آیا واقعا همیشه وجود رسانه اجتماعی برای روابط عمومی ضروری است؟
نوشته: ریچارد دی. پیس
ترجمه: حنانه باقریان
رسانه اجتماعی نه تنها در بازاریابی که حتی در روابط عمومی نیز به طور فزاینده ای نقشی مهم بازی میکند. در دنیای دیجیتال امروز بی شک بدون رسانه اجتماعی محال است که بتوان به مشتریها دسترسی داشت، حرفهایشان را شنید و یا تصویری نو را به آنها ارائه داد.
چه پیر و چه جوان همه بر خط هستند اگرچه هر کدام از لحاظ جمعیت شناختی به دسته ای از رسانههای اجتماعی تمایل بیشتری نشان میدهند.
با این وجود به نظر میرسد برخی کسبوکارها، به خصوص کسبوکارهای محلی، بدون فعالیت در رسانههای اجتماعی از عهده امور خود بر میآیند.
آنها جایگاه خود در بازار را به وسیله تبلیغات دهان به دهان به دست آورده اند. برای برخی به سادگی حضور در یک شهر کوچک کافیست. با این تفاسیر آیا همیشه وجود رسانه اجتماعی در روابط عمومیضروریست؟ شاید نه از همه جهات اما بی شک در مدیریت بحران، تبلیغات، خدمت به مشتری و روابط رسانه ای نقش دارد.
و اما چرا:
انسانی کردن شرکتها:
تا اندازه ای به دلیل وجود رسانه اجتماعی، مصرف کنندگان دیگر مثل قبل با عناوین تجاری ارتباط برقرار نمیکنند. امروزه عناوین تجاری برای آنها حکم یک دوست دیگر، یک فرد مشهور یا یک دنبال کننده در رسانه اجتماعی را دارد.
آنها توقع بهروزرسانیهای دلچسب و سرگرم کننده و حتی گهگاهی کمیشخصی دارند. رسانه اجتماعی شرکتها را دارای حلقه روابط انسانی وسیع تر کرده و موجب قابل دسترس تر شدن آن برای عموم، روزنامه نگاران و مصرف کنندگان میشود. این به عناوین تجاری فرصت برقراری ارتباطی بی سابقه با مشتریها را میدهد. همچنین به آنها کمک میکند که از بازخوردها آگاه شوند و در صورت وجود شکایت از مشتریان پیش از آنکه از کنترل خارج شود آن را مدیریت کنند.
در معرض کشف بودن:
امروزه وقتی شخصی به مشکلی بر میخورد، به صورت بر خط به جستجوی راه حل مشکل خود در اینترنت پرداخته و برای او وبسایتهایی پدیدار میشوند. دیگر کسی در یک دفترچه راهنمای قدیمیبه دنبال نشانی دفتر یک دکتر نمیگردد و یا بی هدف مسیر یک خیابان را طی نمیکند تا در راه به صورت تصادفی به رستورانی بر بخورد، بنابراین رسانه اجتماعی به تجارتها کمک میکند که کشف شوند.
این باعث ورود مشتریان بیشتری شده در عین این که مکانی بر خط را برای مشتریان فراهم کرده تا بازخوردهای خود را در آن منعکس کنند.
توزیع مطالب مطبوعاتی:
این بحث همچنان وجود دارد که با تغییرات دائمیرسانه اجتماعی، دیگر مطالب مطبوعاتی در روابط عمومیاهمیت ندارند. البته بهتر از رسانه اجتماعی برای توزیع مطالب مطبوعاتی کجاست زمانی که هم اکنون نیز مصرف کنندگان برای اطلاع از اخبار جهان به آن مراجعه میکنند؟
بسیاری از عناوین تجاری مطالب مطبوعاتی خود را روی سایت شرکت شان انتشار داده و در رسانه اجتماعی به اشتراک میگذارند. این نیاز به سر و کار داشتن با شرکتهای تبلیغاتی که ارزش کمیبرای توزیع مطالب مطبوعاتی قائل میشوند و همچنین هزینه پرداختی برای این کار را حذف میکند.
شاخص بودن کارمندان کلیدی:
در هر تجارتی مشتریان کیفیت آن را بر اساس کارمندانی قضاوت میکنند که در پس آن مشغول به کارند. برای مثال شاید شما در یک رستوران محلی غذا بخورید برای اینکه میدانید آشپز آن رستوران غذاهای خوشمزه درست میکند و یا محصولات شرک اپل را خریداری کنید چون مجذوب استیو جابز و کارهایی که کرده است شده اید.
مطالب زیر را حتما بخوانید
-
بزرگداشت روز ملی ارتباطات و روابطعمومی برگزار شد
33 بازدید
-
اخبار منفی را دنبال کنیم یا نه؟
31 بازدید
-
در یک پژوهش ارایه شد: چالشهای ارتباطی بین رسانههای جمعی و روابطعمومی سازمانها
46 بازدید
-
روابطعمومی؛ پاشنه آشیل تعطیلات نوروز
80 بازدید
-
روز جهانی روابطعمومی
45 بازدید
-
روز جهانی آزادی مطبوعات
79 بازدید
دیدگاهتان را بنویسید