تاثیر فن آوری بر روابط‌عمومی

اینترنت تاثیر به سزایی بر جهان روابط‌عمومی دارد. تکنولوژی جدید، سطح، راهکارها و شیوه های روابط‌عمومی را ارتقا داده است. اینترنت این اجازه را به مردم داده تا سریع تر از هر رسانه دیگری، به اطلاعات به صورت گسترده دسترسی داشته باشند هر چند این دنیای همیشه در دسترس به برخی اطلاعات اشتباه، امکان منتقل شدن را داده است.

در مقاله «کمتر خرج کنید و بیشتر دریافت کنید» ریچارد لینیگ، تاثیرات مثبتی را که اینترنت در روابط‌عمومی داشته است را جمع آوری کرده است. او تاکید می کند که اینترنت برای ارائه اطلاعات به مردم و به دست آوردن آن توسط مردم نقش ارزشمندی دارد.

همچنین یک مثال واضح أورده که چگونه فناوری باعث شده که یک داستان ساده می تواند تبدیل به یک داستان سریالي در یک روزنامه ملی شود که از دیگر قابلیت های فن آوری را نشان می دهد. به دلیل رشد روزافزون اینترنت، اهمیت یک داستان ساده می تواند به کمک اندکی تلاش، به راحتی افزایش یابد.

در یک مصاحبه، یکی از کاربران اینترنت نظر شخصی خود را ارائه می کند که طبق آن روابط‌عمومی سنگ بنای اصلی یک تجارت اینترنتی است. وقتی که صحبت از اهمیت روابط‌عمومی در شرکت های بزرگ صنعتی می شود، طبق اظهارات لینیگ روابط‌عمومی نه تنها زبان صنعت بلکه خود صنعت را به وجود می آورد.

لینیگ در ادامه توضیح می دهد که یک کاربر معمولی اینترنت، در واقع هدف و طعمه سیستم تبلیغات است و این مسئولیت و وظیفه اعضا و دست اندرکاران روابط‌عمومی است تا ذهنیت بد و شک کاربر را از بین برده و نظر او را به سمت کار و شرکت شما معطوف سازد.

اگر چه می توان تعداد زیادی از مزایای اینترنت را برشمرد ولی همچنین می بایست معایب آن را نیز متذکر شد. ریچارد لینیگ در مقاله خود به نام (شاه راه اطلاعات گمراه کننده) چندی از این معایب را متذکر شده است. نکته اصلی که وی بر آن تاکید دارد این است که هر شخصی می تواند اطلاعات اشتباه را به دلخواه وارد شبکه کند. او معتقد است که دنیای روابط‌عمومی باید بر این مساله واقف باشد که اطلاعات اشتباه به چه سادگی می توانند وارد اینترنت شوند.

لینیگ توضیح می دهد که از زمانی که روابط‌عمومی نیاز به شفافیت، در نظر گرفتن مطالبات مردم و گفتگو دارد، دست اندرکاران بایستی نقش به سزایی در جلوگیری از رشد این (شاه راه اطلاعات گمراه کننده) داشته باشند. وی در ادامه یادآوری می کند که خطرات در زمینه ارتباطات اینترنتی به 2 نقطه اصلی برمی گردند:

1- اعتبار و صحت اطلاعات
2- دادن اعتماد به کاربر ناشناس که منابع ثانویه برای همان اطلاعات موجود است.

لینیگ در ادامه ذکر می کند که روابط‌عمومی ها می بایستی با نوعی رقابت، باعث ارتقاء نقش خود در اینترنت شوند تا بتوانند برای همیشه از مطالبات مردم محافظت کنند.

اینترنت باعث شده تا روابط‌عمومی از قالب خود در نقش «یک زیرسازی برای دنیای اطلاعات» خارج شده و به یک ابزار مفیدتر تبدیل شود.

با ازدحام و ازدیاد بیش از اندازه اطلاعات اشتباه در اینترنت، اینترنت همانند یک سکوی پرتاب روابط‌عمومی به یک نقطه مطلوب و عالی، عمل می کند. به نظر می آید که افراد در حال شناختن روابط‌عمومی به عنوان یک مهر تایید بر اطلاعات اینترنتی هستند.

تاریخ انتشار: 1383

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *