اشاره

 مهدی باقریان دانش‌آموخته دانشگاه اصفهان است و بیش از سی‌سال است که به‌عنوان نویسنده و محقق روابط‌عمومی در این حوزه فعالیت می‌کند. وی کار حرفه‌ای خود را با مدیریت روابط‌عمومی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در اواخر سال ۱۳۷۰ آغاز کرد و در سال ۱۳۷۶ به‌عنوان عضو هیئت‌مدیره انجمن متخصصان روابط‌عمومی انتخاب گردید.

او که به‌عنوان «کارشناس برتر روابط‌عمومی ایران» در سال ۱۳۷۶ انتخاب شده بود، موفق شد لوح تقدیر و تندیس کتاب سال را به‌خاطر تألیف کتاب «فلسفه روابط‌عمومی کاربردی» از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کند.

باقریان به‌عنوان اولین و تنها دارنده اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی در ایران (APR) شناخته می‌شود و این اعتبارنامه را در سال ۱۳۸۷ از مؤسسه روابط‌عمومی مالزی دریافت کرد.

وی با پایه‌گذاری انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی به‌عنوان مبدع و هیئت مؤسس و هیئت‌مدیره این انجمن و مشارکت در برگزاری اولین و دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی، موفق شد در سال ۱۳۹۱ نخستین جایزه ممتاز جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی را از دست نخست‌وزیر مالزی دریافت نماید.

اندیشه‌های وی در کتاب‌ها (۴۰ عنوان)، مقالات و یادداشت‌هایی که طی سال‌های طولانی فعالیت در این حوزه منتشر کرده، تبلور پیدا کرده است.

باقریان همچنین مدیریت ترجمه و انتشار بیش از ۱۵۰ عنوان کتاب من‌جمله «دایره المعارف روابط‌عمومی» در دو جلد نفیس در ۱۸۰۰ صفحه و «فرهنگ جامع واژگان روابط‌عمومی» را به عهده داشته است.

راه‌اندازی نخستین «شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران» تحت عنوان «شارا» (www.shara.ir) هم از دیگر اقدامات وی در حوزه روابط‌عمومی و ارتباطات است که از سال ۱۳۹۰ راه‌اندازی شد و در همین مدت کوتاه توانست جایگاه خوبی را به خود اختصاص دهد.

در خصوص صلاحیت‌های حرفه‌ای وی در طول ۳۰ سال گذشته، او تهیه و تنظیم و انتشار نخستین «سرود روابط‌عمومی» در ایران، بنیان‌گذاری جایزه دکتر حمید نطقی پدر روابط‌عمومی ایران (۱۳۸۳)، برگزاری دومین دوره کنگره و جوایز ممتاز جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی / ۱۸ آذر ۱۳۹۱، راه‌اندازی پایگاه اطلاع‌رسانی کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران به‌عنوان تنها سایت دوزبانه روابط‌عمومی در ایران (ICPR)، برگزاری نخستین دوره آموزشی اینترنت در روابط‌عمومی در ایران، برگزاری نخستین همایش بین‌المللی روابط‌عمومی دو (PR 0.2)، برگزاری نخستین همایش زن و روابط‌عمومی/ ۱۷ مهرماه ۱۳۹۲، برگزاری نخستین همایش بررسی نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری/ ۲۵ مردادماه ۱۳۹۴، پیشنهاد بنیان‌گذاری نشان عالی روابط‌عمومی و برگزاری نخستین و دومین دوره آن در تالار وحدت با همکاری انجمن متخصصان روابط‌عمومی در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۵، برگزاری پنج رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی ایران از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰، انتشار سالنامه تخصصی روابط‌عمومی ایران، انتشار نخستین تمبر روابط‌عمومی در ایران، ارائه نخستین گواهی‌نامه بین‌المللی روابط‌عمومی به شرکت‌کنندگان اولین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی در ایران (۱۳۸۳)، برگزاری نخستین همایش و جشن روابط‌عمومی در تالار وحدت با همکاری انجمن متخصصان روابط‌عمومی در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۵، برگزاری مراسم گرامیداشت سالروز تولد صنعت روابط‌عمومی در جهان در ایران، برگزاری نخستین نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای روابط‌عمومی ایران در مجلس (۱۳۹۴)، برگزاری ۱۸ دوره کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران از سال ۱۳۸۳ تا سال ۱۴۰۰، عضویت در هیئت داوری جشنواره‌ها و همایش‌های علمی در حوزه ارتباطات و روابط‌عمومی، انجام بیش از ۱۲۰ پروژه پژوهشی و مشاوره‌ای را عهده‌دار بوده است.

باقریان همچنین به‌عنوان رئیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی در طرح و ایده تهیه «بسته پیشنهادی روابط‌عمومی ایران»، «منشور اخلاقی روابط‌عمومی»، «شیوه‌نامه انتخاب و انتصاب مدیران روابط‌عمومی» و ارائه یک «تعریف بومی از روابط‌عمومی» نقش و همکاری ارزنده‌ای داشته است.

باقریان به‌عنوان یک نویسنده و متخصص در حوزه روابط‌عمومی شناخته شده است و علاوه بر ریاست انجمن متخصصان روابط‌عمومی در چند دوره متوالی، مدیرعامل انتشارات کارگزار روابط‌عمومی، عضو هیئت‌مدیره انتشارات ارتباط گستر هزاره ریحانه و مدیرمسئول و سردبیر دو نشریه تخصصی در حوزه روابط‌عمومی با عناوین ” کارگزار روابط‌عمومی” و “مدیریت روابط‌عمومی” را در کارنامه فعالیت‌های حرفه‌ای خود به ثبت رسانده است.

آغاز با نوشتن

 مهدی باقریان بیش از ۴۰ سالی است که در حوزه روابط‌عمومی و ارتباطات تنفس می‌کند و حالا ۲۸ سالی از روزهایی که به‌عنوان جوانی جویای نام کارش را به‌عنوان کارشناس روابط‌عمومی شرکت رادیاتور ایران در سال ۱۳۷۲ آغاز کرد می‌گذرد. او همان سال‌ها به عضویت شرکت‌تعاونی مطبوعات ایران درآمد و کم‌کم برای نوشتن درباره روابط‌عمومی، حضورش در رسانه‌ها و بخصوص مطبوعات را توسعه داد.

“بازنگری در مفهوم روابط‌عمومی” از اولین مقالاتی بود که نوشت و در روزنامه ایران در سال ۱۳۷۶ به چاپ رسید. این در حالی بود که وی در سال ۱۳۷۱ به دلیل انتشار مقاله‌ای با عنوان «نقش سرمایه‌داری جهانی در تکوین صهیونیسم» برنده جایزه بین‌المللی مسجدالاقصی شده بود.

“روابط‌عمومی کانون ارتباط”، “نیک و بد مدیریت کلان روابط‌عمومی در ایران”، “روابط‌عمومی، دولت و امنیت پرسش”، “مدیر روابط‌عمومی اندیشمند”، “روابط‌عمومی در ایران و سوءمدیریت‌ها”، “نظریه‌های جدید روابط‌عمومی”، “سیمای روابط‌عمومی در نظام آموزش عالی کشور” و “روابط‌عمومی محض؛ حدود و کرانه‌های آن” از دیگر مقالات و یادداشت‌های نخستین وی بود که در همان سال‌ها در روزنامه‌های کثیرالانتشار و مجلات تخصصی کشور منتشر شدند. تجربه مدیریت روابط‌عمومی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی که تا سال ۱۳۸۵ تداوم داشت سال‌های پرباری را برای ارتباط بیشتر وی با رسانه‌ها و مدیریت در حوزه روابط‌عمومی به همراه داشت.

روابط‌عمومي؛ آغازی برای همیشه

 باقریان از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۵ سردبیری و مدیریت فنی نشریه “شریف” (وابسته به دانشگاه صنعتی شریف) را هم بر عهده داشت و در همان سال سردبیری مجله علمی “کیفیت” و مدیریت فنی “خبرنامه وزارت فرهنگ و آموزش عالی” را هم تجربه کرد. سردبیری نشریه “کتاب نصیر” (کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی خواجه نصرالدین طوسی) و مشاوره عالی ماهنامه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و دانشجویی “نگاه دانشجو” نیز در همان سال‌ها توسط وی تجربه‌ای موفق بود.

او که به‌عنوان “کارشناس برتر روابط‌عمومی ایران” در سال ۱۳۷۶ از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شده بود، موفق شد لوح تقدیر و تندیس کتاب سال را به دلیل تألیف کتاب “فلسفه روابط‌عمومی کاربردی” از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کند.

دریافت نخستین اعتبارنامه بین‌المللی متخصصان روابط‌عمومي

 مهدی باقریان با تشکیل انجمن متخصصان روابط‌عمومی به‌عنوان عضو هیئت‌مدیره این انجمن به عضویت آن درآمد و در سال‌های ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹ و همچنین ۱۳۹۴ ریاست این انجمن را برعهده داشته است و در همه سال‌ها تلاش کرده است در اعتلای روابط‌عمومی مشارکت فعال داشته است.

فعالیت‌های وی با پایه‌گذاری انتشارات کارگزار روابط‌عمومی در سال ۱۳۸۰ وارد گام جدیدی شد و انجام اقدامات حرفه‌ای و اساسی در حوزه ارتباطات در دستور کار او در این انتشارات قرار گرفت و انتشارات تخصصی کارگزار روابط‌عمومی شامل کتاب‌های تخصصی روابط‌عمومی و همچنین فصلنامه “کارگزار روابط‌عمومی” و دوفصلنامه “روابط‌عمومی الکترونیک” آغاز به کار کرد.

باقریان به‌عنوان اولین و تنها دارنده اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی در ایران (APR) این اعتبارنامه را در سال ۱۳۸۷ دریافت کرد. خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در همین ارتباط و در گزارشی نوشت: برای اولین‌بار یک ایرانی موفق به دریافت اعتبارنامه بین‌المللی متخصصان روابط‌عمومی (ای. پی. آر) شد.

به گزارش ایرنا، “انتشارات روابط‌عمومی مالزی” این اعتبارنامه حرفه‌ای را به‌پاس تلاش‌های مستمر مهدی باقریان در عرصه روابط‌عمومی کشورمان روز دوشنبه در آیینی که با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در مالزی، معاون دانشگاه بین‌الملل اسلامی مالزی و تنی چند از شخصیت‌های علمی و فرهنگی دو کشور به وی اعطا کرده است.

اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی موسوم به “ای. پی. آر” به مصداق گواهینامه‌ای حرفه‌ای برای کارشناسان روابط‌عمومی است که به‌منظور شناسایی دست‌اندرکاران دارای قابلیت و تجربه کاری طراحی شده است.

این اعتبارنامه در سال ۱۹۶۴ توسط انجمن روابط‌عمومی آمریکا ابداع شده و اخذ آن منوط به قبولی در امتحانات شفاهی و کتبی و داشتن دست‌کم پنج سال تجربه در حرفه روابط‌عمومی است.

باقریان به‌عنوان مبتکر ارتباطات بین‌المللی روابط‌عمومی، در دوره‌های متوالی به‌عنوان دبیرکل کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران به فعالیت مشغول بوده و در زمان حاضر علاوه بر مدیرعاملی انتشارات کارگزار روابط‌عمومی و سردبیر چند نشریه تخصصی، همچنین سمت دبیرکلی انجمن متخصصان روابط‌عمومی کشورمان را نیز داراست. وی در طول دوره فعالیت حرفه‌ای خود کتاب‌های بسیاری را در حوزه روابط‌عمومی به رشته تحریر درآورده است. (خبرگزاری جمهوری اسلامی ۰۵/۰۹/۸۷)

تدوام موفقیت های بین‌المللی

 وی با پایه‌گذاری “انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی” به‌عنوان مبدع و هیئت مؤسس و هیئت‌مدیره این انجمن و مشارکت در برگزاری اولین و دومین “کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی”، موفق شد در سال ۱۳۹۱ نخستین “جایزه ممتاز جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی” را از دست نخست‌وزیر مالزی دریافت کند.

وی پس از دریافت این جایزه و با نوشتن مقاله‌ای با عنوان «درک قدرت تجاری روابط‌عمومی در ایران» نظراتش را در خصوص سرمایه‌گذاری در روابط‌عمومی در ایران و بازده بسیار مثبتی که در پی دارد در روزنامه پرتیراژ “همشهری” منتشر کرد.

باقریان در این مقاله ازیک‌طرف تلاش می‌کند ارزش «روابط‌عمومی» را به خوانندگان نشان دهد و از طرف دیگر، بر این مسئله تأکید دارد که در دنیای امروز، عملکرد خوب به‌تنهایی کافی نیست؛ بلکه عرضه آن نیز به همان اندازه اهمیت و ارزش دارد.

همچنین این مقاله به ارزش دیگری نیز می‌پردازد و آن، «اعتماد، ارتباطات و شهروندمداری» است. این مقاله تأکید می‌کند که امروز، جامعه جهانی از «شکاف عمیق ارتباطات» و “بحران اعتماد” رنج می‌برد. توجه به ارزش‌های اخلاقی و نیازهای جامعه بشری در آینده، اجتناب‌ناپذیر است.

در پایان، نگارنده با تبیین اهمیت و جایگاه جغرافیای تجاری ایران، نشان می‌دهد که روابط‌عمومی و تلاش‌های نسل جدید روابط‌عمومی می‌تواند نقش بسزایی در تبدیل‌شدن ایران به یکی از کشورهای پیشرفته و قدرتمند دنیا داشته باشد.

از دیگر فعالیت‌های این کارگزار ساعی و پر تلاش حوزه روابط‌عمومی و ارتباطات، امضا تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی و از جمله امضای نخستین تفاهم‌نامه همکاری بین‌المللی روابط‌عمومی ایران بین انتشارات کارگزار روابط‌عمومی و “کمپانی گلوبال تائیتیم” (ترکیه) و امضای نخستین تفاهم‌نامه بین‌المللی با “انتشارات روابط‌عمومی مالزی”، “انجمن روابط‌عمومی اندونزی” و “آکادمی بازاریابی کره جنوبی” بود که مقدمه‌ای برای اقدامات بین‌المللی انتشارات کارگزار روابط‌عمومی از جمله برگزاری هفت دوره “آموزش روابط‌عمومی در مالزی”، برگزاری دو نوبت “کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی” در ایران و مالزی و ۱۸ دوره برگزاری “کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران” تا سال ۱۴۰۰ است.

تبلور اندیشه های یک کارگزار

اندیشه های وی در کتاب‌ها، مقالات و یاداشت هایی که طی سالاهای طولانی فعالیت در این حوزه منتشر کرده است،‌تبلور پیدا کرده است که از جمله درمقاله ای با عنوان “روابط‌عمومي محض؛ حدود و کرانه های آن” می توان در خلال نگاه تبارشناسانه وی به روابط‌عمومي با این اندیشه ها بیشتر آشنا شد.

وی در بخشی از این مقاله می نویسد: “… روابط‌عمومي مانند همه دانش‌های بشری از میان «نیاز» و «اندیشه» انسان سر برکشید تا به کمک او بشتابد و سهمی در پیشرفت داشته باشد.

روابط‌عمومي- از همان ابتدا- عهد کرد که به انسان دروغ نگوید و پاسدار ارزش‌های اخلاقی، اجتماعی و سازمانی او باشد. روابط‌عمومي به این خاطر، رسالت مزبور را پذیرفت و ارزش فردنگرانه را دور ریخت که به سهم خود از اضطراب عمیق انسان بکاهد و به تاخت و تازهای قدرت لگام بزند.

روابط‌عمومي زمانی که انسان در برابر سیل اجحاف‌ها و دروغ پراکنی‌های سودجویان عاجز مانده بود، پا به عرصه‌ حیات گذاشت و ارزش‌هایی تازه آفرید و به انسان متذکر شد که باید در مقابل رفتارهای منفعت طلبانه و سودجویانه و فردگرایانه واکنش نشان داد.

روابط‌عمومي، واکنشی است به محرک‌های سلب‌کننده‌ آسایش انسان؛ محرک‌هایی که توانست و می‌تواند انسان را به «افیون مصرف و لذت‌جویی‌های جنون‌آمیز» سوق دهد و میان او و فضایل اخلاقی فاصله زیادی ایجاد نماید”.

خدمات مشاوره‌ای و حرفه‌ای

 باقریان با کسب تجربیات حرفه‌ای و عملی در طول سال‌های طولانی فعالیت، اندوخته‌های خود را بی‌دریغ در اختیار مدیران و سازمان‌های مختلف قرار داده است و طی این سال‌ها به‌عنوان مشاوری آگاه و امین به مراکز و سازمان‌های مختلف و از جمله به‌عنوان مشاور روابط‌عمومی و رسانه‌ای “دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی”، عضو شورای مشورتی روابط‌عمومی ایران (اداره کل تبلیغات و اطلاع‌رسانی معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (۱۳۸۳- ۱۳۸۴)، دبیری دوره‌های مختلف “جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی” تا سال ۱۴۰۰، رئیس و عضو هیئت داوران گزینش برترین‌های “اولین نمایشگاه نشریات روابط‌عمومی وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی” خدمت کرده است و در ادامه فعالیت‌های اجرایی خود برای نشان‌دادن جایگاه و توانمندی‌های روابط‌عمومی ایران، نخستین “نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای روابط‌عمومی ایران”را در مجلس شورای اسلامی برای آشنایی نمایندگان مجلس با هنر هشتم در اردیبهشت ۱۳۹۳ برگزار کرده است.

رسانه‌ها و نوشتن: دغدغه همیشگی

 باقریان در حوزه رسانه در بعد بین‌المللی هم اقداماتی انجام داده است و توانسته است ضمن عضویت در هیئت تحریریه ژورنال روابط‌عمومی آسیا پاسیفیک (AP PR)، مقالاتی هم در ژورنال‌های بین‌المللی به چاپ برساند.

کتاب، کتاب‌خوانی و نشر کتاب نیز از دغدغه‌های همیشگی باقریان بوده است، به‌گونه‌ای که از همان آغاز فعالیت در این حوزه علاوه بر انتخاب و انتشار کتاب‌های صاحب‌نظران و اندیشمندان این حوزه، کار خود را با تألیف کتاب “روابط‌عمومی در نظام آموزش عالی” کلید زده و علی‌رغم فعالیت‌های گسترده در این حوزه، هیچگاه از تالیف انتشار کتاب غافل نبوده است و هر سال به طور متوسط بین دو تا سه کتاب تالیف و منتشر کرده است. فهرست کتاب‌های تالیف شده و یا کتاب‌هایی که با دیگر همکارانش تالیف و منتشر کرده است عبارت‌اند از:

– فلسفه روابط‌عمومی کاربردی
– روابط‌عمومی کاربردی و فنون برگزاری گردهمایی‌ها
– روابط‌عمومی نوشتاری و تکنیک‌های رسانه‌ای
– عکس و کاربردهای آن در روابط‌عمومی
– فنون روابط‌عمومی (ویژه خبرنامه)
– فنون روابط‌عمومی (ویژه روابط‌عمومی الکترونیک)
– بزرگان روابط‌عمومی (۳ جلد)
– روابط‌عمومی در کلاس جهانی
– مدیریت نمایشگاه (مشترک)
– مدیریت تولید و انتشار بروشور (۱۳۹۱)
– روابط‌عمومی دولتی
– فنون روابط‌عمومی (۱۳۹۳)
– استانداردهای روابط‌عمومی جلد ۲ – مشترک (۱۳۹۶)
– استانداردهای روابط‌عمومی جلد ۳ (۱۳۹۶)
– روابط‌عمومی دانش‌محور و مدیریت محتوا (۱۳۹۶)
– مهارت‌های ارتباطی مؤثر (۱۳۹۷)
– رویکردهای نوین کاربردی خلاقیت در روابط‌عمومی (۱۳۹۷)
– روزنامه‌نگاری پهپادی (۱۳۹۷)
– سالنامه تخصصی روابط‌عمومی (۱۳۹۷)
– مدیریت پاسخگویی در روابط‌عمومی (۱۳۹۷)
– مدیریت روابط‌عمومی دولتی – جلد اول (۱۳۹۸)
– مدیریت روابط‌عمومی دولتی – جلد دوم (۱۳۹۸)
– روابط‌عمومی در عصر هوش مصنوعی (۱۳۹۸)
– سالنامه تخصصی روابط‌عمومی (۱۳۹۸)
– سناریونگاری در روابط‌عمومی (۱۳۹۸)
– برنامه‌ریزی استراتژیک برای روابط‌عمومی (۱۳۹۸)
– سناریونگاری در مدیریت روابط‌عمومی (۱۳۹۸)
– مدیریت گردهمایی – ویرایش سوم (۱۳۹۸)
– مسئولیت اجتماعی در عصر کرونا (۱۳۹۹)
– مدیریت و برنامه‌ریزی روابط‌عمومی تجربه‌محور (۱۳۹۹)
– روابط‌عمومی در عصر کرونا (۱۳۹۹)
– مدیریت گردهمایی (۱۴۰۰)
– فراگشت فلسفه ارتباطات (چشم‌انداز روابط‌عمومی سلامت در عصر کرونا (۱۴۰۰)
وی همچنین در سال ۱۳۹۶ و پس از دوسال کار و تلاش با همکاری همسر خود موفق به تدوین و انتشار اولین “دانشنامه وقف” در ایران شد که سه جلد آن در ۲۳۴۴ صفحه به چاپ رسید. همچنین وی در سال ۱۳۹۴ به‌عنوان پژوهشگر و نویسنده برگزیده عرصه وقف از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور انتخاب و معرفی شد.

  پایه‌گذاری شبکه‌ای از خدمات متنوع و مؤثر در حوزه روابط‌عمومی

  راه‌اندازی نخستین “شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران” شارا (www.shara.ir) هم از دیگر اقدامات وی در حوزه روابط‌عمومی، رسانه و ارتباطات است که از حدود سال ۱۳۹۰ راه‌اندازی شده است و توانسته است تاکنون جایگاه منحصربه‌فردی را در این حوزه به خود اختصاص دهد و اقدامات سازنده دیگری نیز از جمله اثرات حضور وی در این حوزه روابط‌عمومی که به اهم آن به شرح زیر اشاره می‌کنیم:

– تهیه، تنظیم و انتشار نخستین «سرود روابط‌عمومی» در ایران
– مدیریت ترجمه و انتشار دائرةالمعارف روابط‌عمومی در دو جلد نفیس
– برگزاری نخستین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران/ ۱۳۸۳ (بیست و دومین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران در سال ۱۴۰۴ برگزار می‌شود)
– انتشار نخستین فرهنگ جامع روابط‌عمومی در ایران
– بنیان‌گذاری جایزه دکتر حمید نطقی پدر روابط‌عمومی ایران (۱۳۸۳)
– برگزاری دومین دوره جوایز ممتاز جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی توسط انتشارات کارگزار روابط‌عمومی/ ۱۸ آذر ۱۳۹۱
– راه‌اندازی پایگاه اطلاع‌رسانی کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران به‌عنوان تنها سایت دوزبانه روابط‌عمومی در ایران (icpr)
– برگزاری نخستین دوره آموزشی اینترنت در روابط‌عمومی ایران
– برگزاری نخستین همایش بین‌المللی روابط‌عمومی دو (PR 0.2)
– برگزاری نخستین همایش زن و روابط‌عمومی/ ۱۷ مهرماه ۱۳۹۲
– برگزاری نخستین همایش بررسی نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری/ ۲۵ مردادماه ۱۳۹۴
– پیشنهاد بنیان‌گذاری “ نشان عالی روابط‌عمومی” و برگزاری نخستین دوره آن در تالار وحدت با همکاری انجمن متخصصان روابط‌عمومی
– انتشار نخستین تمبر روابط‌عمومی در ایران
– انتشار کتاب «استانداردهای روابط‌عمومی» /۱۳۹۲ و جلد دوم در سال ۱۳۹۴
– ارائه نخستین گواهی‌نامه بین‌المللی روابط‌عمومی به شرکت‌کنندگان اولین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی در ایران (۱۳۸۳)
– برگزاری نخستین همایش و جشن روابط‌عمومی در تالار وحدت با همکاری انجمن متخصصان روابط‌عمومی/۱۳۹۲
– اولین رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی ایران/ ۱۵ شهریور ۱۳۹۵
– برگزاری مراسم گرامیداشت سالروز تولد صنعت روابط‌عمومی در جهان در ایران
– انجام بیش از ۱۲۰ پروژه پژوهشی و مشاوره‌ای
– مدیریت بیش از ۲۰ واحد روابط‌عمومی و…

 


 

مهدی باقریان
نویسنده و فعال روابط‌عمومی

اولین و تنها دارنده اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی در ایران
دریافت نخستین جایزه روابط‌عمومی جهان اسلام توسط عبدالله بدوی، نخست‌وزیر اسبق مالزی، در کوالالامپور

مدیرعامل مؤسسه کارگزار روابط‌عمومی
مدیرمسئول انتشارات کارگزار روابط‌عمومی
مدیرمسئول فصلنامه کارگزار روابط‌عمومی
مدیرمسئول شارا – شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران
عضو هیئت‌مدیره انجمن متخصصان روابط‌عمومی

فعالیت‌ها و دستاوردها:
بنیان‌گذار نخستین رویداد بین‌المللی روابط‌عمومی در ایران با عنوان «کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران» در سال ۱۳۸۳ و برگزاری ۲۱ دوره آن تا سال ۱۴۰۳
بنیان‌گذار جایزه دکتر حمید نطقی، پدر روابط‌عمومی ایران
بنیان‌گذار نخستین تور علمی آموزشی روابط‌عمومی خارج از کشور
بنیان‌گذار انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی به‌عنوان مبدع و هیئت مؤسس و عضو هیئت‌مدیره این انجمن و مشارکت در برگزاری اولین و دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی در ایران و مالزی

تألیفات و فعالیت‌های پژوهشی:
تدوین و تألیف بیش از ۴۰ عنوان کتاب در حوزه روابط‌عمومی
تالیف و انتشار بیش از ۲۰ مقاله علمی
مدیریت ترجمه و انتشار بیش از ۱۵۰ عنوان کتاب، از جمله «دائرةالمعارف روابط‌عمومی» در دو جلد نفیس با ۱۸۰۰ صفحه و «فرهنگ جامع واژگان روابط‌عمومی»
مدیریت تهیه، تنظیم و انتشار نخستین «سرود ملی روابط‌عمومی» در ایران
انتشار سالنامه تخصصی روابط‌عمومی ایران
انتشار نخستین تمبر روابط‌عمومی در ایران