اصول اجرایی برنامه‌ريزی بر پايه سناريو در روابط‌عمومی

پيش بيني آينده يكي از مهترين دست آورد انسان براي ادامه حيات است. آينده اي كه نتواند بر پايه تجربيات و تاريخ گذشته و حال طراحي شود و يا حداقل مورد پيش بيني قرار گيرد، آينده اي تاريخ و ابهام آميز خواهد بود كه قطعاً زندگي را با مشكلات زيادي روبرو خواهد كرد. بنابراين، آينده نگري يك گشايش جدي در حيات انساني براي ادامه زندگي مطلوب است.

بديهي است كه نه تنها لازم است كه هر انساني براي آينده خود برنامه ريزي داشته باشد و اين برنامه ريزي بدون مطالعه و پيش بيني و آينده نگري امكان پذير نيست، بلكه هر نهاد، سازمان و دولتي نيز نمي تواند بدون اين نگاه آينده خود را ترسيم كند.

روابط عمومي ساختاري مهم در هر سازمان به شمار مي آيد كه مي تواند نقش اساسي در آينده نگري و آينده سازي سازمان داشته باشد. ساخت آينده يك علم و يك هنر اساسي به شمار مي آيد كه متكي به درك و شناخت صحيح از تجربه تاريخي و تحولات جاري است.

براي تحقق آينده نگري مطلوب سناريونگاري و سناريونويسي يك ضرورت جدي به شمار مي آيند. سناريو در حقيقت «تجسم آينده» است. اين تجسم بايد بر پايه يك فهم عميق صورت گيرد. اگر پيش بيني، اصطلاحي براي پيشگويي باشد، آينده نگاري، اصطلاحي است كه نگاه بازتري در مورد شناخت آينده نگرانه به وجود مي آورد. به همين دليل آينده نگاري بر استفاده از سناريوها و سناريونگاري، بر پايه شناخت آينده عليرغم عدم قطعيت هاي ممكن استوار است. با چنين رويكردي مي توان گفت كه آينده نگاري دقيقا تلاش در جهت شناخت و تحليل آينده حركت مي كند.

محورهاي اساسي سناريونگاري
روابط عمومي ها بدون سناريونگاري و سناريونويسي نمي توانند آينده را بخوبي تحليل كنند. اين تحليل نيازمند چند محور اساسي است:
1- فهم و شناخت دقيق گذشتة سازمان
2- ارزيابي مداوم وضعيت جاري سازمان
3- شناخت و تحليل تاريخي از جامعه محل فعاليت
4- اطلاع يابي از ديدگاهها و نظريات ذينفعان، مشتريان و ارتباطگران
5- شناخت عوامل مؤثر در ساخت آينده اعم از درون و بيرون سازمان
6- فهم روابط حاكم بر فرايند گذشته، حال و آينده
7- طراحي چگونگي كشف روابط ميان آينده محتمل، آينده ممكن و آينده مطلوب
8- چگونگي بكارگيري تخيل در طراحي نگاه به آينده
9- آينده پژوهي مداوم براي فهم عميقتر آينده نگري
10- مشورت لازم براي تدوين سناريوهاي مختلف كه مي توانند به شكل منطقي تحليل آينده را عهده دار باشند و آينده نگاري را به شكلي مطلوب، مناسب و امكان پذير طراحي كنند.
موارد فوق تنها بخشي از رويكرد عملياتي براي سناريونويسي و سناريونگاري است.

انواع سناريوها
سناريو در حقيقت پاسخ به سوال در مورد آينده است. اين سوال مي تواند به اين شكل مطرح شود كه «اگر چنين اتفاقي بيفتد چه بايد كرد؟» اين سوال يك سوال آينده نگرانه است كه نيازمند طراحي سناريوهاي ممكن براي پاسخگويي است.
وندل بل، نويسنده كتاب «مباني آينده‌پژوهي» مي‌گويد: سناريو را مي‌توان روشي براي خلاصه‌سازي دستاورد تلاش‌هاي آينده‌پژوهي دانست … سناريوها براي آينده‌پژوهي وحدتي روش‌شناختي به ارمغان مي‌آورند …

به همين دليل شناخت انواع سناريوها مي تواند كمك شاياني به آينده پژوهشي و آينده نگاري كند. در اين زمينه مي توان به اين انواع اشاره كرد.

(1) سناريوهاي احتمال- محور
در اين روش با استفاده از ماتريس هاي تأثير متقابل، احتمال اثرگذاري هر يك از متغيرها بر ديگر متغيرها سنجيده مي شود.

(2) سناريوهاي تعاملي (بازي)
در اين نوع از سناريو، تصميم گيري بازيگران اثرگذار در رابطه با يك مسئله را شبيه سازي مي كنند. اين روش به تحليل‌گران كمك مي‌كند از زاويه ديد حريف به جهان نگاه كنند و به اين ترتيب حركات بعدي او را حدس بزنند.

(3) سناريوهاي رخدادمحور
رخدادها اهميت زيادي در ساخت سناريوها دارند. در اين رابطه فكر كردن درباره رخداد اگر چه اهميت دارد، اما مهمتر اين است كه اين وضعيت با يك نگاه معكوس مورد ارزيابي نيز قرار گيرد. به عنوان مثال، اگر فلان رخداد به شكل ديگري رخ مي داد چه اتفاقي مي افتاد. در حقيقت در اينجا نوعي از ساختارشكني اهميت زيادي در ساخت سناريو دارد.

(4) سناريوهاي هنجاري
سناريوي هنجاري با شناخت «چشم انداز مطلوب» مي تواند روشن تر شود. سناريوي هنجاري بر خلاف «چشم انداز» مي تواند مسير دستيابي به هدف را روشن كند. اين موضوع با ساخت روايت هاي مختلف از وضعيت هاي موجود قابل دسترسي است.

(5) سناريوهاي اكتشافي
سناريوهاي اكتشافي عيني ترين و كاملترين سناريوهايي است كه طراحي مي شوند. براي تدوين اينگونه از سناريوها مطالعات مختلفي بايد صورت گيرد كه اثرگذاري بيشتري بر مسائل دارند مانند فرايندها، روندها، پيشران ها، شگفتي سازها و غيره. اين شيوه از سناريونويسي بيشترين كاربرد ميان پژوهشگران و آينده نگران دارد.

اهميت سناريونگاري براي روابط عمومي
سناريونگاري در حقيقت نوعي نظريه پردازي است و نظريه پردازي در هر امر زمينه ساز تحول و رشد است. البته اين نظريه پردازي نيازمند توجه به اقدامات روشمند است. بنابراين، در اين رابطه بايد روابط عمومي ها از روش هاي علمي براي اين تحول و رشد استفاده كنند. با بكارگيري روشهاي علمي، نظريه هاي به دست آمده مي توانند از روايي و پايايي لازم برخوردار باشند. سناريونگاري نيز نيازمند روش مناسب است. بدون روش مناسب و علمي نمي توان به طراحي سناريو اقدام كرد. نظريه پردازي با بكارگيري روشهاي علمي مي تواند به نتايج درست و كارآمد برسد. به همين شكل سناريونگاري مي تواند همين نقش را داشته باشد. از طرف ديگر، روش و نظريه تقويت كننده و تسهيل كننده عمليات مربوط به سناريونگاري است.
اهميت سناريونگاري براي روابط عمومي را مي توان در چند محور خلاصه كرد:

(1) تبيين سناريو براي سازمان به معناي برنامه ريزي براي فعاليت هاي فرايندي آن در طول زمان است.
(2) سناريونگاري مي تواند زمينه سازي تقويت نظريه هاي بكارگرفته شده را ايجاد كند.
(3) سناريونگاري در حقيقت طراحي آينده نگري را عملياتي مي كند. به عبارت ديگر، سناريونگاري كشف راههاي ممكن براي تحقق نظريه ها و ديدگاه هاي مختلف در مورد آينده سازمان است.
(4) سناريونگاري، تقويت و غني كننده طراحي روشهاي مختلف اجرايي براي تحول و رشد سازمان است.
(5) سناريونگاري، زمينه خلاقيت و نوآوري را براي كليه اعضاي روابط عمومي ها براي موفقيت هاي سازمان را هموار مي كند.

رابطه سناريونگاري و تصميم گيري بر پايه مديرت استراتژيك
از سوي ديگر سناريونگاري در حقيقت يعني طراحي نگرش هاي مختلف براي
آينده سازي است. آينده بدون طراحي نگرش ها و سناريو هاي مختلف كه مي توانند در شرايط و موقعيت مختلف تحقق پيدا كنند نمي تواند ساخته شود. ما مجبوريم كه بخشي از آينده خودمان كه در اختيار ما است طراحي كنيم و اين كار بدون سناريونويسي و سناريونگاري امكان پذير نيست. تصميم گيري بدون داشتن گزينه هاي مختلف به عنوان راه حل براي مشكلات امكان پذير نيست. اگر گزينه هاي مختلف وجود نداشته باشند در حقيقت تصميم گيري در اين وضعيت يعني افتادن در دام راهي است كه بدون برنامه ريزي و شناخت كافي به وجود آمده و بر سازمان تحميل شده است. تصميم گيري نيازمند شناخت راههاي گوناگون براي حل مشكلات است. با انتخاب و اجراي راه مورد مطالعه، تصميم گيري معنا مي يابد. اين كار بدون طراحي سناريوهاي مختلف امكان پذير نيست.

