تیزر
این کلمه در فرهنگ لغات انگلیسی اسم فاعل از Tease به معنای ”دست انداختن و اذیت کردن” است. اما تیزینگ (Teasing) در فرهنگ اصطلاحات تبلیغات و بازاریابی به سبکی از تبلیغات گفته میشود که در آن برای افزایش جلب توجه و درگیری ذهنی مخاطب از تحریک حس کنجکاوی او استفاده میشود. به این ترتیب که اطلاعات بهصورت کامل به او عرضه نمیشود (مثلا نام برند یا محصول در آگهی عرضه نمیشود). این گونه کمپینها معمولا در چند فاز زمانی یا مکانی طراحی و نشر میشوند.
به آگهیهای مرحله اول که بیشترین جلب توجه و ایجاد سوال، درگیری یا علاقه را در مخاطب ایجاد میکند “تیزر” گفته میشود. این سبک از تبلیغات ابتدا بیشتر توسط خوانندهها و تبلیغکنندگان فیلمهای سینمایی و سریالهای تلویزیونی استفاده میشد.
نمونهکار: کمپین تبلیغات محیطی برند “رنو“ با شعار “تغییر را از نو بخواهید” در این سبک تبلیغات بود که در مرحله بعد، با افزودن حرف “ر” کلمه نو به “رنو“ تبدیل شد. (روزنه ارتباط)
بنابراین تیزر (Teaser) یک روش کاملا حرفهای برای ارائه آگهی اعم از تلویزیونی، رادیویی، رسانه محیطی و چاپی میباشد. تیزر تبلیغاتی به رفتاری گفته میشود که با کامل نشان دادن و یا کاملا نگفتن حرفی در فرد مقابل کنجکاوی ایجاد کند و او را به فکر فرو ببرد.
تیزرهای تبلیغاتی باید چه ویژگیهایی داشته باشند؟
امروزه تیزرهای خلاقانه و حرفهای تبدیل به عاملی تأثیرگذار در جذب مشتری و تأثیرگذاری بر مردم شدهاند. شما به عنوان مدیر یک مجموعه باید بدانید که در بازارهای امروزه رقابت بسیار شدیدی وجود دارد که در آن تنها برندی موفق خواهد بود که بتواند بهتر از سایر مجموعهها پیام خود را از طریق تبلیغات به مخاطبین انتقال دهد.
هر تیزر تبلیغاتی باید مخاطب خود را بشناسد یعنی شما باید بدانید که برای کدام قشر از جامعه تبلیغ میکنید. برای مثال اگر بخواهید برای نوجوانان تبلیغ کنید باید قالب تیزر با افکار و علایق آنان همخوانی داشته باشد.
باید به این نکته توجه داشته باشیم که یک تیزر از نظر استراتژیک باید بی نقص باشد و دارای مفهومیخلاقانه باشد و صحیح اجرا شود.
هر تیزر تبلیغاتی باید از چنین ویژگیهایی برخوردار باشد:
استفاده از ایدههای خلاقانه و مفهومی
استفاده از جذابیتهای ظاهری
استفاده از سرعت مناسب جهت انتقال پیام
ساخت تیزر بر اساس نیاز مخاطبین نه بر اساس سلیقه کارفرما (مخاطبمحور)
انواع تیزرهای تبلیغاتی
تیزهای تبلیغاتی انواع مختلفی دارند و هر کدام در نقش خود تأثیر گذار میباشند:
تیزرهای انیمیشن: این نوع تیزرها امروزه برای تبلیغات مشاغل بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
تیزرهای رئال: این نوع تیزرها كه به صورت يك تبليغ تلويزيوني و واقعي میباشند به معرفی محصولی به صورت واقعی میپردازند.
تيزرهاي رئال انيميشن: به دستهای از تیزرها گفته میشود که تلفیقی از واقعیت و انیمیشن میباشند یعنی هم از انیمیشن استفاده شده و هم از یک موضوع واقعی.
بررسی مراحل ساخت تیزر تبلیغاتی
1- توافق در مورد فیلمنامه با سفارش دهنده
2- انتخاب شرکت سازنده
3- توافق در مورد هزینه ساخت تیزر
4- انتخاب بازیگران (در تیزرهای رئال)
5- تهیه موسیقی (باید توجه داشت که موسیقی توسط یک آهنگساز حرفهای ساخته شود)
6- تولید، در این بخش باید کارگردان و عناصر ضروری مشخص شوند.
7- فیلمبرداری که شامل دو بخش میشود که عبارتند از اجاره استودیو فیلم یا مکانی مناسب برای فیلمبرداری و دومیتشکیل یک گروه حرفهای فیلمسازی. (در تیزرهای رئال)
8- پس از تولید که شامل تهیه افکتهای صدا و دیگر افکتهای مورد نیاز.
9- صداگذاری، در صورتی که نیاز به صدایی خارج از تصویر باشد که این کار در مرحله ضبط به صورت مجزا انجام میشود که به شرح زیر میباشد:
9-1- تعیین صدا، غیر از یکسری صداهای موجود.
9-2- در برخی موارد تهیه قطعات موسیقیآزمایشی.
9-3- اجاره استودیو و نهایتا ضبط صدا.
10- تدوین که مرحله نهایی کار است و در این مرحله تمامیاجزا تیزر در کنار هم قرار میگیرند. (زاگرس فیلم)
تیزر همیشه کمتر از 1 دقیقه است، گاهی اوقات 13 ثانیه و یا 50 ثانیه.
دیدگاهتان را بنویسید