دکتر علی اکبر فرهنگی
اندیشمندان روابط عمومیو ارتباطات: دکتر علی اکبر فرهنگی
برگزیده جایزه بین المللی دکتر نطقی بنیانگذار روابط عمومیایران
تحصیلات:
فوق دکترای ارتباطات سازمانی -1362 امریکا
دکترای ارتباطات (دکترای دوم) دانشکده ارتباطات دانشگاه اوهایو امریکا
دکترای مدیریت از مدرسه علوم رفتاری کاربردی و رهبری آموزشی
(Applied Behavioral Sciences and Educational Leadership)
فوق لیسانس جامعه شناسی دانشگاه تهران 1348
دوره عالی مدیریت دانشگاه تهران 1351
لیسانس مدیریت بازرگانی مدرسه عالی بازرگانی تهران 1346
رسالهها :
– An investigation of the ideological foundations and administrative structural of higher education in Iran from Islamic Madressahs to western style universities.
– Organizational Reality: Elements in a Constructivist sociology of communication in organization.
– بررسی عوامل اجتماعی و فرهنگی بازدارنده مارکتینگ در ایران
سوابق خدمات آموزشی:
استادیار مدعو مدرسه عالی بازرگانی 1350
استادیار تمام وقت مدرسه عالی مدیریت گیلان – لاهیجان 1351 تا 1356
مدرس دانشگاه اوهایو در دروس ارتباطات انسانی ، Public speaking و Interviewing به مدت 8 نیمسال
استادیار و مدیر گروه جامعه شناسی و سپس مدیریت دانشگاه الزهرا 1362 تا انتقال به دانشگاه تهران 1367
انتقال به دانشگاه تهران 1367 تا کنون
دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران 1371 تا 1378
استاد دانشگاه تهران 1378 تا کنون
اولین استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران پس از انقلاب
علاوه بر تدریس در دورههای متعدد کارشناسی – کارشناسی ارشد و دکترا ، تدریس در سازمانهای تخصصی مانند مرکز آموزش مدیریت دولتی بیش از 20 سال
سازمان مدیریت صنعتی بیش از 25 سال
مرکز آموزشهای دیپلماتیک وزارت امور خارجه
مرکز آموزش وزارت نیرو
دانشکده علوم استراتژیک
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
علاقه به تدریس در حوزههای :
مدیریت – فرهنگ و ارتباطات
خدمات آموزشی:
– عضو کمیته برنامه ریزی مدرسه عالی مدیریت گیلان 56-1351
– عضو کمیته پژوهشهای مدیریتی و بازاریابی 55- 1352
– معاون دانشکده مدیریت گیلان 55-1354
– رئیس گروه جامعه شناسی دانشگاه الزهرا 64-1362
– رئیس گروه مدیریت دانشگاه الزهرا 67-1362
– رئیس گروه مدیریت دولتی دانشگاه تهران از 1379 تا کنون
– معاون پژوهشی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران از 1379
– سردبیر مجله انگلیسی زبان مشترک بین دانشگاه تهران و دانشگاههای آلمان
– تحت عنوان کار آفرینی از 1383 تا کنون
– سردبیر مجله علمیمطالعات مدیریت دولتی ایران از 1382 تا کنون
– سرپرست ایستگاه تحقیقات مدیریت مستقر در فولاد خوزستان 76-1371
– عضو شورای انتشارات دانشگاه تهران 74-1372
– عضو شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده از 1367 تا کنون
– سرپرست دفتر ارتباط با صنعت دانشکده 80-1376
– عضو شورای پژوهشی دانشگاه تهران 79-1377
– عضو هیئت تحریریه مجله دانش مدیریت از 1374 تا کنون
– عضو هیئت تحریریه فصلنامه مطالعات مدیریت از 1375 تا کنون
– عضو هیئت تحریریه فصلنامه فرهنگ مدیریت از 1379 تا کنون
انتشارات:
از سال 1344 در نشریات ادبی و اجتماعی به نوشتن اشتغال داشته و مجموعه ای وسیع از آنها پدید آمده است ،برخی از نوشتههای علمیپس از سالهای 1360 عبارتند از:
الف: کتابها
– تکنولوژی و تکامل فرهنگی انتشارات اسفار 1364
– اصول مدیریت (2 جلد) ترجمه با آقایان دکتر طوسی ، علوی و مرحوم دکتر مهدویان
مرکز آموزش مدیریت دولتی 1370 چندین چاپ
– ارتباطات انسانی ، جلد اول مبانی ویرایش اول تهران تایمز 1373
– ارتباطات انسانی ، جلد اول مبانی ویرایش دوم خدمات فرهنگی رسا 1374 تا کنون 7 چاپ
– مدیریت بازار ( مدیریت بازاریابی) امیر کبیر تا کنون 4 چاپ
– ارتباطات غیر کلامی: هنر استفاده از حرکات و آواها دانشگاه آزاد اسلامی1375
– تنش در محیط کار : شناخت استرسهای شغلی و شیوههای عملی مقابله با آنها
انتشارات نگرش روز 1379
– تعدیل اقتصادی و نیازهای مدیریتی وزارت معادن و فلزات 1373
– مدیریت تغییر وزارت معادن و فلزات 1373
– مدیریت تحقیق و توسعه وزارت معادن وفلزات 1373
– مبانی ارتباطات سازمان سنجش آموزش کشور 1381
– روزنامه نگاری سازمان سنجش آموزش کشور 1381
– ترجمه منتخبی از اشعار اوکتاویو پاز انتشارات برگ 1371
– نقش مدیران در تدوین و پیشبرد استراتژی کلی با دکتر سید مهدی الوانی- ترجمه به زبان روسی
1373 بیشکک – قرقیزستان
– نقش مدیران در تدوین و پیشبرد استراتژی کلی با اضافات و تجدید نظر کلی – آماده چاپ
– رستم در مغاک (مجموعه شعر) موسسه انتشاراتی ایران ، 1380
– نظریههای ارتباطات سازمانی نشر خدمات فرهنگی رسا 1383
– فرهنگ علوم اجتماعی با جمعی از نویسندگان انتشارات مازیار 1376
آماده چاپ:
– نظریههای جدید ارتباطات
– مدیریت تطبیقی : فرهنگ و مدیریت
– ارتباطات انسانی : جلد دوم ارتباطات میان فردی و گروهی
– نظریههای فرهنگ عمومی
ب: بخشی از مقالات چاپ شده
– رسانههای جمعی و نقش آنها در ساختار اجتماعی واقعیت – فصلنامه دانش مدیریت
29 و 30 تابستان و پاییز 1374
– سازمان تدافعی در انتخاب استراتژی – فصلنامه مطالعات مدیریت
17 و 18 ، بهار و تابستان 1374
– ارتباطات میان فردی اثر بخش – فصلنامه مدیریت دولتی
26 و 27 ، پاییز و زمستان 1374
– تغییر نگرش از طریق رسانهها – فصلنامه پژوهش و سنجش
سال دوم شماره 6 1374
– روابط عمومیو توسعه – نشریه روابط عمومیدر 14 گفتار
وزارت ارشاد اسلامیاسفند 1376
– میانجی فرهنگی در بازرگانی بین المللی – نشریه تدبیر
سال 3 شماره 29 دی ماه 1371
– حیات سازمان و ممیزی ارتباطات – نشریه تدبیر
سال 3 شماره 25 شهریور 1371
– نظری به فرهنگ – فصلنامه فرهنگ وزارت ارشاد اسلامی
شماره 30 تابستان 1377
– تجربه گرایی و رفتار انسانی – فصلنامه دانش مدیریت
شمارههای 37 و 38 پاییز 1373
– اعتبار یا مشروعیت در ارتباطات میان فردی – فصلنامه رسانه وزارت ارشاد اسلامی
سال 5 شماره 3 تابستان 1373
– رهبری و مدیریت در دانشگاهها – فصلنامه دانش مدیریت
شماره 47 زمستان 1381
– زمینههای اشاعه خلاقیت و نوآوری – فصلنامه کنترولر
شمارههای 5 و6 1381
– سینما وهشیاری در برابر اساطیر ویرانگر همراه با علی شیخ مهدی – کتاب ماه هنر
شمارههای 47 و 48
– فرهنگ و آسیب شناسی فرهنگی – نگاه حوزه شمار 73 و74
– احوال انسان غربی،چالشهای فرهنگی اروپای متحد – کتاب ماه علوم اجتماعی
شمارههای 41 و 42 1381
– نهادهای اجتماعی و سیاستگذاری فرهنگی – صبح امروز 16/10/78
– نقش روابط عمومیدر فرآیند تصمیم سازی مدیران – ایران 23/12/76
– تغییر نگرش از طریق رسانه : فرآیندی سه مرحله ای – فصلنامه پژوهش و سنجش
سال 2 شماره 6 1374
– اخلاق کار وتوسعه اقتصادی و اجتماعی – نشریه کار وکارگر 26خرداد 1381
– انگیزش ،پاداش و ارتباطات – فصلنامه پژوهش و سنجش
سال 4 شماره 11 بهار 1376
– بررسی و شناخت ساختار فرهنگی کشور و نقش فرهنگ سازی روابط عمومی
فصلنامه هنر هشتم بهاروتابستان 1380 – رسانههای جمعی و فرآیند توسعه – سروش شماره 795 30 تیر1375 – رفتار ارتباطی و سازمان – نشریه تحول
شمارههای 2و 3 بهار 1372
– فیلم و فرهنگ عامه پسند همراه با علی شیخ مهدی – کتاب ماه هنر
شمارههای 43 و 44 فروردین و اردیبهشت 1381
– مدیریت دولتی و فرهنگ اجتماعی – فصلنامه دانش مدیریت
شماره 55 زمستان 1380
– ارتباطات نوین ،ابزار تعامل میان فرهنگها – قدس 25/2/1378
– برخورد خلاقانه با چالشهای فرهنگی – خراسان 19/11/1379
– روابط عمومیبزرگترین مشاور مدیران سازمانها – نشریه روابط عمومی
شماره 9 16/12/76
– روابط عمومیتوانمند و تبدیل محیط پیچیده ناپایدار به محیط مناسب
– فصلنامه هنر هشتم شمارههای 31 و 32
– ضرورت به کار گیری میانجی فرهنگی در بازرگانی بین الملل – نشریه کشاورز شماره 222
– فلسفه خدمتگذاری روابط عمومیو ضرورت استقرار نظام حقوقی اخلاقی – تحقیقات روابط عمومیپایز 1380
– جایگاه نظارت وارزیابی در مدیریت رسانه – پژوهش و سنجش شماره 28
– بررسی مدلهای ارتباطی و ارائه یک مدل – مرکز تحقیقات و مطالعات و سنجش برنامه ای
شماره 3 سال 69
– ادراک اجتماعی و رفتار ارتباطی در فرهنگها – دانشگاه انقلاب سال چهارم شماره 37
– خوب یا بد ،گفتگو – روزنامه همشهری 20 اسفند 1382
– از کسب اعتبار تا رهبری جامعه : مسیر دشوار یک رسانه – ایران شنبه 11 بهمن 1382
– تجارب مشترک: انتقال اطلاعات و مستند سازی در مدیریت – تدبیر شماره 104 مرداد 1379
– لحظه را دریابید و فرصتها را غنیمت شمارید – راه ابریشم شماره 23 مرداد 1378
– ارتباطات انسانی – اطلاعات شماره 20232 23/4/1373
– رسانهها ، پدیدههای جهت دهنده مسایل سیاسی و اجتماعی – فرهنگ آفرینش شماره 148 اول خرداد1375
– نقش ارتباطات در فرهنگ سازی گغتگو باهادی خانیکی – ایران سال دوم شماره500 28 مهر 1375
– ارتباطات و همگن سازی فرهنگها گفتگو باهادی خانیکی – ایران شماره 512 12 آبان 1375
– رسانهها ، چگونه با مخاطب به تفاهم برسیم – ایران سال اول شماره 157 29 مرداد1374
– مدیر باید توسعه خواه باشد – مجله آتیه سال دوم شماره 24 آذر ماه 1373
– تحول در ساختار اداری : تعادل در دستگاه دیوانسالاری – ایران سال دوم شماره 295 11 بهمن 1374
– در کشورهای کمتر توسعه یافته به سازوکارهای حاکم بر نشر اطلاعات عمل نمیشود
– نشریه افسانه شماره 95 3 تیر 1385
– سیمای روابط عمومیها در قرن آینده – بنیاد شماره 89 اول خرداد 1375
– مدیریت روابط عمومی– فصلنامه رسانه سال پنجم شماره 1 بهار 1373
– نقش اجتماعی برای آدمها آزادی بیان ایجاد میکند – فصلنامه گفتگو سال سوم شماره 12 مهر 1383
– توسعه صنعتی الگوی مدیریت ایرانی میخواهد : بررسی فرهنگ سازمانی بنگاههای تولیدی
– نشریه دنیای اقتصاد شماره 562 24/9/83
– ورود به بازارهای جهانی رفتار جهانی میطلبد – ماهنامه پیام ایران خودرو شماره 84 آبان 1382
– ارتبا طات انسانی رمز موفقیت شرکتها – نشریه پیام ایران خودرو
سال 8 شماره 86 دیماه 1382
– مدیریت در دوران سازندگی – تدبیر شماره 68 آذر ماه 1375
– جهان متحول : ارتباطات جهانی و ارزشهای فرهنگی – خراسان شماره 14894 22 دی ماه 1379
– The normal paradigm and the systems model, management knowledge No 20 1372
– The media in today’s informative society, Rasaneh Quarterly, 1374
– Teachers delivery in classroom, with Dr. Martin Ramland , paper for communication week , Ohio university 1983.
– Media’s role in cultivation of organizational culture ,Tehran Times October 20 1998.
-culture and mass communication , Ohio university May 1981
– The need for a cultural intermediary in international commerce , n 3 parts
Iran News No.s 229- 230-231 July 1995
مطالب زیر را حتما بخوانید
-
آییننامه چگونگی تعیین و حدود وظایف سخنگوی هیأت دولت و تشکیل شورای اطلاعرسانی دولت
14 بازدید
-
کتاب «مدیریت روابطعمومی دولتی» منبع ارزشمندی برای متخصصان و مدیران دولتی
28 بازدید
-
سمینار کاربردهای هوش مصنوعی در روابطعمومی از منظر تصویر
40 بازدید
-
رييس انجمن متخصصان روابطعمومی: محتوا بايد مخاطب را به حركت درآورد
32 بازدید
-
رييس انجمن متخصصان روابطعمومی: هوش مصنوعی آينده روابطعمومی است
37 بازدید
-
بیستمین کنفرانس بینالمللی روابطعمومی ایران دیماه ۱۴۰۲ برگزار میشود
32 بازدید
دیدگاهتان را بنویسید