آیا واقعا همیشه وجود رسانه اجتماعی برای روابط عمومی ضروری است؟

نوشته: ریچارد دی. پیس

ترجمه: حنانه باقریان

رسانه اجتماعی نه تنها در بازاریابی که حتی در روابط عمومی نیز به طور فزاینده ای نقشی مهم بازی می کند. در دنیای دیجیتال امروز بی شک بدون رسانه اجتماعی محال است که بتوان به مشتری ها دسترسی داشت، حرف‌هایشان را شنید و یا تصویری نو را به آنها ارائه داد.

چه پیر و چه جوان همه بر خط هستند اگرچه هر کدام از لحاظ جمعیت شناختی به دسته ای از رسانه های اجتماعی تمایل بیشتری نشان می دهند.

با این وجود به نظر می رسد برخی کسب‌وکارها، به خصوص کسب‌وکارهای محلی، بدون فعالیت در رسانه های اجتماعی از عهده امور خود بر می آیند.

آن ها جایگاه خود در بازار را به وسیله تبلیغات دهان به دهان به دست آورده اند. برای برخی به سادگی حضور در یک شهر کوچک کافیست. با این تفاسیر آیا همیشه وجود رسانه اجتماعی در روابط عمومی ضروریست؟ شاید نه از همه جهات اما بی شک در مدیریت بحران، تبلیغات، خدمت به مشتری و روابط رسانه ای نقش دارد.

و اما چرا:
انسانی کردن شرکت ها:

تا اندازه ای به دلیل وجود رسانه اجتماعی، مصرف کنندگان دیگر مثل قبل با عناوین تجاری ارتباط برقرار نمی کنند. امروزه عناوین تجاری برای آنها حکم یک دوست دیگر، یک فرد مشهور یا یک دنبال کننده در رسانه اجتماعی را دارد.

آنها توقع به‌روزرسانی‌های دلچسب و سرگرم کننده و حتی گهگاهی کمی شخصی دارند. رسانه اجتماعی شرکت ها را دارای حلقه روابط انسانی وسیع تر کرده و موجب قابل دسترس تر شدن آن برای عموم، روزنامه نگاران و مصرف کنندگان می شود. این به عناوین تجاری فرصت برقراری ارتباطی بی سابقه با مشتری ها را می دهد. همچنین به آنها کمک می کند که از بازخورد ها آگاه شوند و در صورت وجود شکایت از مشتریان پیش از آنکه از کنترل خارج شود آن را مدیریت کنند.

در معرض کشف بودن:
امروزه وقتی شخصی به مشکلی بر می خورد، به صورت بر خط به جستجوی راه حل مشکل خود در اینترنت پرداخته و برای او وبسایت هایی پدیدار می شوند. دیگر کسی در یک دفترچه راهنمای قدیمی به دنبال نشانی دفتر یک دکتر نمی گردد و یا بی هدف مسیر یک خیابان را طی نمی کند تا در راه به صورت تصادفی به رستورانی بر بخورد، بنابراین رسانه اجتماعی به تجارت ها کمک می کند که کشف شوند.
این باعث ورود مشتریان بیشتری شده در عین این که مکانی بر خط را برای مشتریان فراهم کرده تا بازخورد های خود را در آن منعکس کنند.

توزیع مطالب مطبوعاتی:
این بحث همچنان وجود دارد که با تغییرات دائمی رسانه اجتماعی، دیگر مطالب مطبوعاتی در روابط عمومی اهمیت ندارند. البته بهتر از رسانه اجتماعی برای توزیع مطالب مطبوعاتی کجاست زمانی که هم اکنون نیز مصرف کنندگان برای اطلاع از اخبار جهان به آن مراجعه می کنند؟

بسیاری از عناوین تجاری مطالب مطبوعاتی خود را روی سایت شرکت شان انتشار داده و در رسانه اجتماعی به اشتراک می گذارند. این نیاز به سر و کار داشتن با شرکت های تبلیغاتی که ارزش کمی برای توزیع مطالب مطبوعاتی قائل می شوند و همچنین هزینه پرداختی برای این کار را حذف می کند.

شاخص بودن کارمندان کلیدی:
در هر تجارتی مشتریان کیفیت آن را بر اساس کارمندانی قضاوت می کنند که در پس آن مشغول به کارند. برای مثال شاید شما در یک رستوران محلی غذا بخورید برای اینکه می دانید آشپز آن رستوران غذاهای خوشمزه درست می کند و یا محصولات شرک اپل را خریداری کنید چون مجذوب استیو جابز و کارهایی که کرده است شده اید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *