اتفاق چهارم برای هنر هشتم

در دولت نهم وظیفه پاسخگویی که در دولت های قبلی بر عهده اداره کل تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود به عهده شواری اطلاع رسانی دولت گذاشته شده است.

اداره کل روابط‌عمومی که احیانا با افزودن پسوندهایی مانند امور بین الملل، ارشاد و … در سازمان ها، نهادها، وزارتخانه ها، شرکت ها و … به انجام وظیفه مشغولند همچنان به کار خود ادامه می دهند.

کارها با روابط‌عمومی و بدون روابط‌عمومی در حال انجام است.

اخبار مربوط به روابط‌عمومی همچنان منتشر می شوند، شخصیت های مختلف و صاحب نظران در این مورد اظهار نظر می کنند و زندگی ادامه دارد.

سایت های اینترنتی روابط‌عمومی و وبلاگ های آن در دنیای دیجیتال هم به این صف پیوسته اند و هر روز سایت و وبلاگی پا به عرصه وجود می گذارد.

هراز گاه جشنواره و نمایشگاهی برگزار می شود و نام روابط‌عمومی دوباره در رسانه های گروهی بر سر زبان می افتد.

برنامه رادیویی هنر هشتم پخش می شود و اهالی روابط‌عمومی و ارتباطات ضمن حضور در آن برنامه ایده ها و نظرات خود را اظهار می دارند.

مقالات و کتاب های روابط‌عمومی منتشر می شوند و برخی کتاب ها با عناوین جذاب و فرمی جدید در چرخه فروش و توزیع قرار می گیرند.

حالا دیگر برخلاف چند سال قبل فروشندگان کتاب به خصوص در حوالی خیابان انقلاب و کریم خان زند، با بی اعتنایی از سوال پیرامون کتاب های روابط‌عمومی و ارتباطات نمی گذرند و اگر سرشان خیلی شلوغ نباشد، قفسه هایی را به شما نشان می دهند که کتاب هایی از این دست در آن ها یافت می شود.


هراز گاهی اساتید و صاحب نظران این عرصه که بیشتر در زمینه علوم ارتباطات صاحب کرسی و منصبند، نظراتی جدید در خصوص روابط‌عمومی ارایه می کنند.

این روزها روابط‌عمومی هم مانند بسیاری از موضوعات دیگر در کانون توجه برخی از جریان های اجتماعی قرار گرفته است و با افزودن یک «و» و یک صفت عناوینی برای روابط‌عمومی ها خلق می شوند.

روابط‌عمومی الکترونیک؛ روابط‌عمومی سایبر؛ روابط‌عمومی مردمی؛ روابط‌عمومی سنتی؟!؛ روابط‌عمومی پیشرو؛ روابط‌عمومی اخلاقی؛ روابط‌عمومی اینترنتی و …

حالا دیگر کمتر می توان سازمان، شرکت، نهاد، وزارتخانه و یا سیستمی را پیدا کرد که روابط‌عمومی نداشته باشد.

روابط‌عمومی در این سال ها، در ایران هم دارای سابقه، انجمن های صنفی، تشکل های حرفه ای، سرفصل های درسی، جشنواره های داخلی و بین‌المللی و … شده است.

و امسال روابط‌عمومی ها، روزی را نیز در تقویم کشور به خود اختصاص دادند «17 اردیبهشت ماه» روز روابط‌عمومی نام گرفت و در تقویم کشور جا خوش کرد شابد سال دیگر در این روزها، بتوانیم از تاثیرات روز روابط‌عمومی هم بنویسیم. در مجموع می توان گفت: روابط‌عمومی با مجموع اتفاقاتی که طی چند سال اخیر پیرامون آن رخ داده است به یکی از موضوعات مهم کشور تبدیل شده است.

البته طرح مساله روابط‌عمومی و مقایسه وضعیت آن با دیگر کشورها، چالش هایی که روابط‌عمومی ایران با آن روبروست، بهره گیری از هنر و علم روابط‌عمومی در معضلات فراروی کشور، جایگاه واقعی و اصیل روابط‌عمومی موضوعاتی است که به زودی صاحب نظران و به خصوص دست اندرکاران و متولیان روابط‌عمومی را به چالش خواهد کشاند. شاید به زودی وضعیتی فراهم شود که دیگر در مورد روابط‌عمومی نتوان با «چراغ خاموش» حرکت کرد.

شاید موقعیتی پیش بیاید که زمانی که در مورد روابط‌عمومی اظهار نظر می شود، اظهار نظر کنندگان، لحظاتی به حرف هایی که می خواهند بزنند فکر کنند.

شاید فرصتی باشد که خیلی ها از بابت تعاریف خودشان در مورد روابط‌عمومی عذرخواهی کنند و بگویند که اگر گفته اند روابط‌عمومی یعنی….! خودشان به معنی آن توجه نکرده اند و در درک معنای آن قصور کرده اند.

در کنار تمام اتفاقاتی که برای روابط‌عمومی در حال وقوع است، در سال آینده چهارمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران در آبان ماه برگزار خواهد شد. شاید پر بیراه نباشد اگر انتظار داشته باشیم که در این چهارمین اتفاق شاهد پاسخ هایی پیرامون سوالاتی باشیم که در زمینه هنر هشتم وجود دارد. اینگونه باد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *