عنوان کتاب: ارتباطات کرونایی
تدوین و تالیف: رضا افخمی
ویرایش: زهرا بابازادهگان
حروفچین و صفحهآرا: غلامحسن بابازادهگان
انتشارات: کارگزار روابطعمومی
چاپ و صحافی: مشکی
نوبت چاپ: اول/1401
شمارگان: 500
شابک: 1-6-98608-622-978 ISBN: 978-622-98608-6-1
تعداد صفحات:133ص
مرکز پخش: ستارخان- نبش باقرخان- پ 131- واحد4
تلفن پخش: 09121938419- 66943670
وب سایت: www.irancpr.ir – www.shara.ir- www.kpri.ir
پست الکترونیک: info@shara.ir-kargozar80@yahoo.com-info@kpri.ir
«این کتاب تقدیم میشود به مدافعان سلامت کشور (بویژه مدافعان سلامت سازمان تامین اجتماعی) که برای حفظ سلامتی مردم در دوره همهگیری کووید-19 از جان شیرین خود گذشتند.»
«یادشان گرامی و نامشان جاودان.»
رضا افخمی
کارشناس روابطعمومی
مدیریت درمان سازمان تامین اجتماعی
استانهای کرمانشاه و البرز
فهرست مطالب
پیشگفتار
گفتار اول: ارتباطات
مقدمه
نحوه جانمایی ارتباطات ……………………………………………………………………………………………. 9
برقراری ارتباط را آغاز کنید …………………………………………… 10
ویژگیهای ارتباطات ویروس کووید-19 ……………………………………………………………………………………….. 12
1- سریع ………………………………………………………………………………. 13
2- مداوم ………………………………………………………………………………………………………………….. 13
3- حقیقتمدار ……………………………………………………………………………………………………………. 14
4- انعطافپذیر ……………………………………………………………………………………………… 14
تدوین استراتژی ارتباطی ………………………………………………. 14
گفتار دوم: مدیریت مسئولیت اجتماعی
مقدمه ……………………………………………………. 21
نقش روابطعموميدر مسئوليت اجتماعي …………………………………………. 22
راههای بهبود مسئولیت اجتماعی در عصر کووید-19 ………………………………………………… 23
درسها ……………………………….. 24
1- بازی با مسئولیت اجتماعی ………………………………………………………. 24
2- انعطافپذیری در محل کار ………………………………………… 24
3- گسترش فرهنگ مسئولانه ……………………………………….. 25
گفتار سوم: مدیریت واهمه ……………………………………………………. 27
مقدمه ………………………………………………………………………… 27
1. روند صعودی ترس ……………………………………………………………………………. 28
2. راهکارهایی برای شادتر بودن ………………………………………………………………………………… 31
اول: ذهنآگاهی …………………………………………………………………………………………… 31
دوم: ارتباط با دیگران ………………………………………………………………………………. 31
سوم: تمرین شکرگزاری …………………………………………………………………………………………………….. 31
چهارم: تقویت حس مثبتاندیشی …………………………………………………………………………………………….. 32
پنجم: دسترسی محدود به رسانهها و دریافت اطلاعات از منابع معتبر ……………………………………………. 32
5-1- مراقبت در استفاده از شبکههای اجتماعی ………………………….. 33
5-2- تمرکز بر اخبار خوب ……………………………………………………………………… 33
ششم: کاهش اضطراب از طریق کاهش خطر …………………………………………………………. 33
هفتم: در پیش گرفتن زندگی عادی با اندکی تغییر ………………………………………………………………….. 34
هشتم: ارتباط با رواندرمانگر ………………………………………………………… 34
نهم: نحوه خبر بد دادن ……………………………. 34
گفتار چهارم: مدیریت اعتماد
مقدمه ……………………………………………… 45
1. اعتماد فیزیکی ……………………………………… 45
2. اعتماد احساسی ………………………………………………… 46
3. اعتماد مالی ………………………………………………… 47
4. اعتماد دیجیتال ………………………………………………………………… 48
گفتار پنجم: مدیریت ارتباطات دیجیتال
مقدمه …………………………………………………………………………. 51
1- ارتباطات آنلاین ……………………………………………………… 51
1-1- شنود اجتماعی ………………………………………………………………….. 52
1-2- خلق تجربههای آنلاین ………………………………………………… 52
2- آموزش آنلاین …………………………………………………………………….. 54
3- دورکاری ……………………………………………………………. 56
3-1- درسهای دورکاری …………………………………………………… 58
3-2- آینده کار از راه دور ……………………………………………………………………………….. 59
4- خرید و فروش آنلاین ……………………………………………………………………………………. 60
4-1- فروش آنلاین …………………………………………………………………………………….. 60
4-2- خرید اینترنتی ……………………………………………………………………………….. 60
4-3- فروشگاه اینترنتی ……………………………………………………………………………………. 61
4-4- خرید آنلاین در دوران کرونا …………………………………………………………………………… 61
5- رویدادهای آنلاین …………………………………………………………… 63
6- کرونا و تکنولوژی …………………………………………………………………………… 64
6-1- هوش مصنوعی ……………………………………………….. 64
6-2- ردگیری واگیری ………………………………………………………………………… 64
6-3- ربات …………………………………………………………….. 65
6-4- فناوری نظارت …………………………………………………………………….. 67
گفتار ششم: مدیریت ارتباطات درون سازمانی …………………………………. 71
مقدمه ………………………………………………………………………………… 71
پنج ترفند “ریک فرنچ” …………………………………………………………………………………………………. 73
1- ارتباطات زودهنگام، مداوم و هماهنگی را برقرار کنید ………………………………………… 73
2- هشدارها را مطرح کنید، اما هراسآفرین نباشید ……………………………………………………………………………….. 74
3- منابع موثق را بیابید و از آنها بهره بگیرید ………………………………………………………………… 74
4- برنامه تداوم کسبوکار خود را مرور کنید ……………………………………………………………………. 75
5- سناریوی پاندمی را توسعه دهید …………………………………………….. 75
گفتار هفتم: مدیریت روابط رسانهای ……………………………………………………… 77
مقدمه …………………………………………………………………………………………….. 77
درک بحران …………………………………………………. 77
پیشبینی میزان پذیرش رسانهها ………………………………………………………………… 78
ارزیابی ارزش و اخبار شرکت و سازمان ………………………………………………………………………………….. 80
آیا باید داستانهای نامرتبط به ویروس کرونا را به مطبوعات ارایه دهیم؟ …………………………………………………………………………………………………. 81
خبرنگاران به دنبال چه هستند …………………………………………………………. 83
نحوه تولید محتوا در روزهای کرونایی …………………………………….. 84
1- نیاز اطلاعاتی مخاطبان خود را مورد توجه قرار دهید …………………………………………………… 84
2- بر روی فروش در روزهای پساکرونا تمرکز کنید …………………………………………………. 84
3- استفاده مجدد از ایمیل مارکتینگ را در دستور کار خود قرار دهید ……………………………………………… 85
4- از مخاطبان خود استفاده کنید ……………………………………………………………………………………….. 85
5- وبینار داشته باشید ……………………………………………………………………………………………………………………………….. 85
6 توصیه برای روابط بهتر با رسانهها در دوران پاندمی کرونا ………………………………………………………………. 86
اطلاعات نادرست و اخبار جعلی …………………………………………………………………………………………… 95
اطلاعات بهداشتی نادرست …………………………………………………………………………………………………………………… 97
گفتار هشتم: مدیریت بحران ……………………………………………. 99
مقدمه ………………………………………………………………………….. 99
بحران ………………………………………………………………………….. 100
ارتباطات بحران ………………………………………………….. 100
ستونهای اصلی مدیریت بحران ………………………………………………. 101
1. شفاف …………………………………………….. 102
2. معتبر …………………………………………… 102
3. سازگار …………………………………………………. 102
4. ارتباط ……………………………………………………………………………………………. 103
5. اجتماعی ………………………………. 103
اهمیت مدیریت بحران در طی کووید-19 ………………………………………………………. 103
رهبری در امتحان دشوار بحران …………………………………………………………………………………. 104
دستورالعمل مقابله با ویروس کرونا (کووید-19) ……………………………………………… 106
پیش از شیوع کووید-19 در جامعه: برنامهریزی کنید ………………………………………………………………………………………. 107
1. برنامه ارتباطات اضطراری کنونی خود را بهروز کنید ……………………………………………….. 107
2. پیامهای کلیدی و توصیههای بهداشتی و سلامتی در زمینه پیشگیری از کووید-19 را بشناسید …………………………………………………… 107
3. کمک به آمادهسازی اعضای جامعه برای کووید-19 ………………………………………………………….. 108
4. نیازهای اطلاعاتی و منابع اجتماعی خود را بهروز کنید …………………………………………………. 108
5. رویهها و منابع فناوری لازم برای برقراری ارتباطات بهموقع در حین شیوع کووید-19 را ارزیابی کنید ……………………………………………………………………………………………….. 108
6. برنامه انتشار اطلاعات کووید-19 را تدوین کنید ……………………………………………………………. 109
7. برنامه ارزیابی ارتباطات را توسعه دهید ………………………………………………….. 109
8. برنامه ارتباطات اضطراری خود را بیازمایید و بهروز کنید ……………………………………………………………….. 109
در حین شیوع کووید-19 در جامعه: اقدام کنید …………………………………………………………………… 109
1. برنامه اضطراری خود را عملی کنید ……………………………………………………………………….. 110
2. ارتباط مداومی را با افراد حاضر در زنجیره ارتباطات خود داشته باشید………………………… 110
3. تلاشهای خود را رصد و ارزیابی کنید و در صورت نیاز، ارتباطات خود را اصلاح نمایید ………………………………………………………………………………………….. 110
پس از اتمام شیوع کووید-19 در جامعه: پیگیری کنید ……………………………………………………………………………………………….. 110
مدیریت بحران همهگیری ویروس کرونا ……………………………………………………………………………………… 111
گفتار نهم: توصیههای کاربردی
مقدمه …………………………………………………………………………………………… 113
یک برنامه کامل و بهروز برای ارتباطات بحران تدوین کنید ………………………………………………………………………………….. 113
بر تشکیل یک تیم برای ارتباطات تمرکز کنید …………………………………………………………………………….. 114
یک مرکز فرماندهی برای بحران راهاندازی کنید …………………………………………………………………………………………………… 114
علوم رفتاری را در محور برنامهریزیها و واکنشها برای تعدیل اثرهای کووید-19 جای دهید ……………………………………………… 115
ایجاد ارتباطات اثربخش: حفظ شفافیت و بهروزرسانی مکرر را جدی بگیرید ……………………… 116
با کارمندان ارتباط برقرار کنید ………………………… 117
بهطور منظم با مشتریان ارتباط برقرار کنید ………………………………………………………………………………. 118
با سهامداران ارتباط برقرار کنید …………………………………………………………. 118
با انجمنها ارتباط برقرار کنید ………………………………………………………………………………………………….. 118
در پوشش رسانهای مردم را در اولویت قرار دهید ……………………………………………………………………………… 119
شفافیت در پیامرسانی و ارایه حقایق را مدنظر قرار دهید …………………………………………………………….. 120
بهترین سخنگو را انتخاب کنید ………………………………………………………………………….. 120
روایت را از آنِ خود کنید ……………………………………………………………………………………………………………………… 121
پیامها را بهموقع، سنجیده و صحیح تولید و منتشر کنید ……………………………………………………………………….. 122
توانمندیهای دیجیتال را تقویت کنید ………………………………………………………………………………………………………….. 122
تمامی کنفرانسهای خبری و مراسم غیرضروری را متوقف کنید …………………………………………………………………………………………………………… 125
دسترسی به اطلاعات دست اول حیاتی است ……………………………………………………………………………………………………………………………… 125
راستیآزمایی را جدی بگیرید …………………………………………………… 126
گزینه دورکاری را انتخاب کنید ……………………………………………………………………………… 126
ارتباط نزدیکی با مخاطبان خود داشته باشید ………………………………………………………… 126
به دنبال روشهای کمک به دیگران باشید ………………………………………………….. 127
منابع ………………………………………………………………………………………………. 129
پیشگفتار نیسندگان:
اثرهای پاندمی کووید-19، بهشدت احساس میشوند. با تعطیل شدن کسبوکارها و توصیه دولتها مبنی بر حضور شهروندان در خانه، یک وظیفه حیاتی بر دوش مسئولان ارتباط بويژه روابطعمومیهای تمامی بخشها گذاشته شده است. آنها باید اطلاعات لازم را در اختیار ذینفعان بگذارند، دلگرمی لازم را به مردم بدهند و البته مشوق اقدامهای جسورانه آنها در زمان نیاز نیز باشند.
با بهرهگیری از یک رویه متوازن است که ارزش مسئولیت ارتباطات برجسته خواهد شد و میتوان رویکرد کسبوکارها را برای همیشه تغییر داد.
چرا ارتباطات نقشی حیاتی دارد؟
یکی از جنبههای مهم این فرایند، ارایه محتوا در رسانههای اجتماعی بهمنظور آموزش و برقراری ارتباط با مخاطبان و مقابله با اخبار نادرست است.
این امر به معنای بهکارگیری استراتژیهای شنود اجتماعی و پیشدستی در ارایه محتواهای متناسب با پلتفرمهای مناسب است.
مسئولان ارتباطات، پس از کمرنگ شدن بحران نیز مسئولیتهای مهمی را بر عهده دارند. آنها باید اعتبار ازدسترفته و اعتماد متزلزل مشتریان به کسبوکارها را مدیریت کنند.
ارتباطات میتواند منبع اصلی هر سازمان باشد تا برند خود را احیا کنند و آن را دوباره بر سر زبانها بیندازند و شاید کاری کنند که قدرتمندتر از گذشته شود».
ارتباطات سلامت
مبحث ارتباطات سلامت، مبحثی بسیار گسترده در حیطه پژوهش و عمل است. شامل بهکارگیری تمامی ابزارهای ارتباطات، هم هنر ارتباطات و هم علوم ارتباطات برای حل مشکلات مهم عملی در حوزه مراقبتهای سلامتی میشود.
ارتباطات سلامت به روشهای مختلف تعریف شده است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) و مؤسسه ملی سرطان (NCI)، ارتباطات سلامت را چنین تعریف میکنند: “مطالعه و استفاده از راهكارهای ارتباطی برای اطلاعرسانی و تأثیرگذاری بر تصمیمهای فردی و اجتماعی كه باعث تقویت سلامتی میشود».
ارتباطات کرونایی
همهگیری کووید-19دوباره بر نقش مهم ارتباطاتعمومی مؤثر و فراگیر برای قرار دادن شهروندان و ذینفعها در قلب واکنش به بحران تأکید کرده است. در این زمان بیسابقه و خطرناک، ارتباط مؤثر با طیف وسیعی از ذینفعها از سهامداران گرفته تا گروههای در معرض خطر و کارمندان، هرگز تا این اندازه مهم نبوده است. همه چیز ساعت به ساعت در حال تغییر است و با هر تغییری، نیاز و تقاضای جدیدی برای ارتباطات پیچیده در مورد کووید-19 ایجاد میشود.
ارتباطاتکرونایی یک روند ارتباطی قابل اعتماد برای متخصصان تغییرات اجتماعی و رفتاری، متخصصان روابطعمومی و سایر پاسخدهندگان، برای دسترسی و بهاشتراکگذاری مواد ارتباطی با کیفیت بالا، ابزارها و منابع اطلاعاتی ملی و بینالمللی برای مقابله با همهگیری کووید-19 است. بهعلاوه ارتباطات کرونایی، نقش بسیار مهمی در آموزش مردم در مورد اقدامهای پیشگیری از همهگیری و اعتماد به واکسیناسیون دارد. برای نمونه، ایجاد اعتماد به واکسنهای کووید-19 در میان مردم و کارکنان مراکز بهداشتی و بیماران به اشکال، استراتژیها و فنون مختلف ارتباطی نیاز دارد. نشان دادن همدلی و پاسخگویی بدون قضاوت به نگرشها و پرسشهای مردم و ایجاد اعتماد آنها در مورد واکسنها هم مهم است و هم نیاز به برنامهها و فعالیتهای ارتباطی برای فهم و پذیرش آن دارد.
تحولات ناشی از ارتباطات کرونایی
تحول با تغییر فرق میکند و میتوانیم در این دوران چالشبرانگیز برای دنیای کسبوکار، شیوههای متفاوت برقراری ارتباط و اجرای عملیات در ماههای آتی را در نظر بگیریم. در این چارچوب است که نیاز به پیشبینی اقدامهای آتی، معنای بیشتری خواهد یافت، زیرا شرایط پیرامونمان بهصورت لحظهای تغییر میکنند.
انتشار هرساعته اخبار غافلگیرکننده بهداشتی، اقتصادی و بینالمللی درباره این پاندمی، نشان داده که صنعت ما و رسانهها، نیاز شدیدی به تحول دارند؛ بدین ترتیب قابلیت ارایه واکنشهای روابطعمومی مناسب و آمادهسازی اعضای داخل سازمان- البته بهصورت مجازی- را خواهند داشت.
در دورانی که شرکتها با پرورش فرهنگ مسئولیتپذیری، در حال پذیرش این تحولهای سریع هستند، فرصتی برای پیشبینی ماهها و سال کاری پیشرو وجود دارد.
دوران همهگیری را میتوان نه صرفا از موضع مالی بلکه از نظر نوآوری و تحولهای خلاقانه نیز مثبت قلمداد نمود. (کورتنی لوکیش، 2020)
در این کتاب، طیف وسیعی از الگوها و نمونههای ارتباطی کووید-19 را خواهید یافت که توسط نویسنده گردآوری و تالیف شدهاند و میتوانید از آنها استفاده کنید.
رضا افخمی