دبیرکل کنفرانس روابط‌عمومی: شخصی‌سازی را به اولویت تبدیل کنیم

شبكه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌ ایران (شارا) || مهدی باقریان، دبیرکل بیست‌ویکمین کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی ایران، در آیین افتتاحیه این رویداد با تأکید بر اهمیت شخصی‌سازی در دنیای امروز گفت: «روابط عمومی‌ها در تلاش‌اند تا ارتباطات و پیام‌های خود را بر اساس نیازها، علایق و عادات هر مخاطب و مشتری به‌طور ویژه تنظیم کنند. در واقع، وقتی ارتباطات خود را شخصی‌سازی می‌کنید، مخاطب احساس می‌کند برای او ارزش قائل هستید و این کار به تقویت ارتباط و اعتماد منجر می‌شود.»

عضو هیأت مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی در ادامه افزود: «پیام‌های روابط عمومی نباید کلی و عمومی باشند، بلکه باید بازتاب‌دهنده علایق و نیازهای هر فرد باشد. این رویکرد باعث می‌شود مخاطب احساس کند “منحصربه‌فرد” است و دیده می‌شود و به همین واسطه، ارزش بیشتری برای او قائل می‌شوید.»

وی با بیان اینکه «شخصی‌سازی با داده آغاز می‌شود»، تصریح کرد: «شخصی‌سازی یعنی شناخت دقیق مخاطبان و مشتریان و به‌کارگیری این شناخت برای حل مشکلات، بهبود تجربه‌ها و برآورده کردن نیازها و انتظارات آنان. در ابعاد گسترده‌تر، شخصی‌سازی به روابط عمومی‌ها اجازه می‌دهد تا تجربیات منحصر‌به‌فردی ارائه دهند و هر تعامل را با استفاده از ابزارهای مختلف از جمله هوش مصنوعی، بر اساس نیازها و خواسته‌های فردی تنظیم کنند.»

مدیرعامل مؤسسه کارگزار روابط عمومی همچنین به پیشینه شخصی‌سازی در این حوزه اشاره کرد و گفت: «در کتاب “روابط عمومی” دکتر امینی، نمونه‌هایی از ارسال خبرنامه‌های شخصی‌سازی‌شده با امضای مدیران عامل بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان مطرح شده که بر بهره‌وری کارکنان تأثیر مثبتی داشته است. این استراتژی، بخشی از فرهنگ سازمانی محسوب می‌شود و توجه به فردیت و نیازهای کارکنان را نشان می‌دهد. همچنین در کتاب “روابط عمومی نوشتاری و فنون رسانه‌ای” اثر ویلکاکس و نولت، بر اهمیت شخصی‌سازی اخبار تأکید شده است؛ جایی که منطقه‌بندی خبرها و تطبیق آن‌ها با نیازهای مخاطبان، تأثیری چشمگیر در برقراری ارتباط مؤثر دارد.»

وی ادامه داد: «حتی شخصی‌سازی مهارت‌های کارگزاران روابط عمومی نیز می‌تواند در موفقیت سازمان و میزان تأثیرگذاری آن‌ها نقش بسزایی ایفا کند. به این معنا که کارگزاران روابط عمومی باید توانایی ارائه پیام‌های شخصی‌شده و مؤثر را متناسب با نیازها و انتظارات گوناگون سازمان‌ها و مخاطبان بهبود بخشند.»

باقریان در بخش دیگری از سخنان خود بر اهمیت موضوع شخصی‌سازی در کنفرانس امسال تأکید کرد و افزود: «سخنرانان و مقالات ارائه‌شده در این کنفرانس، ابعاد مختلف شخصی‌سازی در روابط عمومی را بررسی می‌کنند. یکی از مباحث مهم این دوره، برگزاری کارگاه آموزشی ویژه‌ای است که به پیاده‌سازی استراتژی‌های شخصی‌سازی در روابط عمومی‌های مدرن اختصاص دارد. همچنین کتاب “راهنمای سفارشی‌سازی در روابط عمومی” از انتشارات کارگزار روابط عمومی، در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گرفته است.»

وی در ادامه به انتشار شماره جدید فصلنامه «کارگزار روابط عمومی» ویژه این کنفرانس اشاره کرد و گفت: «این شماره به موضوع شخصی‌سازی در روابط عمومی می‌پردازد و ضمن بررسی استراتژی‌ها و مدل‌های موفق، راهکارهای اجرایی را تشریح می‌کند.»

باقریان در پایان سخنان خود اعلام کرد که در این کنفرانس از پنج عنوان کتاب جدید در حوزه روابط عمومی رونمایی خواهد شد که شامل مقالات و تحقیقات نوین در زمینه شخصی‌سازی، ارتباطات، رسانه، تشریفات اینترنتی، آینده روابط عمومی، معلولیت و رسانه است. همچنین مجموعه مقالات کنفرانس امسال، حاوی ۲۱ مقاله، به چاپ خواهد رسید تا این آثار به‌صورت جامع در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد.

وی در نهایت از تمامی شرکت‌کنندگان خواست که موضوع شخصی‌سازی را در روابط عمومی‌ها جدی بگیرند و با برداشتن گام‌های کوچک در سازمان‌های خود آغاز کنند. او افزود: «ما در مؤسسه کارگزار روابط عمومی نیز روند سفارشی‌سازی را آغاز کرده‌ایم و اولین گام آن، سفارشی‌سازی «سالنامه تخصصی روابط عمومی» است که از سال آینده در اختیار علاقه‌مندان و فعالان این حوزه قرار خواهد گرفت.»


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *