جستجو برای:
  • صفحه اصلی
  • فروشگاه روابط‌عمومی
  • رویدادهای روابط‌عمومی
    • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • صفحه اول کنفرانس‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • نمایه مقالات کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
    • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
    • روز ملی روابط‌عمومی
    • روز جهانی روابط‌عمومی
    • کنفرانس ویدئویی روابط‌عمومی ایران
    • همایش ملی زن و روابط عمومی
    • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
  • جوایز روابط‌عمومی
    • جایزه دکتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • آشنایی با جایزه دکتر حمید نطقی
      • شیوه‌نامه اعطای جایزه دكتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
    • جشنواره مردمداری ایران
      • ماموریت ما
      • بروشور دومین جشنواره مردم‌داری ایران
      • دستورالعمل ارزیابی دومین جشنواره مردم‌داری ایران
    • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
    • چهره‌های ماندگار روابط‌عمومی
    • جایزه کمپین‌های برتر روابط‌عمومی
    • جایزه ملی روابط‌عمومی دانش‌بنیان
    • جایزه صنعت روابط‌عمومی ایران
  • انتشارات کارگزار روابط‌عمومی
  • موسسه کارگزار روابط‌عمومی
  • شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران
  • IRANPR
  • تماس با ما
[the-social-links]
  • 021-66943670
  • info@kpri.ir
  • رویدادها
  • انتشارات
  • نگارخانه
  • خبرنامه
  • ارتباط
  • IRANPR
موسسه کارگزار روابط‌عمومی
  • خانه
  • فروشگاه‌ روابط‌عمومی
    • کتاب
    • مقاله
    • پاورپوینت
    • مجله و بسته آموزشی
    • ویدئو
    • استانداردها و راهنماها
  • آموزش روابط‌عمومی
    • درباره آموزش روابط‌عمومی
    • رویدادها و دوره‌های آموزشی جدید
    • رویدادها و دوره‌های آموزشی برگزار شده
    • اندیشکده آموزش روابط‌عمومی
    • فرم ثبت‌نام دوره‌های آموزشی
  • جوایز روابط‌عمومی
    • جایزه دکتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • آشنایی با جایزه دکتر حمید نطقی
      • شیوه‌نامه اعطای جایزه دكتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • برگزیدگان جایزه دکتر نطقی
    • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
    • جشنواره مردم‌داری ایران
      • ماموریت ما
      • دستورالعمل ارزیابی دومین جشنواره مردم‌داری ایران
      • بروشور دومین جشنواره مردم‌داری ایران
      • جوایز ویژه روابط‌عمومی ایران
      • مدال‌های روابط‌عمومی ایران
    • جایزه صنعت روابط‌عمومی ایران
    • جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی
    • چهره‌های ماندگار روابط‌عمومی
    • اجلاس ملی مديران روابط‌عمومی
    • جایزه ملی روابط‌عمومی دانش‌بنیان
    • جایزه کمپین‌های برتر روابط‌عمومی
    • جایزه شجاعت
    • ارسال آثار
  • رویدادها
    • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران – 1401
      • نمایه مقالات کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • آرشیو کنفرانس‌ بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
    • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
    • کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی
    • کنفرانس ویدئویی روابط‌عمومی ایران
    • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
    • همایش ملی زن و روابط عمومی
    • تور علمی آموزشی مالزی
    • نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای روابط‌عمومی
    • روز جهانی روابط‌عمومی
    • روز ملی روابط‌عمومی
  • مقالات
    • روابط‌عمومی
    • تاریخ روابط‌عمومی
    • استانداردهای روابط‌عمومی
    • روابط‌عمومی الکترونیک
    • پیشکسوتان روابط‌عمومی
    • جوایز
    • مدیریت بحران
    • ارتباطات
    • تبلیغات و بازاریابی
    • تجارت و کسب‌وکار
    • بانکداری
  • درباره ما
    • موسسه کارگزار روابط‌عمومی
    • انتشارات کارگزار روابط‌عمومی
    • فعالیت‌ها و آثار مهدی باقریان
0

ورود و ثبت نام

بلاگ

اولین کتاب و اولین دوره آموزش روابط‌عمومی

علی میرسعید قاضی

پس از آن که در دهه‌های آغازین قرن بیستم، روابط عمومی‌به صورت یک حرفه مستقل و جداگانه در آمد و جایگاه خود را در میان مشاغل تخصصی در مدیریت مؤسسات باز کرد و از اشکال نخستین تبلیغاتی و مطبوعاتی خود جدا شد؛ تدوین اولین کتاب روابط عمومی‌و برقراری نخستین دوره آموزشی روابط عمومی‌توسط یکی از پیشگامان این رشته، به عنوان گام اول حرکت آن به سوی مفهوم کنونی کارشناسی این حرفه برداشته شد.

در طول تاریخ نزدیک به صد ساله روابط عمومی، ادوارد. ال. برنیز[1]، نویسنده اولین کتاب و مدرس نخستین دوره آموزشی روابط عمومی‌در سال 1923 در دانشگاه نیویورک، برای همه کسانی که به هر شکلی با حرفه روابط عمومی‌مرتبط هستند دارای جایگاه و منزلت ویژه بوده است. او 73 سال پیش در کتاب خود تعریفی برای روابط عمومی‌ارائه کرد که هنوز یکی از دقیق­ترین و در عین حال ساده­ترین تعریف­ها برای این رشته است. برنیز می‌گوید، روابط عمومی‌عبارتست از:

1- اطلاعاتی که برای آماده کردن مخاطبان در یک یا چند زمینه توسط یک مؤسسه یا فرد منتشر می­شود.

2- تبلیغات و اقدمات ترغیبی و تشویقی که برای دگرگونی و تعدیل در دیدگاه مخاطب یا مخاطبان از سوی مؤسسه یا افراد به عمل می­آید.

3- تلاش­هایی که برای وحدت دیدگاه­ها و رفتار یک سازمان با مخطبان و دیدگاه­ها و رفتار مخاطبان با سازمان و یا فرد صورت می­گیرد.

برنیز در تجدید نظری که در سال 1952 از این تعریف به عمل آورد و در کتاب مشهورش در زمینه روابط عمومی‌که عنوان هوشیارانه و جدیدی به نام «بنیاد رضایت و پذیرش»[2] به آن داد یکی از بهترین تعاریف روابط عمومی‌را تدوین کرد که از سوی نویسندگان کتاب­های روابط عمومی‌پس از خود بدون استثناء تکرار و به عنوان یک مرجع مطرح شد.

برنیز در یک خانواده اطریشی به دنیا آمد. هنوز کودک خردسالی بود که با خانواده­اش به ایالات متحده امریکا مهاجرت کردند. گفتنی است که مادر وی خواهر زیکموند فروید روانشناس مشهور است که واضع نظریه «تحلیل روانی»[3] است و نظریه جنجالی و بحث­برانگیز وی در مورد علل رفتار انسان، موجبات بحث و مجادله روانشناسان پس از وی را فراهم کرد.

والدین برنیز جوان، علاقه­مند بودند که وی در زمینه کشاورزی به تحصیل بپردازد و چند سالی نیز در این زمینه در دانشگاه «کرنل»[4] به تحصیل پرداخت ولی به سبب علاقه­مندی به رشته روزنامه­نگاری و ارتباطات، کشاورزی را رها کرد و پس از پایان تحصیل به عنوان خبرنگار به شهر نیویورک آمد.

برنیز در زمان جنگ اول جهانی (1919-1914) به کمیته «اطلاعات همگانی[5]» پیوست. وی در این کمیته با متخصصان مشهور تبلیغات آمریکا که در رأس آن­ها جورج کریل قرار داشت به کار پرداخت و تجارب فراوانی آموخت، به شکلی که پس از پایان جنگ دوباره به نیویورک آمد و بیش از 60 سال فعالیت خود را در زمینه روابط عمومی‌ادامه داد و در روند تکاملی این رشته نقش کلیدی ایفا کرد.

برنیز کتاب «شکل­دهی به افکار عمومی[6]» را در سال 1923 به رشته تحریر درآورد. کلیه مطالب این کتاب در زمینه روابط عمومی‌است. «والترلیپمن[7]»، نیز یک سال پیش­تر از برنیز کتاب برجسته خود (افکار عمومی) را نوشته بود. برنیز در کتاب خود مقوله افکار عمومی‌را از دیدگاه مدیریت و ارتباطات ولیپمن از دیدگاه علوم سیاسی مورد توجه قرار داده بودند. کتاب افکار عمومی‌لیپمن طی چند دهه یک کتاب درسی استاندارد برای علاقه­مندان علوم سیاسی و روزنامه­نگاری بود.

برنیز در سال 1962 پس از 40 سال تلاش در زمینه روابط عمومی‌بازنشسته شد ولی همچنان به ارائه خدمات مشاوره­ای در این رشته ادامه داد. انجمن روابط عمومی‌ایالات متحده امریکا در سال 1976 به سبب تلاش­های مستمر وی در زمینه تدوین تعاریف، بیان اصول عملی و ارائه کتاب­های آموزشی مفید جایزه طلایی خود را به برنیز تقدیم کرد.

کتاب «روابط عمومی» که توسط مهندس علی­اکبر دیباج تألیف و توسط شرکت ملی نفت ایران در سال 1345 به زبان فارسی انتشار یافت، نخستین کتاب فارسی در این رشته است و برداشت آزادی از کتاب روابط عمومی‌«ادوارد برنیز» می­باشد که مطالب آن با نوشته­ این پیشگام روابط عمومی‌در جهان نزدیکی فراوانی دارد.

[1] . Edward L. Bernays

[2] . Crystallizing of Consent

[3] . Psyeho- Analisis

[4] . Cornell University

[5] . The Commetee on Public Information

[6] . Crystallizing of Public Opinion

[7] . Walter Lipmann

برچسب ها: آموزش روابط‌عمومیاولین دوره آموزش روابط‌عمومیاولین کتاب روابط‌عمومی
انتشارات کارگزار روابط‌عمومی

مطالب زیر را حتما بخوانید
  • بزرگداشت روز ملی ارتباطات و روابط‌عمومی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برگزار شد

    33 بازدید

  • فنون خبرنویسی و اطلاع‌ رسانی در صنعت برق منتشر شد

    33 بازدید

  • فراخوان بیست و دومین دوره «جوایز صنعت روابط‌عمومی ایران»

    58 بازدید

  • فرخوان نخستین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

    67 بازدید

  • روابط‌عمومی‌؛ پاشنه آشیل تعطیلات نوروز

    80 بازدید

  • گزارش تصویری نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران

    164 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
موضوعات محتوا

فراخوان بیست و دومین دوره «جوایز صنعت روابط‌عمومی ایران»

فرخوان نخستین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

روابط‌عمومی‌؛ پاشنه آشیل تعطیلات نوروز

رویدادها و آثار روابط‌عمومی

اعتبار الکترونیک

Whatsapp Telegram Facebook Linkedin

لینک‌های مفید

  • خانه
  • فروشگاه روابط‌عمومی
  • دوره‌های آموزشی روابط‌عمومی
  • جایزه صنعت روابط‌عمومی
  • رویدادهای روابط‌عمومی
  • مقالات روابط‌عمومی
  • انتشارات روابط‌عمومی
  • کتب روابط‌عمومی
  • رزومه مهدی باقریان
  • فعالیت‌ها و آثار مهدی باقریان

رویداد روابط‌عمومی

  • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
  • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
  • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
  • جایزه دکتر نطقی
  • جشنواره مردمداری ایران
  • کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی
  • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
  • همایش ملی زن و روابط عمومی
  • نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای روابط‌عمومی
  • تور علمی آموزشی مالزی

روابط‌عمومی چیست؟

روابط‌عمومی شامل همه راه‌های برقراری ارتباط با مخاطبان، مشتریان و  گروه‌های ذینفع است.
 روابط‌عمومی با تعامل و تولید روابط‌، فرصت‌های زیادی برای سازمان‌ها و شرکت‌ها فراهم می کند.
 متخصصان روابط‌عمومی با برنامه‌ریزی و استفاده از ابزارها، فنون و تکنیک‌های روابط‌عمومی می‌توانند یک تصویر عمومی مثبت (خوشنامی = شهرت+ اعتبار) را برای سازمان‌ها و شرکت‌های خود ایجاد، حفظ، توسعه و مدیریت کنند. 

تمامی حقوق برای موسسه کارگزار روابط‌عمومی محفوظ می‌باشد.

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت