برنامهریزی استراتژیک برای روابط عمومی
پیشگفتار
این مروری کلی بر یک فرایند برنامهریزی میباشد که 4 فاز و 9 گام دارد و در کتاب «برنامهریزی استراتژیک برای روابط عمومی» ارائه شده است. همین گامها را میتوان با همین کیفیت در برنامهریزی کمپینهای روابط عمومی، تبلیغات و ارتباطات یکپارچه بهره گرفت.
فرایند طراحیشده برای این گامها حسابشده هستند و باید پشت سر هم انجام شوند. پس از شناسایی یک مسئله، غالباً تمایل داریم که در یافتن راهکار از دیگران پیش بیافتیم و به همین دلیل تحلیل و تحقیق را دور میزنیم. همین رویکرد، مفروضات بیجایی را ایجاد میکند که بعدها موجب افزایش هزینهها، عدم بهره وری و شرمساری میشوند.
برنامهریزی دقیق به طرحهایی ختم میشود که کنشگرانه و بازدارنده هستند، نه فعالیتهایی که صرفاً جنبه واکنشگرانه و اصلاحکننده دارند. در آنِ واحد، گامهای این فرایند آنقدر انعطافپذیر هستند که اجازه نظارت، آزمون وخطا و ایجاد تغییرات موردنیاز را میدهند.
اگر از مدیران با تجربه ارتباطات بپرسید، امکان دارد که لزوماً برنامهریزیهای خود را در راستای این 9 گام پیش نبرند. اما اگر درباره کارشان با آنها صحبت کنید، احتمالاً خواهید دید که فرایندی تقریباً مشابه فرایند توصیف شده در اینجا را طی می کنند، چه دقیقاً مطابق با همین «گامها» باشد و چه نباشد.
امکان دارد تعداد اندکی از مسئولان روابط عمومی(با نوعی عذاب وجدان) اقرار کنند که خیلی علاقهای به برنامهریزی ندارند. اما اگر با شما صادق باشند، اعتراف خواهند کرد که با خوششانسی به جنگ مشکلات شان رفته اند.
شاید آنها به خاطر نداشتن وقت یا بیثباتی محیط اطراف شان، سراغ برنامهریزی رسمینمیروند و صرفاً به ارائه واکنش کفایت میکنند. امکان دارد برخی از مسئولان روابط عمومیبگویند که روسا و مشتریان شان به دنبال کارهای عملی هستند و مجالی برای برنامهریزی نمیدهند (هرچند این روسا و مشتریان کوتهنظر، معمولاً دوام زیادی در کسبوکار ندارند).
درهرحال اگر به نحوه عملکرد حرفهایها نگاه کنید، احتمالاً برنامهریزیهای آنها را خواهید دید. مدیران خوب، نحوه اجرای تحقیقات و برنامهریزی کارشان را یاد گرفته اند و میتوانند همین برنامهها را به مشتریان یا روسای شان تحمیل کنند.
فهرست مطالب
بخش اول: اهمیت برنامه ریزی
مقدمه
چارچوب سیستمهای برنامهریزی
رویکردهای فرایند برنامهریزی
تحلیل
تعیین اهداف
شناسایی عمومی
پیامها یا محتوا
استراتژی و تاکتیکها
زمانبندی و منابع
ارزیابی و بررسی
بخش دوم: نحوه نگارش یک برنامه جامع برای روابط عمومی
مقدمه
نامه انتقال
خلاصه مدیریتی
تحلیل موقعیت
عوامل درونی:
عوامل بیرونی:
مفروضات
مسئله و عواقب
هدف کمپین
شناسایی مخاطبین و پیامها
اهداف مخاطبان
استراتژیها
تاکتیک ارتباطات
رویدادهای عملیاتی:
تاکتیکهای ارتباطی:
برنامه زمانبندی
بودجه
برنامههای ارزیابی
تحقیقات مرتبط
نمونه های ارتباطی
بخش سوم: فرایند برنامهریزی برای کمپین روابط عمومی
مقدمه
1- اهداف کمپین
اهمیت برنامهریزی
شناسایی اهداف
استراتژی و تاکتیکها
نقشه راه یک کمپین
برنامهریزی اولیه
تحلیل PEST
تحلیل EPISTLE
2- افزایش گستره تحلیل بیرونی
نمایهبندی رسانهها
تحلیل SWOT
پرسشنامهها
ممیزی ادراک
همکاران و مخاطبین
3- اهداف کلیدی
سلسلهمراتب اهداف
اهداف SMART
4- پیامهای کلیدی
5- مخاطبان هدف
نگاشت ذینفع
نظرسازها
6- رسانهها
نمایهبندی رسانهها
گامهای اولیه
گامهای ثانویه
رسانههای دیجیتال
ارتباطات رودررو با رسانهها
بخش چهارم: برنامهریزی استراتژیک برای روابط عمومی
فاز اول: تحقیق سازنده
گام 1: تحلیل موقعیت
گام 2: تحلیل سازمان
گام 3: تحلیل جامعه
فاز دوم: استراتژی
گام 4: تعیین اهداف و مقاصد
گام 5: تنظیم استراتژیهای اقدام و واکنش
گام 6: طراحی ارتباطات موثر
فاز سوم: تاکتیکها
گام 7: تعیین تاکتیک های ارتباطی
گام 8: اجرای برنامه استراتژیک
فاز چهارم: تحقیق ارزیابیکننده
گام 9: ارزیابی برنامه استراتژیک
پیوستها
تدوین تقویم اجرایی
فرایند چهارمرحلهای
هفت گام برای برنامهریزی روابط عمومیکارآمد
در انتهای این کتاب باید بتوانید:
• علت اهمیت برنامهریزی برای طرحهای روابط عمومیرا متوجه شوید؛
• نوع تحقیقات لازم برای پشتیبانی از طرحهای مناسب را شناسایی نمایید؛
• اهداف متناسب با هر طرح را تعیین نمایید؛
• استراتژی و تاکتیکهای منتخب را انتخاب و توجیه کنید؛
• زمانبندی و منابع لازم را تعیین کنید؛
• میزان بازدهی یک برنامه و کمپین روابط عمومیرا ارزیابی کرده و جهتگیری آینده آن را بررسی کنید.
نظرات
180,000 تومان