دستورالعمل موقت: مسئولان روابط‌عمومي سازمان‌های بهداشتی، باید مخاطبان خود را مهیای بیماری ویروس کرونای 2019 (کووید-19) کنند

این دستورالعمل موقت، مختص مدیران ارشد اطلاعات، متخصصان ارتباطات، مربیان و سایر مقامات سازمان‎های بهداشت عمومی ارائه شده که مسئول برنامه‌‎ریزی استراتژی‎‌های ارتباطی پیش، حین و پس از شیوع بیماری ویروس کرونا (کووید-19) هستند.

کووید-19 یک بیماری نوظهور است و هنوز مجهولات زیادی درباره‎ میزان انتقال، شدت و نحوه‎ پیشروی آن در ایالات متحده وجود دارد. بنابراین هر کس می‌تواند نقش خودش را در برنامه‌ریزی، آماده‎‌سازی و پاسخگویی به این معضل نوظهور بهداشتی ایفا کند.

CDC توصیه‌‎هایی را برای نحوه‎ برقراری ارتباط سازمان‎‌ها با مخاطبان‌شان ارائه کرده تا در حین شیوع کووید-19، از آن‎ها بهره بگیرند. بخش‌های «پیش»، «حین» و «پس» در این دستورالعمل، استراتژی‌‎هایی را پیشنهاد داده‌اند که می‌توانید از آن‎ها برای برنامه‌ریزی و اجرای این توصیه‌ها بهره بگیرید. این دستورالعمل موقت، مختص مدیران ارشد اطلاعات، متخصصان ارتباطات، مربیان و سایر مقامات سازمان‎‌های بهداشت عمومی ارائه شده که مسئول برنامه‌ریزی استراتژی‎‌های ارتباطی پیش، حین و پس از شیوع بیماری ویروس کرونا (کووید-19) هستند.

این دستورالعمل، اطلاعات مربوط به مداخله‌های غیردارویی (NPIها) و کاربرد آن‎ها در حین شیوع کووید-19 را ارائه می‌دهد. NPIها اقداماتی جدای از واکسیناسیون و مصرف داروهای ضدویروس هستند که افراد و گروه‎ها از آن‌ها بهره می‎گیرند تا روند گسترش بیماری‌‎های تنفسی نظیر کووید-19 را کندتر کنند.

کووید-19 یک بیماری نوظهور است و هنوز مجهولات زیادی درباره‎ میزان انتقال، شدت و نحوه‎ پیشروی آن در ایالات متحده وجود دارد. بنابراین هر کس می‌تواند نقش خودش را در برنامه‌ریزی، آماده‎‌سازی و پاسخگویی به این معضل نوظهور بهداشتی ایفا کند.

پیش از شیوع کووید-19 در جامعه: برنامه‌ریزی کنید

فرایند آماده‌سازی باید متمرکز بر تقویت سیستم‌‏ها و ساختارهایی باشد که پشتیبان برقراری ارتباطات موثر و سازمان‌یافته هستند، نه اینکه صرفاً بر توسعه‎ پیام‌های ارتباطی تمرکز شود.

یک برنامه‌ مناسب برای ارتباطات اضطراری، رهبران و ذی‌نفعان جامعه را ترغیب می‌‎کند تا هم‌‎اکنون برنامه‌ریزی‎‌های لازم برای شیوع کووید-19 و سایر انواع مسائل اضطراری را انجام دهند. پیش از شیوع، تمرکز خود را بر ارتقای آگاهی مخاطبان درباره‎ مداخله‎‌‎های غیردارویی (NPIها) و سایر استراتژی‌‎های جلوگیری از شیوع بیماری‎‌های تنفسی بگذارید. رابط‌های کلیدی جامعه را شناسایی و از آن‎ها به‌منظور آموزش و آماده‌سازی مخاطبان خود بهره بگیرید. برقراری رابطه زمان‎‌بر است.

از همان ابتدای فرایند، شرکا و ذی‌نفعان درون و بیرون سازمان را در فرایند برنامه‌ریزی دخیل کنید. هماهنگ‎‌سازی جلسات برنامه‌ریزی با این افراد، موجب افزایش قدرت ارتباطات خواهد شد و تضمین می‌کند که تمامی اعضای جامعه، اطلاعات یکپارچه و هماهنگی را پیش از شیوع بیماری و در حین آن داشته باشند.

پیام‎‌های کلیدی و توصیه‌های NPI در زمینه‌یپیشگیری از کووید-19 را بشناسید

فهرست «اقدامات پیشگیری روزمره» را بخوانید و آن‎ها را درک کنید. این فهرست شامل عادت‌های بهداشت شخصی می‌شود که افراد باید همواره از آن‎ها پیروی کنند تا مانع ابتلای خود و خانواده به کووید-19 و سایر بیماری‌های تنفسی شوند.

دستورالعمل‌هایی CDC در زمینه‎ مداخله‌های‎ غیردارویی کووید-19 را مطالعه و درک کنید. دستورالعمل‌های و منابع لازم برای برنامه‌ریزی کووید-19، در اختیار افراد و گروه‌ها گذاشته شده‌ است.

دوره‌ی آموزشی NPI 101 که توسط CDC ارائه شده را بگذرانید. مسئولان بهداشت عمومی هر استان، طایفه، محله و قلمرو، می‌توانند در این دوره‎ تعاملی شرکت کنند (که توسط CDC و برای آمادگی مقابله با پاندمی آنفلوانزا توسعه یافته) تا درک خود نسبت به NPIها را ارتقا دهند و نحوه‎ بهره‎‌برداری از آن‎ها برای کاهش سرعت بیماری را بیاموزند. دوره‎ آموزشی NPI برای کووید-19 نیز کاربرد دارد و برای بهره‌‎گیری از آن، در دوره‎ «NPI 101» از بخش آموزش CDC ثبت‌‎نام کنید.

برنامه‎ ارتباطات اضطراری کنونی خود را به‌روز کنید

جلساتی را با حضور تیم‎های عملیات و برنامه‌ریزی کنونی خود بگذارید تا برنامه‌‎های ارتباطات اضطراری با مخاطبان منطقه‌ای و کشوری خود را به‌روز کنید.
• تمامی جنبه‎های برنامه نظیر تعیین پرسنل، استراتژی‎‌های ارتباطی، دوره‌‎های آموزشی، ابزارها، مرامنامه‎‌ها، تجهیزات، سیستم‎‌‎ها و رویکرد‎های شفاف‎‌سازی و تایید اطلاعات، و سایر منابع را مرور کنید.
• برنامه‎ خود را بر اساس سناریوهای گوناگونی توسعه دهید که احتمال دارد جامعه‎ مخاطبان محلی یا کشوری شما با آن‎ها مواجه شدند.
سیستم‎‌های لازم برای اشتراک‌گذاری اطلاعات با شرکا و ذی‌نفعان کلیدی خود را فراهم کنید.
• تمامی افراد حاضر در زنجیره‎ ارتباطات خود (نظیر شرکا و ذی‌نفعان قدیمی و جدید، سایر افراد حاضر در آژانس خود و سایر دپارتمان‌های سلامت عمومی) را شناسایی کرده و یک فهرست مخاطبان جامع بسازید یا فهرست کنونی خود را به‎‌روز کنید.
• فهرست اطلاعات تماس اولیه و ثانویه‎ تمامی افراد حاضر در زنجیره‎ ارتباطات خود را به‌روز نگه دارید
• ماهیت اطلاعاتی که باید با زنجیره‎ ارتباطات خود به اشتراک بگذارید و زمان اشتراک‌‌گذاری آن‎ها را تعیین کنید.
• پلتفرم‌‎هایی نظیر خط تماس اضطراری، سیستم پیام‎‌رسان خودکار، ایمیل، رسانه‌‎های اجتماعی و وب‎سایت را دایر کنید تا از آن‎ها برای انتشار اطلاعات به شرکا و مخاطبان درون و بیرون سازمان بهره بگیرید.

کمک به آماده‌سازی اعضای جامعه برای کووید-19

اعضای جامعه را تشویق کنید تا برای کووید-19 برنامه‌ریزی کنند.
• پیش از شیوع یک بیماری، اقدامات پیشگیری روزمره (نظیر در خانه ماندن در زمان بیماری، پوشاندن دهان و بینی در هنگام سرفه و عطسه، شستشوی مداوم دست‎‌ها، و تمیزکاری مداوم سطوح تماس) را ترویج و تمرین کنید. منابع و ابزارهای به‌روز به‌منظور آماده‌سازی و برنامه‎‏‌ریزی اعضای خانه برای مقابله با کووید-19 را فراهم کنید.

کارگروه ارتباطات کووید-19 را با حضور شرکا و ذی‌نفعان کلیدی خود تشکیل دهید.
• متخصصان ارتباطات، بازاریابی و روابط‌عمومی که در بسترهای اجتماعی مختلف نظیر برنامه‎‌های مراقبت از کودکان، موسسات خدمات درمانی، داروخانه‌‎ها، مدارس، محیط‌‎های کار، موسسات خیریه و اجتماعی و سازمان‎‌های عمومی و خصوصی کار می‌کنند.

برنامه‌‎های ارتباطات اضطراری با کشور یا منطقه‌ خود را با این کارگروه در میان بگذارید.

• شیوه‎ هماهنگ‌سازی ارتباطات اعضای کارگروه در حین شیوع کووید-19 را تعیین کنید. آن‎ها را تشویق کنید تا در سایر فعالیت‌‎های آماده‌سازی جامعه برای مقابله با کووید-19 نیز شرکت کنند.

نکته: اطلاع‌‎رسانی لازم درباره‌‎ کارگاه‌‎ها، برنامه‎‌ها و سایر فعالیت‎‌ها را داشته باشید تا اعضای سازمان با اجرای آن‎ها، الهام‌‎بخش عموم جامعه برای رعایت عادات بهداشتی شخصی و آماده‌سازی خود برای مسائل اضطراری باشند.

جامعه‎ خود را در گفتمان‎‌های مربوط به آمادگی کووید-19 دخیل کنید.

• گروه‌‎های کانونی یا جلسات ارزیابی را با حضور اعضای جامعه برگزار کنید تا دانش، نگرش‌‎ها، باورها و چالش‌‎های پیش روی آن‎ها را درک کنید. از بازخورد آن‎ها برای ارتقای استراتژی‎‌های ارتباطی، پیام‌ها و محتوای خود بهره بگیرید.

نکته: همکاری نزدیکی را با اعضای کارگروه و شرکا و ذی‌نفعان کلیدی خود داشته باشید تا چالش‌‎ها و موانع پیش روی مخاطبان خود برای آمادگی مقابله با کووید-19 را شناسایی کنید. تعیین راه‌کارهای کمک به مخاطبان برای عبور از موانع، به افراد کمک می‌کند تا عادات‌شان را تغییر دهند و انطباق‌پذیری بهتری را با تحولات حین شیوع بیماری داشته باشند.

نیازهای اطلاعاتی و منابع اجتماعی خود را به‌روز کنید.
مخاطبان هدف و کانال‌های ارتباطی خود را تعیین کنید. به‌منظور تعریف مخاطبان و توسعه‎ استراتژی‌‎های برقراری ارتباط با تک‌تک اعضای جامعه، با اعضای کارگروه و شرکا و ذی‌نفعان کلیدی خود همکاری کنید. به‌منظور برقراری ارتباط با گروه‌‎های آسیب‌پذیر و پرخطر جامعه، به استراتژی‎‌های بیشتری نیاز دارید.

ازجمله‌ این گروه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• خانم‌ها نوزادان و کودکان؛
• افراد مسن؛
• افراد دارای معلولیت جسمی؛
• افرادی که دسترسی به آن‎ها دشوار است.

نکته: امکان دارد برخی از اقدامات NPI، توجه عموم جامعه را جلب کنند و در حین شیوع بیماری، عواقب اقتصادی و روانی منفی را بر گروه‌ها و افراد هدف داشته باشند و این موضوع نمود بیشتری را برای جوامع پرخطر و آسیب‌پذیر دارد. در استراتژی‏‌های ارتباطی و پیام‌‎های خود، این واهمه‌‎ها و بدنامی‌ها و تبعیض‌ها را در نظر بگیرید.

هرگونه خلأ در منابع، محتواها یا فرایندهای ارتباطی خود را حل‌‌وفصل کنید.
نیازهای آموزشی اعضای کارگروه و شرکا و ذی‌نفعان کلیدی خود را شناسایی کنید.

• دوره‌های آموزشی کنونی در زمینه‎ NPIها، تصمیم‌گیری و ارتباطات ریسک را بررسی کنید و دوره‎‌های جدیدی را توسعه دهید.

• مطمئن شوید که مسئولان ارتباطات بخش‌های مختلف، مهارت‌‎ها و درک لازم برای توسعه‎ برنامه‌های ارتباطات اضطراری و ارتقای آمادگی مقابله با کووید-19 را دارند.

منبعی برای اطلاعات کووید-19 باشید.
• پیام‌ها و محتواهای آماده (فکت‌شیت‎‌ها، چک‌لیست‌‎ها و سوالات رایج) را برای هر مخاطب فراهم کنید.

• منابعی را آماده کنید تا اهمیت به‌کارگیری اقدامات NPI (نظیر در خانه ماندن در زمان بیماری) را به مردم گوشزد کنند.

• از زبان ساده بهره بگیرید و نمونه‌ و تصویر را در محتوای خود بگنجانید تا آن را به شکل بهتری درک کنند.

• برای مشاهده‌ پیام‎‌ها و محتواهای مرتبط با NPIها و کووید-19، به وب‌سایت CDC بروید. صفحه‌ «سواد بهداشتی CDC» را مطالعه کنید تا نحوه‌ بهره‌‎برداری از زبان ساده را متوجه شوید.

رویه‎‌ها و منابع فناوری لازم برای برقراری ارتباطات به‎‌موقع در حین شیوع کووید-19 را ارزیابی کنید
سیاست‌ها، رویکرد‌ها و سیستم‌‎های لازم برای به‌روزرسانی، شفاف‌سازی، تایید و انتشار اطلاعات (هم در داخل و هم در بیرون سازمان) را بازبینی، تمرین و به‌روز کنید.

• مطمئن شوید که در حین وقوع یک بحران، اطلاعات صحیح و منظم در اختیار مخاطبان مناسب قرار گیرند.

• سیستم پایش و پاسخگویی به پرسش‌های دریافتی از سوی عوام، شرکا و ذی‌نفعان را مورد بازبینی قرار دهید.

نکته: گزارش‌‎های پس از واقعه و برنامه‎‌های بهبود (AARها/IPها) اقدامات اخیر شما در واکنش به مسائل اضطراری، می‌توانند بینش‌‎های عملی و مفیدی را ارائه دهند.

منابع فناوری کنونی و موردنیاز را تعیین کنید.
دسترسی به فناوری و تجهیزاتی نظیر گوشی‌های موبایل، کامپیوترها، دسترسی به اینترنت و دستگاه‎‌های بی‌سیم را ارزیابی و به‌روز کنید تا مطمئن شوید که آماده‎ بهره‌‎برداری آنی هستند.

• درصورتی‌که منابع موردنیاز را در درون سازمان خود ندارید، برنامه‌‏های اکتساب این منابع را تدوین کنید و فناوری‌های در دسترس در حین شیوع کووید-19 را تعیین نمایید.

برنامه‎ انتشار اطلاعات کووید-19 را تدوین کنید
برنامه‎ تعامل با رسانه‎‌های خبری را تدوین کنید.
• رسانه‌‎ها می‌توانند نقش یک پیوند حیاتی را در فراهم‌‎سازی اطلاعات به‌روز ایفا کنند و کمک‌‎حال سازمان‎‌ها برای تحویل به‌موقع پیام‎‌های کلیدی باشند.

• استراتژی ارتباط مستقیم با عموم جامعه، کار با رسانه‌‎ها و پاسخگویی به پرسش‎‌ها را توسعه دهید.

چندین سخنگو یا متخصص را تعیین کنید.
• متخصصانی که نقش سخنگو را ایفا می‌‎‏کنند، باید تجربه‎ کار در رخدادهای اضطراری بهداشت عمومی و کووید-19 را داشته باشند. نمایندگانی را برای اقلیت‌های متکلم به زبان‌های دیگر داشته باشید.

ه آموزش‌های موردنیاز را در اختیار این سخنگوها بگذارید تا بتوانند به‌راحتی و به زبان ساده، به پرسش‌‎های چالش‌برانگیز پاسخ دهند (ارتباطات شفاف). مقاله‎ «ارتباطات ریسک در رخدادهای اضطراری و بحران‌ها: توسط رهبران برای رهبران» را ببینید تا اطلاعات بیشتری را راجع به نقش سخنگوها کسب کنید.

برنامه‏ بهره‌‎برداری از رسانه‎‌های اجتماعی کنونی را توسعه دهید.
• رویکردهای به‌کارگیری پلتفرم‎‌های رسانه‌‎های اجتماعی را توسعه دهید تا کمک‌حال شما برای ترویج پیام‌‎های کلیدی و ارائه‎ اطلاعات به‌روز به افراد باشند. این پلتفرم‌‎ها موجب دسترسی مستقیم سازمان‎‌ها به مخاطبان هدف‌شان می‌‌شوند و فرصت‌های گفتگوی طرفین برای جمع‌آوری اطلاعات و ارزیابی را به وجود می‌آورند.

• از بهترین رویکردها و اصول ارتباطات ریسک بهره بگیرید؛ شاید نیاز باشد که پیام‌های CDC را متناسب با موقعیت خود تنظیم و آن‎ها را از طریق رسانه‌‎های اجتماعی‌تان منتشر کنید.

برنامه‌ ارزیابی ارتباطات را توسعه دهید. با بهره‎‌گیری از این پرسش‌ها، میزان اثربخشی برنامه‎ ارتباطات اضطراری خود را بسنجید:
• آیا مخاطبان‌تان می‌توانند اطلاعات شما را بیابند، درک کنند و از آن‎ها بهره بگیرند؟
• آیا پیام‌‎های کلیدی شما متناسب با فرهنگ مخاطبان‌تان هستند و به زبان ساده بیان شده‌اند؟
• آیا توانسته‌اید با انتشار منابع و محتواهای مناسب، آگاهی مخاطبان‌تان را افزایش دهید؟
• آیا فعالیت‌‎های ارتباطی خود را با شرکا و ذی‌نفعان درون و بیرون سازمان هماهنگ کرده‌اید؟
• آیا می‌توانید انتشار اطلاعات به‎‌موقع در کل ایام شیوع کووید-19 را تضمین کنید؟
• آیا شاهد انتشار اطلاعات نادرست در رسانه‎‌های اجتماعی و سایر خروجی‎‌ها هستید؟ در این صورت، چه راه‌کاری برای مقابله با آن‎ها دارید؟

برنامه‎ ارتباطات اضطراری خود را بیازمایید و به‌روز کنید.
• اقدامات ذکرشده در برنامه‏ خود را تمرین کنید.
• مطمئن شوید که سیستم‎‌ها و رویکردهای مناسب برای پشتیبانی از فعالیت‎‌های ارتباطی در حین انتشار کووید-19 را فراهم کرده‌اید.
• پیام‌‎ها، محتواها و ابزارهای خود را اصلاح کنید.
• اعضای گروه را تشویق کنید تا برنامه‎‏‌های ارتباطات اضطراری سازمان‎‌های‌شان را بیازمایند.

در حین شیوع کووید-19 در جامعه: اقدام کنید

پس از شیوع کووید-19 در جامعه‎ خود، ارتباط مداوم‌تان با اعضای کارگروه، شرکا و ذی‌نفعان را حفظ کنید. فعالیت‎‌های ارتباطی کووید-19 را با رسانه‌‎های خبری و سایر کانال‏‎‌های خود هماهنگ کنید تا مطمئن شوید که پیام‌های هماهنگ و یکپارچه‎‌ا‌‌ی را ارسال می‎‌کنید. اگر مجبورید که از مفاهیم و واژگان فنی بهره بگیرید، حتماً آن‎‌ها را تعریف کنید و نمونه‎‌هایی را بگنجانید تا درک‌تان ارتقا پیدا کند. به‌عنوان نمونه، پیام‌هایی را بنویسید که تعریف شفافی را از کووید-19 و NPIها داشته باشند.

باید یک ارتباط زودهنگام، صمیمی، دقیق و موثر را برقرار کنید. اشتراک‌گذاری زودهنگام اطلاعات کووید-19، موجب تقلیل اخبار نادرست و شایعات می‌شود و متعاقباً در کاهش ابهام و هراس نیز نقش دارد. ارتباطات صمیمی می‌توانند موجب افزایش نگرانی، دلگرمی و قوت قلب افراد شوند و آشفتگی احساسی‌شان را کاهش می‌‏دهند. ارتباطات دقیق، حقایق یک موقعیت و راه‌کارهای حل‌وفصل آن را عیان می‌کنند. ارتباطات موثر، عاملی برای درک و راهنمایی عموم جامعه، رسانه‎‌ها، تامین‎‌کنندگان خدمات درمانی و سایر گروه‌‎های دخیل در پاسخگویی به کووید-19 هستند.

برنامه‎ اضطراری خود را عملی کنید
موقعیت کووید-19 در هر لحظه را پیگیری کنید.
• به وب‌سایت CDC بروید تا جدیدترین اطلاعات مرتبط با کووید-19 را دریافت کنید.

دستورالعمل‌های اجرای NPI را فراهم نمایید.
• توضیح دهید که چرا اجرای زودهنگام NPIها و پیگیری آن‎ها در حین گسترش بیماری، ضرورت دارد. جزئیات مرتبط با چیستی، چگونگی، زمان و مکان اجرای NPIها در جامعه‌ خود را توضیح دهید.

o به‌منظور کسب اطلاعات بیشتر درباره‎ علت اهمیت NPIها در مهار و تعدیل بیماری، «دستورالعمل پیشگیری از پاندمی آنفلوانزا – ایالت متحده، 2017» را مشاهده کنید. به وب‎سایت «ارتباطات ریسک در رخدادهای اضطراری و بحران‌ها (CERC)» متعلق به CDC بروید تا اطلاعات بیشتری را درباره‎ برقراری ارتباط در حین یک بحران کسب کنید.

تداوم در زمینه‎ اجرای اقدامات پیشگیری روزمره را ترویج کنید.
اخبار به‌روز را در اختیار عموم جامعه بگذارید تا مطمئن شوید که ریسک ابتلا و گسترش کووید-19 و نحوه‎‌ کاهش این خطرات را می‌دانند.

• مردم را تشویق کنید تا در هنگام بیماری، در خانه و به دور از دیگران بمانند، عادات بهداشتی مناسب را رعایت کنند و توصیه‌های CDC یا سازمان‌های بهداشت منطقه‌ی خود برای پیشگیری از گسترش کووید-19 را پی بگیرند.

ارتباط مداومی را با افراد حاضر در زنجیره‌ی ارتباطات خود داشته باشید
همواره اطلاعات ساده، موثق، دقیق، مداوم و به‌‎موقع را ارائه دهید.
• صریح باشید و معلومات و مجهولات مربوط به وضعیت کووید-19 در منطقه یا جامعه‎ خود را ابراز کنید.

• از گستره‌ای از کانال‌های ارتباطی به‌منظور توزیع پیام‌‎ها و محتواهای بهداشتی مختص مخاطبان خود بهره بگیرید.

• منابع و لینک‎‌های بیشتر را فراهم کنید تا عموم جامعه بتوانند NPIها و اطلاعات موثق مرتبط با کووید-19 را بیابند. فایل «ارتباطات ریسک در رخدادهای اضطراری و بحران: سخنگو» را ببینید تا اطلاعات بیشتری را درباره‎ نقش سخنگوها کسب کنید.

اطلاعات به‌روز را در اختیار تمامی اعضای زنجیره‎ی ارتباطات خود بگذارید.
• اطلاعات به‌روز را با اعضای کارگروه، شرکا و ذی‌نفعان خود به اشتراک بگذارید تا بتوانید تصمیمات بهتری را اتخاذ کنید.

اطلاعات پیشگیری از کووید-19 را در اختیار گروه‎‌های آسیب‌پذیر و پرخطر بگذارید تا از آن‎ها پیروی کنند.

ن برای اجرای استراتژی‎‌های ارتباط با گروه‎‌های آسیب‌پذیر و پرخطر جامعه (نظیر افراد بی‌خانمان یا آن‎هایی که مهارت‌ چندانی در زمینه‎ تکلم به زبان انگلیسی ندارند)، با شرکای خود همکاری کنید.

• رویکرد سازمان‎‌های خیریه و اجتماعی در زمینه‎ کمک به گروه‎‌های آسیب‌پذیر را سرلوحه‌ی خود قرار دهید.

تلاش‌‎های خود را رصد و ارزیابی کنید و در صورت نیاز، ارتباطات خود را اصلاح نمایید

تمامی منابع رسانه‌‎ای را رصد کنید.
• از گستره‌ای از کانال‎‏‌های رسانه‌‎ای برای مقابله با اخبار نادرست و گردآوری بازخورد بهره بگیرید.

اقدامات مطرح‌شده در برنامه‏ ارزیابی خود را اجرا کنید.
• فعالیت‌های ارتباطی که اجرا شده یا نشده‌‎اند را ثبت کنید. علت عدم اجرای این فعالیت‌‎ها یا تغییر در نحوه‎ اجرای آن‎ها را توضیح دهید.

پس از اتمام شیوع کووید-19 در جامعه: پیگیری کنید

مسئولان ارتباط سازمان‌های بهداشت، می‌توانند با توزیع اطلاعات سازمان‎‌یافته‌، تغییر رفتار مطلوب را پیاده کنند
با اعضای کارگروه همکاری کنید تا معیار اتمام کووید-19 و توقف فعالیت‌‎های ارتباطی پیشگیری از این ویروس را تعیین کنید. همکاری خود با اعضای کارگروه، شرکا و ذی‎نفعان را تداوم ببخشید تا مهارت‎‌های ارتباطی در زمینه‌ آمادگی برای کووید-19 و سایر مشکلات بهداشتی را ارتقا دهید. از داده‌‎‏های حاصله برای تدوین استراتژی‌های ارتباطی و کمپین‌های جدید بهره بگیرید تا بتوانید رفتارها را در بلندمدت تغییر دهید.

اثربخشی برنامه‎ ارتباطات اضطراری خود را ارزیابی کنید
درس‌های آموخته‌شده را ثبت کنید و به بحث بگذارید.
• بازخورد عموم جامعه، اعضای کارگروه، شرکا و ذی‌نفعان را گردآوری کنید تا برنامه‎ خود را ارتقا دهید.
• کانال‌های ارتباطی، محتواها، ابزارها و پیام‎‌های موفق و ناموفق را به بحث بگذارید و کمبودهای برنامه‎ خود را ارزیابی کنید.
• موفقیت خود در زمینه‎ ارتباط با مخاطبان‌تان را ارزیابی کنید.
• نیازهای خود برای منابع بیشتر را تعیین کنید.

کارگروه ارتباطات کووید-19 را حفظ کنید و گسترش دهید.
• به دنبال راه‎‌هایی برای ارتقای مشارکت جامعه‎ خود باشید.

• نمایندگان قابل اعتماد جامعه و آژانس‌‏ها یا سازمان‏‌های کشوری، استانی یا محلی موردنیاز به‌منظور آماده‌سازی مقابله با کووید-19 را تعیین کنید.

قادر به پیش‌بینی زمان شیوع کووید-19 نیستیم، اما نمی‌توانیم اهمیت برنامه‌ریزی را زیر سوال ببریم. برقراری ارتباط، یکی از اجزای اساسی هر واکنش موفقیت‎‌آمیز به مشکلات بهداشت عمومی است. فعالیت‌‎های برنامه‌ریزی خود را با شرکا و ذی‌نفعان درون و بیرون سازمان هماهنگ کنید تا کمک‌حال شما در مسیر آماده‌سازی مقابله با کووید-19 و دستیابی به اهداف برنامه‌ ارتباطات اضطراری‌تان باشند.

برگردان: موسسه کارگزار روابط‌عمومی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *