رویدادهای ایده محور و تجربه محور به دلیل نوآوری و منحصر به فرد بودن، بسیار تاثیرگذار و ارزشمند هستند. این تجربهها می توانند در رویدادهای علمی ای مانند کنفرانس روابطعمومی مورد استفاده قرار گیرند. اگر این کار به خوبی انجام شود خواهید دید درصد زیادی از شاغلان روابطعمومی، رغبت بیشتری به مشارکت و شرکت در این گونه رویدادها خواهند داشت.
بعلاوه این روش برای افزایش توجه به تجربهها و ایدههای ناب روابطعمومیها و تحریک ذهن شرکت کنندگان با تشویق مشارکت فعال آنها در برگزاری کنفرانس از اهمیت ويژه ای برخوردار است.
ما اطمینان داریم رویدادهایی که با محوریت تجربه و ایده پردازی برگزار می شوند به نقطه عطفی برای توجه به ایدههای ناب شاغلان روابطعمومی تبدیل می شوند. وقتی خوب برگزار شوند، این توانایی را دارند که:
– تجربههایی را ایجاد کنند که مخاطبان همیشه آن را به یاد داشته باشند. (ایجاد “تمایز” و “نقطه عطف” که غایت هر فعالیت ارتباطی است)
– تعامل شخصی و حرفه ای شاغلان روابطعمومی را تسهیل کنند.
– اطلاعات مرتبط و به موقع را ارائه داده و تجربه کلی شرکت کنندگان را بالا ببرند.
– به ایجاد ارتباط پایدار و عمیق میان شرکت کنندگان و متولیان برگزاری کنفرانس کمک نمایند.
– لحظات به یاد ماندنی و خوشی برای شرکت کنندگان فراهم کنند.
– زمینه را برای ایجاد همزیستی و مشارکت بین برگزارکنندگان، سخنرانان و شرکت کنندگان فراهم کنند.
به نظر می رسد بعد از 15 دوره برگزاری کنفرانس روابطعمومی، برای به حداکثر رساندن ارزش این رویداد، زمان تکامل و تغییر آن فرا رسیده باشد تا یک رهبر در برنامه ریزی تجربه محور تبدیل شود. البته اگرچه با توجه به شرایط نامطلوب اقتصادی، فرصت اجرای آن به طور کامل وجود ندارد.
سرعت بخشیدن به ارزش کنفرانس از ارایه و یادگیری صرف مباحث نظری به ارایه تجربههای ناب شاغلان روابطعمومی حاصل می شود و بیش از هر زمان دیگر، مدیران و کارشناسان روابطعمومی خواستار رهبری و مدیریت رویدادهای روابطعمومی بويژه کنفرانس روابطعمومی ایران هستند.
با توجه به این که دبیرخانه کنفرانس روابطعمومی به قدرت رویدادهای تجربه محور اعتقاد دارد و برای موفقیت آن سرمایه گذاری می کند اما به راحتی انتخاب یک مکان مناسب، مدیریت یک رویداد مهم، دعوت از مخاطبان و استقبال آنها و شروع یک مرحله بزرگ، کار ساده ای نیست.
ما می خواهیم کار برگزاری کنفرانس روابطعمومی را به شاغلان روابطعمومی و شرکت کنندگانش بسپاریم بویژه به کسانی که خلاق و متمایز هستند. در واقع کنفرانس روابطعمومی محلی برای تاخت و تاز صاحبان ایدههای برتر می شود و همین ها هستند که با دریافت جایزه، تقدیر می شوند و در فضای ایجاد شده به ارایه ایدههای خود می پردازند و به موازات آن، فرصتی در اختیار شرکت کنندگان قرار می گیرد تا در مباحث ارایه شده، مشارکت داشته باشند.
بدون تردید برگزاری و موفقیت کنفرانس بینالمللی روابطعمومی ایران بدون مشارکت جامعه شریف روابطعمومی و بهره مندی از تجربهها و ایدههای ناب شاغلان روابطعمومی امکانپذیر نیست. به همین دلیل دبیرخانه کنفرانس، آموزش مهارتهای کاربردی را در قالب ارایه ایدهها و الگوهای کاربردی و جدید در دستور کار خود قرار داده است. این موضوع زمانی اجرایی می شود که شاغلان روابطعمومی هم، رغبت و استقبال بیشتری از خود نشان بدهند. یک فعالیت طرفینی است.
اطمینان داریم مزیت افزایش کیفیت ناشی از برگزاری چنین رویدادهایی بسیار چشمگیرتر از 15 دوره قبل خواهد بود. به همین دلیل دبیرخانه کنفرانس روابطعمومی در نظر دارد شانزدهمین دوره این رویداد را با محوریت تجربه محوری برگزار نماید. این امر به ما در راستای ارائه رویدادی با کیفیت بالا کمک شایانی خواهد کرد.
گام نخست در این فرآیند، شناخت نقاط ضعف دوره های قبلی است. به راستی کنفرانس های برگزار شده در کدام بخش یا بخش ها با ضعف و ناتوانی شدید مواجه بوده است؟ به راستی چرا ارایه “تجربیات” و “ایده” های برتر، مهم و متمایز شاغلان روابطعمومی در منظر کنفرانس روابطعمومی، امروز اهمیت بیشتری پیدا کرده است؟
شاید پاسخ برخی پرسشها در شانزدهمین کنفرانس بینالمللی روابطعمومی ایران روشن شود. با توفیق خداوند تبارک و تعالی.