جستجو برای:
  • صفحه اصلی
  • فروشگاه روابط‌عمومی
  • رویدادهای روابط‌عمومی
    • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • صفحه اول کنفرانس‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • نمایه مقالات کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
    • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
    • روز ملی روابط‌عمومی
    • روز جهانی روابط‌عمومی
    • کنفرانس ویدئویی روابط‌عمومی ایران
    • همایش ملی زن و روابط عمومی
    • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
  • جوایز روابط‌عمومی
    • جایزه دکتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • آشنایی با جایزه دکتر حمید نطقی
      • شیوه‌نامه اعطای جایزه دكتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
    • جشنواره مردمداری ایران
      • ماموریت ما
      • بروشور دومین جشنواره مردم‌داری ایران
      • دستورالعمل ارزیابی دومین جشنواره مردم‌داری ایران
    • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
    • چهره‌های ماندگار روابط‌عمومی
    • جایزه کمپین‌های برتر روابط‌عمومی
    • جایزه ملی روابط‌عمومی دانش‌بنیان
    • جایزه صنعت روابط‌عمومی ایران
  • انتشارات کارگزار روابط‌عمومی
  • موسسه کارگزار روابط‌عمومی
  • شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران
  • IRANPR
  • تماس با ما
[the-social-links]
  • 021-66943670
  • info@kpri.ir
  • رویدادها
  • انتشارات
  • نگارخانه
  • خبرنامه
  • ارتباط
  • IRANPR
موسسه کارگزار روابط‌عمومی
  • خانه
  • فروشگاه‌ روابط‌عمومی
    • کتاب
    • مقاله
    • پاورپوینت
    • مجله و بسته آموزشی
    • ویدئو
    • استانداردها و راهنماها
  • آموزش روابط‌عمومی
    • درباره آموزش روابط‌عمومی
    • رویدادها و دوره‌های آموزشی جدید
    • رویدادها و دوره‌های آموزشی برگزار شده
    • اندیشکده آموزش روابط‌عمومی
    • فرم ثبت‌نام دوره‌های آموزشی
  • جوایز روابط‌عمومی
    • جایزه دکتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • آشنایی با جایزه دکتر حمید نطقی
      • شیوه‌نامه اعطای جایزه دكتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • برگزیدگان جایزه دکتر نطقی
    • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
    • جشنواره مردم‌داری ایران
      • ماموریت ما
      • دستورالعمل ارزیابی دومین جشنواره مردم‌داری ایران
      • بروشور دومین جشنواره مردم‌داری ایران
      • جوایز ویژه روابط‌عمومی ایران
      • مدال‌های روابط‌عمومی ایران
    • جایزه صنعت روابط‌عمومی ایران
    • جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی
    • جایزه کمپین‌های برتر روابط‌عمومی
    • جایزه ملی روابط‌عمومی دانش‌بنیان
    • چهره‌های ماندگار روابط‌عمومی
    • جایزه شجاعت
    • ارسال آثار
  • رویدادها
    • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران – 1401
      • نمایه مقالات کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • آرشیو کنفرانس‌ بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
    • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
    • کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی
    • کنفرانس ویدئویی روابط‌عمومی ایران
    • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
    • همایش ملی زن و روابط عمومی
    • تور علمی آموزشی مالزی
    • نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای روابط‌عمومی
    • روز جهانی روابط‌عمومی
    • روز ملی روابط‌عمومی
  • مقالات
    • روابط‌عمومی
    • تاریخ روابط‌عمومی
    • استانداردهای روابط‌عمومی
    • روابط‌عمومی الکترونیک
    • پیشکسوتان روابط‌عمومی
    • جوایز
    • مدیریت بحران
    • ارتباطات
    • تبلیغات و بازاریابی
    • تجارت و کسب‌وکار
    • بانکداری
  • درباره ما
    • موسسه کارگزار روابط‌عمومی
    • انتشارات کارگزار روابط‌عمومی
    • فعالیت‌ها و آثار مهدی باقریان
0

ورود و ثبت نام

بی‌عملی «روابط‌عمومی هوایی»

17 دی 1401
ارسال شده توسط انتشارات کارگزار روابط‌عمومی
تاریخ روابط‌عمومی ، روابط‌عمومی ، محتوای منتخب ، مدیریت بحران ، مقالات ، مقالات باقریان ، مهدی باقریان ، یادداشت‌ها
22 بازدید

روابط‌عمومی‌ها و رسانه‌ها اصولا در خط مقدم بحران‌هاي بهداشتي، اقتصادي و زيست‌محيطي قرار دارند كه اغلب ناديده گرفته مي‌شوند. به عبارتي، روابط‌عمومي‌ها و رسانه‌ها، نقشي حياتي در درك عمومي از خطرهاي زيست محيطي و آلودگي هوا دارند و به همين دليل براي تأثيرگذاري بر اقدام‌هاي فردي و حمايت از سياست‌هاي عمومي براي كاهش تهديدهاي زيست محيطي و آلودگي هوا نيازمند توليد و انتشار اطلاعات درست و با كيفيت از منابع معتبر و به‌طوركلي پوشش خبريِ موضوعاتي هستيم كه سبب افزايش “سواد بهداشت محيطي و سلامتي” مردم مي‌شود.

تحليل‌هاي گزارش‌هاي مختلفِ رسانه‌ها در مورد آلودگي هوا نشان مي‌دهد كه رسانه‌ها مي‌توانند با تفسير اطلاعات پيچيده علمي براي ارايه به مخاطبان، برجسته كردن خطر و كمك به درك دقيق آلودگي هوا و رفع ابهام در اين زمينه، بالا بردن درك احتمال و شدت خطر در مورد آسيب‌ها و ضررهاي آلودگي هوا و نحوه محافظت از خود در برابر آن‌ها و تغيير نگرش‌ها و رفتارهاي عمومي مؤثر باشند. رسانه‌ها «نقش مهمي در انتقال تهديدهاي بهداشتي ايفا مي كنند، بويژه زماني كه اين تهديدها ممكن است بلافاصله ديده يا احساس نشوند. در مورد آلودگي هوا و سرطان، كه اثرهاي آن ممكن است آهسته‌تر و كمتر محسوس باشد، نقش رسانه‌ها در انتقال تهديد و فوريت براي اقدام، حياتي» است.

هر چند پژوهش‌هاي بسياري نشان داده است كه توليد و اشتراك‌گذاري داستان‌هاي قدرتمند و پوشش خبري، نقش بسيار مهمي در شكل‌دهي افكار عمومي دارد و مي‌تواند ضمن افزايش آگاهي و درك خطرهاي آلودگي هوا، به مردم در فرآيندهايي كه منجر به رفتار كاهش خطر مي شود كمك كند اما بايد توجه داشته باشيم توليد محتوا، پوشش خبري و پيام‌رساني به‌تنهايي براي تغيير رفتار فردي كارساز و موثر نيست اما تدوين استراتژي‌ها و سياست‌هاي توامان “سخت” و “نرم” كه به تعيين يك دستور كار عمومي و محلي منجر شود بيش از همه ضرورت دارد.

“رزي رايلي” و همكارانش در مقاله‌اي كه در سال 2021 منتشر شد ضمن اذعان به مشكل بودن تغيير رفتار عمومي، مدعي شدند دولت‌ها معمولا از طريق اتخاذ دو سياست “سخت” و “نرم” مي‌توانند تغيير رفتار در خصوص مقابله با آلودگي هوا را هدف قرار دهند.

براي نمونه، اجراي محدوديت‌هاي رانندگي مانند طرح زوج و فرد از درب منازل از جمله سياست‌هاي “سخت” است كه به منظور كاهش آلودگي هوا دنبال مي‌شود. اما سياست‌هاي «نرم» كه تغيير رفتار را هدف قرار مي‌دهند شامل ارتباطات عمومي، تلاش‌هاي روابط‌عمومی و رسانه‌ها و كمپين‌هاي آموزشي است.

سياست‌هاي «نرم» كه به تغييرات داوطلبانه در رفتار منجر مي‌شود از طريق افزايش آگاهي و آموزش مطلوب به‌دست مي‌آيد. مطالعات نشان داده است كه ارتباطات عمومي باعث تحريك تعامل و تغيير رفتار در طيف وسيعي از آسيب‌ها مانند ترك سيگار، مصرف گوشت و الكل» مي‌شود.

بنابراين يكي از راه‌هاي مقابله با خطرهاي آلودگي هوا و كاهش اضطراب ناشي از آن، دسترسي به اطلاعات درست از منابع معتبر است. اين وظيفه روابط‌عمومي‌هاي “سازمان‌هاي سلامت‌محور” است كه راه‌حل‌هاي ملموس و واقعي مبتني بر تحقيقات صحيح را به اشتراك بگذارند.

متاسفانه عملكرد رسانه‌ها و روابط‌عمومي‌هاي “سازمان‌هاي سلامت‌محور” و ساير دست‌اندركاران در سال‌ها و روزهاي اخير به هيچ وجه رضايت‌بخش نبوده است و گويا در خوابِ خرگوشي به‌سر مي‌برند و اين امر نه تنها منجر به ناديده گرفتن برخي مولفه‌هاي مهم براي مقابله با خطرهاي ناشي از آلودگي هوا ‌مي‌شود بلكه مي‌تواند به وضعيت بي‌تفاوتي و بي‌عملي دامن بزند.

با توجه به تأثيرهاي آلودگي هوا و نگراني‌هايي كه براي مردم ايجاد مي‌كند از روابط‌عمومي‌هاي “سازمان‌هاي سلامت‌محور” كه قابلِ اعتمادترين منبع اطلاعات سلامت هستند انتظار مي‌رود كه بر توليد و انتشار محتوا و پيام‌هاي قدرتمند و همچنين پوشش كافي و راه‌حل‌هاي موثر در مورد آلودگي هوا و كاهش اثرهاي نامطلوب آن و اقدام‌هاي احتياطي در قالب كمپين‌هاي خبري مختلف تمركز كرده و با تدوين يك “برنامه ارتباطي كارآمد و منسجم” به مقابله با تهديدهاي محيطي، بهداشت عمومي و آلودگي هوا بپاخيزند.

پوشش خبري آلودگي هوا به طور مداوم و مستمر و در قالب كمپين‌ها، فرصت‌هاي بسيار خوبي را براي افزايش “سواد بهداشت محيطي و سلامتي” ايجاد مي‌كند. «بررسي بيش از 100 كمپين ارتباطي عمومي نشان مي‌دهد كه آن‌ها ابزارهاي مؤثري هستند، بويژه در زمينه‌هايي كه نهادها و هنجارهاي اجتماعي، رويكردهاي سخت‌تر را كمتر مطلوب» مي‌دانند.

در حال حاضر شواهد نشان مي‌دهد براي مقابله با آلودگي هوا و اثرهاي نامطلوب خطرهاي سلامتي و بهداشتي ناشي از آن، برنامه مشخصي وجود ندارد و عوامل متعددي مانند سوء‌مديريت، فقدان راهبردهاي موثر، ارايه نادرست اطلاعات مرتبط با تغييرات آب و هوايي و مخاطرات زيست محيطي، توصيف نادرست ميزان ضررهاي آلودگي هوا، بي‌عملي مسئولان و روابط‌عمومي‌هاي “سازمان‌هاي سلامت‌محور”، عدم استفاده استراتژيك از رسانه‌هاي خبري براي افزايش سواد سلامت محيطي و … باعث شده است شاهد اقدام موثري در اين زمينه نباشيم و همچنان به انتظار وزيدن باد و باراش باران چمباتمه بزنيم. خدا عاقبت همه ما را به خير كند.

منبع: روزنامه آفتاب يزد
17 دي 1401

 

برچسب ها: آلودگی هوابی‌عملی «روابط‌عمومی هوایی»روابط‌عمومی هوایی
انتشارات کارگزار روابط‌عمومی

مطالب زیر را حتما بخوانید
  • هنر معناسازی موثر

    8 بازدید

  • پوستر نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی‌ ایران رونمایی شد

    65 بازدید

  • دبیرکل کنفرانس روابط عمومی: روابط عمومی ها نیازمند راه حل های مدرن اند

    13 بازدید

  • گزارش چهارم: هفتمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی‌ایران

    9 بازدید

  • گزارش سوم: هفتمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی‌ایران

    7 بازدید

  • بریده جراید: هفتمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی‌ایران

    7 بازدید

لینک کوتاه:

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
موضوعات محتوا

هنر معناسازی موثر

پوستر نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی‌ ایران رونمایی شد

انتشار شماره 62 فصلنامه “کارگزار روابط‌عمومی” ویژه پاییز 1401

رویدادها و آثار روابط‌عمومی

اعتبار الکترونیک

Whatsapp Telegram Facebook Linkedin

لینک‌های مفید

  • خانه
  • فروشگاه روابط‌عمومی
  • دوره‌های آموزشی روابط‌عمومی
  • جایزه صنعت روابط‌عمومی
  • رویدادهای روابط‌عمومی
  • مقالات روابط‌عمومی
  • انتشارات روابط‌عمومی
  • کتب روابط‌عمومی
  • رزومه مهدی باقریان
  • فعالیت‌ها و آثار مهدی باقریان

رویداد روابط‌عمومی

  • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
  • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
  • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
  • جایزه دکتر نطقی
  • جشنواره مردمداری ایران
  • کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی
  • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
  • همایش ملی زن و روابط عمومی
  • نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای روابط‌عمومی
  • تور علمی آموزشی مالزی

روابط‌عمومی چیست؟

روابط‌عمومی شامل همه راه‌های برقراری ارتباط با مخاطبان، مشتریان و  گروه‌های ذینفع است.
 روابط‌عمومی با تعامل و تولید روابط‌، فرصت‌های زیادی برای سازمان‌ها و شرکت‌ها فراهم می کند.
 متخصصان روابط‌عمومی با برنامه‌ریزی و استفاده از ابزارها، فنون و تکنیک‌های روابط‌عمومی می‌توانند یک تصویر عمومی مثبت (خوشنامی = شهرت+ اعتبار) را برای سازمان‌ها و شرکت‌های خود ایجاد، حفظ، توسعه و مدیریت کنند. 

تمامی حقوق برای موسسه کارگزار روابط‌عمومی محفوظ می‌باشد.

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت