جستجو برای:
  • صفحه اصلی
  • فروشگاه روابط‌عمومی
  • رویدادهای روابط‌عمومی
    • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • صفحه اول کنفرانس‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • نمایه مقالات کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
    • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
    • روز ملی روابط‌عمومی
    • روز جهانی روابط‌عمومی
    • کنفرانس ویدئویی روابط‌عمومی ایران
    • همایش ملی زن و روابط عمومی
    • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
  • جوایز روابط‌عمومی
    • جایزه دکتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • آشنایی با جایزه دکتر حمید نطقی
      • شیوه‌نامه اعطای جایزه دكتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
    • جشنواره مردمداری ایران
      • ماموریت ما
      • بروشور دومین جشنواره مردم‌داری ایران
      • دستورالعمل ارزیابی دومین جشنواره مردم‌داری ایران
    • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
    • چهره‌های ماندگار روابط‌عمومی
    • جایزه کمپین‌های برتر روابط‌عمومی
    • جایزه ملی روابط‌عمومی دانش‌بنیان
    • جایزه صنعت روابط‌عمومی ایران
  • انتشارات کارگزار روابط‌عمومی
  • موسسه کارگزار روابط‌عمومی
  • شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران
  • IRANPR
  • تماس با ما
[the-social-links]
  • 021-66943670
  • info@kpri.ir
  • رویدادها
  • انتشارات
  • نگارخانه
  • خبرنامه
  • ارتباط
  • IRANPR
موسسه کارگزار روابط‌عمومی
  • خانه
  • فروشگاه‌ روابط‌عمومی
    • کتاب
    • مقاله
    • پاورپوینت
    • مجله و بسته آموزشی
    • ویدئو
    • استانداردها و راهنماها
  • آموزش روابط‌عمومی
    • درباره آموزش روابط‌عمومی
    • رویدادها و دوره‌های آموزشی جدید
    • رویدادها و دوره‌های آموزشی برگزار شده
    • اندیشکده آموزش روابط‌عمومی
    • فرم ثبت‌نام دوره‌های آموزشی
  • جوایز روابط‌عمومی
    • جایزه دکتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • آشنایی با جایزه دکتر حمید نطقی
      • شیوه‌نامه اعطای جایزه دكتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • برگزیدگان جایزه دکتر نطقی
    • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
    • جشنواره مردم‌داری ایران
      • ماموریت ما
      • دستورالعمل ارزیابی دومین جشنواره مردم‌داری ایران
      • بروشور دومین جشنواره مردم‌داری ایران
      • جوایز ویژه روابط‌عمومی ایران
      • مدال‌های روابط‌عمومی ایران
    • جایزه صنعت روابط‌عمومی ایران
    • جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی
    • چهره‌های ماندگار روابط‌عمومی
    • اجلاس ملی مديران روابط‌عمومی
    • جایزه ملی روابط‌عمومی دانش‌بنیان
    • جایزه کمپین‌های برتر روابط‌عمومی
    • جایزه شجاعت
    • ارسال آثار
  • رویدادها
    • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران – 1401
      • نمایه مقالات کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • آرشیو کنفرانس‌ بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
    • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
    • کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی
    • کنفرانس ویدئویی روابط‌عمومی ایران
    • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
    • همایش ملی زن و روابط عمومی
    • تور علمی آموزشی مالزی
    • نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای روابط‌عمومی
    • روز جهانی روابط‌عمومی
    • روز ملی روابط‌عمومی
  • مقالات
    • روابط‌عمومی
    • تاریخ روابط‌عمومی
    • استانداردهای روابط‌عمومی
    • روابط‌عمومی الکترونیک
    • پیشکسوتان روابط‌عمومی
    • جوایز
    • مدیریت بحران
    • ارتباطات
    • تبلیغات و بازاریابی
    • تجارت و کسب‌وکار
    • بانکداری
  • درباره ما
    • موسسه کارگزار روابط‌عمومی
    • انتشارات کارگزار روابط‌عمومی
    • فعالیت‌ها و آثار مهدی باقریان
0

ورود و ثبت نام

بلاگ

دكتر حميد نطقی و آموزش روابط‌عمومی در ايران

اولین بار که روابط عمومی‌تدریس کردم

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی‌ایران (شارا)– روزنامه نگاری و روابط عمومی‌دو مقوله مرتبط ٬ امٌا متفاوت و گاه حتیُ٬ در کشورهای غیر دموکراتیک جهان ٬ مقابل یکدیگر! قرار دارند .

