بررسی “مهارتهای حل مسئله در روابطعمومی” در کنفرانس روابطعمومی
در نگاهی تازه و معاصر به ساحت روابطعمومی در سازمانها باید اذعان کرد که روابط عمومیسامانه هشدار سریع راهبردی، رصدخانه و چشم همیشه بیدار سازمانهاست؛ سازمانهایی که در عصر عدم قطعیت و محیطهای آشوبناک معاصر با چالشها و مسائل نوپدید و بی سابقه ای دست به گریبان هستند. سازمانها و نهادها همواره از تجارب و تخصصهای خود برای رویارویی با چالشها و دشواریها بهره گرفته اند؛ در محیطهایی که پویایی فزاینده ای نداشته است و تغییرات تدریجی و کنترل پذیر بوده اند، سازمان و روابط عمومیآن با بهره گیری از تجارب پیشین، دشواریها و مسائل را بر پایه الگویی خطی، تناوبی و تکرار پذیر، مدیریت میکردند.
افزایش سرعت تغییر و شتاب گیری تحولات موجبات آن را فراهم ساخته است که بسیاری از پارادایمها، پندارها و روش شناسیهای سنتی در سراشیب زوال و تردید قرار گیرند. دیگر نمیتوان مسایل و موضوعات نوپدید را با روشهای سنتی گذشته حل کرد، زیرا سازمانها در درک و فهم موضوعاتی که از آن تجربه ای ندارند، عاجز هستند. ناپیوستگیها، شوکها و شگفتیها بیش و پیش از آن که نیازمند وجود تجربه و دانش سازمانی باشند، محتاج توانایی سازمانها و کارکنان به حل خلاقانه مسأله هستند. به دیگر عبارت، دنیای مدیریت و به تبع آن، دنیای روابط عمومیاز رویکردی که اصطلاحاً آن را “روند – بنیاد” مینامیم گذر کرده و پای به عرصه ای نهاده است که میتوان آن را “رویداد – محور” نامید.
روندها همواره مبتنی بر دانش و تجربه و دادههای گذشته بوده است، روندها کمابیش پیش بینی پذیر و بدون غافل گیری بوده اند و به بیان روشن تر، ادامه خطی دنیای حال و گذشته بوده اند، اما دنیای “رویداد – محور” دنیای غیر تناوبی، پیش بینی ناپذیر و شگفتنی سازی است که غلبه بر مسایل و چالشهای آن بیش و پیش از آن که نیازمند تجربه و روال اندیشی باشد، نیازمند خلاقیت و نوآوری است؛ و بی سبب نیست که مجمع جهانی اقتصاد، مهمترین مهارت از میان مهارتهای دهگانۀ مدیریت را “مهارت حل مسائل پیچیده” میداند. در محیط غیر تناوبی و نوآیندی که فراروی روابط عمومیها است، چالشها، دشواریها و مسایلی چهره مینمایند که سابقه ای تاریخی نداشته اند و به ناچار تنها رویکرد مؤثر برای غلبه بر آنها، بهره گیری از روشهای حل مسأله است، روشهایی که از طرح “چرا …” گذر کرده و به طرح پرسشهای “چگونه …” میرسند.”چرا ” پرسشی معطوف به گذشته است که ریشه رویدادها را در سوابق جستجو کند و در مقابل، “چگونه” در پی حل مسایل آینده است.
روشهای حل مسأله که میتوان از آنها با نام روشهای اتاق فکری یاد کرد، مجموعه روشهایی است که میکوشد موضوعات و چالشهای نوآیند را از طریق خرد جمعی، روشهای مشارکت جویانه و بهره گیری تفکر جمعی، بررسی کند. در جهان معاصر و همچنین در سالهای پیش رو، روابط عمومیها نیازمند مجهز شدن به این روشها برای غلبه بر جریان توفنده موضوعات نوظهوری هستند که سازمانها و کارکنان را در دایرۀ تأثیر خود قرار میدهند.
هم اینک این روشها، از جمله ذهن انگیزی، نقشه ذهنی، شش کلاه تفکر، دوایر خلاق و…. ازجمله مهارتهای کلیدی حل مسأله در روابط عمومیها و سازمانها هستند.
گفتنی است شانزدهمین کنفرانس بینالمللی روابط عمومیایران با رویکرد “ایده پردازی” و “تجربه محوری”، 15 و 16 دیماه سال جاری در تهران برگزار میشود.
بدون تردید برگزاری و موفقیت کنفرانس بین المللی روابط عمومیایران بدون بهره مندی از تجربهها و ایدههای ناب شاغلان روابط عمومیامکان پذیر نیست. به همین دلیل دبیرخانه کنفرانس، آموزش مهارتهای کاربردی را در قالب ارایه ایدهها و الگوهای کاربردی و جدید در دستور کار خود قرار داده است.
برای نخستین بار “کرسی تخصصی رویازی روابط عمومیایران” به همت موسسه کارگزار روابط عمومیهمزمان با شانزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومیایران برای جمع آوری، بررسی و بهره برداری از ایدههای برتر تاسیس میشود.
در رویداد تجربه محور کنفرانس روابط عمومیایران، به بررسی آخرین ایدهها و آموزههای موفق شاغلان روابط عمومیپرداخته میشود. در این کنفرانس، تجربهها و ایدههای ناب شاغلان روابط عمومیبا شرکت کنندگان به اشتراک گذاشته میشود.
اگر در سازمان و شرکت تان در حوزه روابط عمومی، کارها و ایدههای ناب دارید، آن را در قالب قوانین، شرایط و کاربرگ طراحی شده به نشانی الکترونیکی دبیرخانه کنفرانس ارسال نمایید.
همچنین همزمان با شانزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومیایران (ICPR1398)، دو کارگاه تخصصی با موضوع “ارتباطات بصری” برگزار میشود تا سطح دانش و تجربه حرفه ای شاغلان روابط عمومیرا در رابطه با طراحی معاصر و شیوههای ارتباط تصویری بهبود بخشد.
کاربردهای ارتباطات بصری اکنون در همه حوزههای روابط عمومیبویژه روابط عمومیدیجیتال، وارد دوره رشد و گسترش پایدار شده و این کارگاه به عنوان یک رویداد مهم به بررسی جهان “ارتباطات بصری و کاربردهای آن در روابط عمومی” میپردازد.
مطالب زیر را حتما بخوانید
-
گزارش چهارمین نشست روز جهانی روابطعمومی
190 بازدید
-
چهارمین “نشست روز جهانی روابطعمومی” از منظر تصویر
82 بازدید
-
مانیفست روز جهانی روابطعمومی در ایران
98 بازدید
-
چهارمین نشست روز جهانی روابطعمومی در ایران برگزار میشود
89 بازدید
-
فراخوان بیست و یکمین کنفرانس بینالمللی روابطعمومی ایران – ۱۴۰۳
240 بازدید
-
فراخوان مقاله بیست و یکمین کنفرانس بینالمللی روابطعمومی ایران
105 بازدید
دیدگاهتان را بنویسید