌عمومی ایران
  • انتشارات کارگزار روابط‌عمومی
  • موسسه کارگزار روابط‌عمومی
  • شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران
  • IRANPR
  • تماس با ما
[the-social-links]
  • 021-66943670
  • info@kpri.ir
  • رویدادها
  • انتشارات
  • نگارخانه
  • خبرنامه
  • ارتباط
  • IRANPR
موسسه کارگزار روابط‌عمومی
  • خانه
  • فروشگاه‌ روابط‌عمومی
    • کتاب
    • مقاله
    • پاورپوینت
    • مجله و بسته آموزشی
    • ویدئو
    • استانداردها و راهنماها
  • آموزش روابط‌عمومی
    • درباره آموزش روابط‌عمومی
    • رویدادها و دوره‌های آموزشی جدید
    • رویدادها و دوره‌های آموزشی برگزار شده
    • اندیشکده آموزش روابط‌عمومی
    • فرم ثبت‌نام دوره‌های آموزشی
  • جوایز روابط‌عمومی
    • جایزه دکتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • آشنایی با جایزه دکتر حمید نطقی
      • شیوه‌نامه اعطای جایزه دكتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • برگزیدگان جایزه دکتر نطقی
    • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
    • جشنواره مردم‌داری ایران
      • ماموریت ما
      • دستورالعمل ارزیابی نخستین جشنواره مردم‌داری ایران
      • بروشور نخستین جشنواره مردم‌داری ایران
      • جوایز ویژه روابط‌عمومی ایران
      • مدال‌های روابط‌عمومی ایران
    • جایزه صنعت روابط‌عمومی ایران
    • جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی
    • جایزه کمپین‌های برتر روابط‌عمومی
    • جایزه ملی روابط‌عمومی دانش‌بنیان
    • چهره‌های ماندگار روابط‌عمومی
    • جایزه شجاعت
    • ارسال آثار
  • رویدادها
    • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران – 1401
      • نمایه مقالات کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • آرشیو کنفرانس‌ بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
    • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
    • کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی
    • کنفرانس ویدئویی روابط‌عمومی ایران
    • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
    • همایش ملی زن و روابط عمومی
    • تور علمی آموزشی مالزی
    • نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای روابط‌عمومی
    • روز جهانی روابط‌عمومی
    • روز ملی روابط‌عمومی
  • مقالات
    • روابط‌عمومی
    • تاریخ روابط‌عمومی
    • استانداردهای روابط‌عمومی
    • روابط‌عمومی الکترونیک
    • پیشکسوتان روابط‌عمومی
    • جوایز
    • مدیریت بحران
    • ارتباطات
    • تبلیغات و بازاریابی
    • تجارت و کسب‌وکار
    • بانکداری
  • درباره ما
    • موسسه کارگزار روابط‌عمومی
    • انتشارات کارگزار روابط‌عمومی
    • فعالیت‌ها و آثار مهدی باقریان
0

ورود و ثبت نام

سید فرید قاسمی:دکتر شکرخواه، مدرن ترین سنتی

27 اسفند 1400
ارسال شده توسط انتشارات کارگزار روابط‌عمومی
تاریخ روابط‌عمومی ، جایزه دکتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران ، یازدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران ، یونس شکرخواه
35 بازدید

«سيد فريد قاسمي» نويسنده، پژوهشگر مطبوعات و حافظه گوياي مطبوعات ايران در گفت و گوي اختصاصي با شارا، دكتر يونس شكرخواه منتخب ششمين جايزه بين المللي دكتر نطقي را مدرن ترين سنتي مي داند كه در نوع خود بي نظير است. به اين جهت كه ايشان با نسل‌هاي گوناگون روزنامه نگاري كاركرده و ابزار چاپ متنوع را ديده است. ايشان از روزنامه نگاري كاغذي به سمت روزنامه نگاري آنلاين رفته و در اين عرصه پيشگام بوده است. بخشي كه از نظر مي گذرانيد، توصيف حافظه مطبوعات ايران درباره پدر علم روزنامه نگاري آنلاين ايران است:

پهناي دانش، ژرفاي معرفت و ميزان فضل و كمال دكتر شكرخواه را بيشتر دوستان صميمي و همكاران قديمي ايشان مي دانند. دكتر شكرخواه را مي توان از منظرهاي گوناگون ديد، از منظر رسانه نگاري، يك دوره 34 ساله را كه از يكشنبه 24 آبان ماه سال 1360 با چاپ اولين ترجمه ايشان در صفحه خارجي روزنامه اطلاعات با امضاي يونس-ش دوره رسانه نگاري شروع مي شود تا به امروز كه سكان دار همشهري آنلاين هستند.

 از منظر كتاب نويسي يك دوره 24 ساله را مي توان مرور كرد. از كتاب واژه نامه پژوهش‌هاي ارتباطي و رسانه اي كه در سال 1370 به وسيله مركز مطالعات و تحقيقات رسانه‌ها منتشر شد تا آخرين كتاب ايشان كه چند هفته قبل با عنوان گرافيك اطلاع رسان به وسيله همان مركز منتشر شد. اما ترجيح من اين است كه به جاي خَلق شكرخواه از خُلق شكرخواه حرف بزنم. هركسي كه از نعمت و بركت دوستي با دكتر شكرخواه برخوردار بوده است، به درستي مي داند كه مصاحبت با دكتر شكرخواه آرامش آفرين است، در دوستي دوام دارد، در معاشرت الگو است، اهل تكبر نيست، خودش را سريع با محيط وفق مي دهد، شيفته و دلبسته كار است، ذوق و قريحه و دانش گستري را با چاشني شيرين زباني درآميخته است. به عكس كساني كه خودشان هم نمي دانند چه مي گويند، دكتر هميشه مي داند چه مي گويد و در واژه واژه صحبت خود دقت دارد.

 دكتر شكرخواه خوش محضر است و محفلي دل پذير دارد و بنا به اقتضاي جمع سخنان دلنشيني به زبان مي آورد. گاهي اوقات دكتر شكرخواه ناداني عامدانه اي دارد، اين ناداني عامدانه را بر فاضل نمايي عالمانه ترجيح مي دهد به اين دليل كه از شر’و شور گريزان است. با محيط سازگار است، با همه همكاران خود از سطح تا ذيل تفاوتي براي ايشان ندارد و با همه رفتار يكسان دارد. به يادگيري زبان‌هاي خارجي بسيار علاقه مند است. علاقه مند است كه با شهرستاني‌ها با همان زبان شهرشان صحبت كند. به گويش‌ها و زبان‌ها و لهجه‌هاي ايراني هم بسيار علاقه مند است و سريعتر از ديگران زبان را ياد مي گيرد. واقعيت قضيه اين است كه دكتر شكرخواه مي توانست بيش از اين مؤثر باشد، اما حقيقت اين است كه از يك سال‌هايي شوق باطني وي فرو نشست و علت آن را بايد از خود ايشان پرسيد. وي هيچگاه نتوانست آنچه را كه از سرچشمه مي گيرد و در دل نهفته دارد، به درستي و به طور كامل به دانشجويان خود منتقل كند.

دكتر شكرخواه در ترجمه به جاي اينكه خود را درگير معادل سازي و لغت تراشي كند، سعي مي كند مفاهيم و رويه‌ها را در عمل بومي سازي كند، به سخن نو دلبستگي دارد. هرچه نوتر براي او بهتر. مستمع است كه ايشان را بر سر ذوق مي آورد. ايشان مراقبت عجيبي از پيرمرد و كودك درون خود دارد و نگاه دار و نگهبان اين دو است و به موقع هر كدام را به كار مي برد. شايد بتوان گفت در جلسات رسمي پيرمرد شكرخواه و در محيط‌هاي غير رسمي و دوستانه كودك درون وي زنده مي شود.

اگر بخواهم دكتر شكر خواه را در چند جمله توصيف كنم مي گويم دكتر شكر خواه مدرن ترين سنتي است كه در عمر خود ديده ام. در آستانه 50 سالگي دكتر شكرخواه به مناسبت سالروز تولد او مطلبي در روزنامه شرق نوشتم كه بعدها در گزيده مقالات و گزارشات خود در كتاب مطبوعات ايراني آمده است. بخشي از نوشته خود را مي خوانم: در آستانه 50 سالگي دوست بسيار عزيزي هستيم كه 30 سال است مي گويد 20 سال دارم. دكتر يونس شكرخواه را مي گويم، همه به جايگاه علمي وي وقوف دارند. بر سر آن نيستم از تحصيلاتش، كتاب‌هايش، مقالاتش، شاگردانش، پيش گامي‌هايش و آنچه كه ديگران مطلع هستم، نكته اي را يادآور شوم، بلكه مي خواهم به خصلت‌هاي فردي و معرفتي او بپردازم. با وجود همه تفاوت‌هايمان كه او شرقي است و من غربي. مرادم شرق و غرب كشور است. او خلوت گزين با مولوي و من حافظ خوان. او ريشو و من بي ريش، او استقلالي و من پرسپوليسي، او آينده شناس و من گذشته پژوه، او را با فاني و باقي كاري نيست و من در پي هر دو و ده‌ها تفاوت ديگر كه هيچ يك از اين تفاوت‌ها پس از سالها نه تنها كوچكترين خدشه اي به دوستي برادرانه مان وارد نياورد، بلكه اسباب مزاح و خنده را گرم كرد و به يك روح در دو بدن تعبير مي شديم. هميشه و همواره گفتار و رفتار يكسان ما حيرت اطرافيان را برانگيخت و نفاق افكنان حرفه اي را مإيوس ساخت. دكتر يونس از نوادري است كه فقط با عمق دوستي در مي يابيم كه پشت عينك و ريش انبوهش، دنيايي از صفا و صميميت و خلوص و انسانيت نهفته است.

معناي وارستگي را بايد با او فهميد. در اندوه ديروز و فردا نيست. شهرت و محبوبيت را توأمان دارد اما با اين دو دكان داري نكرده و نمي كند. كينه، بغض، حسد و ناسازگاري در او راه ندارد. بردبارانه نمي رنجد و نمي رنجاند. زمان غصه خوري و نشاطش را مي دانم. در اين سالها در عمق چشمانش غمي نهفته است. صداي ساز نوازنده دوره گردي را كه مي شنود اشك را پنهان مي كند و لطيفه‌هاي ريزه ميزه شليك خنده او را به آسمان مي رساند. شيرين زباني است كه تلخ بياني ندارد. افزون بر نجابت ذاتي، متانت قلمي هم دارد و همه حرفش را هيچگاه نمي نويسد. او عدالت گستري را همراه با دانش گستري مي خواهد. اهل تفكر است. ايده‌هايش در قالب‌هاي تنگ نمي گنجد. براي هر مقوله اي تعريف خاص خود را دارد و شاهراه را از كوره راه به خوبي تشخيص مي دهد. با اين همه جفا مي بيند و وفا مي كند.

او به خوبي مي داند اكنون قطار ارتباطات در ايران در كدام ايستگاه روزگار مي گذراند. به خاطر علم و پيشرفت جامعه دعوت‌ها را مي پذيرد. رويه‌هاي تلخ را مي فهمد اما چون دور از هياهو است، خويشتن دارانه گاه سكوت و گاه دوري گزيني را پيشه مي كند.ده‌ها پرسش دانشجويان و علاقه مندان را در خيابان و بيابان پاسخگو است و چون حرمت پرسنده را نگاه بان است، بر شمار دوستان و دوست دارانش افزوده مي شود. براي يونس مهم نيست كه پرسنده ارزشي نويس است يا ورزشي نويس. او علم را برتر از خط كشي‌هاي زمانه مي داند. در زندگي خصوصي نيز حكايت‌ها دارد كه مجال طرحش نيست. تصور مي كنم كه نگاه او به دو روزه عمر چنين است:

حباب آسا چـنان بر چشـمه ي هسـتي، سبك بنشــين…كه گر چين بر جبين زد از نسيـمي، خيـمه برچينـي

بساط عمر نيرزد به زحمت چيدن…چه چيدني كه بايد نچيده برچيدن

به دليل اينكه دكتر شكرخواه در مطبوعات كارهايي مي نوشت و ترجمه مي كرد و من هم كارهايي مي نوشتم، تقريباً با اسم يكديگر آشنا بوديم. ولي سرآغاز دوستي كه تا به امروز استمرار دارد، به اولين سالهاي انتشار مجله رسانه بر مي گردد و از آن تاريخ تا به امروز اين دوستي به همان قوت و قدرت ادامه دارد.

دكتر از شما به عنوان حافظه گوياي مطبوعات ايران و برجسته ترين صاحب نظر در زمينه تاريخ مطبوعات ايرانيان مي كنند. به نظر شما دكتر شكرخواه در تاريخ مطبوعات ايران چه جايگاهي دارد و شما چه جايگاهي را براي ايشان قايل هستيد؟

 با تمامي بررسي‌ها و مطالعات خود به اين جمع بندي رسيدم كه دكتر شكرخواه در نوع خود بي نظير است. به اين جهت كه ايشان با نسل‌هاي گوناگون روزنامه نگاري كار كرده است. ابزار چاپ متنوع ديده است. به اين معنا كه ايشان از روزنامه نگاري كاغذي به سمت روزنامه نگاري الكترونيك رفته است و در اين عرصه پيشگام بوده است. امروزه هنگامي كه روزنامه نگاران برجسته تاريخ ايران را مرور مي كنم، مي بينم دكتر شكر خواه تمامي نسل روزنامه نگاري ايران را ديده و از طرفي هم سر پلي براي روزنامه نگاري ايران بوده است و به دليل احاطه و تسلطي كه به زبان انگليسي دارد، مي تواند تازه‌ها را براي روزنامه نگاري ايران ترجمه كند.

خدمت ديگر دكتر شكر خواه نسل پروري است. بسياري از دانشجوياني كه روزگاري دانشجوي ايشان بودند، امروز از فعالان عرصه رسانه هستند. چه در رسانه‌هاي ديداري و شنيداري و چه در رسانه‌هاي نوشتاري و از اين جهت هم دكتر شكرخواه حق عظيمي به گردن روزنامه نگاري ايران دارد. ولي از يك طرف بايد واقعيت‌ها را گفت كه حسادت‌ها هميشه باعث مي شود كه انسانها آسيب ببينند يا مسير خود را تغيير دهند و يا تمام حرفي را كه دارند، بر زبان نياورند. دكتر شكر خواه به دليل اينكه آدمي با هوشمندي بسيار بالا است، گاهي اوقات كه احساس مي كند قدش بلندتر از معمول مي شود، خودش قد خود را كوتاه مي كند و اين ممكن است براي دكتر شكر خواه بركت باشد اما براي جامعه يك خسران است. دكتر شكرخواه از آدم‌هايي است كه هيچگاه دانش و توانمندي او نتوانست ظهور پيدا كند.

خاطره اي از سالهايي كه با دكتر شكرخواه كار كرديد را به ياد مي آوريد؟
– مديريت فكر و ذهن دكتر شكرخواه بسيار منسجم است. تمامي خاطراتمان شيرين است. در كنار دكتر شكرخواه بودن آرامش آفرين است. در روزگاري كه پلشتي و زشتي از در و ديوار بالا مي رود، اگر شما يك همكار داشته باشيد كه به او اعتماد داشته باشيد، نعمت بسياري است كه باعث مي شود ذهن معطوف به كار شود و راندمان كاري بالا برود. يكي از ويژگي‌هاي دكتر شكرخواه اين است كه در محيط كار با ايشان ديگران آرامش دارند، مي توانند خلاقيت‌هاي خود را نشان دهند.

منبع مرجع:  شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)

 

برچسب ها: دکتر شکرخواهسید فرید قاسمیسید فرید قاسمی:دکتر شکرخواه، مدرن ترین سنتی
انتشارات کارگزار روابط‌عمومی

مطالب زیر را حتما بخوانید
  • بازدید رئیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی از استودیو آموزشی رعد

    5 بازدید

  • “ايمن سازی” مردم در برابر اخبار جعلی

    12 بازدید

  • فراخوان مقاله نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران

    16 بازدید

  • به يك روابط‌عمومی متاورسی تبديل شويم

    15 بازدید

  • روابط‌عمومی متاورس

    29 بازدید

  • روابط‌عمومی و دو رویداد بزرگ ملی و بین‌المللی

    35 بازدید

لینک کوتاه:

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
موضوعات محتوا

بیست درس از بیست سال گذشته: چرا داستان سرایی عامل موفقیت در علوم زیستی هستند

گزارش کامل برگزاری نخستين جشن ملی روابط‌عمومی

گزارش وضعیت رسانه‌ها در سال 2022

رویدادها و آثار روابط‌عمومی

اعتبار الکترونیک

Whatsapp Telegram Facebook Linkedin

لینک‌های مفید

  • خانه
  • فروشگاه روابط‌عمومی
  • دوره‌های آموزشی روابط‌عمومی
  • جایزه صنعت روابط‌عمومی
  • رویدادهای روابط‌عمومی
  • مقالات روابط‌عمومی
  • انتشارات روابط‌عمومی
  • کتب روابط‌عمومی
  • رزومه مهدی باقریان
  • فعالیت‌ها و آثار مهدی باقریان

رویداد روابط‌عمومی

  • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
  • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
  • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
  • جایزه دکتر نطقی
  • جشنواره مردمداری ایران
  • کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی
  • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
  • همایش ملی زن و روابط عمومی
  • نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای روابط‌عمومی
  • تور علمی آموزشی مالزی

روابط‌عمومی چیست؟

روابط‌عمومی شامل همه راه‌های برقراری ارتباط با مخاطبان، مشتریان و  گروه‌های ذینفع است.
 روابط‌عمومی با تعامل و تولید روابط‌، فرصت‌های زیادی برای سازمان‌ها و شرکت‌ها فراهم می کند.
 متخصصان روابط‌عمومی با برنامه‌ریزی و استفاده از ابزارها، فنون و تکنیک‌های روابط‌عمومی می‌توانند یک تصویر عمومی مثبت (خوشنامی = شهرت+ اعتبار) را برای سازمان‌ها و شرکت‌های خود ایجاد، حفظ، توسعه و مدیریت کنند. 

تمامی حقوق برای موسسه کارگزار روابط‌عمومی محفوظ می‌باشد.

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت