جستجو برای:
  • صفحه اصلی
  • فروشگاه روابط‌عمومی
  • رویدادهای روابط‌عمومی
    • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • صفحه اول کنفرانس‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • نمایه مقالات کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
    • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
    • روز ملی روابط‌عمومی
    • روز جهانی روابط‌عمومی
    • کنفرانس ویدئویی روابط‌عمومی ایران
    • همایش ملی زن و روابط عمومی
    • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
  • جوایز روابط‌عمومی
    • جایزه دکتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • آشنایی با جایزه دکتر حمید نطقی
      • شیوه‌نامه اعطای جایزه دكتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
    • جشنواره مردمداری ایران
      • ماموریت ما
      • بروشور دومین جشنواره مردم‌داری ایران
      • دستورالعمل ارزیابی دومین جشنواره مردم‌داری ایران
    • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
    • چهره‌های ماندگار روابط‌عمومی
    • جایزه کمپین‌های برتر روابط‌عمومی
    • جایزه ملی روابط‌عمومی دانش‌بنیان
    • جایزه صنعت روابط‌عمومی ایران
  • انتشارات کارگزار روابط‌عمومی
  • موسسه کارگزار روابط‌عمومی
  • شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران
  • IRANPR
  • تماس با ما
[the-social-links]
  • 021-66943670
  • info@kpri.ir
  • رویدادها
  • انتشارات
  • نگارخانه
  • خبرنامه
  • ارتباط
  • IRANPR
موسسه کارگزار روابط‌عمومی
  • خانه
  • فروشگاه‌ روابط‌عمومی
    • کتاب
    • مقاله
    • پاورپوینت
    • مجله و بسته آموزشی
    • ویدئو
    • استانداردها و راهنماها
  • آموزش روابط‌عمومی
    • درباره آموزش روابط‌عمومی
    • رویدادها و دوره‌های آموزشی جدید
    • رویدادها و دوره‌های آموزشی برگزار شده
    • اندیشکده آموزش روابط‌عمومی
    • فرم ثبت‌نام دوره‌های آموزشی
  • جوایز روابط‌عمومی
    • جایزه دکتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • آشنایی با جایزه دکتر حمید نطقی
      • شیوه‌نامه اعطای جایزه دكتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • برگزیدگان جایزه دکتر نطقی
    • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
    • جشنواره مردم‌داری ایران
      • ماموریت ما
      • دستورالعمل ارزیابی دومین جشنواره مردم‌داری ایران
      • بروشور دومین جشنواره مردم‌داری ایران
      • جوایز ویژه روابط‌عمومی ایران
      • مدال‌های روابط‌عمومی ایران
    • جایزه صنعت روابط‌عمومی ایران
    • جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی
    • چهره‌های ماندگار روابط‌عمومی
    • اجلاس ملی مديران روابط‌عمومی
    • جایزه ملی روابط‌عمومی دانش‌بنیان
    • جایزه کمپین‌های برتر روابط‌عمومی
    • جایزه شجاعت
    • ارسال آثار
  • رویدادها
    • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران – 1401
      • نمایه مقالات کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • آرشیو کنفرانس‌ بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
    • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
    • کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی
    • کنفرانس ویدئویی روابط‌عمومی ایران
    • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
    • همایش ملی زن و روابط عمومی
    • تور علمی آموزشی مالزی
    • نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای روابط‌عمومی
    • روز جهانی روابط‌عمومی
    • روز ملی روابط‌عمومی
  • مقالات
    • روابط‌عمومی
    • تاریخ روابط‌عمومی
    • استانداردهای روابط‌عمومی
    • روابط‌عمومی الکترونیک
    • پیشکسوتان روابط‌عمومی
    • جوایز
    • مدیریت بحران
    • ارتباطات
    • تبلیغات و بازاریابی
    • تجارت و کسب‌وکار
    • بانکداری
  • درباره ما
    • موسسه کارگزار روابط‌عمومی
    • انتشارات کارگزار روابط‌عمومی
    • فعالیت‌ها و آثار مهدی باقریان
0

ورود و ثبت نام

بلاگ

“ايمن سازی” مردم در برابر اخبار جعلی

پژوهش‌ها نشان مي‌دهد اخبار منفي و غلط سريع‌تر از اطلاعات صحیح و واقعی پخش مي‌شود. يك درصد خبرهاي غلط به بين 1000 تا 100000 نفر مي‌رسد در حالي كه خبر درست به‌ندرت به بيش از 1000 نفر مي‌رسد.

“جرون لنير”، فيلسوف بريتانيايي و نويسنده كتاب “خشم و عصبانيت” معتقد است: در اين بازار عمومي كه همه به‌دنبال جلب توجه هستند، احساسات و اخبار منفي بيشتر از سخنان سازنده و مثبت توجه‌ها را به خود جلب مي‌كند.

تهاجم آشكار اطلاعات دروغين كه با احساسات و زندگی مردم بازي مي‌كنند نه تنها تهديدهاي بالقوه و بالعفل زيادي براي ارزش‌هاي انساني ايجاد مي‌كنند بلكه بر رفتار و تصميم‌گيري مردم نيز تأثير منفی و خطرناک مي‌گذارند.

متاسفانه امروزه اخبار جعلي صرفا براي تحريف فرآيندهاي سياسي يا دست‌كاري در بازارهاي مالي مورد استفاده قرار نمي‌گيرد، بلكه وارد حوزه بهداشت عمومي شده و اين احتمال وجود دارد كه انتشار اطلاعات نادرست به سلامتي انسان آسيب برساند.

اشتراك‌گذاري اطلاعات نادرست خطرناك و توصيه‌هاي مضر در رسانه‌هاي اجتماعي در مورد سلامت انسان به‌ويژه در هنگام شيوع بيماري مي‌تواند جان ميليون‌ها انسان بي‌گناه را به خطر بياندازد.

به‌اشتراك گذاشتن غذا با افراد بيمار، ضدعفوني نكردن سطوح بالقوه آلوده، عدم رعايت بهداشت فردي و بي‌توجهي به قرنطينه داوطلبانه، نمونه‌هايي از رفتار مخاطره آميز در هنگام شيوع بيماري‌هاي عفوني است.

بي‌اعتمادي ناشي از “باورهاي غلط”، “تئوري توطئه”، “حباب اطلاعاتي” (فقدان اطلاعات قابل اعتماد از يك منبع معتبر) و ناباوري جدي برخي دولت‌مردان (عدم اتخاذ سياست‌هاي حمایتی و قرنطيه‌اي) سبب شده بسياري از مردم، خطر كشنده و ويران كننده ويروس كرونا را جدي نگيرند. مسافرت مردم به مناطقي كه كانون ثانويه ويروس كروناست، بخش كوچكي از يك رفتار مخاطره‌آميز است كه به‌درستي درك نشده است.

يكي از دلايل اصلي چنين واكنشي، فقدان ارتباط، عدم ارایه اطلاعات در زمان واقعي، تلاش براي مقابله با اطلاعات نادرست و اطلاع‌رساني دقيق و جدي و كمك‌هاي جبراني كافي و فوري بلاعوض براي گروه‌هاي آسيب‌پذير و كسب‌وكارهاي كوچك در شرايط اضطراري سلامتي است.

هم‌افزايي رفتارهاي مخاطره‌آميز و انتشار اطلاعات نادرست و گمراه‌كننده در فضاي مجازي، بسيار خطرناك‌تر از خود ویروس کروناست و مي‌تواند موجب اختلالات اجتماعي و اقتصادي و در بدترين حالت، از دست دادن جان هزاران و میلیون‌ها انسان‌ شود.

نتايج پژوهش‌های دكتر “جولي” نشان مي‌دهد تلاش براي توقف به‌اشتراك‌گذاري اخبار جعلي، اطلاعات غلط و توصيه‌هاي غيرواقعي در رسانه‌هاي اجتماعي مي‌تواند جان انسان‌ها را در هنگام شيوع يك بيماري عفوني نجات دهد؛ چون اطلاعات درست هنگام اپيدمي بيماري‌هاي عفوني باعث كاهش شيوع آن و ساير مخاطرهای انساني مي‌شود.

“ماريلين چيس” گزارشگر سلامت وال استريت ژورنال مي‌گويد تاريخ اين توضيحات گمراه كننده در زمينه بيماري‌هاي عفوني را مي‌توان به‌طور دایم و پيوسته از زمان مرگ سياه در اروپا در ميانه قرن چهاردهم ميلادي تاكنون دنبال كرد. چرخه‌اي از انكار، پاسخ با تاخير، شيوع بيشتر بيماري و افزايش رنج و آسيب‌هاي حاصل از آن به طور دائم از آن زمان تاكنون در گوشه و كنار جهان تكرار شده است.

در اين دنياي ديجيتالي كه به سرعت در حال تغيير است و تحريف عمدي واقعيت‌ها تشديد و اپيدمي شده، چارچوب قانوني و ارتباطي موجود، ديگر نمي‌تواند كارآمد و كارساز باشد. لذا درك پديده دستكاري داده‌ها، نگراني‌هاي قابل‌توجهي را برجسته مي‌كند كه نيازمند اقدام فوري براي محافظت از ارزش‌هاي مشترك انساني مانند گشودگي، شفافيت، اعتماد و دسترسي آزاد به اطلاعات است.

در چنين شرايطي متخصصان روابط‌عمومي و خبرنگاران نه تنها مي‌توانند مانع بروز تاثيرات اخبار جعلي و داده‌هاي دستكاري شده بر “به‌زيستي سياسي، اقتصادي و اجتماعي جامعه” بشوند بلكه مي توانند در “آشكار كردن اطلاعات دقيق و بي‌طرفانه در باره سلامت عمومي” نقشي كليدي بازي كنند.

 

مهدی باقریان

رییس انجمن متخصصان روابط‌عمومی‌ایران

 

برچسب ها: اخبار جعلیاطلاعات غلط
انتشارات کارگزار روابط‌عمومی

مطالب زیر را حتما بخوانید
  • بزرگداشت روز ملی ارتباطات و روابط‌عمومی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برگزار شد

    47 بازدید

  • اخبار منفی را دنبال کنیم یا نه؟

    36 بازدید

  • فراخوان بیست و دومین دوره «جوایز صنعت روابط‌عمومی ایران»

    71 بازدید

  • فرخوان نخستین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

    73 بازدید

  • روابط‌عمومی‌؛ پاشنه آشیل تعطیلات نوروز

    84 بازدید

  • گزارش تصویری نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران

    171 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
موضوعات محتوا

فراخوان بیست و دومین دوره «جوایز صنعت روابط‌عمومی ایران»

فرخوان نخستین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

روابط‌عمومی‌؛ پاشنه آشیل تعطیلات نوروز

رویدادها و آثار روابط‌عمومی

اعتبار الکترونیک

Whatsapp Telegram Facebook Linkedin

لینک‌های مفید

  • خانه
  • فروشگاه روابط‌عمومی
  • دوره‌های آموزشی روابط‌عمومی
  • جایزه صنعت روابط‌عمومی
  • رویدادهای روابط‌عمومی
  • مقالات روابط‌عمومی
  • انتشارات روابط‌عمومی
  • کتب روابط‌عمومی
  • رزومه مهدی باقریان
  • فعالیت‌ها و آثار مهدی باقریان

رویداد روابط‌عمومی

  • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
  • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
  • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
  • جایزه دکتر نطقی
  • جشنواره مردمداری ایران
  • کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی
  • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
  • همایش ملی زن و روابط عمومی
  • نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای روابط‌عمومی
  • تور علمی آموزشی مالزی

روابط‌عمومی چیست؟

روابط‌عمومی شامل همه راه‌های برقراری ارتباط با مخاطبان، مشتریان و  گروه‌های ذینفع است.
 روابط‌عمومی با تعامل و تولید روابط‌، فرصت‌های زیادی برای سازمان‌ها و شرکت‌ها فراهم می کند.
 متخصصان روابط‌عمومی با برنامه‌ریزی و استفاده از ابزارها، فنون و تکنیک‌های روابط‌عمومی می‌توانند یک تصویر عمومی مثبت (خوشنامی = شهرت+ اعتبار) را برای سازمان‌ها و شرکت‌های خود ایجاد، حفظ، توسعه و مدیریت کنند. 

تمامی حقوق برای موسسه کارگزار روابط‌عمومی محفوظ می‌باشد.

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت