آیا آگاهی مستمر است؟ یک مطالعه جدید مفاهیم قدیمی را به چالش می‌کشد

 تحقیق جدیدی که توسط پروفسور اکرم دیر از دانشگاه روهر بوخوم در آلمان انجام شده، مفاهیم قدیمی درباره آگاهی را به چالش کشیده و پیشنهاداتی جدید برای مطالعه فرآیندهای شناختی آگاهانه ارائه می‌دهد. دیر از تحلیل تغییرات رفتاری و جهش‌های یادگیری برای بررسی آگاهی استفاده کرده و به طور خاص بر “لحظه‌های یورکا” تمرکز کرده است—لحظاتی که در آن‌ها یادگیری به طور ناگهانی و جهشی رخ می‌دهد.

دیر می‌گوید: “یادگیری اغلب به صورت تدریجی پیش نمی‌رود، بلکه به صورت جهشی و در قالب لحظات ناگهانی صورت می‌گیرد.” او باور دارد که این تجربیات پیش از ظهور فرآیندهای آگاهانه رخ می‌دهند و می‌تواند برای مطالعه عمیق‌تر مکانیزم‌های مغزی مرتبط با آگاهی مفید باشد. این تحقیق در مقاله‌ای در مجله Frontiers in Behavioral Neuroscience منتشر شده است.

او همچنین توضیح می‌دهد که سطوح هوشیاری می‌تواند به طور متفاوت از زمانی به زمان دیگر متغیر باشد. به عنوان مثال، پردازش اطلاعات شناختی در حال خواب و هنگام نوشتن ایمیل بسیار متفاوت است. با مطالعه این سطوح و تحلیل منحنی‌های یادگیری، می‌توان به درک بهتری از فرآیندهای آگاهانه دست یافت.

برای مطالعه این فرآیندها، محققان باید از روش‌های علمی برای ارزیابی همبستگی‌های عصبی زیستی استفاده کنند. پروفسور دیر استفاده از منحنی‌های یادگیری برای محدود کردن مراحل پردازش آگاهانه اطلاعات در زمان‌های خاص را پیشنهاد می‌کند. او می‌افزاید: “عملکرد یادگیری معمولاً به طور پیوسته بهبود نمی‌یابد، بلکه به صورت جهشی یا مرحله‌ای تغییر می‌کند.” این تغییرات می‌توانند به عنوان مهر زمانی برای شناسایی پردازش‌های آگاهانه در نظر گرفته شوند.

مرجع: “بینش‌هایی در مورد پردازش اطلاعات شناختی آگاهانه” توسط اکرم دیر، 15 ژوئیه 2024، مرزها در علوم اعصاب رفتاری. DOI: 10.3389/fnbeh.2024.1443161

توسط: روهر-دانشگاه بوخوم
تاریخ انتشار: 30 ژوئیه 2024
منبع انگلیسی: SciTechDaily
منبع فارسی: شارا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *