این دستورالعمل موقت، مختص مدیران ارشد اطلاعات، متخصصان ارتباطات، مربیان و سایر مقامات سازمانهای بهداشت عمومی ارائه شده که مسئول برنامهریزی استراتژیهای ارتباطی پیش، حین و پس از شیوع بیماری ویروس کرونا (کووید-19) هستند.
کووید-19 یک بیماری نوظهور است و هنوز مجهولات زیادی درباره میزان انتقال، شدت و نحوه پیشروی آن در ایالات متحده وجود دارد. بنابراین هر کس میتواند نقش خودش را در برنامهریزی، آمادهسازی و پاسخگویی به این معضل نوظهور بهداشتی ایفا کند.
CDC توصیههایی را برای نحوه برقراری ارتباط سازمانها با مخاطبانشان ارائه کرده تا در حین شیوع کووید-19، از آنها بهره بگیرند. بخشهای «پیش»، «حین» و «پس» در این دستورالعمل، استراتژیهایی را پیشنهاد دادهاند که میتوانید از آنها برای برنامهریزی و اجرای این توصیهها بهره بگیرید. این دستورالعمل موقت، مختص مدیران ارشد اطلاعات، متخصصان ارتباطات، مربیان و سایر مقامات سازمانهای بهداشت عمومی ارائه شده که مسئول برنامهریزی استراتژیهای ارتباطی پیش، حین و پس از شیوع بیماری ویروس کرونا (کووید-19) هستند.
این دستورالعمل، اطلاعات مربوط به مداخلههای غیردارویی (NPIها) و کاربرد آنها در حین شیوع کووید-19 را ارائه میدهد. NPIها اقداماتی جدای از واکسیناسیون و مصرف داروهای ضدویروس هستند که افراد و گروهها از آنها بهره میگیرند تا روند گسترش بیماریهای تنفسی نظیر کووید-19 را کندتر کنند.
کووید-19 یک بیماری نوظهور است و هنوز مجهولات زیادی درباره میزان انتقال، شدت و نحوه پیشروی آن در ایالات متحده وجود دارد. بنابراین هر کس میتواند نقش خودش را در برنامهریزی، آمادهسازی و پاسخگویی به این معضل نوظهور بهداشتی ایفا کند.
پیش از شیوع کووید-19 در جامعه: برنامهریزی کنید
فرایند آمادهسازی باید متمرکز بر تقویت سیستمها و ساختارهایی باشد که پشتیبان برقراری ارتباطات موثر و سازمانیافته هستند، نه اینکه صرفاً بر توسعه پیامهای ارتباطی تمرکز شود.
یک برنامه مناسب برای ارتباطات اضطراری، رهبران و ذینفعان جامعه را ترغیب میکند تا هماکنون برنامهریزیهای لازم برای شیوع کووید-19 و سایر انواع مسائل اضطراری را انجام دهند. پیش از شیوع، تمرکز خود را بر ارتقای آگاهی مخاطبان درباره مداخلههای غیردارویی (NPIها) و سایر استراتژیهای جلوگیری از شیوع بیماریهای تنفسی بگذارید. رابطهای کلیدی جامعه را شناسایی و از آنها بهمنظور آموزش و آمادهسازی مخاطبان خود بهره بگیرید. برقراری رابطه زمانبر است.
از همان ابتدای فرایند، شرکا و ذینفعان درون و بیرون سازمان را در فرایند برنامهریزی دخیل کنید. هماهنگسازی جلسات برنامهریزی با این افراد، موجب افزایش قدرت ارتباطات خواهد شد و تضمین میکند که تمامی اعضای جامعه، اطلاعات یکپارچه و هماهنگی را پیش از شیوع بیماری و در حین آن داشته باشند.
پیامهای کلیدی و توصیههای NPI در زمینهیپیشگیری از کووید-19 را بشناسید
فهرست «اقدامات پیشگیری روزمره» را بخوانید و آنها را درک کنید. این فهرست شامل عادتهای بهداشت شخصی میشود که افراد باید همواره از آنها پیروی کنند تا مانع ابتلای خود و خانواده به کووید-19 و سایر بیماریهای تنفسی شوند.
دستورالعملهایی CDC در زمینه مداخلههای غیردارویی کووید-19 را مطالعه و درک کنید. دستورالعملهای و منابع لازم برای برنامهریزی کووید-19، در اختیار افراد و گروهها گذاشته شده است.
دورهی آموزشی NPI 101 که توسط CDC ارائه شده را بگذرانید. مسئولان بهداشت عمومی هر استان، طایفه، محله و قلمرو، میتوانند در این دوره تعاملی شرکت کنند (که توسط CDC و برای آمادگی مقابله با پاندمی آنفلوانزا توسعه یافته) تا درک خود نسبت به NPIها را ارتقا دهند و نحوه بهرهبرداری از آنها برای کاهش سرعت بیماری را بیاموزند. دوره آموزشی NPI برای کووید-19 نیز کاربرد دارد و برای بهرهگیری از آن، در دوره «NPI 101» از بخش آموزش CDC ثبتنام کنید.
برنامه ارتباطات اضطراری کنونی خود را بهروز کنید
جلساتی را با حضور تیمهای عملیات و برنامهریزی کنونی خود بگذارید تا برنامههای ارتباطات اضطراری با مخاطبان منطقهای و کشوری خود را بهروز کنید.
• تمامی جنبههای برنامه نظیر تعیین پرسنل، استراتژیهای ارتباطی، دورههای آموزشی، ابزارها، مرامنامهها، تجهیزات، سیستمها و رویکردهای شفافسازی و تایید اطلاعات، و سایر منابع را مرور کنید.
• برنامه خود را بر اساس سناریوهای گوناگونی توسعه دهید که احتمال دارد جامعه مخاطبان محلی یا کشوری شما با آنها مواجه شدند.
سیستمهای لازم برای اشتراکگذاری اطلاعات با شرکا و ذینفعان کلیدی خود را فراهم کنید.
• تمامی افراد حاضر در زنجیره ارتباطات خود (نظیر شرکا و ذینفعان قدیمی و جدید، سایر افراد حاضر در آژانس خود و سایر دپارتمانهای سلامت عمومی) را شناسایی کرده و یک فهرست مخاطبان جامع بسازید یا فهرست کنونی خود را بهروز کنید.
• فهرست اطلاعات تماس اولیه و ثانویه تمامی افراد حاضر در زنجیره ارتباطات خود را بهروز نگه دارید
• ماهیت اطلاعاتی که باید با زنجیره ارتباطات خود به اشتراک بگذارید و زمان اشتراکگذاری آنها را تعیین کنید.
• پلتفرمهایی نظیر خط تماس اضطراری، سیستم پیامرسان خودکار، ایمیل، رسانههای اجتماعی و وبسایت را دایر کنید تا از آنها برای انتشار اطلاعات به شرکا و مخاطبان درون و بیرون سازمان بهره بگیرید.
کمک به آمادهسازی اعضای جامعه برای کووید-19
اعضای جامعه را تشویق کنید تا برای کووید-19 برنامهریزی کنند.
• پیش از شیوع یک بیماری، اقدامات پیشگیری روزمره (نظیر در خانه ماندن در زمان بیماری، پوشاندن دهان و بینی در هنگام سرفه و عطسه، شستشوی مداوم دستها، و تمیزکاری مداوم سطوح تماس) را ترویج و تمرین کنید. منابع و ابزارهای بهروز بهمنظور آمادهسازی و برنامهریزی اعضای خانه برای مقابله با کووید-19 را فراهم کنید.
کارگروه ارتباطات کووید-19 را با حضور شرکا و ذینفعان کلیدی خود تشکیل دهید.
• متخصصان ارتباطات، بازاریابی و روابطعمومی که در بسترهای اجتماعی مختلف نظیر برنامههای مراقبت از کودکان، موسسات خدمات درمانی، داروخانهها، مدارس، محیطهای کار، موسسات خیریه و اجتماعی و سازمانهای عمومی و خصوصی کار میکنند.
• برنامههای ارتباطات اضطراری با کشور یا منطقه خود را با این کارگروه در میان بگذارید.
• شیوه هماهنگسازی ارتباطات اعضای کارگروه در حین شیوع کووید-19 را تعیین کنید. آنها را تشویق کنید تا در سایر فعالیتهای آمادهسازی جامعه برای مقابله با کووید-19 نیز شرکت کنند.
نکته: اطلاعرسانی لازم درباره کارگاهها، برنامهها و سایر فعالیتها را داشته باشید تا اعضای سازمان با اجرای آنها، الهامبخش عموم جامعه برای رعایت عادات بهداشتی شخصی و آمادهسازی خود برای مسائل اضطراری باشند.
جامعه خود را در گفتمانهای مربوط به آمادگی کووید-19 دخیل کنید.
• گروههای کانونی یا جلسات ارزیابی را با حضور اعضای جامعه برگزار کنید تا دانش، نگرشها، باورها و چالشهای پیش روی آنها را درک کنید. از بازخورد آنها برای ارتقای استراتژیهای ارتباطی، پیامها و محتوای خود بهره بگیرید.
نکته: همکاری نزدیکی را با اعضای کارگروه و شرکا و ذینفعان کلیدی خود داشته باشید تا چالشها و موانع پیش روی مخاطبان خود برای آمادگی مقابله با کووید-19 را شناسایی کنید. تعیین راهکارهای کمک به مخاطبان برای عبور از موانع، به افراد کمک میکند تا عاداتشان را تغییر دهند و انطباقپذیری بهتری را با تحولات حین شیوع بیماری داشته باشند.
نیازهای اطلاعاتی و منابع اجتماعی خود را بهروز کنید.
مخاطبان هدف و کانالهای ارتباطی خود را تعیین کنید. بهمنظور تعریف مخاطبان و توسعه استراتژیهای برقراری ارتباط با تکتک اعضای جامعه، با اعضای کارگروه و شرکا و ذینفعان کلیدی خود همکاری کنید. بهمنظور برقراری ارتباط با گروههای آسیبپذیر و پرخطر جامعه، به استراتژیهای بیشتری نیاز دارید.
ازجمله این گروهها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
• خانمها نوزادان و کودکان؛
• افراد مسن؛
• افراد دارای معلولیت جسمی؛
• افرادی که دسترسی به آنها دشوار است.
نکته: امکان دارد برخی از اقدامات NPI، توجه عموم جامعه را جلب کنند و در حین شیوع بیماری، عواقب اقتصادی و روانی منفی را بر گروهها و افراد هدف داشته باشند و این موضوع نمود بیشتری را برای جوامع پرخطر و آسیبپذیر دارد. در استراتژیهای ارتباطی و پیامهای خود، این واهمهها و بدنامیها و تبعیضها را در نظر بگیرید.
هرگونه خلأ در منابع، محتواها یا فرایندهای ارتباطی خود را حلوفصل کنید.
نیازهای آموزشی اعضای کارگروه و شرکا و ذینفعان کلیدی خود را شناسایی کنید.
• دورههای آموزشی کنونی در زمینه NPIها، تصمیمگیری و ارتباطات ریسک را بررسی کنید و دورههای جدیدی را توسعه دهید.
• مطمئن شوید که مسئولان ارتباطات بخشهای مختلف، مهارتها و درک لازم برای توسعه برنامههای ارتباطات اضطراری و ارتقای آمادگی مقابله با کووید-19 را دارند.
منبعی برای اطلاعات کووید-19 باشید.
• پیامها و محتواهای آماده (فکتشیتها، چکلیستها و سوالات رایج) را برای هر مخاطب فراهم کنید.
• منابعی را آماده کنید تا اهمیت بهکارگیری اقدامات NPI (نظیر در خانه ماندن در زمان بیماری) را به مردم گوشزد کنند.
• از زبان ساده بهره بگیرید و نمونه و تصویر را در محتوای خود بگنجانید تا آن را به شکل بهتری درک کنند.
• برای مشاهده پیامها و محتواهای مرتبط با NPIها و کووید-19، به وبسایت CDC بروید. صفحه «سواد بهداشتی CDC» را مطالعه کنید تا نحوه بهرهبرداری از زبان ساده را متوجه شوید.
رویهها و منابع فناوری لازم برای برقراری ارتباطات بهموقع در حین شیوع کووید-19 را ارزیابی کنید
سیاستها، رویکردها و سیستمهای لازم برای بهروزرسانی، شفافسازی، تایید و انتشار اطلاعات (هم در داخل و هم در بیرون سازمان) را بازبینی، تمرین و بهروز کنید.
• مطمئن شوید که در حین وقوع یک بحران، اطلاعات صحیح و منظم در اختیار مخاطبان مناسب قرار گیرند.
• سیستم پایش و پاسخگویی به پرسشهای دریافتی از سوی عوام، شرکا و ذینفعان را مورد بازبینی قرار دهید.
نکته: گزارشهای پس از واقعه و برنامههای بهبود (AARها/IPها) اقدامات اخیر شما در واکنش به مسائل اضطراری، میتوانند بینشهای عملی و مفیدی را ارائه دهند.
منابع فناوری کنونی و موردنیاز را تعیین کنید.
دسترسی به فناوری و تجهیزاتی نظیر گوشیهای موبایل، کامپیوترها، دسترسی به اینترنت و دستگاههای بیسیم را ارزیابی و بهروز کنید تا مطمئن شوید که آماده بهرهبرداری آنی هستند.
• درصورتیکه منابع موردنیاز را در درون سازمان خود ندارید، برنامههای اکتساب این منابع را تدوین کنید و فناوریهای در دسترس در حین شیوع کووید-19 را تعیین نمایید.
برنامه انتشار اطلاعات کووید-19 را تدوین کنید
برنامه تعامل با رسانههای خبری را تدوین کنید.
• رسانهها میتوانند نقش یک پیوند حیاتی را در فراهمسازی اطلاعات بهروز ایفا کنند و کمکحال سازمانها برای تحویل بهموقع پیامهای کلیدی باشند.
• استراتژی ارتباط مستقیم با عموم جامعه، کار با رسانهها و پاسخگویی به پرسشها را توسعه دهید.
چندین سخنگو یا متخصص را تعیین کنید.
• متخصصانی که نقش سخنگو را ایفا میکنند، باید تجربه کار در رخدادهای اضطراری بهداشت عمومی و کووید-19 را داشته باشند. نمایندگانی را برای اقلیتهای متکلم به زبانهای دیگر داشته باشید.
ه آموزشهای موردنیاز را در اختیار این سخنگوها بگذارید تا بتوانند بهراحتی و به زبان ساده، به پرسشهای چالشبرانگیز پاسخ دهند (ارتباطات شفاف). مقاله «ارتباطات ریسک در رخدادهای اضطراری و بحرانها: توسط رهبران برای رهبران» را ببینید تا اطلاعات بیشتری را راجع به نقش سخنگوها کسب کنید.
برنامه بهرهبرداری از رسانههای اجتماعی کنونی را توسعه دهید.
• رویکردهای بهکارگیری پلتفرمهای رسانههای اجتماعی را توسعه دهید تا کمکحال شما برای ترویج پیامهای کلیدی و ارائه اطلاعات بهروز به افراد باشند. این پلتفرمها موجب دسترسی مستقیم سازمانها به مخاطبان هدفشان میشوند و فرصتهای گفتگوی طرفین برای جمعآوری اطلاعات و ارزیابی را به وجود میآورند.
• از بهترین رویکردها و اصول ارتباطات ریسک بهره بگیرید؛ شاید نیاز باشد که پیامهای CDC را متناسب با موقعیت خود تنظیم و آنها را از طریق رسانههای اجتماعیتان منتشر کنید.
برنامه ارزیابی ارتباطات را توسعه دهید. با بهرهگیری از این پرسشها، میزان اثربخشی برنامه ارتباطات اضطراری خود را بسنجید:
• آیا مخاطبانتان میتوانند اطلاعات شما را بیابند، درک کنند و از آنها بهره بگیرند؟
• آیا پیامهای کلیدی شما متناسب با فرهنگ مخاطبانتان هستند و به زبان ساده بیان شدهاند؟
• آیا توانستهاید با انتشار منابع و محتواهای مناسب، آگاهی مخاطبانتان را افزایش دهید؟
• آیا فعالیتهای ارتباطی خود را با شرکا و ذینفعان درون و بیرون سازمان هماهنگ کردهاید؟
• آیا میتوانید انتشار اطلاعات بهموقع در کل ایام شیوع کووید-19 را تضمین کنید؟
• آیا شاهد انتشار اطلاعات نادرست در رسانههای اجتماعی و سایر خروجیها هستید؟ در این صورت، چه راهکاری برای مقابله با آنها دارید؟
برنامه ارتباطات اضطراری خود را بیازمایید و بهروز کنید.
• اقدامات ذکرشده در برنامه خود را تمرین کنید.
• مطمئن شوید که سیستمها و رویکردهای مناسب برای پشتیبانی از فعالیتهای ارتباطی در حین انتشار کووید-19 را فراهم کردهاید.
• پیامها، محتواها و ابزارهای خود را اصلاح کنید.
• اعضای گروه را تشویق کنید تا برنامههای ارتباطات اضطراری سازمانهایشان را بیازمایند.
در حین شیوع کووید-19 در جامعه: اقدام کنید
پس از شیوع کووید-19 در جامعه خود، ارتباط مداومتان با اعضای کارگروه، شرکا و ذینفعان را حفظ کنید. فعالیتهای ارتباطی کووید-19 را با رسانههای خبری و سایر کانالهای خود هماهنگ کنید تا مطمئن شوید که پیامهای هماهنگ و یکپارچهای را ارسال میکنید. اگر مجبورید که از مفاهیم و واژگان فنی بهره بگیرید، حتماً آنها را تعریف کنید و نمونههایی را بگنجانید تا درکتان ارتقا پیدا کند. بهعنوان نمونه، پیامهایی را بنویسید که تعریف شفافی را از کووید-19 و NPIها داشته باشند.
باید یک ارتباط زودهنگام، صمیمی، دقیق و موثر را برقرار کنید. اشتراکگذاری زودهنگام اطلاعات کووید-19، موجب تقلیل اخبار نادرست و شایعات میشود و متعاقباً در کاهش ابهام و هراس نیز نقش دارد. ارتباطات صمیمی میتوانند موجب افزایش نگرانی، دلگرمی و قوت قلب افراد شوند و آشفتگی احساسیشان را کاهش میدهند. ارتباطات دقیق، حقایق یک موقعیت و راهکارهای حلوفصل آن را عیان میکنند. ارتباطات موثر، عاملی برای درک و راهنمایی عموم جامعه، رسانهها، تامینکنندگان خدمات درمانی و سایر گروههای دخیل در پاسخگویی به کووید-19 هستند.
برنامه اضطراری خود را عملی کنید
موقعیت کووید-19 در هر لحظه را پیگیری کنید.
• به وبسایت CDC بروید تا جدیدترین اطلاعات مرتبط با کووید-19 را دریافت کنید.
دستورالعملهای اجرای NPI را فراهم نمایید.
• توضیح دهید که چرا اجرای زودهنگام NPIها و پیگیری آنها در حین گسترش بیماری، ضرورت دارد. جزئیات مرتبط با چیستی، چگونگی، زمان و مکان اجرای NPIها در جامعه خود را توضیح دهید.
o بهمنظور کسب اطلاعات بیشتر درباره علت اهمیت NPIها در مهار و تعدیل بیماری، «دستورالعمل پیشگیری از پاندمی آنفلوانزا – ایالت متحده، 2017» را مشاهده کنید. به وبسایت «ارتباطات ریسک در رخدادهای اضطراری و بحرانها (CERC)» متعلق به CDC بروید تا اطلاعات بیشتری را درباره برقراری ارتباط در حین یک بحران کسب کنید.
تداوم در زمینه اجرای اقدامات پیشگیری روزمره را ترویج کنید.
اخبار بهروز را در اختیار عموم جامعه بگذارید تا مطمئن شوید که ریسک ابتلا و گسترش کووید-19 و نحوه کاهش این خطرات را میدانند.
• مردم را تشویق کنید تا در هنگام بیماری، در خانه و به دور از دیگران بمانند، عادات بهداشتی مناسب را رعایت کنند و توصیههای CDC یا سازمانهای بهداشت منطقهی خود برای پیشگیری از گسترش کووید-19 را پی بگیرند.
ارتباط مداومی را با افراد حاضر در زنجیرهی ارتباطات خود داشته باشید
همواره اطلاعات ساده، موثق، دقیق، مداوم و بهموقع را ارائه دهید.
• صریح باشید و معلومات و مجهولات مربوط به وضعیت کووید-19 در منطقه یا جامعه خود را ابراز کنید.
• از گسترهای از کانالهای ارتباطی بهمنظور توزیع پیامها و محتواهای بهداشتی مختص مخاطبان خود بهره بگیرید.
• منابع و لینکهای بیشتر را فراهم کنید تا عموم جامعه بتوانند NPIها و اطلاعات موثق مرتبط با کووید-19 را بیابند. فایل «ارتباطات ریسک در رخدادهای اضطراری و بحران: سخنگو» را ببینید تا اطلاعات بیشتری را درباره نقش سخنگوها کسب کنید.
اطلاعات بهروز را در اختیار تمامی اعضای زنجیرهی ارتباطات خود بگذارید.
• اطلاعات بهروز را با اعضای کارگروه، شرکا و ذینفعان خود به اشتراک بگذارید تا بتوانید تصمیمات بهتری را اتخاذ کنید.
اطلاعات پیشگیری از کووید-19 را در اختیار گروههای آسیبپذیر و پرخطر بگذارید تا از آنها پیروی کنند.
ن برای اجرای استراتژیهای ارتباط با گروههای آسیبپذیر و پرخطر جامعه (نظیر افراد بیخانمان یا آنهایی که مهارت چندانی در زمینه تکلم به زبان انگلیسی ندارند)، با شرکای خود همکاری کنید.
• رویکرد سازمانهای خیریه و اجتماعی در زمینه کمک به گروههای آسیبپذیر را سرلوحهی خود قرار دهید.
تلاشهای خود را رصد و ارزیابی کنید و در صورت نیاز، ارتباطات خود را اصلاح نمایید
تمامی منابع رسانهای را رصد کنید.
• از گسترهای از کانالهای رسانهای برای مقابله با اخبار نادرست و گردآوری بازخورد بهره بگیرید.
اقدامات مطرحشده در برنامه ارزیابی خود را اجرا کنید.
• فعالیتهای ارتباطی که اجرا شده یا نشدهاند را ثبت کنید. علت عدم اجرای این فعالیتها یا تغییر در نحوه اجرای آنها را توضیح دهید.
پس از اتمام شیوع کووید-19 در جامعه: پیگیری کنید
مسئولان ارتباط سازمانهای بهداشت، میتوانند با توزیع اطلاعات سازمانیافته، تغییر رفتار مطلوب را پیاده کنند
با اعضای کارگروه همکاری کنید تا معیار اتمام کووید-19 و توقف فعالیتهای ارتباطی پیشگیری از این ویروس را تعیین کنید. همکاری خود با اعضای کارگروه، شرکا و ذینفعان را تداوم ببخشید تا مهارتهای ارتباطی در زمینه آمادگی برای کووید-19 و سایر مشکلات بهداشتی را ارتقا دهید. از دادههای حاصله برای تدوین استراتژیهای ارتباطی و کمپینهای جدید بهره بگیرید تا بتوانید رفتارها را در بلندمدت تغییر دهید.
اثربخشی برنامه ارتباطات اضطراری خود را ارزیابی کنید
درسهای آموختهشده را ثبت کنید و به بحث بگذارید.
• بازخورد عموم جامعه، اعضای کارگروه، شرکا و ذینفعان را گردآوری کنید تا برنامه خود را ارتقا دهید.
• کانالهای ارتباطی، محتواها، ابزارها و پیامهای موفق و ناموفق را به بحث بگذارید و کمبودهای برنامه خود را ارزیابی کنید.
• موفقیت خود در زمینه ارتباط با مخاطبانتان را ارزیابی کنید.
• نیازهای خود برای منابع بیشتر را تعیین کنید.
کارگروه ارتباطات کووید-19 را حفظ کنید و گسترش دهید.
• به دنبال راههایی برای ارتقای مشارکت جامعه خود باشید.
• نمایندگان قابل اعتماد جامعه و آژانسها یا سازمانهای کشوری، استانی یا محلی موردنیاز بهمنظور آمادهسازی مقابله با کووید-19 را تعیین کنید.
قادر به پیشبینی زمان شیوع کووید-19 نیستیم، اما نمیتوانیم اهمیت برنامهریزی را زیر سوال ببریم. برقراری ارتباط، یکی از اجزای اساسی هر واکنش موفقیتآمیز به مشکلات بهداشت عمومی است. فعالیتهای برنامهریزی خود را با شرکا و ذینفعان درون و بیرون سازمان هماهنگ کنید تا کمکحال شما در مسیر آمادهسازی مقابله با کووید-19 و دستیابی به اهداف برنامه ارتباطات اضطراریتان باشند.
برگردان: موسسه کارگزار روابطعمومی