ادوارد برنیز، پدر روابط عمومی

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) «ادوارد برنیز» همان کسی بود که از میان هزاران پزشک، تاییدیه‌ای دریافت کرد و مبنی بر آن به مردم آمریکا توصیه کرد، روز خود را با گوشت و تخم مرغ شروع کنند.

این تنها یکی از اقدامات وی بود. برنیز خواهرزاده زیگموند فروید معروف بود. وی با بهره‌گیری از روش‌شناسی علمی دست به اقداماتی زد و آن را «مهندسی رضایت» نامید. این کارها شامل متقاعد کردن مردم به‌طور غیرمستقیم به اعتقاد داشتن به چیزی است که هنوز آن را به خوبی نمی‌شناسند.

یکی از مثال‌ها بعد از جنگ جهانی اول اتفاق افتاد که طی آن برنیز کمپین پذیرش استفاده از سیگار در میان زنان را برگزار کرد. برنیز در آن زمان در شرکت تنباکو کار می‌کرد، او در سال ۱۹۲۹ مدل‌هایی را برای نمایش در عید پاک در خیابان پنجم شهر نیویورک که در آن استفاده از سیگار معنای «مشعل آزادی» به کار گرفت.

بعد، وی کمپینی را مهندسی کرد که رنگ سبز را به عنوان رنگ مد در میان مدل‌های آمریکایی جا بیندازد. او به فروش سیگارهای لاکی استرایک، که بسته‌های آن به دو رنگ قرمز و سبز نمایش داده می‌شدند نیز کمک کرد. برنیز در وین در ۲۲ نوامبر ۱۸۹۱ متولد شد. مادرش، آنا فروید برنیز، خواهر زیگموند فروید بود. پدرش الی برنیز، برادر همسر فروید، مارتا برنیز بود. یک سال بعد از تولد ادوارد، خانواده‌اش به نیویورک مهاجرت کردند، جایی که او در آنجا رشد کرد. وی پس از شرکت در دانشگاه مدرک خود را در رشته مهندسی کشاورزی از دانشگاه کورنل در سال ۱۹۱۲ دریافت کرد و در سال ۱۹۱۹ دفتر خود را گشود.

یکی از نخستین پروژه‌های برنیز، تحریک مردم برای حمایت از تولیدات آمریکایی از یک بازی فرانسوی به نام «محصولات آسیب دیده» بود. برای غلبه بر تابوهای آمریکایی درباره بیماری‌های مقاربتی، برنیز کمپین آموزشی را مهندسی کرد که با فحشا مبارزه کند و در آن کمپین توانست به موفقیت‌های چشمگیری همچون پروژه «محصولات آسیب دیده» از جان دی. راکفلر جویور و فرانکلین روزولت دست پیدا کند. ۹ مارس ۱۹۹۵، ادوارد برنیز، مردی که بسیاری از متخصصان حوزه روابط عمومی وی را شایسته عنوان «پدر روابط عمومی» می‌دانند در سن ۱۰۳ سالگی در خانه اش در کمبریج، ماساچوست، ایالات متحده آمریکا‌دار فانی را وداع گفت.

http://tnews.ir/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *