جستجو برای:
  • صفحه اصلی
  • فروشگاه روابط‌عمومی
  • رویدادهای روابط‌عمومی
    • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • صفحه اول کنفرانس‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • نمایه مقالات کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
    • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
    • روز ملی روابط‌عمومی
    • روز جهانی روابط‌عمومی
    • کنفرانس ویدئویی روابط‌عمومی ایران
    • همایش ملی زن و روابط عمومی
    • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
  • جوایز روابط‌عمومی
    • جایزه دکتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • آشنایی با جایزه دکتر حمید نطقی
      • شیوه‌نامه اعطای جایزه دكتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
    • جشنواره مردمداری ایران
      • ماموریت ما
      • بروشور دومین جشنواره مردم‌داری ایران
      • دستورالعمل ارزیابی دومین جشنواره مردم‌داری ایران
    • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
    • چهره‌های ماندگار روابط‌عمومی
    • جایزه کمپین‌های برتر روابط‌عمومی
    • جایزه ملی روابط‌عمومی دانش‌بنیان
    • جایزه صنعت روابط‌عمومی ایران
  • انتشارات کارگزار روابط‌عمومی
  • موسسه کارگزار روابط‌عمومی
  • شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران
  • IRANPR
  • تماس با ما
[the-social-links]
  • 021-66943670
  • info@kpri.ir
  • رویدادها
  • انتشارات
  • نگارخانه
  • خبرنامه
  • ارتباط
  • IRANPR
موسسه کارگزار روابط‌عمومی
  • خانه
  • فروشگاه‌ روابط‌عمومی
    • کتاب
    • مقاله
    • پاورپوینت
    • مجله و بسته آموزشی
    • ویدئو
    • استانداردها و راهنماها
  • آموزش روابط‌عمومی
    • درباره آموزش روابط‌عمومی
    • رویدادها و دوره‌های آموزشی جدید
    • رویدادها و دوره‌های آموزشی برگزار شده
    • اندیشکده آموزش روابط‌عمومی
    • فرم ثبت‌نام دوره‌های آموزشی
  • جوایز روابط‌عمومی
    • جایزه دکتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • آشنایی با جایزه دکتر حمید نطقی
      • شیوه‌نامه اعطای جایزه دكتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • برگزیدگان جایزه دکتر نطقی
    • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
    • جشنواره مردم‌داری ایران
      • ماموریت ما
      • دستورالعمل ارزیابی دومین جشنواره مردم‌داری ایران
      • بروشور دومین جشنواره مردم‌داری ایران
      • جوایز ویژه روابط‌عمومی ایران
      • مدال‌های روابط‌عمومی ایران
    • جایزه صنعت روابط‌عمومی ایران
    • جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی
    • چهره‌های ماندگار روابط‌عمومی
    • اجلاس ملی مديران روابط‌عمومی
    • جایزه ملی روابط‌عمومی دانش‌بنیان
    • جایزه کمپین‌های برتر روابط‌عمومی
    • جایزه شجاعت
    • ارسال آثار
  • رویدادها
    • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران – 1401
      • نمایه مقالات کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • آرشیو کنفرانس‌ بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
    • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
    • کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی
    • کنفرانس ویدئویی روابط‌عمومی ایران
    • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
    • همایش ملی زن و روابط عمومی
    • تور علمی آموزشی مالزی
    • نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای روابط‌عمومی
    • روز جهانی روابط‌عمومی
    • روز ملی روابط‌عمومی
  • مقالات
    • روابط‌عمومی
    • تاریخ روابط‌عمومی
    • استانداردهای روابط‌عمومی
    • روابط‌عمومی الکترونیک
    • پیشکسوتان روابط‌عمومی
    • جوایز
    • مدیریت بحران
    • ارتباطات
    • تبلیغات و بازاریابی
    • تجارت و کسب‌وکار
    • بانکداری
  • درباره ما
    • موسسه کارگزار روابط‌عمومی
    • انتشارات کارگزار روابط‌عمومی
    • فعالیت‌ها و آثار مهدی باقریان
0

ورود و ثبت نام

بلاگ

آموزش روابط عمومی در قرن بيست و يكم

روابط عمومي امروز حاصل گذشت سال‌ها تجربه است و در شرايط كنوني نيازي مبرم به آموزش همه جانبه‌ آن احساس مي‌شود. اين حرفه از زمان انتشار گزارش كميسيون روابط عمومي در سال 1987 دچار تحولات شگرف و چشم‌گيري شده است. اين تغييرات، تحولات انجام شده در دنياي ما را به تصوير مي‌كشد، تغييراتي كه همچنان ادامه داشته و امروز نيز با آهنگي سريع‌تر سرزمين‌هاي ناشناخته‌ جدیدی را اسیر گام¬های استوار ما می¬کند. تحولات مورد اشاره، بر پذیرش اعتبار روابط عمومی‌مدرن از جانب جامعه‌ جهانی که روزبه‌روز پیوسته‌تر و درهم تنیده‌تر می‌شود، صحه می‌گذارد.

روابط عمومی‌طی دو دهه‌ گذشته رشدی شگفت‌آور داشته است. امروز شرکت‌های روابط عمومی، به موقعیتی دست یافته‌اند که در دهه‌ی 1980 غیرقابل تصویر می‌نمود. تمایل به عضویت در انجمن‌های تجاری و حرفه‌های ثبت شده روزبه‌روز بیشتر می‌شود و مهمتر از همه، تمام مؤسسات چه انتفاعی و چه غیرانتفاعی، از اهمیت گفتگو با گروه‌های تأثیرگذار آگاه شده‌اند.

بی‌شک، این رشد، تکامل و بلوغ در روابط عمومی‌ادامه خواهد یافت. در این راستا عوامل ذیل را می‌توان در رشد و تحول این حرفه در قرن آینده مؤثر دانست: ظهور و رشد مؤسسات مردم‌سالار در جهان، اهمیت روزافزون برقراری ارتباطات درون و برون سازمانی، انفجار عظیم ارتباطات بین فردی و فن‌آوری مورد استفاده در آن، توسعه پایدار دانش روابط عمومی‌به ویژه تجزیه و تحلیل میزان آگاهی عموم و همچنین تغییر دیدگاه و رفتار آنان.

بحران بعدی در روابط عمومی

روابط عمومی‌آینده‌ای بس روشن در پیش‌رو دارد. البته مشروط بر در اختیار داشتن افراد تعلیم‌دیده‌ای که بتوانند از عهده‌ پاسخگویی به نیازهای رو به گسترش شرکت‌ها و سازمان‌ها برای دریافت خدمات و مشاوره در حیطه روابط عمومی‌برآیند. به همین دلیل، متخصصین این مساله را «بحران آتی روابط عمومی» نامیده است. از جنبه اغراق‌آمیز این نظر که بگذریم، بی‌تردید فراهم آوردن کارگزاران و حرفه‌ای‌های واجد شرایط مشکلی جدی است. حقوق و پزشکی، در طی قرون به روش‌های قابل قبولی دست یافته‌اند و می‌توانند به عرضه و تقاضای مورد نیاز کارگزاران و افراد حرفه‌ای خود توجه نمایند.

روابط عمومی‌از چنین روش‌هایی برخوردار نیست. در واقع، روابط عمومی‌از این گفته دکتر کلارک کر رییس پیشین دانشگاه کالیفرنیا در برکلی، که روابط عمومی‌را الگویی برای چنین جریانی می‌داند، بسیار به دور است. به گفته او «حرفه‌های جدیدی زاده شده‌اند، که برخی از آنها، مانند مدیریت بازرگانی و مددکاری اجتماعی، در حال حرفه‌ای‌تر شدن هستند. دانشگاه به گذرگاه اصلی این حرفه‌ها تبدیل شده است. در حقیقت، هر حرفه‌ای هویت خود را از طریق تبدیل دانشگاه به گذرگاه ورودی کسب می‌کند.» (کلارک کر، کاربردهای دانشگاه، چاپ چهارم، کمبریج، لندن، 1995).

هدف کمیسیون پرداختن به این بحث همیشگی نیست که روابط عمومی‌یک حرفه است یا نه. کمیسیون تنها به این دلیل گفته دکتر کر را نقل می‌کند که «استفاده از دانشگاه» را به عنوان راه‌حلی مهم برای تربیت کارگزاران حرفه‌ای روابط عمومی‌در سده آینده یادآوری کرده باشد. سایر منابع روابط عمومی، که به کرات از آنها با موفقیت، استفاده شده به واقع هنوز کارآمدند. روزنامه‌نگاران پیشین، اگر چه به عنوان پیشگامان اولیه، مهارت‌های ارزشمندی را عرضه می‌کردند، اما شاید از قلمرو و دامنه روابط عمومی‌درک مفهومی‌محدودی داشتند. متخصصان و کارگزاران رشته‌هایی چون حقوق، پزشکی، مدیریت و سایر رشته‌های موازی اغلب رهنمودهایی را در حیطه روابط عمومی‌ارایه می‌کنند که ارزش چندانی ندارند. فرصت‌های زیادی برای دانشجویان سطوح مبتدی و حتی بالاتر در انجام فعالیت‌های روابط عمومی‌وجود دارد.

فارغ‌التحصیلان دانشکده‌های روابط عمومی‌نیز که به خوبی برخوردارند. مشروط بر آن که در بعد نظری و عملی نه تنها در كلاس درس بلکه در عرصه عمل نیز سربلند از آزمایش بیرون آمده و پیوند درونی روابط عمومی‌با مدیریت، جامعه‌شناسی و بسیاری دیگر از ستون‌های جامعه مدرن را درک کرده و همراه با آن مهارت‌های لازم مانند نوشتن، تحلیل و اندیشیدن را نیز که تقویت‌کننده و آسان‌کننده کارند را دارا باشند.

این آن نوع آموزش روابط عمومی‌است که کمیسیون سعی در طراحی‌اش نموده است. توصیه‌های ارایه شده ریشه در گزارش‌های اولیه کمیسیون و سرفصل‌های آموزشی روابط عمومی‌دارد که در سال‌های اخیر تعداد روزافزونی از کارگزاران موفق را تحویل جامعه داده‌اند. اما کمیسیون از زمان حال فراتر رفته و این پرسش را مطرح می‌کند که روابط عمومی‌در آینده، چگونه می‌تواند باشد و چگونه باید باشد تا از عهده نیازهای این حرفه در سده جدید برآید. کمیسیون امیدوار است که گزارش ارایه شده توسط برنامه‌ریزان دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها، برای ارزشیابی و تدوین سرفصل‌ها، مورد بهره‌برداری قرار گیرد و همچنین مراکزی که فارغ‌التحصیلان روابط عمومی‌را استخدام می‌کنند و نیز انجمن‌های آموزشی دانشگاهی و حرفه‌ای که برای تایید و معتبر شمردن برنامه‌های دانشگاهی، ملاک و معیار تنظیم کرده و سازمان‌های روابط عمومی‌دانشجویی را سازماندهی می‌کنند، از این گزارش استفاده بهینه نمایند.

کلام آخر اینکه این گزارش نه تنها نظام آموزشی مناسب برای دانشجویان مبتدی روابط عمومی‌را شامل می‌شود، بلکه فراتر از آن، برای ورود مجدد به حوزه روابط عمومی‌یا ادامه‌ تحصیل در گروه‌های بالاتر نیز، قابل استفاده است.
کوتاه سخن آن‌که، آموزش روابط عمومی‌سده آینده که توسط کمیسیون، همچون خود روابط عمومی، مدنظر قرار گرفته، موضوع رشد و توسعه مداوم است. کمیسیون از دانشجویان، دانشکده‌ها و پیشبرندگان نظام‌های دانشگاهی و آکادمیک، هیأت‌های ارزشیابی و صدور تاییدیه و نیز کارگزاران روابط عمومی‌دعوت به عمل می‌آورم تا از نظام آموزشی که در این گزارش شرح داده می‌شود، بهره برگیرند.

مترجم: دكتر پرويز علوي

ادامه دارد

انتشارات کارگزار روابط‌عمومی

مطالب زیر را حتما بخوانید
  • بزرگداشت روز ملی ارتباطات و روابط‌عمومی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برگزار شد

    47 بازدید

  • فنون خبرنویسی و اطلاع‌ رسانی در صنعت برق منتشر شد

    43 بازدید

  • در یک پژوهش ارایه شد: چالش‌های ارتباطی بین رسانه‌های جمعی و روابط‌عمومی سازمان‌ها

    51 بازدید

  • فراخوان بیست و دومین دوره «جوایز صنعت روابط‌عمومی ایران»

    71 بازدید

  • فرخوان نخستین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

    73 بازدید

  • روابط‌عمومی‌؛ پاشنه آشیل تعطیلات نوروز

    84 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
موضوعات محتوا

فراخوان بیست و دومین دوره «جوایز صنعت روابط‌عمومی ایران»

فرخوان نخستین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

روابط‌عمومی‌؛ پاشنه آشیل تعطیلات نوروز

رویدادها و آثار روابط‌عمومی

اعتبار الکترونیک

Whatsapp Telegram Facebook Linkedin

لینک‌های مفید

  • خانه
  • فروشگاه روابط‌عمومی
  • دوره‌های آموزشی روابط‌عمومی
  • جایزه صنعت روابط‌عمومی
  • رویدادهای روابط‌عمومی
  • مقالات روابط‌عمومی
  • انتشارات روابط‌عمومی
  • کتب روابط‌عمومی
  • رزومه مهدی باقریان
  • فعالیت‌ها و آثار مهدی باقریان

رویداد روابط‌عمومی

  • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
  • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
  • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
  • جایزه دکتر نطقی
  • جشنواره مردمداری ایران
  • کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی
  • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
  • همایش ملی زن و روابط عمومی
  • نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای روابط‌عمومی
  • تور علمی آموزشی مالزی

روابط‌عمومی چیست؟

روابط‌عمومی شامل همه راه‌های برقراری ارتباط با مخاطبان، مشتریان و  گروه‌های ذینفع است.
 روابط‌عمومی با تعامل و تولید روابط‌، فرصت‌های زیادی برای سازمان‌ها و شرکت‌ها فراهم می کند.
 متخصصان روابط‌عمومی با برنامه‌ریزی و استفاده از ابزارها، فنون و تکنیک‌های روابط‌عمومی می‌توانند یک تصویر عمومی مثبت (خوشنامی = شهرت+ اعتبار) را برای سازمان‌ها و شرکت‌های خود ایجاد، حفظ، توسعه و مدیریت کنند. 

تمامی حقوق برای موسسه کارگزار روابط‌عمومی محفوظ می‌باشد.

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت