تنزل جایگاه روابطعمومیها، فرجام یک تصمیم،تهدیدات وچالش ها
یکی از اتفاقاتی که در سال 94 در حوزه روابط عمومیها رقم خورد و واکنشهای بسیاری از سوی صاحب نظران، اساتید وکارشناسان روابط عمومی و ارتباطات به دنبال داشت، ابلاغ بخشنامه ای از سوی معاونت برنامه ریزی ریاست جمهوری وزارت کشور خطاب به استانداریهای سراسر کشور مبنی بر ادغام ادارات کل روابط عمومیاستانداریها در حوزه مدیریت استانداریها بود که به نوعی جایگاه مستقل و سطح اداره کلی روابط عمومیدر استانداریها را با تنزل روبه رو ساخت و عملا مدیران روابط عمومیدر استانداریهای هویت مستقل خود را از دست داده و زیرمجموعه مدیریت حوزه ریاست قرار گرفتند،آنچه در پی میآید برخی از واکنشهای رسانه ای به این تصمیم از سوی صاحب نظران در این عرصه میباشد.
تنزل جایگاه روابط عمومی، مصلحت وکاری غیرقانونی
رئیس فراکسیون ارتباطات و روابط عمومیمجلس معتقد است تنزل جایگاه روابط عمومیها از هر زاویهای که مورد توجه قرار گیرد به مصلحت نبوده و غیرقانونی است.
عبدالرضا عزیزی در گفت و گو با اشاره به رشد روزافزون شبکهها و رسانههای اجتماعی و افزایش سطح آگاهی مردم و مخاطبان سازمانها، گفت: به جای اینکه اهمیت بیشتری به جایگاه روابط عمومیها داده شود، متاسفانه طرحی در سطح استانداریها در حال اجراست که جایگاه این واحد تخصصی و مهم را تنزل میدهد.
نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامیدر ادامه ادغام روابط عمومیدر دفتر استانداران را مغایر با وظیفه پاسخگویی سازمانها دانسته و ادامه داد: روابطعمومیمیبایست به عنوان رابط اصلی میان سازمان و مخاطبان عمل کند و با ارائه خدمات متقابل به مردم و سازمان ضمن اطلاعرسانی مناسب و انتشار صحیح اخبار نسبت به رفع هرگونه شائبه و سوءبرداشت در خصوص فعالیتهای صورت پذیرفته سازمان اقدام کند.
وی همچنین اجرای این طرح در برخی از استانداریها را در تناقض با وظایف ذاتی روابطعمومیها ارزیابی کرده و اظهار کرد: موضوع ادغام روابطعمومیدر دفتر استانداران سطح فعالیت روابطعمومیرا بسیار تنزل داده و آنها را از انجام اصلیترین وظایف خود دور خواهد ساخت.
عزیزی ادامه داد: با توجه به قوانین موجود، این طرح ادغامیغیرقانونی است و سازمان مدیریت و برنامهریزی میبایستی هر چه سریعتر با لغو این طرح نه تنها از تنزل جایگاه روابط عمومیها جلوگیری کند بلکه برای ارتقای آن از نظرات اساتید و خبرگان این حوزه بهره ببرد.
رئیس فراکسیون ارتباطات و روابط عمومیمجلس شورای اسلامیدر پایان خاطرنشان کرد: اساتید و مدیران روابط عمومیمیتوانند به ارائه طرحهای مناسب به منظور افزایش و ارتقای سطح روابطعمومیدر دستگاههای زیر مجموعه دولت اقدام کنند که بدون شک این موضوع سبب افزایش رضایتمندی مردم و در نتیجه بالا رفتن اعتماد عمومیبه دستگاههای اجرایی کشور خواهد شد.
تقلیل جایگاه روابط عمومی،کاری غیر حرفه ای
رئیس انجمن متخصصان روابط عمومیدر واکنش به تقلیل جایگاه روابط عمومیدر بعضی سازمانهای دولتی اعلام کرد: بی توجهی به واحدی مهم و تاثیرگذار با عنوان روابط عمومیمیتواند در روابط مردم و دولت اخلال ایجاد کند و کاری غیر کارشناسی و غیر حرفه ای است.
مهدی باقریان افزود: بر اساس ماهیت و ساختار حرفه ای روابط عمومیلازم است این علم، فن و تخصص به صورت واحدی مستقل از سازمان و زیر نظر بالاترین مقام سازمان بدون هیچ گونه واسطه ای انجام وظیفه کند چرا که با توجه به این موضوع که روابط عمومیوظیفه برقراری و تعامل ارتباطی بین مخاطبان و رسانه را بر عهده دارد، این انتظار را ایجاد میکند که جایگاه مناسبی در سازمان داشته باشد.
وی افزود: از سوی دیگر روابط عمومینقش بی بدیلی در تقویت همدلی و همزبانی و نزدیک کردن شکاف ارتباطی بین دولت و ملت را ایفا میکند و عملکرد خوب روابط عمومیباعث میشود رضایت مردم و مخاطبان از سازمان و در نهایت دولت و حکومت افزایش یابد.
رئیس انجمن متخصصان روابط عمومیگفت: شایسته به نظر میرسید در شرایط حاضر و انتخابات پیش رو و ابلاغ قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و عنایت به شعار دولت که کاهش فاصله بین مردم و سازمان و احترام به حقوق عمومیو افکارعمومیاست، نسبت به ارتقاء جایگاه و توانمندسازی روابط عمومیاقدام میشد که متاسفانه امروزه با انتشار دستورالعملهای غیرکارشناسی شاهد آن هستیم که برخی از سازمانهای دولتی منجمله استانداریها نسبت به تنزل جایگاه روابط عمومیدر سازمان اقدام کرده اند.
باقریان ضمن تاکید بر ضرورت اصلاح چنین اقدام و رویکردی در دولت تدبیر و امید گفت: از متولیان روابط عمومیدر ایران انتظار میرود نسبت به تنزل جایگاه روابط عمومیاستانداریها تجدید نظر کرده و از اشاعه این حرکت غیر منطقی و عجولانه پرهیز و جلوگیری شود.
تنزل جایگاه روابطعمومی،فاصله انداختن بین مردم و مسؤلان
رئیس انجمن روابطعمومیایران در واکنش به تنزل جایگاه روابطعمومیدر برخی از استانداریها و سازمانهای دولتی گفت: تنزل جایگاه روابطعمومیدر سازمانهای دولتی یعنی فاصله انداختن بین مردم و مسؤلان و این اقدام به معنای آنست که نمیخواهیم با افکار عمومیشفاف باشیم. وی با اشاره به اینکه فعالان روابطعمومیپس از سالها تلاش و توجیه مسؤولان دولتهای مختلف موفق به ارتقای جایگاه این نهاد شدهاند افزود: بدیهی و طبیعی است که متخصصان روابطعمومیدر برابر این اقدام ناپسند واکنش نشان داده و خواستار تجدیدنظر مدیران سازمانها و استاندارانی شوند که چنین اقدامیرا انجام داده و یا قصد انجام آن را دارند.
کاظمیدینان با اشاره به جایگاه قانونی روابط عمومیها در ساختار سازمانها گفت: بر اساس مصوبه سال 1364 هیئت محترم وزیران که توسط نخستوزیر وقت ابلاغ شد و همچنین ابلاغیه مرحوم دکتر حبیبی معاون اول وقت رئیسجمهور در سال 1374 مدیر روابطعمومیزیر نظر عالیترین مقام دستگاه اجرایی فعالیت میکند.
رئیس شورای سیاستگذاری هفته روابطعمومیافزود: تصویبنامه آخری هم که هیئت محترم وزیران در سال 86 و اصلاحیه مربوط به آن را در سال 91 صادر کرد منجر به ارتقای سطح روابطعمومیها به مرکز شد و سطح سازمانی روابط عمومیهای دستگاههای اجرایی در وزارتخانهها و معاونتهای رئیسجمهور به مرکز ارتقا و عنوان آنها به” مرکز روابطعمومیو اطلاعرسانی” اصلاح گردید.
کاظمیدینان با اشاره به اینکه در دولت تدبیر و امید شخص رئیسجمهور محترم و اکثر وزراء نگاه مثبتی به روابطعمومیدارند افزود: لازم میدانم بخشی از پیام جناب آقای دکتر روحانی بمناسبت هفته روابطعمومیرا برای ضمانت گفته خود یادآوری کنم که فرمودند: « بر این باورم که روابط عمومیها باید مظهر و بازتابنده افکار، اراده و مطالبات بهحق همه شهروندان کشور باشند و میتوانند نقش بیبدیل و تعیین کننده در شفافسازی ارتباطات بین مخاطبان و مسئولان سازمانها و نهادها و خصوصاً شناسایی و انعکاس مشکلات و موانع موجود کشور و همچنین مطالبات مردم ایفا کنند.
رئیس انجمن روابطعمومیایران با اشاره به اینکه در شرایط کنونی کشور روابطعمومیها میتوانند نقش مهمیدر مسیر حل مشکلات ایفا کنند از برخی از مدیرانی که با تصمیم نامناسب، سطح روابطعمومیرا تنزل دادهاند خواست در تصمیمشان تجدیدنظر کنند.
تنزل جایگاه روابط عمومیو شعار سال
مدیرعامل انجمن متخصصان روابطعمومیاستان یزد تنزل جایگاه روابط عمومیاستانداریها در حالی صورت میگیرد که نقش حساس و راهبردی روابط عمومیها در تحقق اهداف شعار سال همدلی و همزبانی دولت و ملت، بر صاحبنظران پوشیده نیست.
محمد امامیبرای بازگشت وزارت کشور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور از خطای راهبردی تنزل جایگاه روابط عمومیاستانداریها ابراز امیدواری کرد.
تنزل جایگاه روابط عمومیها مغایر با قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات
سیدشهاب سید محسنی عضوهیات مدیره انجمن متخصصان روابط عمومیگفت: روابط عمومیبه عنوان یک واحد ارتباطی و اطلاع رسانی در سازمان نقشی محوری در تاُمین، توزیع و پردازش اطلاعات در خصوص برنامهها، سیاستها و اقدامات یک سازمان را عهده دار است و یکی از مهمترین وظایف آن انتشار اطلاعات از طریق رسانههای جمعی میباشد، در این راستا تصویب و ابلاغ قانون انتشار و دسترسی آزادبه اطلاعات از سوی دولت، وظایف روابط عمومیها را در این عرصه مضاعف ساخته است چرا که اجرایی شدن این قانون بویژه ماده 10 آن که اعلام میدارد” سازمانها موظف هستند نسبت به انتشار اطلاعات که در بردارنده حقوق و تکالیف مردم از طریق رسانهها همگانی است اقدام کنند”.
این موضوع را گوشزد میکند که سازمانها بایستی مردم را در جریان برنامهها و تصمیمات خود بوِیژه آن مواردی که مردم در آن ذینغع هستند قرار دهند. حال جای این سئوال است که براستی غیر از روابط عمومی در سازمانها چه واحد دیگری میتواند مجری این قانون مهم در سازمانها باشد.
لذا به نظر میرسد اصول و منطق بر این قانون نیز حکم میکند که جایگاه و اقتدار روابط عمومیها برای اجرایی شدن این وظیفه مهم و قانونی باید ارتقاء یابد و این در حالی است که متاسفانه شاهد تنزل جایگاه روابط عمومیآن هم در استاندریهای در این برهه حساس اطلاع رسانی در کشور هستیم که بدون تردید عدم بازنگری و بازگشت و ارتقاء جایگاه روابط عمومیها بویژه در استانداریها موجبات یک بدعت گذاری پایه ای اشتباه را موجب شده که احتمال سرایت آن به سایر سازمانها نیز دور از انتظار نخواهد بود،
بنابراین به نظر میرسد با توجه به ماهیت و نوع کارکردی که روابط عمومیدر سازمانها بر عهده دارند بویژه ارتباط با گروههای حساس جامعه نظیر رسانههای جمعی باید این واحد ارتباطی چنان جایگاه و اقتداری در سازمان داشته باشد که بدون هیچ واسطهای بتواند در هر زمان با بالاترین مقام سازمان ارتباط و مشاوره داشته،چراکه اگر درخواست اطلاعاتی از سوی یک رسانه مطرح یا خبری بحران زا برای سازمان در رسانه ای انتشار یابد مدیر روابط عمومیآن سازمان نمیتواند در انتظار نوبت ملاقات با رئیس سازمان و یا با واسطه رییس دفتر قرار گیرد، زیرا زمان و گذشت ثانیههای آن میتواند برای ایجاد یک بحران درسازمان و تلقی بی توجهی به در خواست یک رسانه تاثیر گذارباشد. به نظر میرسد با توجه به دلایل منطقی و حرفه ای که تنها به یک مورد آن اشاره شد لازم است هر چه سریعتربازنگری در این تصمیم گیری صورت گرفته و نسبت به بازسازی جایگاه روابط عمومیها در سازمانها اقدام کرد. بهرحال بدیهی است اقتدار و ارتقاء جایگاه روابط عمومیها میتواند کمک شایانی به دولت برای جلب مشارکت مردمیبرای اجرای موفق تر برنامهها را سازمانها به دنبال داشته باشد..
شنیده شدن صدای تضعیف روابط عمومی
دکتر مهدخت بروجردی علوی گفت: این صدای تضعیف با ادغام روابط عمومیوزارت کشور و استانداریها با حوزه مدیرکل آغاز شده است.
وی با اشاره به اینکه روابط عمومییک اتاق شیشه ای است،تصریح کرد:کار روابط عمومیبرای وصل کردن است نه فسخ کردن به گفته این استاد ارتباطات در صورتیکه روابط عمومیبه خوبی وظیفه خود را انجام دهد میتواند جلوی ظهور و بروز خیلی از بحرانها را بگیرند وی تاکید کرد که با خلاقیت و نگرش عالمانه باید جایگاه روابط عمومیرا استحکام ببخشیم.
بروجردی علوی با بیان اینکه یک روز بدون روابط عمومی، سازمان هیچ کاره است،تصریح کرد:باید با اخلاق حرفه ای مخاطب خود را راضی نگه داریم.
تنزل جایگاه روابط عمومی، اخلال در اطلاع رسانی دولت
مهدی آذرمکان مدیرکل اسبق روابط عمومیوزارت کشور با انتقاد از تنزل جایگاه روابط عمومیاستانداریها گفت: با این اقدام روابط عمومیها نمیتوانند به مهمترین وظیفه خود که همانا اطلاعرسانی درباره خدمات دولت در استانها است عمل کنند.
آذرمکان افزود: پیشازاین در سالهای گذشته به دلیل اشکالات مهمیکه در نظام اطلاعرسانی استانها وجود داشت با پی گیریهای مستمر و مداوم روابط عمومیوزارت کشور و دبیرخانه شورای اطلاعرسانی دولت جایگاه روابط عمومیاستانداریها از اداره به اداره کل ارتقاء یافت که با بخشنامه جدید جایگاه آنها از اداره نیز تنزل یافته و در حقیقت در حد یک کارشناس در حوزه استاندار تعریفشده است.
عضو هیئتمدیره انجمن فعالان روابط عمومیگفت: وقتی جایگاه روابط عمومیدر استانداریها مدیرکل باشد در بسیاری از شوراها و جلسات میتواند حضورداشته باشد و اولاً اطلاعات خودش در خصوص استان جامع و کامل میشود و ثانیاً میتواند مواردی که مهم است و نیاز به اطلاعرسانی دارد اطلاعرسانی کند درحالیکه در جایگاه یک کارشناس نمیتواند در جلسات شرکت کند و بهتبع اطلاعات نخواهد داشت و خودش نیز مقام تشخیص نخواهد بود که اجازه و توانایی اطلاعرسانی دقیق داشته باشد.
مدیرکل اسبق روابط عمومیوزیر کشور افزود: مدیران کل روابط عمومیاستانداریها علاوه بر جایگاه خود، دبیر شورای اطلاعرسانی استان نیز بودند و همگرایی و هماهنگی خوبی بین روابط عمومیدستگاههای مختلف استان ایجاد میکردند تا به وظایف ذاتی خود به نحو احسن عمل کنند که با این تنزل؛ شورای اطلاعرسانی استان نیز کارایی خود را از دست خواهد داد.
تنزل پذیری یا ارتقا یابی جایگاه روابط عمومی
حمید شکری خانقاه مدرس دانشگاه گفت: اگر” روابط عمومي هوشمند را مجموعه اي از اقدامات و تلاشهاي آگاهانه، سنجيده و برنامه ريزي شده براي كسب تفاهم و جلب مشاركت و اعتماد بين يك سازمان و گروههاي مورد نظر آن “بدانيم. وجود ساختار تشكيلاتي و واحدي تحت عنوان روابط عمومي جهت تدوين و اجراي استراتژي ارتباطي واطلاع رسانی در تمامي شركتها و سازمانهاي ضرورتي انكارناپذير خواهد بود. وقتي به تعاريف روابط عمومي مراجعه مي كنيم اكثر قريب به اتفاق متخصصان روابط عمومي را پل ارتباطي مي دانند كه به عنوان يك واسطه اثر گذار،درون و بيرون يك سازمان را به هم مرتبط مي سازد،كه در واقع سعي مي نمايد در قالب يك تلاش برنامه ريزي شده و هوشمندانه سازمان و مخاطبان را در يك كنش و واكنش متقابل به يك نقطه تعاملي،تفاهمي و مشاركتي نزديك سازد.
شايد اين تعريف دلنشين كه به عنوان يكي از وظايف اساسي و اصلي روابط عمومي مطرح مي گردد و از دل آن مفاهيمي از قبيل ايجاد و برقراري ارتباط و اطلاع رساني هوشمندانه استنباط مي شود،تا حدودي موجب آرامش خاطر كساني را فراهم سازد كه در چرخه درون و بيرون نظام اداري قرار دارند و از طرفی به نوعي يك انتظار را در سطح درون و بيرون سازمان ايجاد نمايد كه مخاطبان خواه در خارج سازمان يا در داخل سا زمان از اين پل براي رسيدن به اهداف و خواستههاي معقول و منطقي خود استفاده نمايند و به نحوي نيازهاي اطلاعاتي و ارتباطي خود را در چارچوب و ضوابط تعين شده سازماني بر آورده سازند ،اما تحقق اين مطلب از دو زاويه قابل بررسي است، يكي مقوله قابليت روابط عمومي ونكته ديگر مقوله عامليت روابط عمومي است.
“مهندسي ارتباطي واطلاعرساني “فرايندي است براي تضمين تاثيرگذاري پيام بر جامعه مخاطب و دستيابي به فرهنگ و رفتار موردنظر در بين گروههاي مختلف مخاطب كه هدف اصلي فرايند اطلاعرساني محسوب ميشوند.
آسیب جدی به برند دولت تدبیر و امید
احمد خیری مشاور رسانه ای شهردار کرج معتقد است يكي ازمباحث مهم در موفقيت روابط عموميها ضرورت حضور قدرتمند روابط عمومي در تشكيلات اداری استانداریها است. روابط سازماني فرايندي است كه موجب تنظيم ارتباطات درون سازماني مي شود و بواسطه وظايف متعدد و ضرورت ايفاي نقش سخنگو و مشاور لازم است بدون هيچ واسطه اي به استاندار متصل شود و از اختيار كامل براي حل مسايل موجود و دريافت اطلاعات و گزارشهاي عملكرد از معاونين و مدیران کل حوزههاي مختلف برخوردار باشد و امكان حضور در كليه جلسات و مشاركت در تصميم گيريها براي او فراهم باشد .
حال باید دید با چه نگرشی تصمیم به تنزل جایگاه روابط عمومیدر استانداریهای کشور گرفته شده است.
در صورتی که به تبع نقش استانداری در یک استان، ادارات کل روابط عمومیاستانداریهای نیز نقش جدی در هماهنگی و تقویت ارتباطات دستگاهها و نهادهای مختلف یک استان دارند.
چگونه ممکن است بدون جایگاه سازمانی مناسب انتظار داشته باشیم روابط عمومیاستانداریها بتوانند پل ارتباطی حاکمیت با مردم یک استان باشند و بتوانند نقش به عنوان تنظیم کننده روابط بین بخشی ایفا نمایند.
از منظر دیگر روابط عمومیدر استانداریها، روابط عمومینظام مقدس جمهوری اسلامیایران در استان محسوب میشوند و در نتیجه نسبت به افزایش سرمایههای اجتماعی و احساس تعلق مردم وظیفه ذاتی دارند و باید برای ارتقا میزان رضایتمندی مردم همواره تلاشی شایسته داشته باشند.
از این روی موفقیت دولت و تبین دیدگاهها و اطلاع رسانی عملکرد نیازمند روابط عمومیفعال و حرفه ای است و هرچقدر در این حوزه ضعیف عمل کند نارضایتی بیشتری به دلیل فقر اطلاع یابی مردم بوجود میآید و برند دولت تدبیر و امیدآسیب جدی از این حوزه خواهد دید.
با نگاهی دیگر سطح مشارکت بالای مردم در شبکههای اجتماعی وضریب نفوذ بالای فضای مجازی در مدیریت افکار عمومینیازمند فعالیت هوشمندانه روابط عمومیدر دستگاههای کشور میباشد اگر روابط عمومیبه معنای واقعی، حرفه ای و علمینباشد و از جایگاه سازمانی مناسب برخوردار نباشد به توسعه پوپولیسم منجر میشود و این اقدام دولت در تنزل جایگاه روابط عمومیدر عصر ارتباطات زمینه ساز عدم توفیق روابط عمومیدر ماموریتهای جدید خواهد شد.
انتظار میرود دولت با نگاهی عمیق به اثرات این تصمیم ضمن اصلاح ابلاغیه خود به استانداریها ، کارگروهی متشکل از اساتید، نمایندگان انجمنهای علمیو صنفی این حوزه و مدیران و کارگزاران روابط عمومیتشکیل دهد و تقویت نهاد روابط عمومیرا در دستور کار خود قرار دهد تا به نیکی در ذهن و خاطر آیندگان به یادگار بماند.
تنزل جایگاه روابط عمومیوبحران نگرش به این حرفه
عضو هیات مدیره انجمن متخصصان روابط عمومیاستان یزد گفت: تنزل اخیر جایگاه روابط عمومینشان دهنده بحران نگرش به روابط عمومیاست .
مسعود طوفان با اشاره به برخی نظرات شایع در خصوص اینکه دولت تدبیر و امید رسانه ندارد و دچار ضعف در روابط عمومیاست اظهار داشت: در علوم سیاسی مبحثی وجود دارد که میپرسد چرا دولتها شکست میخورند و اینک باید پرسید چرا روابط عمومیها شکست میخورند ؟
وی اظهار داشت: نخستین نتیجه بی توجهی به فقدان نظام جامع ارتباطی ، خودش را در بحران اعتماد به دولت نشان میدهد به طوری که شکست روابط عمومیبه منزله مقدمه ای برای شکست دولتهاست .
طوفان ادامه داد: شکاف ساختاری دولت – ملت پیش زمینه مناسبی را برای بی اعتمادی افکار عمومیبه دولت فراهم نموده و این شکاف قاعدتا بایستی با فعالیت درست و به موقع روابط عمومیپر شود .
وی ادامه داد: تنزل جایگاه روابط عمومینشان میدهد ساختار بوروکراتیک و دولتی، روابط عمومیرا از وظیفه اصلیاش یعنی برقراری رابطه شفاف و اعتمادساز میان داخل سازمان و محیط بیرونی؛ بازنگه داشته است و روابط عمومیها هنوز در فضایی میان صدای مسئولان و صدای مردم سرگردان مانده اند.
طوفان افزود: تنزل جایگاه روابط عمومیها تامل برانگیز هست و به نظر میرسد بجای اینکه بلافاصه انگشت اتهام را به سمت دیگران نشانه رویم بایستی از خود روابط عمومیها پرسید چرا ساختارهای روابط عمومیتا این اندازه سست و متزلزل شده است.
وی در تشریح این وضعیت خاطر نشان ساخت: روابط عمومیها بجای ارتباط دوسویه و موثر با افکار عمومیو طرح بحرانهای اساسی جامعه به اطلاعرسانی درمانی روی آورده اند.
این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه با دفاع از وضعیت فعلی روابط عمومیموافق نیستم، خاطرنشان ساخت: هرگونه درخواست برای ارتقای جایگاه روابط عمومینمیباید به معنای بازگشت به وضعیت گذشته باشد .
وی افزود: باید اعتراف کرد روابط عمومیدر وضعیت فعلی خود نتوانسته اعتماد آفرینی کند و به رغم سر و صداهای زیادی که در دفاع از این حرفه در سالهای اخیر شده در اثر بخشی فعالیتهای روابط عمومیتاثیر چندانی نداشته است.
کاهش کارایی شورای اطلاعرسانی در استانها
علیرضا غفاری کارشناس ارشد علوم ارتباطات معتقد است در گذشته مدیران کل روابط عمومیاستانداریها علاوه بر این سِمَت، دبیر شورای اطلاعرسانی استان نیز بودند و همگرایی و هماهنگی خوبی بین روابط عمومیدستگاههای مختلف استان ایجاد میکردند. متاسفانه با تنزل این جایگاه، شورای اطلاعرسانی استان نیز کارایی خود را از دست داده است.
از طرفی با این اقدام صورت گرفته روابط عمومیها نمیتوانند به مهمترین وظیفه خود که اطلاعرسانی درباره خدمات دولت در استانها است موفق عمل کنند.
در مواقع ضروری از جمله برگزاری انتخابات وجود این خلاء دوچندان احساس میشود. این در حالی است که نقش فعلی روابط عمومیاستانداریها به یک کارشناس نسبت به جایگاه قبلی خود که در سطح اداره کل بود تنزل یافته است.
عدم توجه مسئولان دولتی به امر اطلاع رسانی و تضعیف مهمترین دستگاه اطلاع رسانی منجر به این شده است که اقدامات و فعالیتهای دولت در سطح کشور کمتر دیده شود، و از سوی دیگر رابطه دولت با ملت که از طریق همین روابط عمومیها در هم تنیده میشود و به نوعی بیانگر همدلی و همزبانی مسئولان با مردم است، کم رنگ شود.
نامه اعتراضی استاندار آذربایجان غربی در خصوص جایگاه روابط عمومی
سعادت استاندار آذربایجان غربی در اقدامیقابل تقدیر و تجلیل در خصوص تنزل جایگاه روابط عمومیها در این دولت هشدار داده و در نامه ای که خطاب به دکتر محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور خواستار جلوگیری از اجرای تغییر سازمانی روابطعمومی استانداریها شده است.
در نامه سعادت که در اختیار رسانهها قرار گرفته آمده است:
بسمه تعالی
جناب آقای دکتر محمدباقر نوبخت
معاونت محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
سلام علیکم
احتراماً؛ در راستای تغییرات اخیر ساختار سازمانی دستگاههای تابعه وزارت کشور از جمله استانداریها و تنزل جایگاه ادارات کل روابط عمومیبه بخشی از اداره کل حوزه استاندار، به استحضار میرساند اخذ این تصمیم علاوه بر اینکه در تناقض آشکار با بند ۴ آیین نامه نحوه فعالیت، وظایف واختیارات مراکز روابط عمومیو اطلاع رسانی دستگاههای اجرایی، مصوب ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۶ هیات وزیران مبنی بر انتصاب مسئول روابط عمومیتوسط بالاترین مقام دستگاه اجرایی و فعالیت روابط عمومیزیرنظر مستقیم همان مقام منصوب کننده، میباشد، بلکه اجرایی کردن این ساختار جدید و حذف ادارات کل روابط عمومیاز استانداریها و به تبع آن از استانها، بعنوان یکی از سازوکارهای خط مقدم ایجاد همدلی و همزبانی ملت و دولت و راهبر اصلی جریان ارتباط دولت با رسانهها و مدیریت افکار عمومی، لطمات جبران ناپذیری به جریان ارتباطات دولت – ملت وارد خواهد کرد.
بدیهی است، بی توجهی به واحد روابط عمومیمیتواند در شرایط حاضر و انتخابات پیش رو و ابلاغ قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و عنایت به شعار دولت که کاهش فاصله بین مردم و سازمان و احترام به حقوق عمومیو افکارعمومیاست؛ در روابط مردم و دولت اخلال ایجاد کند.
به نظر میرسید، ادارات کل روابط عمومیاستانداریها که روابط عمومیهای دستگاههای اجرایی استان را مدیریت میکنند و جایگاه الگودهی به سایر دستگاههای اجرایی، در این برهه حساس سیاسی را بر دوش دارند از نظر ساختاری بالاتر از دیگر ان باشند تا بتوانند نقش آفرینی نمایند و به انتظارات و توقعات مسئولین وجامعه نیز پاسخگو باشند.
انتظار داریم، بنا به فرمایش مقام معظم رهبری که فرموده اند” روابط عمومیبهترین نمایانگر اوضاع داخلی وزارتخانه از یک سو و از سوی دیگر منعکسکننده چگونگی مسایلی است که در آن نهاد میگذرد” و فرمایش ریاست محترم جمهوری که فرموده اند”بر این باورم که روابط عمومیها باید مظهر و بازتابنده افکار، اراده و مطالبات بهحق همه شهروندان کشور باشند”، پیش از آن که شاهد لطمات بیشتری بر پیکر مصدوم جریان ارتباطات و روابطعمومیدولت باشیم، استدعا داریم حضرتعالی و سایر مسئولان ذیربط در دولت تدبیر و امید و وزارت کشور از اجرای تغییر سازمانی روابطعمومی استانداریها جلوگیری کرده و در سال همدلی و همزبانی دولت و ملت، یکی از ابزارهای مهم تحقق این امر را حفظ و تقویت نمائید.
استاندار سمنان: تنزل جایگاه روابط عمومیها را اجرا نمیکنیم
محمدرضا خباز استاندار سمنان در جلسه شورای هماهنگی روابط عمومیهای استان گفت: با استفاده از اختیارات استان، این اتفاق نامیمون تضعیف و تنزل روابط عمومیها را اجرا نمیکنیم.
دکتر خباز با اشاره به اینکه روابط عمومیها را چشم و گوش سازمان و مدافع خدمات دولت میدانیم افزود: امید دولت به روابط عمومیهاست.
وی افزود: دولت در بیان خدمات بزرگی که انجام داده، دچار مشکل است و شایسته این است که روابط عمومیها تقویت شوند نه تضعیف و باید به جایگاه مهم روابط عمومیتوجه ویژه شود زیرا روابط عمومیها هستند که میتوانند هنرمندانه، خدمات ارزشمند دولت تدبیر و امید را به سمع و نظر مردم برسانند.
دکتر خباز با اشاره به اینکه مساله تنزل جایگاه روابط عمومیاستانداریها در ساختار سازمانی از چند ماه پیش در بستر تصمیم گیری قرار گرفته بود افزود: وقتی بنده بعنوان استاندار به سمنان آمدم متوجه شدم که دیگر کار از کار گذشته بود و سنگ در چاه افتاده بود و این اتفاق نامیمون رقم خورده بود ولیکن در همان لحظه انتقاد خودم را نسبت به این مساله به وزارت کشور منعکس کردم.
وی افزود: تا زمانی که سنگ بالای چاه بود اگر متوجه میشدیم که در چاه نمیافتاد و حتما مخالفت جدی میکردیم ولی حالا که سنگ در چاه افتاده و الان در صدد هستیم که سنگ را از ته چاه بیرون آوریم و این اتفاق نامیمون را جبران کنیم،
استاندار سمنان خاطرنشان کرد: ما از اختیارات استان استفاده میکنیم و این تنزل را اجرا نمیکنیم و باید به دنبال اصلاح آن برویم.
دکتر خباز تاکید کرد: روابط عمومیرا چشم و گوش سازمان میدانیم و بنابراین ما وضع موجود را ادامه میدهیم تا اینکه اقدامات مان برای حل این مساله به نتیجه برسد.
همچنین در این جلسه چند نفر از مدیران روابط عمومیدستگاههای اجرایی استان مطالبی در خصوص انتقاد به تنزل جایگاه روابط عمومیها اظهار کردند و نسبت به این تصمیم غیرکارشناسی بعنوان تضعیف بازوی استراتژیک دولت تدبیر و امید یاد نموده و خواستار بررسی اینکه این آسیب به دولت از کجا و با چه هدفی نشات میگیرد، شدند.
همچنین در این رابطه دکتر خباز استاندار سمنان، طی نامه ای از وزیر کشور تقاضا نمود نسبت به بازنگری ساختار جدید استانداریها و حفظ جایگاه روابط عمومیها عنایت ویژه ای اتخاذ گردد.
درمتن نامه استاندار سمنان به وزیر کشور آمده است:
« مستحضرید “روابط عمومی” نقش، اهمیت و جایگاه مهمیدر دنیای ارتباطات، عرصه اطلاع رسانی، اطلاع یابی، ارتباط مستمر با مردم، تنویر افکار عمومیوهمراهی با اصحاب مطبوعات ورسانههای گروهی دارد و در این خصوص ادارات کل روابط عمومیاستانداریها در پیشبرد، پیگیری و اجرای راهبردها، سیاسته ا و برنامههای تبلیغاتی و اطلاع رسانی دولت محترم تدبیرو امید وظیفه مهم و سنگینی را بعهده دارند. ولیکن در ساختار جدید استانداریها در نظر است ادارات کل روابط عمومیبا دفاتر استاندار ادغام گردند که بنظر میرسد این نقش و جایگاه کم رنگ خواهد شد و از طرفی ماهیت فعالیت دفتر و مأموریت آن با نوع برنامههای روابط عمومیمتفاوت است و منجر به کاهش نفوذ و تأثیرگذاری در روابط عمومیهای دستگاههای اجرایی، فرمانداریها و شهرداریها در سطح استان و در نهایت در عرصه انعکاس خدمات و فعالیتهای دولت تدبیر و امید خواهد داشت.
لذا در این راستا خواهشمند است دستور فرمائید با توجه به حسن نظری که جنابعالی در این مقوله ارائه نمودید نسبت به بازنگری ساختار و حفظ ادارات کل روابط عمومیاستانداریها اقدام لازم مبذول گردد.»
میزگرد آسیب شناسی تقلیل جایگاه روابط عمومی
انجمن روابط عمومیایران در صد و هشتاد و ششمین نشست علمی-تخصصی خود پنلی تخصصی با موضوع آسیب شناسی تقلیل جایگاه روابط عمومیرا برگزارکرد.
در این پنل میرزابابا مطهرینژاد، دبیر انجمن روابط عمومیایران با اشاره به تاریخچهی این موضوع گفت: در دولت نهم تصمیم گرفته شد که سطح روابط عمومیهای دولتی ارتقاء پیدا کند، این پیام ابلاغ شد و سریع به مرحله اجرا رسید. در دولت دهم ابلاغ کردند که نه تنها این روابط عمومیها به شرایط قبلی برگردند، بلکه میتوان روابط عمومیها را با دفتر مدیریت ادغام کرد.
رئیس سابق انجمن ادامه داد: تلاشهای انجمن روابط عمومیدر صدد دفاع از فعالیتهای دولتهای گذشته نیست، بلکه تلاشی بیست و چند ساله در جهت ارتقاء جایگاه روابط عمومیاست.
در ادامه آقای حکیمیان، عضو هیأت مدیره انجمن توضیح داد: تا امروز جلسات بسیاری با وزرا و معاونین رئیس جمهور گذاشتهایم تا جایگاه روابط عمومیتغییر کند و بهبود یابد.
او ادامه داد: در این زمینه موفقیتهایی هم حاصل شد، در دولت اصلاحات از جانب دکتر حبیبی، معاون اول رئیس جمهور نامهای به استانداریها ابلاغ شد که نیم در هزار از بودجه سازمانها را در اختیار روابط عمومیها قرار دهند. در صورتی که این بودجه تعلق نگرفت و سازمان مدیریت و برنامهریزی علت این امر را این گونه توضیح داد که روابط عمومیها نمیتوانند جایگاه بودجهای داشته باشند و باید برای تأمین هزینههای خود با مجری طرحها کنار بیایند، تلاشها در این راستا ادامه داشت تا به نتیجه رسید و احساس نیاز به بودجهی روابط عمومیها تثبیت شد و تا قبل از سال 88 جایگاه روابط عمومیها ارتقا پیدا کرد.
این عضو فعلی انجمن روابط عمومیایران بیان کرد: با وجود تمام این تلاشها استانداریها، روابط عمومیهایشان را منحل و علت آن را صرفهجویی در اعتبارات و پرسنل اعلام کردند.
در ادامه این پنل قهرشی، کارشناس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیاز این حرکت به عقب در حوزه روابط عمومیها ابراز تأسف کرد و شورای عالی اطلاع رسانی دولت را مسئول این قضیه دانست.
او توضیح داد: در بخش دولتی نزدیکی روابط عمومیبه بالاترین مقام دستگاهها از اهمیت بالایی برخوردار است و قدرتی که روابط عمومیدر هر دستگاه، سازمان و وزارتخانه دارد، از جایگاه بااهمیتی برخوردار است.
قهرشی گفت: با پیگیریهای فعلی انجمن روابط عمومیایران و با اطلاع و انتقال آن به انجمن متخصصان و کمک گرفتن از مؤسسات دیگر و همچنین با رسانهای کردن این موضوع میتوان جلوی اجرای این حکم را گرفت و رسانهای کردن و همهگیر شدن این موضوع کمک زیادی به روابط عمومیها و عدم اجرای این حکم میکند.
در ادامه پنل نجفی، پژوهشگر حوزه ارتباطات اظهار کرد: ما امروزه با مفهومیمواجه هستیم با عنوان تنزل جایگاه روابط عمومی، سوال این است آیا این اتفاق به معنی تنزل است؟ شاید بهتر باشد با رخ دادن این حادثه بازبینی دوبارهای به جایگاه روابط عمومیها چه از بعد ساختاری و چه از ابعاد دیگر داشته باشیم. این که افراد چهطور انتخاب میشوند، مهارتهایشان چیست، شاخصهای ما چه چیزهایی هستند و با توجه به این شاخصها و مهارتها بگوییم آیا اعتبار روابط عمومیبه خطر افتاده است یا خیر.
او گفت: این فرصت خوبی برای روابط عمومیهاست تا یک بازنگری نسبت به عملکرد خود داشته باشند و به جایی برسند که ضرورت وجودشان احساس شود.
منصور ساعی، مسئول کمیتهی آموزش و پژوهش انجمن روابط عمومیایران در ادامه این بحث بیان کرد: وقتی ما به بخشی از مشاغل توجه میکنیم که تبدیل به حرفه شدهاند، مثل پزشکی، مهندسی و حرفهها میبینیم NGO و نهاد دارند. این حرفهها، سازمانهایی برای تربیت نیرو و برای ارائه گواهینامه دارند. اما روزنامه نگاری و روابط عمومیدر ایران هنوز به عنوان حرفه شناخته نشده است و یک شغل محسوب میشود. بنابراین ما با حرفهای روبهرو نیستیم که ورودی و خروجی یا تربیت نیروهای متخصص داشته باشد و تا زمانی که تبدیل به نهاد و حرفهای نشدهایم و سیاستگذاری نمیکنیم و پروانه و مجوز کار تولید نمیکنیم خیلی تفاوتی نمیکند که روابط عمومیها با بخشهای دیگر ادغام بشوند یا نه.
سلیمی، پژوهشگر حوزه ارتباطات در انتهای این بحث گفت: ما باید به این جریان به صورت علت و معلولی نگاه کنیم، اگر علت را ببینیم این ماجرا باید از بالا نگاه شود که چرا روابط عمومیو ارتباطات در اوج شکوفایی خود ناگهان به تعطیلی کشیده میشود.
او ادامه داد: هنوز باورها بر روابط عمومیپایدار نیست. امروز روابط عمومیو بازاریابی با هم ادغام شده و فردا از هم جدا میشوند و هیچ دلیل قوی و محکمیپشت این قضیه وجود ندارد که چرا تحولات بسیار زیادی در این رشته باید رخ بدهد. حلقه بین دانشگاه و حوزه بازار در روابط عمومیانسجام ندارد.
مطهرینژاد در جمع بندی این پنل برای حل مشکل فعلی روابط عمومیسه راهکار ارائه داد و اشاره کرد: برای حل مشکلات روابط عمومیباید موضوعات روابط عمومیها را رسانه ای کنیم، آنها را به یک حرفه و نهاد تبدیل کنیم و از یک ساختار آموزشی در بحث روابط عمومیها و تربیت نیروها استفاده کنیم.
واکنش انجمنها و تشکلها
انتظار بازنگری در این تصمیم
انجمن روابط عمومیایران با انتشار بیانیه ای اعلام داشت : انجمن روابط عمومیایران ، به عنوان نخستین نهاد مدنی روابط عمومیدارای پروانه فعالیت از وزارت کشور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از ابتدای تاسیس (1370 ) پیوسته برای چاره اندیشی و از میان برداشتن چالشهای ذکر شده با مسئولین در تعامل بوده که میتوان از صدور چند دستورالعمل در دولتهای سازندگی و اصلاحات به عنوان نتایج چنین تلاشهایی نام برد . تداوم پی گیریها و بیان دغدغهها در دولت دهم ، خوشبختانه سبب ارتقای جایگاه روابط عمومیها شد .بر اساس مصوبه ای در دولت مقرر شد جایگاه روابط عمومیها در وزارت خانهها از دفتر و اداره کل به مرکز ارتباطات و روابط عمومیو در استانداریها به اداره کل ارتقاء یابند .
این تغییر جایگاه مقدمه ای بود برای تجدید نظر در سازمان و بودجه و اعتبارات روابط عمومیها که به تدریج در حال انجام بود . انجمن روابط عمومیایران برای سرعت بخشیدن به روند این تحول همچنان به تلاشها و پی گیریهای خود ادامه میداد که درخواست رسمیملاقات با معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه و ملاقات با وزیر محترم امور خارجه از آخرین این تلاشها است . در چنین شرایطی متاسفانه مطلع شدیم که برخی استانداریها و وزارتخانهها و سازمانهای ستادی به تقلیل این جایگاه به جایگاه قبلی و حتی ادغام روابط عمومیبا رئیس دفتر روی آورده اند . این اقدام به هر علت که باشد ، ضربه تاسف باری است به نهاد رواط عمومیحرفه ای و شایسته دولت تدبیر و امید نیست که در روند رو به رشد روابط عمومیدر کشور چنین مانعی ایجاد نماید . انجمن روابط عمومیایران از رئیس جمهور و دولت تدبیر و امید انتظار دارد ، حرکتی اساسی در راستای حل و فصل چالشهای اساسی روابط عمومیبه عنوان فلسفه اجتماعی مدیریت را از خود به یادگار گذارد و از این اقدام که روابط عمومیرا سالها به عقب خواهد برد با تمام توان جلوگیری نماید .
لزوم تشکیل کمیته بررسی جایگاه روابط عمومی
انجمن متخصصان روابط عمومیبا انتشار بیانیه ای خواستار ارتقاء جایگاه و اقتدار سازمانی روابط عمومیدر دستگاهای اجرایی کشور شد.
در بخشی از این بیانیه آمده است : متاسفانه علیرغم موضعگیری بسیاری از سوی انجمنها ، صاحبنظران و کارشناسان ارتباطات وروابط عمومی در خصوص لزوم بازنگری در تنزل جایگاه روابط عمومیاستانداریها متاسفانه تا کنون هیچ اقدامیبرای اصلاح این تصمیم نادرست گرفته نشده است.
در بخش دیگری از این بیانیه بااشاره به اهمیت جایگاه وماهیت کاری روابط عمومی در سازمانها آمده است: روابط عمومیها اگر در جایگاه سازمانی مناسب خود قرار نداشته باشند نمیتواند بسیاری ازماموریتهای سازمانی و رسالتهای خطیر خود را در عرصه اطلاع رسانی واطلاع یابی به مردم محقق سازند.
همچنین در این بیانیه انجمن متخصصان روابط عمومیاز متولیان این حرفه در کشور خواسته است با تشکیل کمیته تخصصی به بررسی ابعاداین تصمیم گیری نادرست و غیر تخصصی اقدام کرده و هرچه سریع تر نسبت به بازنگری و ارتقاء مجدد روابط عمومی استانداریهابه جایگاه شان و انجام وظیفه زیر نظربالاترین مقام سازمانی استان اقدام نمایند.
گامیمعکوس در حوزه اطلاع رسانی
انجمن فعالان روابط عمومیایران(افرا) دربیانیه ای اعلام داشت: همزمان با آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید انتظارات از دولت برای حمایت گسترده ازحوزه روابط عمومیو اطلاع رسانی دوچندان شد. شاید بتوان فعال شدن حوزه اطلاع رسانی در دولت با انتخاب و جدیت سخنگوی دولت و نیز سایر ارکان اطلاع رسانی را درهمین راستا ارزیابی کرد. بخشنامه روشنگری رسانه ای دولت تدبیر و امید و الزام دستگاههای اجرایی به تدوین و اجرای پیوستهای رسانه ای برای طرحهای مهم از نقاط قوت و پشتوانههای محکم برای فعالیت روابط عمومیها بود. همچنین بخشنامه معاون اول رئیس جمهور به وزارتخانهها، موسسات و شرکتهای دولتی و استانداریها در مهر ماه سال گذشته از دیگر اقدامات مثبت دولت برای حمایت از روابط عمومیها تلقی میشود. در این بخشنامه از دستگاههای اجرایی خواسته شده است در انتخاب افراد برای تصدی پستهای سازمان مرتبط با روابط عمومیها از نیروهای شایسته و با تجربه استفاده شود.
اما در این میان و درشرایط بسیار حساس کنونی”ناگهان” شنیده میشود که در راستای تغییرات ساختار سازمانی دستگاههای اجرایی از جمله استانداریها، جایگاه اداراتکل روابطعمومیبه بخشی از اداره کل حوزه استاندار تقلیل یافته است.
اخذ این تصمیم علاوه بر اینکه در تناقض آشکار با بند 4 آییننامه نحوه فعالیت، وظایف واختیارات مراکز روابط عمومیو اطلاع رسانی دستگاههای اجرایی مبنی بر انتصاب مسئول روابط عمومیتوسط بالاترین مقام دستگاه اجرایی و فعالیت روابط عمومیزیرنظر مستقیم همان مقام منصوب کننده، و نیز مصوبه بعدی که سطح ادارات روابط عمومیاستانداریها را به اداره کل ارتقا داده بود ، میباشد، به نظر میرسد گامیدرجهت معکوس حرکت کلی دولت و نیز انتظارات فراوان در این حوزه تلقی شده و قطعا لطمات جبران ناپذیری به جایگاه و انگیزههای فعالان روابط عمومیدر این حوزه خواهد زد.
مبرهن است با تصمیمات اخیر که به نظر میرسد مقدمه ای برای اجرای تصمیمات بعدی درسایر دستگاههای اجرایی باشد امیدی به اجرای مطلوب بسیاری از تکالیف و انتظارات قانونی ازروابط عمومیها خصوصا در مسیر اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و نیز تحقق کاهش فاصله بین مردم و دولت و نیز مخالف احترام به حقوق عمومیو افکارعمومیخواهد بود.
انجمن فعالان روابط عمومیایران انتظارو امید دارد تا در سال همدلی و همزبانی دولت و ملت و پیش از آن که تصمیمات جبران ناپذیر و ناامید کننده ای به نظام اطلاع رسانی و روابط عمومیدر کشور وارد آید ، مسئولان ذیربط از اجرای این تغییرات صرف نظر و درادامه مسیر گذشته به بهبود روند فعالیت روابط عمومیها کمک شایانی نمایند.
مطالب زیر را حتما بخوانید
-
چگونه پاریس 2024 یک تحول زیبا در طراحی المپیک بود
29 بازدید
-
روابطعمومی چیست؟
44 بازدید
-
چهارمین “نشست روز جهانی روابطعمومی” از منظر تصویر
87 بازدید
-
مانیفست روز جهانی روابطعمومی در ایران
101 بازدید
-
چهارمین نشست روز جهانی روابطعمومی در ایران برگزار میشود
95 بازدید
-
فراخوان بیست و یکمین کنفرانس بینالمللی روابط عمومی ایران – ۱۴۰۳
275 بازدید
دیدگاهتان را بنویسید