براي تحقق چنين وضعيتي بايد به مديريت استراتژيك توجه جدي نمود. مديريت استراتژيك يعني شناخت راههاي ممكن و موثر براي حل مشكلات كه در زمان مناسب با بكارگيري بهترين راه، ابزارهاي ممكن و بدون هزينه اضافي به نتايج قطعي، مفيد و موثر دست يابد. بنابراين، اگر سازمان معتقد به مديريت استراتژيك باشد بايد از سناريونگاري براي طراحي راههاي ممكن كه به راه حل منجر مي شوند استفاده كند. مديريت استراتژيك، همانگونه كه گفته شد يعني شناخت راههاي ممكن موفقيت و انتخاب بهترين راه است. لذا بايد راههاي ممكن را شناخت. اين تلاش به معناي اين نيست كه حتما سناريونگاري راه مناسب را براي سازمان تعيين مي كند. سناريونگاري، نقشه راههاي متعدد را ترسيم مي كند. مديريت استراتژيك بر مبناي شناخت شرايط و موقعيت هاي مختلف بايد تصميم گيري مناسب را داشته باشد و راه مناسب را در آن موقعيت و شرايط انتخاب كند. در حقيقت قصد اصلي برنامه ريزي بر پايه سناريو، اتخاذ تصميم هايي استراتژيك است كه براي “همه آينده هاي ممكن” به اندازه كافي خردمندانه و پابرجا باشند.

اصول اجرايي برنامه ريزي بر پايه سناريو در روابط عمومي
در اين رابطه اصول متعددي وجود دارند كه مي توان آنها را به عنوان عوامل موثر اجرايي براي برنامه ريزي بر پايه سناريو در روابط عمومي در نظر گرفت. همه اين اصول يك اصول ثابت و تعيين شده نيستند. بسياري از اصول در اين زمينه را مي توان وابسته به سازمان و نگاه مديريتي آن دانست. لذا در اين زمينه بايد دقت كرد كه برخي از اين اصول مي توانند همگاني و ثابت تلقي شوند و برخي ديگر بايد بر پايه شرايط و موقعيت سازمان در نظر گرفته شوند. مديريت استراتژيك در اين رابطه اهميت خودش را بازنمايي مي كند. در اينجا فقط به 5 اصل مهم در اين رابطه اشاره مي شود.

(1) پذيرش مديريت سازمان از اينكه براي يك مشكل راه حل هاي متعددي وجود دارد.
(2) اجازه دادن مديريت سازمان به كليه كاركنان در جهت مشاركت فكري براي طراحي سناريوهاي مختلف براي حل مشكلات
(3) تصميم گيري نبايد تنها توسط مديريت سازمان گرفته شود. تصميم گيري يك ديدگاه و حركت جمعي است كه بايد كليه اعضاي سازمان در آن نقش داشته باشند. بديهي است كه نهايتا دستور اصلي براي اجرا توسط مدير صادر مي شود.
(4) اجراي سناريو نيازمند شناخت همه جانبه امكانات، شرايط، موقعيت، امكان تحقق و درجه تاثير است. بدون توجه به همه اين عوامل نمي توان به اجراي مناسب و موثر دست يافت.
(5) ارزيابي مداوم و تغيير سناريوها و استراتژي هاي مديريتي براي شناخت آينده هاي ممكن ضامن موفقيت هاي سازمان است.
اين كتاب محصول مهمترين مقالات واصله و نيز سخنراني هايي است كه در پانزدهمين كنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران ايراد شده اند، مي باشد. محورهايي كه براي كنفرانس تعيين شده بودند عبارتند از:
– سناريونگاري به مثابه ابزار آينده انديشي؛ مفاهيم و موضوعات كليدي
– روابط عمومي و برنامه ريزي بر پايه سناريو
– انواع، ويژگيها و كاربردهاي برنامه ريزي بر پايه سناريو در روابط عمومي
– سناريونويسي و مديريت استراتژيك در روابط عمومي
– روشهاي جديد با استفاده از سناريوها و شبيه سازيها؛ جايگاه و نقش روابط عمومي
– آموزش در روابط عمومي: سناريوها، معيارها، منابع، خلاقيت و نوآوري
– مديرت بحران؛ برنامه ريزي سناريو- حفاظت از سازمان در برابر يك جهان نامشخص
– سناريونگاري در روابط عمومي: انقلاب اطلاعاتي، واقعيت مجازي و هوش مصنوعي
– اهداف و نتايج كوتاه مدت (OKR) در سناريونگاري با تاكيد بر روابط عمومي
– رابطه محتوا (پيام) با سناريونگاري در روابط عمومي
– رويكرد برنامه ريزي سناريو و راهنمايي هاي عملي براي آينده روابط عمومي
– نمونه هاي موردي؛ سناريونگاري در روابط عمومي
علاوه بر آن كنفرانس برنامه هاي ديگري داشت كه محورهاي آن عبارتند از:
ـ ارائه سخنراني هاي كليدي
– برگزاري كارگاههاي آموزشي
ـ برنامه هاي رقابتي
ـ انتشار كتاب و لوح فشرده مجموعه مقالات كنفرانس
ـ انتشار ويژه نامه كنفرانس
ـ ارايه گواهي نامه معتبر شركت در كنفرانس و گواهي مهارت حرفه اي

شركت در اين دوره ها كه با مطالعات موردي و نمونه هايي از ايران و جهان همراه است شاغلان روابط عمومي را قادر مي سازد كه بتوانند:
1. بهترين روش ها را به اشتراك بگذارند.
2. تفكر مديريتي شركت كنندگان را به چالش بكشند.
3. به اهداف و مقاصد سازمان/ شركت دست يابند.
كتاب داراي 11 مقاله است كه خلاصه اي از اين مقالات جهت اطلاع خوانندگان در اينجا درج مي شود.

مقاله اول، برنامه ريزي بر پايه سناريو، نوشته عزيز عليزاده- وحيد وحيدي مطلق
در اين مقاله آمده است كه:
امروزه تعداد انگشت شماري از دولت ها، شركت ها و سازمان ها از عملكرد خود در محيط هاي متلاطم و پر از آشفتگي كسب و كار راضي هستند. در دهه هاي گذشته روش برنامه ريزي سنتي، كه بيشتر بر پايه پيش بيني هاي قطعي استوار بود، تا حدود زيادي موفق از آب درمي آمد. اما اكنون اين روش ديگر كارائي ندارد. البته نمي توان ادعا كرد كه همه پيش بيني ها نادرست هستند، در واقع شايد در بعضي موارد برخي پيش بيني ها درست و دقيق باشند، اما مشكل اينجاست كه اكثر پيش بيني ها بر اين مبنا تهيه مي شوند كه ” آينده بسيار شبيه زمان حال خواهد بود و دنياي فردا تفاوت كمي با دنياي امروز خواهد داشت.”

مقاله دوم، سناريونگاري در روابط عمومي (برنامه ريزي مبتني بر سناريو)، نوشته مهدي باقريان
در اين مقاله آمده است كه:
ناشناختگي آينده بسيار فراتر از آن است كه بتوان با پيش بيني هاي علمي و پيشگويي هاي اجتماعي آن را كشف كرد. با وجود آنكه عدم قطعيت ها- و آن دسته از انتخاب هاي بشر كه هنوز انجام نشده اند- توانايي ما در پيش بيني آينده را محدود
مي سازند اما سناريو مي تواند به ما كمك كند تجسمي از چيستي آينده داشته باشيم.
سناريوها ما را با خود به آينده هاي ممكن مي برند. آنها جهان پيش رو را توصيف مي كنند و در مورد محرك هاي سازنده آن جهان، مجموعه سيستماتيكي از فرضيات را ارائه مي دهند.
سناريوها مي توانند مختصر و توصيفي باشند يا روايت داستان گونه اي داشته باشند كه زاويه ديد شخصيت ها در آينده را ارائه مي دهند.
آنها مي توانند “تاريخ آينده” را در بر بگيرند- اينكه ما چطور از اينجا به آنجا مي رويم؟
سناريوها براي افزايش گزينه هاي استراتژيك ما اهميت ويژه اي دارند. آنها
مي توانند يك تونل بادي فكري ايجاد كنند تا ما با كمك آن ببينيم استراتژي هاي مان در شرايط مختلف تا چه حد “پرواز” مي كنند. آنها همچنين به ما كمك مي كنند تفكرات عادي خود را كنار بگذاريم، به سمت نوآوري حركت كنيم و انعطاف پذيري بيشتري داشته باشيم.
سناريوها در حوزه برنامه ريزي روابط عمومي، مجموعه اي از مفروضاتي هستند كه شيوه هايي را كه ممكن است در آينده تغيير و رشد كند، بررسي مي كند. آنها ساختاري را براي پيش بيني نيازهاي بالقوه و همچنين گزينه هاي احتمالي سياست هاي آينده ارائه مي دهند.
با تجزيه و تحليل تغييرات و پيچيدگي هاي فوق العاده و عدم قطعيت هاي متعدد و درك عميق پيامدهاي احتمالي آنها، ذينفعان مي توانند بهتر درك كنند كه چگونه اين نيروها به طور بالقوه بر مقياس كلي توسعه در روابط عمومي و تثبيت جايگاه حرفه اي آن در حوزه هاي مختلف سازماني، اجتماعي و اقتصادي تاثير مي گذارد.
در اين مقاله از سناريو جهت كمك به ايجاد يك دستور كار تحقيقي در حوزه
روابط عمومي مورد بررسي قرار مي گيرد.

مقاله سوم، روابط عمومي و كاركردهاي سناريوسازي واقعي- مجازي داده¬مبنا بر بستر واقعيت گسترده، نوشته دكتر سعيدرضا عاملي
در اين مقاله آمده است كه:
داده¬اي شدن گسترده محتواي اطلاعاتي، ارتباطات بين¬فردي، ارتباطات شبكه¬اي و فراگير و همچنين داده¬مبنا شدن خدمات روابط عمومي¬ها از يك طرف و از طرف ديگر، بازنمايي داده¬اي مكان¬ها، اشياء و فرآيندها، عرصه گسترده “وجود ديجيتالي و داده¬اي” را به¬ وجود آورده و امروز بخش عظيمي از ظرفيت¬هاي كاركردي و عملياتي
روابط عمومي داده¬اي شده است. در چنين فضايي، سناريوسازي يا طراحي سناريويي بر مبناي قضاياي شرطيه و الگوريتم¬هاي چند يا چندين متغيره امكان¬پذير شده است. بر اين مبنا، ديگر سناريوها به¬صورت غيرواقعي طراحي نمي¬شوند و ما با پديده¬اي به نام “سناريوسازي واقعي مجازي” مواجه هستيم. چنين سناريوسازي در بستر ديجيتال و داده شكل مي¬گيرد و ظرفيت واقعيت تركيبي و واقعيت گسترده، صنعت عظيمي است كه جهان داده¬اي را به جهان طبيعي نزديك مي¬كند.
بر اين اساس، براي فهم دقيق كاركردهاي سناريوسازي واقعي- مجازي داده¬مبنا در عرصه روابط عمومي نيازمند اين هستيم كه مفاهيم اصلي اين گزاره پيچيده را درك كنيم. لذا ابتدا مفهوم سناريوسازي مورد بحث قرار مي¬گيرد و سپس واقعيت تركيبي و واقعيت گسترده با توجه به ظهور اينترنت و داده¬هاي ديجيتال مطرح مي¬شوند و در نهايت كاركردهاي سناريوسازي واقعي- مجازي داده¬مبنا تحليل خواهد شد.

مقاله چهارم، روابط عمومي و سناريوسازي در فضاي سوم، نوشته دكتر حسن بشير
در اين مقاله آمده است كه:
سناريوسازي و سناريونگاري يك رويكرد آينده پژوهانه است. آينده پژوهي نيز در حقيقت يك رشته و يا يك فرارشته است كه داراي مباني معرفتي، هستي شناسي و روش شناسي است. بنابراين، مباحث مربوط به سناريو داراي همين ويژگي هستند.
روابط عمومي در فضاي جديد كه تداخلي از فضاي واقعي و فضاي مجازي بر آن سايه انداخته است، نه تنها بايد در مورد آينده نگاهي مشخص داشته باشد، بلكه براي آيندة پيش رو سناريوهاي گوناگوني را براي ادامه حيات خود طراحي كند.
با چنين نگاهي، بنابراين، سناريوسازي نوعي آينده انديشي در مورد آينده سازمان روابط عمومي است. اين آينده انديشي با وجود تداخل دو فضاي واقعي و مجازي كه به نام فضاي سوم معروف شده است، داراي ابعاد مختلف و پيچيدگي هاي متعدد شده است.
روابط عمومي ها در اين فضاي جديد نيازمند نگاهي نو درباره آينده انديشي، آينده پژوهي، سناريوسازي و سناريونگاري است. بدون تحول در اين نگاه، امكان ادامه حيات سازمان با مشكلات جدي روبرو خواهد شد.
در اين مقاله تلاش شده است ضمن تبيين مفاهيم وابسته و رويكردها يا نظريات مرتبط در اين زمينه نوعي از طراحي الگويي براي سناريوسازي روابط عمومي در فضاي سوم ارائه شود.
يكي از نتايج مهم به دست آمده اين است كه نه تنها فضاي جديد براي فعاليت هاي روابط عمومي و آينده نگري آنها با گذشته متفاوت شده، بلكه اساسا اين فضا وضعيت جديدي را براي روابط عمومي ها به وجود آورده است كه در اين وضعيت امكان ناديده گرفتن آن امكان پذير نبوده و بايد در اين فضاي جديد آينده نگري نو و سناريوسازي هاي جديدي طراحي شوند.

مقاله پنجم، نقش روابط عمومي در مديريت بحران (با استفاده از برنامه‌ريزي مبتني بر سناريونگاري)، نوشته سميه آقايان
در اين مقاله آمده است كه:
امروزه تحولات فضاي كسب‌وكار، عدم اطمينان محيطي با پيچيدگي¬هاي موجود در حوزه‌هاي فعاليتي سازمان‌ها باعث شده است، كه اكثر سازمان‌ها توجه ويژه¬اي به آينده پژوهي داشته باشند. آينده‌پژوهي يك علم بين‌حوزه‌اي است و در واقع مي توان گفت اقدامات و مطالعات درحوزه مديريت بحران به ‌تنهايي از عهده يك واحد در سازمان ها بر نخواهد آمد و هر واحد سازماني بايد نقش خود را دقيق درك كند. به ‌همين دليل روابط عمومي ها در سازمان جهت انجام اين برنامه ريزي نقش به سزايي در مديريت بحران ايفا مي كنند. در اين راستا، روابط عمومي‌ها با توجه به اينكه ارتباط مستقيم با افكار عمومي در شرايط بحراني دارند، مي‌توانند از روش سناريونگاري به‌عنوان يك ابزار بسيار مهم و كارآمد براي برنامه‌ريزي‌هاي سازماني و تصميم‌گيري كه معمولاً در زمان بحران تحت شرايط سخت و در زمان محدود انجام مي‌گيرد و اطلاعات موردنياز تصميم‌گيرندگان ناقص است، استفاده كنند. در اين پژوهش كه از نوع توصيفي است، محقق به بررسي نقش روابط عمومي‌ها با برنامه‌ريزي مبتني بر سناريو نگاري در مديريت بحران مي‌پردازد. با توجه به موارد درج ‌شده در مقاله، به مديران روابط عمومي در سازمان‌هاي مختلف در بخش‌هاي دولتي و خصوصي پيشنهاد مي‌شود تا از برنامه‌ريزي مبتني بر سناريونگاري به جاي روش هاي سنتي برنامه‌ريزي به‌عنوان يك ابزار قوي جهت پشتيباني از برنامه‌ريزي استراتژيك سازمان‌هاي خود و همچنين در مديريت بحران استفاده كنند و از اين طريق به ثبات برنامه‌ريزي‌هاي بهينه‌تر سازمان خود در شرايط عدم قطعيت آينده كمك كنند.

مقاله ششم، تفكر مبتني بر سناريو و كاربرد هوش مصنوعي در صنعت روابط عمومي، نوشته سارا علياري و صادق سكري
در اين مقاله آمده است كه:
رشد سريع تكنولوژي و سرعت بالاي فعاليتها در فضاي مجازي و ماهواره اي در دهه هاي اخير به حدي بوده كه متوليان صنايع مختلف از جمله صنعت ارتباطات را بر آن داشته تا به منظور ماندگاري و استواري بيشتر، تلاش كنند تا همراستا با اين تكنولوژي گام برداشته و به نوعي عمل كنند تا در هر يك از اين عرصه هاي نوين حرفي براي گفته باشند. حال اين عرصه طي دو سه سال اخير پا را فراتر از حوزه هاي آي تي و تكنولوژيهاي اينترنتي گذاشته و با بهره گيري از رباتهاي هوشمند اقدام به انجام فعاليت ها در اين حوزه كرده كه تا پيش از اين، بخش اعظم آن توسط نيروي انساني اجرا مي شد. بررسي اين مساله كه رويارويي با پديده اي به نام “هوش مصنوعي” در كنار تمام
مزيت هايي كه اين روزها از آن ياد مي شود تا چه اندازه آينده مشاغلي مانند
روابط عمومي ها را با بحران مواجه مي كند و از سوي ديگر روابط عمومي ها چگونه
مي توانند با استفاده از خلاقيت و نوآوريهاي خود از نقاط ضعف اين سيستم بهره گرفته و تهديد ايجاد شده را به فرصتي بي بديل تبديل كنند از جمله مواردي است كه مورد بررسي قرار گرفته است.

مقاله هفتم، هوش مصنوعي و برنامه‌ريزي سناريو در روابط عمومي، نوشته رضا زمردي و علي¬رضا بابايي
در اين مقاله آمده است كه:
همزمان با شكل‌گيري و گسترش شبكه‌هاي ارتباطي گسترده در اقصي نقاط كره زمين، ورود همراه با تأخير ابزار و فنون ارتباطي و اطلاعاتي به كشور و همچنين رشد فزاينده نيازها و انتظارات مخاطبان سازمان‌ها از كارگزاران خود در دستگاه‌هاي اجرايي، شاهد نقش‌آفريني مؤثرتر روابط عمومي‌ها از يك‌سو و توجه بيشتر مديران به واحدهاي روابط عمومي از سوي ديگر هستيم. در عصر ارتباطات و اطلاعات، روابط عمومي بايد در كنار توليد، پردازش و انتشار اطلاعات، به توليد پردازش و انتشار انديشه و دانش نيز بپردازند.
در پژوهش حاضر به صورت ويژه به تأثيرات هوش مصنوعي در آينده روابط عمومي پرداخته شده است. روابط عمومي اتوماتيك به واسطه هوش مصنوعي يكي از مختصات روابط عمومي خواهد بود و در روندهاي آينده و چشم اندازهاي پيش رو بايد به آن توجه ويژه‌اي داشت و برنامه ريزي سناريوهاي متناسب را بايد براي هر روند لحاظ نمود.
سناريونگاري در جامعه امروز نياز اصلي روابط عمومي¬ها و نخبگان اين عرصه و مديران مي¬باشد تا با كمك فناوري¬هاي نوين به خصوص هوش مصنوعي بتوانند آينده¬ سرشار از اميد را برنامه ريزي كنند و از ظرفيت چالش¬هاي پيش رو بهره ببرند.

مقاله هشتم، سناريونگاري جايگاه روابط عمومي در سازمانهاي فرهنگي با توجه به كاركردهاي واقعيت مجازي و هوش مصنوعي در انقلاب اطلاعات، نوشته حسن عزيزيان
در اين مقاله آمده است كه:
انقلاب اطلاعات از جمله مهمترين رويدادهايي است كه در زمينه قدرت اطلاعات در جامعه شبكه به وقوع پيوسته است. در اين رويداد عناصري همچون واقعيت مجازي و هوش مصنوعي به تدريج جايگاه يافته تا هرچه بيشتر بر روند اين انقلاب و ثبيت آن موثر باشند. در همين راستا روابط عمومي ها به عنوان واحدي كه با مخاطبان سازمان سروكار دارد، مي تواند در شناسايي و ايجاد ارزش براي مخاطبان، از طريق شناسايي محيط و كاركنان سازمان به طرق مختلفي همچون سنجش افكار، اطلاعات دقيقي را در خصوص جايگاه سازمان در جامعه و در ذهن مخاطب به دست آورد و با ارائه چنين اطلاعاتي زمينه ساز تصميم گيري مديران عالي زمان گردد، و بدين ترتيب نقش مهمي را در سازمان ايفا نمايد.
لذا پژوهش حاضر با استفاده از روش تحليلي- توصيفي و با استفاده از اسناد و مدارك موجود در اين زمينه شامل كتب، مقالات و پايان نامه ها با پش شناخت چالش ها، فرصتها و نقاط قوت ضعف، روابط عمومي ها در اين زمينه، به بررسي سناريو نگاري جايگاه روابط عمومي در سازمانها با توجه به كاركردهاي واقعيت مجازي و هوش مصنوعي در انقلاب اطلاعات، پرداخته است. لذا نتايج تحقيق حاكي از آن بود كه نخستين گام در جهت كاركردهاي واقعيت مجازي و هوش مصنوعي در انقلاب اطلاعات، آن است كه روابط عمومي ها با توجه به ماهيت اطلاعاتي خود، همچنين جايگاه مناسب خود بـراي اسـتفاده از تكنيـك هـا، ابزارهـا و روشـهاي فنـاوري اطلاعـات و ارتباطات تلاش نمايند، كه متاسفانه امروزه كمتر از آن بهره مناسب مي برد. چراكه به دليل مجهور بودن روابط عمومي در سازمان، عدم دانش مديران و كارمندان روابط عمومي و يا بخشنامه اي بودن فعاليت ها اين مقوله با غفلت مواجه شده است. در گام ¬دوم با توجه به نقش روابط¬عمومي الكترونيك در فرآيند تحقق دموكراسي، از كارگزاران حرفه¬اي روابط عمومي انتظار مي رود، با غنيمت شمردن فرصت پيش رو، امكان تبادل نظر و اظهار نظر مخاطبان و عموم را با مسئولان به خصوص در سازمان هاي فرهنگي فراهم نمايند.

مقاله نهم، سناريو، استراتژي، رگلاتوري و سياست‌گذاري رسانه‌هاي نوين ارتباطي، نوشته محمدجواد محسن زاده
در اين مقاله آمده است كه:
تحول، تغيير و توسعه واقعي روابط عمومي و رسانه‌هاي نوين ارتباطي، مستلزم تعيين استراتژي، نگارش سناريو، برنامه‌ريزي، سياست‌گذاري و رگلاتوري مناسب مي‌باشد.
با توسعه روزافزون رسانه‌ها در عصر ارتباطات و اطلاعات، فضاهاي رسانه‌اي به قدري ماهيتِ پيچيده، چندبعدي و متفاوت دارند كه بدون مطالعه علمي نمي توان راه‌ها و سياست‌هاي درستي براي تحقيقات، طراحي پيام، توليد، تبليغات، ارزيابي و اثربخشي پيام‌ها در ترغيب، تشويق و اقناع مخاطبان پيدا كرد.
هدف‌گذاري و برنامه‌ريزي مناسب همچنين ارزيابي دقيق عملكرد براي آگاهي از ميزان موفقيت در دستيابي به اهداف از پيش تعيين شده محقق مي‌شود. متخصصان و مديران روابط عمومي و فرهنگي بايستي در نظر داشته باشند كه كسب موفقيت‌هاي بزرگ در رشد، توسعه و تحول؛ با برنامه ريزي، بهره مندي از مديريت دانش و محتوا، آينده‌پژوهي و ارزيابي عملكرد پديدار مي‌شود.
تحقيق پيش رو با هدف طرح پرسش، بررسي و پاسخگويي به «نقش و رويكرد روابط عمومي‌ها در تعيين و نگارش استراتژي و رگلاتوري، سناريونگاري و سياست‌گذاري رسانه‌هاي نوين ارتباطي» صورت گرفته است.
در اين مقاله، تحقيق صورت گرفته با استفاده از روش كيفي، استفاده از درس گفتارهاي آموزشي اساتيد مجرب فرهنگ، ارتباطات و رسانه در محافل آكادميك و علمي؛ گفتگو با صاحب نظران رسانه‌اي و روابط عمومي همچنين گردآوري و پيمايش از طريق اسناد كتبي موجود در كتابخانه‌ها و اطلاعات معتبر در فضاي مجازي انجام شده و محقق سعي كرده تا با تعيين استراتژي، برنامه ريزي، سياست‌گذاري، رگلاتوري و الگودهي براي يك نشريه برخط؛ روابط عمومي‌ها را در انتشار نشريات موفق ـ بويژه در فضاي مجازي ـ ياري رساند.

مقاله دهم، نقش بازاريابي محتواي برخط رسانه هاي اجتماعي بر تقويت سناريوهاي اطلاع رساني و فعاليتهاي ارتباط راهبردي شهري، نوشته علي اكبر بني اسدي
در اين مقاله آمده است كه:
هدف اصلي پژوهش بررسي تاثير بازاريابي محتوا در فضاي مجازي بر تقويت سناريوهاي اطلاع رساني و ارتباطات شهري مي باشد كه به صورت مطالعه موردي، در مديريت شهري سمنان مورد بررسي قرار گرفته است. اين تحقيق از نظر هدف كاربردي و از نظر ماهيت گردآوري داده ها، توصيفي پيمايشي است. به منظور بررسي فرضيه هاي تحقيق، پرسشنامه‌ هاي محقق ساخته در اختيار 55 نفر از كارشناسان و صاحب نظران حوزه فرهنگ و ارتباطات كه به صورت غيراحتمالي گلوله برفي انتخاب و تشكيل پانل داده بودند، قرار گرفت و اين تعداد به پرسشنامه‌ها پاسخ دادند. اطلاعات پرسشنامه‌ها جمع‌آوري و در جداول مربوطه طبقه‌بندي شد و از تحليل داده‌هاي پانل و معادلات ساختاري براي تجزيه‌ و تحليل و آزمون فرضيه‌هاي پژوهش استفاده شد. نتايج حاصله حاكي از آن است كه كيفيت محتواي ارائه شده، استمرار محتواي ارائه شده و در دسترس بودن آن بر تقويت سناريوهاي اطلاع رساني و ارتباطات شهري موثر است. در پايان با توجه به يافته ها، پيشنهاداتي ارائه شده است.

مقاله يازدهم، هوش مصنوعي و آينده بازي¬هاي ديجيتال، نوشته مريم سليمي
در اين مقاله آمده است كه:
ورود هوش مصنوعي به حوزه بازي¬هاي ديجيتال ، به‌طور روزافزون ابعاد گسترده‌اي به خود مي‌گيرد و ضمن افزايش تعاملات بين بازي و بازيكن، در آينده¬اي نزديك، اين توان را به بازي مي¬دهد تا خود را با وضعيت فيزيولوژيكي و روحيات بازيكن سازگار كرده و حس سرخوردگي را در او كاهش داده و همراهي بازيگر با بازي را به حداكثر رساند. همچنين جريان و داستان بازي مي¬تواند جنبه انتخابي يابد به‌طوري‌كه حالت‌هاي احساسي جديد، صداها و حتي سطوح بازي و… نيز مي¬تواند به‌طور متناسب با بازيكن تعيين شود.
در بازي‌هاي ديجيتال آتي، بازيكن مي¬تواند از حواس مختلف خود از جمله حس‌ بويايي و چشايي خود در بازي استفاده كند و در كل، بازيكن يكي از شخصيت‌هاي خود بازي خواهد بود، دقيقاً مانند زندگي واقعي.
با قابليت‌هايي كه هوش مصنوعي مي‌يابد، بازي‌ها جذاب‌تر، منحصربه‌فردتر و پيش‌بيني‌ ناپذيرتر خواهند شد.
افزايش پيوند و تركيب هرچه بيشتر واقعيت افزوده، فضاي مجازي، دنياي واقعي و هوش مصنوعي از ديگر پيش‌بيني‌هاي در اين حوزه است.
بازي ها قادرند ياريگر در امر آموزش، ارتقاي مهارت و سوادهاي نوين در بازيكنان خود باشند؛ از اين منظر نيز هوش مصنوعي تسهيل¬گر در اين زمينه خواهند بود و به عنوان مثال مي توانند موجبات افزايش توانايي تشخيص اخبار و تصاوير جعلي را در افراد در بستر بازيها فراهم سازند.
اميدواريم اين كتاب نيز همچون كتاب هاي ديگري كه محصول برگزاري كنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران است، مورد توجه جامعه علمي به ويژه خانواده بزرگ روابط عمومي ها قرار گيرد.

لینک خرید كتاب سناريونويسي در مديريت روابط عمومي

 

مرکز پخش:

66570194(021)

66943670 (021)

09121938419

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *