باقريان: ناشران بايد بهترين شيوههای تبليغات كتاب را ياد بگيرند
مدير انتشارات كارگزار روابط عمومي معتقد است؛ تربيت متخصصان تبليغات كتاب بسيار ضروري است زيرا آنها ميتوانند به ناشران كمك كنند تا دريابند كه چه نوع تبليغاتي براي دسترسي به مخاطبان و فروش كتابهايشان موثرتر است.
مهدي باقريان، مدير انتشارات كارگزار روابط عمومي در گفتوگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، در توضيح دلايل بيتوجهي ناشران به تبليغات در حوزه كتاب، گفت: نبود راهبردها و استراتژيهاي مناسب تبليغاتي يكي از عوامل بيتوجهي به تبليغات كتاب است. بخش بزرگي از ناشران ما، راهبردها و بسترهاي لازم را براي تبليغ كتابهاي خود ايجاد نكردهاند؛ درحاليكه ابزارهاي زيادي در جعبه ابزار تبليغ كتاب وجود دارد.
وي افزود: ناشران ميتوانند از اين جعبه ابزار، بهطور رايگان و براي تحقق اهداف خود كه همان دسترسي به خوانندگان و در نتيجه فروش كتابهايشان است، بهخوبي و آساني استفاده كنند.
باقريان با بيان اينكه سرمايهگذاري نكردن بر رسانههاي اجتماعي، يكي از عوامل ديگر نبود تبليغات براي كتاب به شمار ميآيد، عنوان كرد: همه ما ميدانيم طراحي يك استراتژي تبليغاتي مناسب براي حضور موثر در شبكهها و رسانههاي اجتماعي تا چه اندازه ميتواند براي ناشران ارزشمند باشد و براي رسيدن به خوانندگان، علاوه بر ايجاد سكوهاي تبليغاتي و بازاريابي جديد، بايد از فرصتها و ظرفيتهاي موجود نيز استفاده كرد.
وي با ذكر مثالي در اين زمينه توضيح داد: انتخاب بهترين بسترهاي تبليغاتي در رسانههاي اجتماعي براي هدفقرار دادن خوانندگان بسيار عالي است؛ بنابراين ناشران بايد روي برخي رسانههاي اجتماعي در فضاي مجازي مانند لينكدين سرمايهگذاري كنند. البته متاسفانه فعلا به دليل محدوديتهاي قانوني، دسترسي به برخي از بهترينها و موثرترين سكوهاي تبليغاتي كتاب مانند آمازون و فيسبوك و همچنين برخي پيامرسانهاي موبايلي امكانپذير نيست.
به گفته باقريان، با اين حال ظرفيتهاي داخلي هم كم نيستند، ولي نياز به برنامهريزي، اختصاص بودجه حداقلي، نيروي متخصص كافي و در نتيجه حضور حرفهاي در اين عرصهها دارد.
نبود ساختار حرفهاي را جدي بگيريم
اين فعال حوزه رسانه و ارتباطات، همچنين با اشاره به استفاده نكردن از سايتهاي تبليغاتي رايگان كتاب از سوي ناشران عنوان كرد: برخي از پلتفرمها و سيستمعاملها، بسترهاي تبليغاتي كاملي را براي ناشران فراهم ميكنند؛ زيرا به آنها امكان ميدهد دستهها و طبقات بسيار خاصي از افراد را مورد هدف قرار دهند. در اين زمينه استفاده از سايتهاي تبليغاتي رايگان كتاب يكي از اين سكوهاست كه ناشران ميتوانند آنها را براي دسترسي به خوانندگان به خدمت بگيرند.
وي با بيان اين كه تدوين يك برنامه تبليغاتي منسجم مستلزم وجود يك ساختار حرفهاي است، گفت: براي ناشري كه فاقد يك ساختار حرفهاي است يا در ساختارش، روابط عمومي را لحاظ نكرده، قطعا اختصاص بودجه براي تبليغات و بازاريابي نميتواند معنيدار و نتيجهبخش باشد.
باقريان تاكيد كرد: براي ايجاد چنين ساختاري، به سرمايه نياز است كه متاسفانه درصد زيادي از ناشران ما قادر به تامين چنين سرمايهاي براي ايجاد يك تشكيلات كاملا حرفهاي براي تبليغ آثار و كتابهايشان نيستند.
وي با بيان اينكه نبود يك برند قوي و ماندگار نيز از جمله موضوعات مهم در اين زمينه بهشمار ميآيد، افزود: اگرچه همه سكوهاي تبليغاتي رايگان درباره كتاب ممكن است مستقيما به فروش ختم نشود اما به ايجاد يك برند قوي و ماندگار در حوزه نشر كمك ميكند و همين امر بهمرور سبب فروش كتابهاي بيشتر ميشود و ميتواند يكي از مفيدترين و عاقلانهترين مسيرها و روشها براي دسترسي به مخاطبان باشد.
نبود سيستم تربيت متخصصات تبليغ كتاب
باقريان فقدان سيستم مناسب براي تربيت متخصصان تبليغات كتاب را يكي از آسيبهاي جدي در بحث تبليغات دانست و گفت: ناشران بايد بهترين شيوههاي تبليغات كتاب را ياد بگيرند. علاوهبراين تربيت متخصصان تبليغات كتاب كه اين حوزه را بهخوبي بشناسند بسيار ضروري است چون آنها ميتوانند به ناشران كمك كنند تا دريابند كه چه نوع تبليغاتي به احتمال زياد براي دسترسي به مخاطبان و فروش كتابهايشان موثرتر است و سپس آنها ميتوانند در تبليغات و بازاريابي كمك كنند.
وي ادامه داد: البته دامنه تبليغات ناشران محدود است، در حال حاضر تبليغات ناشران حداكثر در چند حوزه وبسايت انتشارات، فروشگاههاي آنلاين، شبكههاي اجتماعي و برخي رسانههاي رسمي در قالب توليد و انتشار خبر خلاصه ميشود.
مدير انتشارات كارگزار روابط عمومي با طرح اين موضوع كه كتاب بايد بهصورت گسترده در رسانهها معرفي شوند، يادآور شد: متاسفانه برخي رسانهها از جمله راديو و تلويزيون در اين زمينه كم كاري ميكنند و بهنظر ميرسد برنامهاي براي معرفي كتابهاي ارزشمند و فاخر حوزههاي مختلف ندارند.
باقريان با بيان ايكه كاهش توليد كتابهاي باكيفيت نيز در اين حوزه موثر است، با طرح اينكه فقدان سرمايه و ساختار سازماني مناسب به اضافه مشكلات اقتصادي و سياستگذاريهاي ناكافي و ناكارآمد نميتواند منجر به آفرينش آثار باكيفيت شود، تصريح كرد: هيچ تبليغاتي نميتواند كتابي را كه به لحاظ فرم و محتوا، كيفيت پاييني دارد توجيه كند؛ اما اگر يك كتاب از همه نظر خوب و با كيفيت باشد، تبليغات در هر مرحله ميتواند موثر باشد.
مطالب زیر را حتما بخوانید
-
گزارش چهارمین نشست روز جهانی روابطعمومی
196 بازدید
-
چهارمین “نشست روز جهانی روابطعمومی” از منظر تصویر
87 بازدید
-
فراخوان بیست و یکمین کنفرانس بینالمللی روابط عمومی ایران – ۱۴۰۳
275 بازدید
-
دومین اجلاس ملی مدیران روابطعمومی در حال برگزاری است
106 بازدید
-
هوش مصنوعی مولد، قهرمان جدید روابطعمومی/ گزارش نشست مجازی: “فناوریهای نوین و هوش مصنوعی در روابطعمومی: ابزارها و تاکتیکهای نوظهور برای ارتباطات مؤثرتر”
118 بازدید
-
فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابطعمومی
682 بازدید
دیدگاهتان را بنویسید