سال ۱۳۵۰ به دلایلی  دكتر حميد نطقي، كه بعدا” پدر روابط عمومي در ايران  شناخته شد ، مرا به محل كارش ، شركت نفت آن روز ، براي مباحث مطالعاتي در باره روابط عمومي در ايران دعوت كرد و بگمانم كه شيوه فكري مرا ميپسنديد.

امٌا من مشتاق فعاليت در رشته‌هاي ديگري بودم .يكي دوبار از من خواستند كه روابط عمومي را در دانشگاه‌هاي آ ن زمان تدريس كنم كه زير بار نرفتم . راستش را بخواهيد خودم از ساز و كار روابط عمومي چندان چيزي نمي دانستم ( كتابهاي روابط عمومي به زبان فارسي اندك و بسيار ناياب بود ):

ذات نايافته از هستي، بخش

كي تواند كه شود هستيبخش ؟! .

سال ۱۳۶۵ كه به دانشكده علوم و ارتباطات اجتماعي ، براي ديدن يكي از دوستانم  رفته بودم گفتند دكتر نطقي مي خواهد كه بيائي بخشي از روابط عمومي ( تبليغات ) را بر اساس فلان مقاله اي كه در فلان مجله اي نوشته اي تدريس كني . علاقه به تحصيلش داشتم ، و به تدريسش ؟ ابدا” ! نمي توانستم .

تا اين كه دو- سه سال بعد در مركز آموزش مديريت دولتي ، كه در آنجا دروس اقتصادي و دروسي فنٌي چون سي . پي . ام ، و تحليل سيستم‌ها تدريس مي كردم يكي از مديران گفت عليرضا آيت اللهي و دونفر ديگر را براي تدريس روابط عمومي  به مديران لشگري و كشوري به ما معرفي كرده اند و غجيب اين است كه مشخصاتش تقريبا” به طور كامل با مشخصٌات تو مي خواند ! خودتي ؟! .

گفتم: نخير . خودتي!

از پاسخ من مكدٌر شد؛ و گفت: اين چه نحوه پاسخگوئي است ؟!!‌.

عرض كردم: هزار نكته باريك تر زمو اينجا است ! كسي كه خود اصالتا” و غريزتا” روابط عمومي خوبي ندارد چگونه مي تواند آن را به ديگران تدريس كند ؟! ؛ عدم تحصيلات نظري مكفي در رشته روابط عمومي ، عدم توانائي‌هاي فطري ( هنر …؟ )

روابط عمومي، عدم تجربه كافي ( لااقل پنج ساله ) در مديريت روابط عمومي ، و…كار به اصرار مركز و انكار بنده كشيد . گفتم بسيار خوب ؛ من يك كلاس كارشناسي روابط عمومي را تدريس مي كنم تا خودم را بسنجم و شروع كنم به تدريس براي مديران . چندتائي معاون مدير كل در اولين كلاسم بودند . يكي شان با يكي از كارمندان ديپلمه وزارتخانه شان همكلاس و همنشين بود و اين آقا سؤالات مكرر در مكرري مي پرسيد که هر معلمی‌را به ستوه می‌آورد . …

….تا اين معاون مزبور كه مهندس در برق و الكترونيك بود مرا به وزارتخانه شان دعوت كرد براي تدريس در يك دوره و در آنجا ابتدا دو ساعت وي درس ميگفت و بعد هم دوساعت ، بنده ؛ و كارمندان به شدٌت از تدريسش ناراضي بودند. يك روز آن همكار قديميش بازهم سؤال مكرري پرسيد كه خلقم تنگ شد و بي پاسخ گذاشتم.

گفت : اين است روابط عمومي؟! .

عرض كردم بنده « پاسخگو ئی » نکردم ؛ در خصوص آنکه چیزی راکه نمی‌داند می‌گوید ( تدریس می‌کند ) ، چه می‌گوئی ؟! . بنده ديگر براي تدريس نمي آيم !.

بعدا” مهندس تلفن زد به گله گزاري كه اگر دوره را تمام مي كردي دفعه بعد به تو زحمت نمي داديم و فلاني ، يعني همان ديپلمه ، به جايت تدريس مي كرد ؛ اتفاقا”  رفته است خواستگاري ، خودش را استاد دانشگاه معرفي كرده و … مجبوريم !

يك كلاس برايش بگذاريم تدريس كند كه معامله جوش بخورد! .

بازهم روابط عموميم جوش آورد ! گفتم: آي مرده شور آن معامله تان را ببرد! .

دكتر نطقي روابط عمومي تدريس مي كرد و فلاني هم ! .

http://alireza-ayatollahi.blogfa.com/post-394.aspx

برچسب ها: آموزش روابط‌عمومی در ايراناولین بار که روابط عمومی تدریس کردمدكتر حميد نطقیدكتر حميد نطقی و آموزش روابط‌عمومی در ايران
انتشارات کارگزار روابط‌عمومی

مطالب زیر را حتما بخوانید
  • بزرگداشت روز ملی ارتباطات و روابط‌عمومی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برگزار شد

    33 بازدید

  • فراخوان بیست و دومین دوره «جوایز صنعت روابط‌عمومی ایران»

    58 بازدید

  • فرخوان نخستین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

    67 بازدید

  • روابط‌عمومی‌؛ پاشنه آشیل تعطیلات نوروز

    80 بازدید

  • گزارش تصویری نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران

    164 بازدید

  • نخستین «اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی» برگزار می‌شود

    81 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
موضوعات محتوا

فراخوان بیست و دومین دوره «جوایز صنعت روابط‌عمومی ایران»

فرخوان نخستین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

روابط‌عمومی‌؛ پاشنه آشیل تعطیلات نوروز

رویدادها و آثار روابط‌عمومی

اعتبار الکترونیک

Whatsapp Telegram Facebook Linkedin

لینک‌های مفید

  • خانه
  • فروشگاه روابط‌عمومی
  • دوره‌های آموزشی روابط‌عمومی
  • جایزه صنعت روابط‌عمومی
  • رویدادهای روابط‌عمومی
  • مقالات روابط‌عمومی
  • انتشارات روابط‌عمومی
  • کتب روابط‌عمومی
  • رزومه مهدی باقریان
  • فعالیت‌ها و آثار مهدی باقریان

رویداد روابط‌عمومی

  • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
  • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
  • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
  • جایزه دکتر نطقی
  • جشنواره مردمداری ایران
  • کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی
  • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
  • همایش ملی زن و روابط عمومی
  • نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای روابط‌عمومی
  • تور علمی آموزشی مالزی

روابط‌عمومی چیست؟

روابط‌عمومی شامل همه راه‌های برقراری ارتباط با مخاطبان، مشتریان و  گروه‌های ذینفع است.
 روابط‌عمومی با تعامل و تولید روابط‌، فرصت‌های زیادی برای سازمان‌ها و شرکت‌ها فراهم می کند.
 متخصصان روابط‌عمومی با برنامه‌ریزی و استفاده از ابزارها، فنون و تکنیک‌های روابط‌عمومی می‌توانند یک تصویر عمومی مثبت (خوشنامی = شهرت+ اعتبار) را برای سازمان‌ها و شرکت‌های خود ایجاد، حفظ، توسعه و مدیریت کنند. 

تمامی حقوق برای موسسه کارگزار روابط‌عمومی محفوظ می‌باشد.

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت