جستجو برای:
  • صفحه اصلی
  • فروشگاه روابط‌عمومی
  • رویدادهای روابط‌عمومی
    • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • صفحه اول کنفرانس‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • نمایه مقالات کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
    • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
    • روز ملی روابط‌عمومی
    • روز جهانی روابط‌عمومی
    • کنفرانس ویدئویی روابط‌عمومی ایران
    • همایش ملی زن و روابط عمومی
    • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
  • جوایز روابط‌عمومی
    • جایزه دکتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • آشنایی با جایزه دکتر حمید نطقی
      • شیوه‌نامه اعطای جایزه دكتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
    • جشنواره مردمداری ایران
      • ماموریت ما
      • بروشور دومین جشنواره مردم‌داری ایران
      • دستورالعمل ارزیابی دومین جشنواره مردم‌داری ایران
    • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
    • چهره‌های ماندگار روابط‌عمومی
    • جایزه کمپین‌های برتر روابط‌عمومی
    • جایزه ملی روابط‌عمومی دانش‌بنیان
    • جایزه صنعت روابط‌عمومی ایران
  • انتشارات کارگزار روابط‌عمومی
  • موسسه کارگزار روابط‌عمومی
  • شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران
  • IRANPR
  • تماس با ما
[the-social-links]
  • 021-66943670
  • info@kpri.ir
  • رویدادها
  • انتشارات
  • نگارخانه
  • خبرنامه
  • ارتباط
  • IRANPR
موسسه کارگزار روابط‌عمومی
  • خانه
  • فروشگاه‌ روابط‌عمومی
    • کتاب
    • مقاله
    • پاورپوینت
    • مجله و بسته آموزشی
    • ویدئو
    • استانداردها و راهنماها
  • آموزش روابط‌عمومی
    • درباره آموزش روابط‌عمومی
    • رویدادها و دوره‌های آموزشی جدید
    • رویدادها و دوره‌های آموزشی برگزار شده
    • اندیشکده آموزش روابط‌عمومی
    • فرم ثبت‌نام دوره‌های آموزشی
  • جوایز روابط‌عمومی
    • جایزه دکتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • آشنایی با جایزه دکتر حمید نطقی
      • شیوه‌نامه اعطای جایزه دكتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • برگزیدگان جایزه دکتر نطقی
    • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
    • جشنواره مردم‌داری ایران
      • ماموریت ما
      • دستورالعمل ارزیابی دومین جشنواره مردم‌داری ایران
      • بروشور دومین جشنواره مردم‌داری ایران
      • جوایز ویژه روابط‌عمومی ایران
      • مدال‌های روابط‌عمومی ایران
    • جایزه صنعت روابط‌عمومی ایران
    • جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی
    • چهره‌های ماندگار روابط‌عمومی
    • اجلاس ملی مديران روابط‌عمومی
    • جایزه ملی روابط‌عمومی دانش‌بنیان
    • جایزه کمپین‌های برتر روابط‌عمومی
    • جایزه شجاعت
    • ارسال آثار
  • رویدادها
    • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران – 1401
      • نمایه مقالات کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • آرشیو کنفرانس‌ بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
    • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
    • کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی
    • کنفرانس ویدئویی روابط‌عمومی ایران
    • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
    • همایش ملی زن و روابط عمومی
    • تور علمی آموزشی مالزی
    • نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای روابط‌عمومی
    • روز جهانی روابط‌عمومی
    • روز ملی روابط‌عمومی
  • مقالات
    • روابط‌عمومی
    • تاریخ روابط‌عمومی
    • استانداردهای روابط‌عمومی
    • روابط‌عمومی الکترونیک
    • پیشکسوتان روابط‌عمومی
    • جوایز
    • مدیریت بحران
    • ارتباطات
    • تبلیغات و بازاریابی
    • تجارت و کسب‌وکار
    • بانکداری
  • درباره ما
    • موسسه کارگزار روابط‌عمومی
    • انتشارات کارگزار روابط‌عمومی
    • فعالیت‌ها و آثار مهدی باقریان
0

ورود و ثبت نام

بلاگ

دایره‌المعارف روابط‌عمومی؛ کتاب همراه ارتباط‌گران

اگر شما در زمان خواندن این نوشته، احساس خوشایندی از محیطی که در آن قرار دارید داشته باشید مطمئنا مطالعه آن تاثیرات خوبی برای شما خواهد داشت. به شما توصیه می‌کنیم چنانچه شرایط مناسبی برای مطالعه ندارید خواندن این مطلب را به وقت مناسب دیگری موکول کنید.

شاید برای شما هم مثل من، موقعیت‌های زیادی پیش آمده باشد که باید به جای مدیر یا رییس تان، بیانیه ای را تنظیم کنید؛ یک متن سخنرانی بنویسید و یا سوالات و یا حتی پاسخ یک مصاحبه را به دلیل احاطه ای که به این موضوع در حیطه کارتان دارید تهیه نمایید.

اگر به روابط‌عمومی‌ به عنوان یک حرفه علمی‌و تخصصی نظر داشته اید، شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که این عمل شما به لحاظ حرفه‌ای چه نام دارد؟ آیا این کار به لحاظ حرفه‌ای مرسوم و درست است؟ آیا برای آن سابقه یا توجیهی وجود دارد؟ نظر متخصصان و کارشناسان ارتباطات در این مورد چیست؟

این سوالات در ارتباط با عمل فوق‌الذکر، تا چندی پیش برای من هم که تجربه این کار را داشتم وجود داشت.

در ابیات روابط‌عمومی‌ به این عمل، شبح نویسی (به نام شخص دیگری نوشتن) می‌گویند که معادل لاتین آن (Chostwriting) است.

من پاسخ این سوال را در صفحه490 دایره المعارف روابط‌عمومی‌ پیدا کردم و از آن جایی که مطالب پیرامون شبح نویسی بسیار با دقت و حرفه‌ای تنظیم شده بود، بسیار از آن لذت بردم و مطالب جالبی پیرامون این عمل که در بسیاری از مواقع مورد استفاده قرار می‌گیرد آموختم. من عقیده دارم شما که تا به این جای مطلب را خوانده‌اید، حتما در موقعیتی هستید که به داشتن این دایره المعارف نیاز دارید.

آیا می‌دانید اخبار و مطالب‌تان را چگونه و با چه مشخصاتی تنظیم کنید تا به راحتی از دروازه‌بانی خبر در رسانه‌ها عبور کند و انتشار یابد؟

نظریه برجسته‌سازی AGENDA-SETTING THEORYبه این سوال شما در صفحه 56 این کتاب پاسخ خواهد داد.

چنانچه شما فردی علاقمند در زمینه بهره‌گیری از تجربیات روابط‌عمومی‌ در جهان باشید تجربه روابط‌عمومی‌ در آفریقا در صفحه 46، تجربه روابط‌عمومی‌ در آسیا در صفحه 83؛ تجربه روابط‌عمومی‌ در استرالیا و نیوزلند در صفحه 94؛ تجربه روابط‌عمومی‌ در کانادا در صفحه 174؛ تجربه روابط‌عمومی‌ در آفریقا و … برای شما بسیار جذاب و دلنشین خواهد بود.

جالب است که بدانید این دایره المعارف با همکاری بیش از 100 تن از پروفسورها، دانشمندان و متخصصان این رشته تدوین و با دقتی در حد وسواس، توسط گروهی از مترجمان شامل 16 نفر، ترجمه و به لحاظ علمی‌و ادبی ویرایش و به چاپ رسیده است.

مولف این اثر آقای رابرت ال. هیث در مقدمه کتاب می‌گوید: “هدف از تدوین این اثر، امکان ایجاد برخوردی صادقانه و در عین حال با جهتی مثبت در قبال روابط‌عمومی‌ است؛ با استناد به این کلام باید گفت ما در هر موقعیت و وضعیتی که در حرفه روابط‌عمومی‌ و علوم مرتبط با آن هستیم نیاز به داشتن این کتاب داریم.

با خواندن این کتاب و درک بهتر فعالیت‌های روابط‌عمومی‌، دست‌اندرکاران فعالیت‌های تجاری، فعالیت‌های غیر انتفاعی و فعالیت‌های دولتی، نقش اساسی روابط‌عمومی‌ را در فعالیت‌های حوزه خود عمیق تر حس کرده و با کاربرد ماهرانه این حرفه خواهند توانست نتایج بهتری از کار خود به دست آورند.

مثالی دیگر از کاربردهای این کتاب، خواندن بحث مربوط به مشاوره در صفحه 308 کتاب تحت عنوان مشاوره یا (COUNSELING) است.

اساسا مشاوره، وظیفه اساسی روابط‌عمومی‌ است که سرمایه و تجارت کارگزاران این حرفه محسوب می‌شود.

رابرت ال. هیث مولف این کتاب، خود مطلبی بسیار اساسی و کارآمد در مورد مشاوره تنظیم و تقدیم کرده است که خواندنی است.

شما این روزها در مورد بحران و مدیریت بحران چیزهای زیادی شنیده‌اید و چه بسا خودتان نیز با بحرانی کوچک یا بزرگ مواجه باشید.

در صفحه 311 این کتاب و در مطلبی که “دبلیو تیموتی کومس” تنظیم کرده است شما عمیقا با بحران مدیریت بحران، ارتباطات بحران و … آشنا می‌شوید. البته مطلب به این جا ختم نمی‌شود و شما در ادامه در صفحه 321 با خواندن مطلبی در خصوص ارتباطات بحران، تحت عنوان “ارتباطات بحران و سم‌های تایلنول” اندوخته‌های نظری خود را با یک نمونه عملی کامل می‌کنید.

در طول قرن بیستم روابط‌عمومی‌ به طور مداوم به یک شغل سازمان یافته مبتنی بر توسعه تخصص‌ها مبدل شد. آیا شما می‌دانید وظایف روابط‌عمومی‌ چیست؟
دانستن این موضوع برای شما در هر نقشی، چه مدیر، چه کارمند و چه مخاطب یک سازمان باشید مفید است.

اطلاعات مفیدی در مورد وظایف روابط‌عمومی‌ یا FUNCTIONS OF Public Relations در صفحه 479 کتاب درج شده است.

آیا می‌دانید که کاهش اعتماد نسبت به صداقت و اصول اخلاقی در فعالیت شرکت‌های آمریکایی و سیاست اعمال شده توسط دولت، طی دهه 1960 به “پایان دوره حرمتداری” در این کشور منجر شد.

و آیا اطلاع دارید که به دنبال آغاز افول در دوره حرمتداری، نقش متخصصان روابط‌عمومی‌ تغییر یافت و شرکت‌های با تدبیر دریافتند که باید اقدامات جدیدی را برای جلب اعتماد مخاطبان در دستور کار خود قرار دهند.

با خواندن مطلبی تحت عنوان “پایان دوره حرمتداری” یا AGE OF DEFERENCE (END OF) شما به آگاهی‌های زیادی در این زمینه دست خواهید یافت و با تبحر و تخصصی که در زمینه کار خود دارید خواهید توانست با بومی‌کردن موضوع و مقایسه ای منصفانه وضعیت خود را به لحاظ اعتباری تعیین و با اقدامات مناسب آن را ارتقاء بخشید.

جالب است بدانید که در تالیف این کتاب 8 نفر از صاحب نظران این رشته از دانشگاه‌های مریلند، کالج پارک؛ بونا ویستا، اریتوس؛ آیووا شمالی؛ ایالت کلرادو؛ ایلینویز شرقی؛ هوستون؛ آمستردام و فلوریدا به عنوان ویرایشگران مشاور، با آقای رابرت ال. هیث همکاری داشته اند.

در ابتدای این کتاب و در مقدمه ای که به قلم مدیر پروژه (مهدی باقریان) نوشته شده است از قول سام بلک (S.Black) یکی از بنیانگذاران حرفه روابط‌عمومی‌ امروزی کشور انگلستان عنوان شده است: “حرفه روابط‌عمومی‌، هنر و علم نایل آمدن به هماهنگی با محیط از طریق درک متقابل مبتنی بر حقیقت و اطلاعات کامل می‌باشد.

اگر ما فرض را بر این بگذاریم که شما به عنوان یک ارتباط گر، هنر و علم نایل آمدن به هماهنگی با محیط را دارید و یا به سوی کامل شدن در این حیطه در حال حرکت هستید، قطعا برای کامل شدن اطلاعات تان در مورد این حرفه (روابط‌عمومی‌) به این کتاب نیاز دارید.

من مطمئن هستم بیشتر مطالبی که در ارتباط با این حرفه و علوم مرتبط به آن نیاز دارید در این دایره المعارف وجود دارد. لازم به ذکر است که این کتاب حدود 450 مدخل دارد که در این نوشته به دلیل محدودیت صفحات نشریه فقط به چند تایی اشاره شده است.

در پایان برای شما دو پیشنهاد دارم:
– چنانچه حرفه روابط‌عمومی‌ برای شما مهم است و با خواندن این مطلب به داشتن این کتاب ترغیب شده‌اید، آنرا برای همدمی‌و همراهی خود تهیه نمایید.

– اگر خواندن این مطلب شما را برای تهیه کتاب ترغیب و تشویق نکرده است، مطمئن باشید، اشکال از نارسایی قلم نگارنده است. برای اثبات این موضوع می‌توانید این کتاب را تهیه کرده و یا حداقل اگر آن را در کتابخانه، محل کار، نمایشگاه‌های تخصصی کتاب و … یافتید به دقت تورق کنید.

محمد دشتی کارشناس روابط‌عمومی‌

برچسب ها: دایره‌المعارف روابط‌عمومیدایره‌المعارف روابط‌عمومی؛ کتاب همراه ارتباط‌گرانکتاب همراه ارتباط‌گران
انتشارات کارگزار روابط‌عمومی

مطالب زیر را حتما بخوانید
  • بزرگداشت روز ملی ارتباطات و روابط‌عمومی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برگزار شد

    41 بازدید

  • فنون خبرنویسی و اطلاع‌ رسانی در صنعت برق منتشر شد

    37 بازدید

  • در یک پژوهش ارایه شد: چالش‌های ارتباطی بین رسانه‌های جمعی و روابط‌عمومی سازمان‌ها

    48 بازدید

  • فراخوان بیست و دومین دوره «جوایز صنعت روابط‌عمومی ایران»

    67 بازدید

  • فرخوان نخستین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

    71 بازدید

  • روابط‌عمومی‌؛ پاشنه آشیل تعطیلات نوروز

    82 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
موضوعات محتوا

فراخوان بیست و دومین دوره «جوایز صنعت روابط‌عمومی ایران»

فرخوان نخستین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

روابط‌عمومی‌؛ پاشنه آشیل تعطیلات نوروز

رویدادها و آثار روابط‌عمومی

اعتبار الکترونیک

Whatsapp Telegram Facebook Linkedin

لینک‌های مفید

  • خانه
  • فروشگاه روابط‌عمومی
  • دوره‌های آموزشی روابط‌عمومی
  • جایزه صنعت روابط‌عمومی
  • رویدادهای روابط‌عمومی
  • مقالات روابط‌عمومی
  • انتشارات روابط‌عمومی
  • کتب روابط‌عمومی
  • رزومه مهدی باقریان
  • فعالیت‌ها و آثار مهدی باقریان

رویداد روابط‌عمومی

  • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
  • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
  • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
  • جایزه دکتر نطقی
  • جشنواره مردمداری ایران
  • کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی
  • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
  • همایش ملی زن و روابط عمومی
  • نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای روابط‌عمومی
  • تور علمی آموزشی مالزی

روابط‌عمومی چیست؟

روابط‌عمومی شامل همه راه‌های برقراری ارتباط با مخاطبان، مشتریان و  گروه‌های ذینفع است.
 روابط‌عمومی با تعامل و تولید روابط‌، فرصت‌های زیادی برای سازمان‌ها و شرکت‌ها فراهم می کند.
 متخصصان روابط‌عمومی با برنامه‌ریزی و استفاده از ابزارها، فنون و تکنیک‌های روابط‌عمومی می‌توانند یک تصویر عمومی مثبت (خوشنامی = شهرت+ اعتبار) را برای سازمان‌ها و شرکت‌های خود ایجاد، حفظ، توسعه و مدیریت کنند. 

تمامی حقوق برای موسسه کارگزار روابط‌عمومی محفوظ می‌باشد.

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت