کارگزار روابط عمومی|| روابط عمومی اغلب بهعنوان قهرمان نادیدهگرفته شده در استراتژی رشد برندهای فرانچایز شناخته میشود.
برخلاف تبلیغات پرداختی که شفافیت و مشاهدهپذیری را تضمین میکند، روابط عمومی بر اساس اعتبار عمل میکند و در نتیجه، یک حضور ارگانیک را ایجاد میکند که موجب اعتماد در میان فرانچایزیهای بالقوه میشود.
بر اساس گزارش شرکت روابط عمومی معتبر شیکاگو، Mainland، کلید استفاده مؤثر از روابط عمومی در ثبات آن است. نیک پاویلس، بنیانگذار و مدیر ارشد رشد این شرکت، به این حضور مستمر در رسانهها «ضربه کوبنده روابط عمومی» میگوید.
ضربه کوبنده روابط عمومی: ایجاد سر و صدا در بازار
پاویلس توضیح میدهد که ضربه کوبنده روابط عمومی به معنای حضور استراتژیک و مستمر برند در رسانههاست که سطحی از هیجان و آگاهی را ایجاد میکند. “آیا تا به حال با کسی صحبت کردهاید که بگوید ‘آیا برند شما را نمیبینم؟
‘ یا ‘این برند را در همه جا میبینم؟’ این چیزی است که شما به دنبال آن هستید.” وی تاکید میکند که روابط عمومی یکی از جنبههای این فرآیند است. روابط عمومی برخلاف تبلیغات، اعتبار بیشتری دارد و با ارجاع از سوی رسانههای معتبر، پیام برند بیشتر شنیده میشود.
چرا ثبات روابط عمومی در فروش فرانچایز اهمیت دارد
دادههای Mainland نشان میدهند که متوسط زمان تحقیق یک فرانچایزی بالقوه قبل از پر کردن فرمهای تولید سرنخها 6.4 ماه است. در این مدت، آنها به طور فعال برند را در گوگل جستجو میکنند، در رسانههای اجتماعی به دنبال آن هستند، اخبار مرتبط را میخوانند و نظرات آنلاین را ارزیابی میکنند.
اگر یک برند حضور ثابتی در رسانهها نداشته باشد، ممکن است توسط رقبا که در این زمینه فعالتر هستند، تحتالشعاع قرار گیرد.
در یک مطالعه موردی با برند Checkers و Rally’s، Mainland متوجه شد که وقتی برای آنها اخبار منتشر میشود، تعداد سرنخها افزایش مییابد. به عبارت دیگر، ثبات در اخبار و سر و صدا تأثیر مستقیم بر جذب سرنخهای بیشتر دارد.
ساخت ضربه کوبنده روابط عمومی: یک رویکرد ساختارمند
برای ایجاد یک ضربه کوبنده مستمر در روابط عمومی، Mainland به یک رویکرد استراتژیک که شامل ایجاد محتوای هفتگی و تعامل با رسانهها میپردازد، توصیه میکند.
پاویلس میگوید: “چطور میتوانیم هر هفته یک قطعه محتوا در رسانهها یا در وبسایت خود داشته باشیم؟”
این رویکرد ساختاری ممکن است شامل قرار گرفتن در رسانههای تجاری، اعلامیههای امضای فرانچایز، مقالات رهبری فکری و بهروزرسانیهای مشارکتهای تجاری باشد.
اعتبار ثالث: قدرت رسانههای بهدست آمده
یکی از مزایای بزرگ روابط عمومی، توانایی آن در معرفی برند بهعنوان یک مرجع معتبر از طریق اعتبار ثالث است. وقتی یک نشریه معتبر برند را پوشش میدهد، این پیام از نظر مخاطب اثرگذاری بیشتری دارد و احتمال جذب فرانچایزیهای بالقوه افزایش مییابد.
پوشش رسانهای از طریق نشریات تجاری، روزنامهها، پادکستها و برنامههای تلویزیونی میتواند به برندها کمک کند تا به شکلی اصیل و غیرفروشنده به مخاطبان خود برسند.
از روابط عمومی تا رشد: تحریک فروش فرانچایز از طریق آگاهی
روابط عمومی بهتنهایی معاملات را به سرانجام نمیرساند، اما نقشی حیاتی در فرآیند فروش ایفا میکند زیرا برند را در ذهن مخاطبان نگه میدارد.
پاویلس میگوید: “ایجاد ضربه کوبنده اکنون همان چیزی است که هر فرانچایزوری به دنبال آن است، که رشد را ایجاد کند.”
قرار گرفتن منظم برند در رسانهها به تیمهای توسعه فرانچایز این امکان را میدهد که محتوای جدیدی برای به اشتراکگذاری با سرنخها داشته باشند و پیام برند را تقویت کنند.
از طریق کمپینهای ایمیلی، رسانههای اجتماعی یا ارتباطات مستقیم، قرار گرفتن مداوم در رسانهها برند را در چشم مخاطبان نگه میدارد و پویایی آن را نشان میدهد.
نتیجهگیری
برای فرانچایزورها که به دنبال تسریع رشد هستند، روابط عمومی نباید یک گزینه بعدی باشد، بلکه باید جزئی ضروری از استراتژی بازاریابی آنها باشد. شرکت Mainland بر این باور است که ایجاد یک ضربه کوبنده مستمر در روابط عمومی یک سرمایهگذاری بلندمدت است که منجر به آگاهی برند، اعتبار و در نهایت فروش بیشتر فرانچایز میشود.
نویسنده: کریس ایرابی
تاریخ انتشار: 28 فوریه 2025
منبع انگلیسی: O’Dwyer’s
منبع فارسی: شارا
انتهای پیام/