جستجو برای:
  • صفحه اصلی
  • فروشگاه روابط‌عمومی
  • رویدادهای روابط‌عمومی
    • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • صفحه اول کنفرانس‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • نمایه مقالات کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
    • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
    • روز ملی روابط‌عمومی
    • روز جهانی روابط‌عمومی
    • کنفرانس ویدئویی روابط‌عمومی ایران
    • همایش ملی زن و روابط عمومی
    • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
  • جوایز روابط‌عمومی
    • جایزه دکتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • آشنایی با جایزه دکتر حمید نطقی
      • شیوه‌نامه اعطای جایزه دكتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
    • جشنواره مردمداری ایران
      • ماموریت ما
      • بروشور دومین جشنواره مردم‌داری ایران
      • دستورالعمل ارزیابی دومین جشنواره مردم‌داری ایران
    • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
    • چهره‌های ماندگار روابط‌عمومی
    • جایزه کمپین‌های برتر روابط‌عمومی
    • جایزه ملی روابط‌عمومی دانش‌بنیان
    • جایزه صنعت روابط‌عمومی ایران
  • انتشارات کارگزار روابط‌عمومی
  • موسسه کارگزار روابط‌عمومی
  • شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران
  • IRANPR
  • تماس با ما
[the-social-links]
  • 021-66943670
  • info@kpri.ir
  • رویدادها
  • انتشارات
  • نگارخانه
  • خبرنامه
  • ارتباط
  • IRANPR
موسسه کارگزار روابط‌عمومی
  • خانه
  • فروشگاه‌ روابط‌عمومی
    • کتاب
    • مقاله
    • پاورپوینت
    • مجله و بسته آموزشی
    • ویدئو
    • استانداردها و راهنماها
  • آموزش روابط‌عمومی
    • درباره آموزش روابط‌عمومی
    • رویدادها و دوره‌های آموزشی جدید
    • رویدادها و دوره‌های آموزشی برگزار شده
    • اندیشکده آموزش روابط‌عمومی
    • فرم ثبت‌نام دوره‌های آموزشی
  • جوایز روابط‌عمومی
    • جایزه دکتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • آشنایی با جایزه دکتر حمید نطقی
      • شیوه‌نامه اعطای جایزه دكتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • برگزیدگان جایزه دکتر نطقی
    • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
    • جشنواره مردم‌داری ایران
      • ماموریت ما
      • دستورالعمل ارزیابی دومین جشنواره مردم‌داری ایران
      • بروشور دومین جشنواره مردم‌داری ایران
      • جوایز ویژه روابط‌عمومی ایران
      • مدال‌های روابط‌عمومی ایران
    • جایزه صنعت روابط‌عمومی ایران
    • جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی
    • چهره‌های ماندگار روابط‌عمومی
    • اجلاس ملی مديران روابط‌عمومی
    • جایزه ملی روابط‌عمومی دانش‌بنیان
    • جایزه کمپین‌های برتر روابط‌عمومی
    • جایزه شجاعت
    • ارسال آثار
  • رویدادها
    • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران – 1401
      • نمایه مقالات کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • آرشیو کنفرانس‌ بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
    • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
    • کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی
    • کنفرانس ویدئویی روابط‌عمومی ایران
    • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
    • همایش ملی زن و روابط عمومی
    • تور علمی آموزشی مالزی
    • نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای روابط‌عمومی
    • روز جهانی روابط‌عمومی
    • روز ملی روابط‌عمومی
  • مقالات
    • روابط‌عمومی
    • تاریخ روابط‌عمومی
    • استانداردهای روابط‌عمومی
    • روابط‌عمومی الکترونیک
    • پیشکسوتان روابط‌عمومی
    • جوایز
    • مدیریت بحران
    • ارتباطات
    • تبلیغات و بازاریابی
    • تجارت و کسب‌وکار
    • بانکداری
  • درباره ما
    • موسسه کارگزار روابط‌عمومی
    • انتشارات کارگزار روابط‌عمومی
    • فعالیت‌ها و آثار مهدی باقریان
0

ورود و ثبت نام

بلاگ

«دروازبانان» جدید اخبار

خبرهای رسیده حکایت می‌کنند شماری از «شبکه‌های اجتماعی» پرنفوذ درآستانه راه‌اندازی خدمات جدید خبری و تحلیلی‌اند. در این راستا، آن سایت‌ها به ارائه محتوای خبری ویژه مؤسسه‌های رسانه‌ای مشهور بدون رعایت حقوق- کاری که هم‌اکنون می‌کنند- بسنده نمی‌کنند بلکه خدمات خبری جدیدی براساس اصول قانونی راه‌اندازی می‌کنند که از این طریق به دریچه‌های ارائه محتوایی تبدیل می‌شوند که برای انتشار آن قرارداد بسته‌اند و همزمان حق دارند برخی الزامات تحریریه‌ای را اعمال کنند.

به زبانی خیلی ساده این بدین معنا خواهد بود که این شبکه‌ها که به طور بی وقفه درحال رشد و تسلط‌ یافتن هستند، به سویی می‌روند که مهم‌ترین و بزرگ‌ترین «دروازبانان» اخبار جهان تبدیل ‌شوند؛ جهانی که از عطش افراد آن برای دستیابی به اخبار و جست‌وجوی آنها از راه شبکه‌های گسترده و درحال نو شدن، کاسته نمی‌شود.

روانشناس امریکایی اتریشی تبار کورت لوین بود که توانست در میانه قرن پیش آنچه را که به تئوری «دروازبانی خبر» (Gate Keeper) شناخته شد گسترش دهد؛ این نظریه برای بیش از شش دهه بر بخش‌های بزرگی از تحقیقات رسانه‌ای مسلط بود به این دلیل که به شکل وسیعی با طبیعت سازمانی برای فعالیت در سازمان‌های خبری از یک طرف و سیاست‌های مدیریت مرکزی در جهان صنعت اخبار از سوی دیگر همآهنگی داشت.

این تئوری که لوین ارائه کرد، چنین خلاصه می‌شود که مواد رسانه‌ای مسیری طولانی طی می‌کنند تا به مخاطبان برسند و درآن مسیر از دریچه‌های اصلی(دروازه‌ها) می‌گذرند که تصمیم گیری می‌شود چه چیزی عبور کند و چه چیزی نه، چه چیزی همانگونه که هست منتشر ‌شود و چه چیزی تن به تعدیل، حذف یا اضافه دهد، یا به تنهایی بدون افزودنی منتشر شود و چه چیزی در بالای صفحه و در مقدمه بخش‌ها پخش شود و چه چیزی در انتهای صفحات قرارگیرد و در انتهای بخش‌های خبری بیاید.

به نظر لوین همه تصمیم‌گیرها در هر مرحله و دریچه اصلی در طول سفر این ماده رسانه‌ای، «دروازه‌بانند»؛ او بر ضرورت توجه به اوضاع این گروه و شرایط حاکم برکار آنها که برتصمیم‌گیری‌شان جهت می‌دهند، تأکید می‌کند؛ چرا که تأثیر آنها بر مخاطبان بی نهایت زیاد است.

شرایط زمانی که بر تولد و توسعه آن نظریه حاکم بود را نباید از یاد ببریم؛ همانگونه که می‌دانیم در این دوره نظام سیاسی جهان شاهد تقسیم‌بندی خطرناکی میان دو جریان، گروه و مکتب بود؛ یکی از آنها مکتب تمامیت‌خواه است که درشرق و دیگر مناطق جهان نشو و نما یافت و کلیدهای «دروازه‌ها» را به دروازبان تقدیم می‌کردند که تعهد داشتن بر سرازیر شدن پرسرو صدای اخبار لگام بزنند و آنها را در خدمت منافع سوسیالیستی شوروی قراردهند. حال آنکه مکتب دیگر اساساً غربی بود و چندان اجازه نمی‌داد ارزش‌های باز لیبرالی از راه مدیریت کارکرد مؤسسه‌های خبری توان‌شان را برای ارسال پیام‌ها با آنچه به منافع خود خدمت می‌کنند افزایش دهند.

اکنون در انتظار تغییر اساسی جدید قرارداریم چرا که ارائه دهنده مهم‌تر و پرنفوذتر اخبار هرگز تن به سلطه «دروازبانان خبر» متعدد نمی‌دهند بلکه منبعی جامع و همواره درحال نوشدن می‌شوند و کلیدشان فقط در اختیار دست‌اندرکاران راه‌اندازی آن شبکه‌های جدید غول‌آساست.

انواع آن مدیوم‌ها را دیدیم و موفقیت‌های بسیار خدمات جدیدشان را آزمودیم و اگر بگذاریم ترسیم خطوط با همین آهنگ ادامه یابد، نتایج در اندک سال‌هایی مشخص می‌شوند؛ اینها خطوط جدید چهره جهان اخبار را ترسیم خواهند کرد؛ جهانی که کلیدهایش در دست شرکت‌هایی انگشت شمار خواهد بود.

به بررسی و پژوهش چندانی نیاز نداریم تا بفهمیم درسایه اوضاع داغ اجتماعی و پیاپی شدن حوداث از یک طرف و درمعرض فشار قرار گرفتن و حمله به نظام‌های رسانه‌ای از سوی قدرت‌ها ازسوی دیگر، کاربرد «شبکه‌های اجتماعی» به عنوان منبع اخبار به سرعت رو به افزایش است.

اما عامل اثرگذارتر در شکل‌گیری نفوذ خبری آن مدیوم‌ها خیلی ساده در تغییر خود مکانیزم دریافت نهفته باشد. چرا که تحقیقات معتبر نشان می‌‌دهند میزان درمعرض اخبار قرارگرفتن جوانان و افراد کم سن و سال‌تر از طریق پلت‌فرم‌های «سوشیال مدیا» به شکل مضاعف رو به افزایش دارد درحالی که زیر پای مؤسسه‌های خبری ریشه‌دار خالی می‌شود.

نظریه پردازان و دانشگاهی‌ها سرگرم تجدید نظر در تئوری «نگهبانی رسانه‌ای» خواهند شد؛ چرا که به نظر می‌رسد این مأموریت که طی چندین دهه طولانی به مجموعه‌ای از مقامات سیاسی، مدیران امنیتی، وزرای اطلاع‌رسانی و سردبیران در سراسر جهان سپرده شده بود به سمت تمرکز در دست چندین نفر می‌رود. اراده سیاسی و حرفه‌ای مؤثر درجهان اخبار از حق حکومت ملی و نهادهای رسانه‌ای آن به غنیمتی تبدیل می‌شود که در دست صاحبان شرکت‌های غول آسای فناوری اطلاعات متمرکز می‌شود که خود « دروازبان» پر افتخار اخبارجهان می‌شوند.

یاسر عبدالعزیز مدیر دفتر الشرق الاوسط در قاهره

منبع: persian.aawsat

برچسب ها: «دروازبانان» جدید اخباراخباردروازبانان
انتشارات کارگزار روابط‌عمومی

مطالب زیر را حتما بخوانید
  • اخبار منفی را دنبال کنیم یا نه؟

    31 بازدید

  • روز جهانی آزادی مطبوعات

    79 بازدید

  • یک روز خوب در زمانه بد

    95 بازدید

  • دولت دیجیتال چه شکلی است؟

    82 بازدید

  • مسئوليت اجتماعی شركتی در سال 2023

    75 بازدید

  • هنر معناسازی موثر

    78 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
موضوعات محتوا

فراخوان بیست و دومین دوره «جوایز صنعت روابط‌عمومی ایران»

فرخوان نخستین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

روابط‌عمومی‌؛ پاشنه آشیل تعطیلات نوروز

رویدادها و آثار روابط‌عمومی

اعتبار الکترونیک

Whatsapp Telegram Facebook Linkedin

لینک‌های مفید

  • خانه
  • فروشگاه روابط‌عمومی
  • دوره‌های آموزشی روابط‌عمومی
  • جایزه صنعت روابط‌عمومی
  • رویدادهای روابط‌عمومی
  • مقالات روابط‌عمومی
  • انتشارات روابط‌عمومی
  • کتب روابط‌عمومی
  • رزومه مهدی باقریان
  • فعالیت‌ها و آثار مهدی باقریان

رویداد روابط‌عمومی

  • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
  • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
  • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
  • جایزه دکتر نطقی
  • جشنواره مردمداری ایران
  • کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی
  • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
  • همایش ملی زن و روابط عمومی
  • نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای روابط‌عمومی
  • تور علمی آموزشی مالزی

روابط‌عمومی چیست؟

روابط‌عمومی شامل همه راه‌های برقراری ارتباط با مخاطبان، مشتریان و  گروه‌های ذینفع است.
 روابط‌عمومی با تعامل و تولید روابط‌، فرصت‌های زیادی برای سازمان‌ها و شرکت‌ها فراهم می کند.
 متخصصان روابط‌عمومی با برنامه‌ریزی و استفاده از ابزارها، فنون و تکنیک‌های روابط‌عمومی می‌توانند یک تصویر عمومی مثبت (خوشنامی = شهرت+ اعتبار) را برای سازمان‌ها و شرکت‌های خود ایجاد، حفظ، توسعه و مدیریت کنند. 

تمامی حقوق برای موسسه کارگزار روابط‌عمومی محفوظ می‌باشد.

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت