کتاب: روابطعمومیدر عصر هوش مصنوعی
هوش مصنوعی (AI) یکی از دستاوردهای مهیج و شگفت انگیز بشر امروز میباشد که تاثیرات آن را در همه عرصهها میتوان مشاهده کرد. بویژه در عرصه روابطعمومی، کاربردهای آن توسعه پیدا کرده و همه حوزهها از جمله سیستمهای نظارت رسانه ای که برای تحلیل احساسات اخبار و مکالمات در سیستم عاملهای اجتماعی استفاده میشود را درنوردیده و تا تولید اخبار، نحوه پوشش رسانه ای، اندازه گیری و تجزیه و تحلیل دادهها و… امتداد پیدا کرده است.
ایجاد لیستهای رسانه ای، تنظیم جلسات، نوشتن پیغامهای استاندارد، ترجمه صوتی و تصویری به متن و نظارت بر رسانههای اجتماعی به ماشینها منتقل میشود که میتواند این کار را بهتر از انسان انجام دهد. با این حال، مهارتهای نرم افزاری- ایجاد رابطه، توسعه استراتژی خلاقانه، اعتمادسازی و داستان پردازی– همچنان در اختیار متخصصان روابطعمومیباقی خواهد ماند و در این زمینه کاری از دست
ماشینها ساخته نیست.
هوش مصنوعی در زمینههای زیر به روابطعمومی در آینده کمک میکند:
• هوش مصنوعی به روابطعمومیها کمک میکند تا انتشار متون خبری را به طور موثرتر انجام دهند. ویراستاران، تحلیلگران و کارکنان میتوانند با استفاده از هوش مصنوعی به راحتی دفاترشان را به یک اتاق کنفرانس تبدیل کنند.
• هوش مصنوعی میتواند بسترهای لازم را برای پاسخ سریع تر به بحرانها فراهم کند. رباتهای هوش مصنوعی برای کمک به رهبران ارتباطات بحرانی برنامه ریزی میشوند.
• هوش مصنوعی، قابلیتهای بیشتر برای ارتباطات و روابطعمومیارائه میدهد.
• متخصصان ارتباطات مشتری میتوانند با استفاده از هوش مصنوعی، خدمات این بخش را آسان تر کرده و ضمن کاهش هزینههای آن، وفاداری مشتری را افزایش دهند.
بعلاوه متخصصان روابطعمومیبا مجموعه وسیعی از دادهها در رسانههای اجتماعی مواجه هستند و سالها طول میکشد از طریق تجزیه و تحلیل، نتیجه گیری و استفاده موثر از این دادهها را انجام دهند اما ماشینهای هوش مصنوعی میتوانند این دادهها را ظرف چند دقیقه تجزیه و تحلیل کنند و بینشهای تازه ای را ارائه دهند. حرفه ایهای روابطعمومیمیتوانند از اطلاعاتی که از طریق هوش مصنوعی دریافت میکنند برای تطبیق رویکرد خود و بهبود میزان موفقیت خود استفاده کنند.
خلاصه این که روابطعمومیها باید به فکر برنامه ریزی برای استفاده بهینه از قابلیتهای هوش مصنوعی باشند و به صورت خلاقانه درگیر در فهم مفاهیم هوش مصنوعی شوند.
فهرست مطالب
1- هوش مصنوعی؛ تاریخچه، کاربردها/ نویسنده. استفن هرگت/ ترجمه:ه محسن چینهکش.
2- چگونه هوش مصنوعی، روابطعمومیرا تغییر خواهد داد؟/ مدینه پورمحمد پورناکی و محمدعلی ترابی گودرزی.
3- روابطعمومیو هوش مصنوعی: فقط راجع به ماشینها نیست/ نویسندگان: کریس گالووی و لوکاس سویاتک/ ترجمه: علی قنبرزاده و الهام گودرزی.
4- کارکردهای هوش مصنوعی در روابطعمومینوین/ بهمن علی بخشی.
5- تفکر مبتنی بر سناریو و کاربرد هوش مصنوعی در صنعت روابطعمومی/ نویسندگان: سارا علیاری و صادق سکری.
6- هوش مصنوعی و برنامهریزی سناریو در روابطعمومی/ نویسندگان: رضا زمردی و علیرضا بابایی.
7- سناریو نگاری جایگاه روابطعمومیدر سازمانهای فرهنگی با توجه به کارکردهای واقعیت مجازی و هوش مصنوعی در انقلاب اطلاعات/ حسن عزیزیان.
8- هوش مصنوعی و ارتباطات تصویری/ مریم سلیمی.
این کتاب از دو منظر نظری و علمیمیتواند برای مدیران و کارگزاران روابط- عمومیو نیز دانشجویان و سایر علاقمندان به حوزه مهم ارتباطی مفید و ارزشمند باشد.
نظرات
90,000 تومان