اشاره
هوش مصنوعي (AI) يكي از سريعترين فناوريهاي در حال رشد در جهان است. پتانسيل آن براي انقلابي در بسياري از صنايع و مشاغل از جمله روابطعمومي واضح است.
در اين مصاحبه با پروفسور علياكبر جلالي پدر علم فناوري اطلاعات ايران و متخصص فناوريهاي نوظهور صحبت ميكنيم. ما در اين گفتگو در مورد مزاياي احتمالي هوش مصنوعي، چالشهاي اخلاقي، فرصتهاي جديد روابطعمومي، بهبود عملكرد روابطعمومي، توسعه استراتژيهاي روابطعمومي بهتر، ايجاد كمپينهاي روابطعمومي موثرتر، اندازهگيري و ارزيابي اثربخشي روابطعمومي، مديريت بهتر بحرانها، ايجاد محتواي جذابتر، آموزندهتر و تأثيرگذارتر، شخصيسازي ارتباط با مخاطبان، مديريت ريسكهاي روابطعمومي و آينده اين فناوري در روابطعمومي بحث خواهيم كرد.
چه كساني مناسب است در اولين نشست تخصصي كاربردهاي هوش مصنوعي در روابطعمومي شركت كنند؟
فناوري هوش مصنوعي مهمترين فناوري تاريخ بشر از بدو خلقت تا كنون است كه بعضاً آن را مهمتر از اختراع آتش و الكتريسيته نيز ميدانند. اين فناوري كه اين روزها بر سر زبانها افتاده است همچون حضور ساير فناوريها در جهان موافقان و مخالفان بسياري دارد كه اگر شناخت مناسب از آن وجود نداشته باشد تشخيص موارد مثبت و منفي آن براي هر كاربري با دانش محدود و يا دانش متوسط سخت خواهد بود.
براي شناخت اين فناوري بايد از دو جنبه عمومي و تخصصي آن را مورد بررسي قرار داد. از جنبه عمومي بايد نحوي كار با آن را شناخت و زياد دنبال فلسفه وجودي و زيرساختهاي فني آن نبود و مانند استفاده از ساير برنامههاي كاربردي رايانه و گوشي همراه از آن استفاده كرد. با آشنايي ابتدايي با اين فناوري بهويژه با يك فناوري هوش مصنوعي مولد مانند چت-جي-پي-تي كاربر خيلي زود متوجه قابليتهاي آن بهعنوان يك دستيار نسبتاً توانمند خواهد شد و تقريباً در بسياري از امور روزمره زندگي ميتواند از آن استفاده كند و بهمرور دانش خود را در بهرهمندي مناسب از اين فناوري ارتقا ميدهد. از جنبههاي تخصصي و فني، هر كاربر، سازمان، نهاد، حتي دولت بستگي به موقعيت موردنياز ميتواند در همه جنبههاي برنامهريزي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و حتي سياسي از پتانسيلهاي بسيار زياد آن بهرهمند شود.
در نشست تخصصي پيش رو همه افرادي كه شناخت ابتدايي و متوسط از فناوري هوش مصنوعي دارند و يا اصلاً تا كنون با آن كارنكرده و آشنايي ندارند، در هر سطحي از سواد و دانش و موقعيت اداري و يا موقعيتهاي شغلي متفاوت كه باشند ميتوانند در اين نشست شركت نمايند. ازآنجاكه در اين سمينار بيشتر مخاطبين از كارگزاران روابطعمومي خواهند بود قطعاً مثالهايي كه در طول سمينار ارايه خواهد شد جنبههاي كاربري در روابطعمومي را مورد تأكيد قرار خواهد داد لكن مثالها و معرفي تجربيات انجام شده بهگونهاي خواهد بود كه براي ساير شركتكنندگان غيرمرتبط با حوزه روابطعمومي نيز قابلبهرهبرداري باشد.
ازآنجاكه ميتوان از جنبههاي مختلف به اين فناوري ورود كرد و حوزه كاري آن بهگونهاي است كه همگان ميتوانند در زمينههاي مختلف از آن استفاده نمايند، بهترين بخش سمينار ميتواند جلسه پرسشوپاسخ باشد تا شركتكنندگان بتوانند پاسخهاي خود را در مورد نگرانيها و راهكارهاي ورود به اين فناوري را بهتر شناسايي كنند.
در ادامه به چند سؤال پاسخ كوتاه و اجمالي داده شده است:
چگونه ميتوان از هوش مصنوعي براي شناسايي فرصتهاي جديد روابطعمومي استفاده كرد؟
هوش مصنوعي، مانند بهرهمندي از دستيار چت-جي-پي-تي ميتواند با تجزيهوتحليل دادهها و بررسي الگوهاي مختلف فرصتهاي جديد در روابطعمومي را شناسايي كند. بهعنواننمونه، هوش مصنوعي ميتواند با تحليل رفتارها و نظرات مخاطبان، ترندها و نيازهاي جديد مرتبط با يك موضوع موردعلاقه را شناسايي كرده و به روابطعمومي اطلاعات لازم را ارايه دهد. با استفاده از اين اطلاعات، كارگزاران روابطعمومي ميتوانند تصميمات دقيقتري را همراه با ابتكارت بيشتر براي شناسايي و اجراي فرصتها داشته باشند.
چگونه ميتوان از هوش مصنوعي براي بهبود ارتباط و تعامل با مخاطبان استفاده كرد؟
هوش مصنوعي ميتواند به طور خودكار نظرات و بازخوردهاي مخاطبان را در شبكههاي اجتماعي، ايميلها و وبگاهها جمعبندي كرده و در اختيار كارگزاران روابطعمومي قرار دهد تا به بهبود ارتباط و تعامل با مخاطبين دقيقتر عمل شود.
چگونه هوش مصنوعي ميتواند به بهبود عملكرد روابطعمومي كمك كند؟
بهبود عملكرد يك روابطعمومي بستگي به فاكتورهاي مختلفي دارد كه همگي بر اساس تجزيهوتحليل دادهها امكانپذير است. هوش مصنوعي ميتواند با تجزيهوتحليل دادههاي بزرگ و پيشبيني الگوهاي رفتاري مخاطبان، بهبود عملكرد روابطعمومي را با همفكري و تاييد كارگزاران روابطعمومي ممكن سازد.
چگونه ميتوان از هوش مصنوعي براي توسعه استراتژيهاي روابطعمومي بهتر استفاده كرد؟
جواب اين سوال هم مانند سوال قبلي مرتبط با توانمندي هوش مصنوعي در تحليل دادهها و پيشبيني الگوهاي رفتاري مخاطبان است كه به توسعه استراتژيهاي روابطعمومي كمك ميكند. هوش مصنوعي نظرات مخاطبان را در يك موضوع خاص مشخص ميكند و به روابطعمومي اين اطلاعات را ارايه ميدهد. با توجه به اين اطلاعات، كارگزاران روابطعمومي ميتوانند استراتژيهاي مناسبتري براي تعامل با مخاطبان و ارتقاء ارتباط خود با آنها فراهم كنند.
چگونه ميتوان از هوش مصنوعي براي ايجاد كمپينهاي روابطعمومي موثرتر استفاده كرد؟
استفاده از هوش مصنوعي ميتواند با تحليل دادهها و شناخت بهتر مخاطبان، ايجاد كمپينهاي روابطعمومي موثرتر را تسهيل كند. به عنوان نمونه، هوش مصنوعي ميتواند با تحليل رفتارها و ترجيحات مخاطبان، موضوعات و محتواهايي كه بيشتر جذب آنها ميشود را شناسايي كند. سپس، كارگزاران روابطعمومي ميتوانند با توجه به اين اطلاعات، كمپينهايي را طراحي كنند كه به طور خاص به نيازها و علاقههاي مخاطبان پاسخ ميدهد و در نتيجه تأثير بيشتري دارد.
چگونه ميتوان از هوش مصنوعي براي اندازهگيري و ارزيابي اثربخشي روابطعمومي استفاده كرد؟
هوش مصنوعي كه توان جمع آوري، تجزيه و تحليل دادهها را را در كسري از ثانيه دارد مسلماً ارزيابي اثربخشي روابطعمومي موجود را بهتر شناسايي كرده و ميتواند پيشنهاداتي براي بهبود آن ارايه نمايد. به عنوان نمونه، با استفاده از هوش مصنوعي ميتوان رفتار و بازخورد شركتكنندگان در يك سمينار را اندازهگيري كرده و با تحليل دادههاي مرتبط، ميزان تأثير و اثربخشي سمينار را به دقت مشخص كند. سپس، بر اساس اين اطلاعات، روابطعمومي ميتواند تصميمات بهتري در مورد بهبود و بهينهسازي سمينارهاي بعدي اتخاذ كند.
* چگونه ميتوان از هوش مصنوعي براي مديريت بهتر بحرانها استفاده كرد؟
يكي از كاربردهاي مهم بهرهمندي از هوش مصنوعي در روابطعموميها مرتبط با مديريت بحران است كه جزئي موثر از وظايف روابطعموميها ميباشد. هوش مصنوعي ميتواند با مانيتورينگ شبكههاي اجتماعي و ساير منابع دادهاي رسمي، سريعاً اخبار و نظرات عمومي مرتبط با بحران را شناسايي كرده و ارزيابي كند. با تحليل اين دادهها، مديران مسئول ميتوانند بحران را بهتر درك كنند و بر اساس اطلاعات جمعآوري شده، برنامههاي موثرتري براي مديريت و كاهش آسيبهاي احتمالي ايجاد نمايند.
* چگونه ميتوان از هوش مصنوعي براي ايجاد محتواي جذابتر، آموزندهتر و تأثيرگذارتر استفاده كرد؟
هوش مصنوعي ميتواند با تحليل اطلاعات مرتبط با مخاطبان و پيشبيني علايق آنها، موضوعات مورد علاقه را شناسايي كرده و محتواهاي مرتبط و جذابتري براي آنها توليد كند. همچنين، با تحليل تراكنشها و بازخوردهاي مخاطبان، هوش مصنوعي ميتواند نقاط قوت و ضعف محتواها را شناسايي كرده و به تيمهاي ايجاد محتوا كمك كند تا محتواهاي آموزندهتر و تأثيرگذارتري را ايجاد كنند. البته در اين مسير نقش نرمافزارهاي كاربردي فراوان موجود را بايد همزمان مورد توجه قرار داد.
* چگونه ميتوان از هوش مصنوعي براي شخصيسازي ارتباط با مخاطبان استفاده كرد؟
هوش مصنوعي ميتواند با آناليز رفتارها و بازخوردهاي مخاطبان، الگوهايي از ترجيحات آنها دريافت كند. با توجه به اين اطلاعات، ميتوان پيامها، محتواها و خدمات را به طور شخصيسازيشده براي هر فرد تنظيم كرد. به عبارت ديگر، مخاطبان با دريافت محتواها و اطلاعات مرتبط با نيازها و علاقههاي خود، احساس ميكنند كه با شركت يا سازمان در ارتباط هستند و اين باعث ارتقاي تجربهي كاربري و افزايش انگيزهي همكاري آنها ميشود.
* چگونه ميتوان از هوش مصنوعي براي مديريت ريسكهاي روابطعمومي استفاده كرد؟
هوش مصنوعي ميتواند با مانيتورينگ شبكههاي اجتماعي و رسانهها، ترندها و نظرات عمومي را دربارهي يك موضوع يا سازمان شناسايي كند. با تحليل اين دادهها، ريسكها و مشكلات ممكن در رابطه با روابطعمومي را مشخص كرده و اقدامات مناسبي براي كاهش احتمال وقوع آنها و يا مديريت پاسخ به آنها ارايه نمايد. توجه داشته باشيم كه در نهايت تصميم بر عهده كارگزاران روابطعمومي خواهد بود كه ريسك خوب و بد را از هم متمايز كنند و از هوش مصنوعي به عنوان فقط يك ابزار استفاده نمايند.
* چه چالشهايي در استفاده از هوش مصنوعي در روابطعمومي وجود دارد؟
چالشهاي زيادي وجود دارد كه بيشتر در حوزه تطابق با فرهنگ و زبان، حوزه حريم خصوصي، حوزه تعاملات انساني، و دقت و صحت اطلاعاتي است كه هوش مصنوعي در اختيار روابطعمومي قرار ميدهد. دانش فرد استفاده كننده از هوش مصنوعي بسيار مهم است و بايد آن را مورد توجه قرار داد.
* آينده هوش مصنوعي در روابطعمومي چيست؟
آينده هوش مصنوعي بهطور مستقيم با روند گسترش كمي و كيفي فناوريهاي نوظهور و پذيرش آن توسط كارگزاران و مردم بستگي دارد. بدون ترديد خودكارسازي بسياري از امور مرتبط با وظايف روابطعمومي را در آينده از طريق هوش مصنوعي شاهد خواهيم بود، در كل آينده هوش مصنوعي زمينه پيشرفت و توسعهي بيشتري را براي روابطعموميها نشان ميدهد.
هوش مصنوعي به دليل قابليتهايش در تحليل دادهها، پيشبيني الگوها و شخصيسازي ارتباط با مخاطبان، بهبود بيشتري در تجربهي كاربري، بهبود روابط با مخاطبان، و بهتر شدن كمپينهاي روابطعمومي بهوجود ميآورد. همچنين، پيشرفتهاي تكنولوژي هوش مصنوعي ميتواند باعث ايجاد ابتكارات نوآورانهتر در حوزه روابطعمومي شود و تأثيرگذاري بيشتري را در جامعه و صنعت روابطعمومي به ارمغان بياورد.
نخستين سمينار تخصصي «كاربرد هوش مصنوعي در روابطعمومي»
نخستين سمينار تخصصي «كاربرد هوش مصنوعي در روابطعمومي» در تاريخ 25 مرداد 1402 توسط موسسه كارگزار روابطعمومي و با مشاركت انجمن روابطعمومي ايران و انجمن متخصصان روابطعمومي در تهران برگزار ميگردد.
تلفن ثبتنام: ۶۶۵۷۰۱۹۴ (۰۲۱) – ۶۶۹۴۳۶۷۰(۰۲۱)
انتهاي پيام/