دهه دوم تحول در حوزه روابط‌عمومی

دهة دوم تحول در حوزه روابط عمومي
دکتر حسن بشير
دبير کميته علمي يازدهمين کنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران

مقدمه
برگزاري يازدهمين کنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران،‌ به معناي اين است که يک دهه از عمر اين کنفرانس مهم و تاثيرگذار در حوزه روابط عمومي گذشته و اين کنفرانس وارد دهة دوم از عمر خود شده است.
خانوادة بزرگ روابط عمومي کشور قطعا از اين حادثة مهم و بزرگ نه تنها خوشحالند، بلکه در ساختن اين افتخار سهيم و شريک بوده اند.

آنچه که تاکنون از دست آوردهاي کنفرانس در يک دهة گذشته به دست آمده است حاصل زحمات، تدبير و همت بلند دبيرکل محترم کنفرانس، دوست فرهيخته و انديشمند جناب آقاي مهدي باقريان، همکاران زحمتکش و تواناي ايشان و مشارکت فعال همة اعضاي خانودادة ‌بزرگ روابط عمومي هاي ايران است؛ و اين دست آورد در حوزه ارتباطات و روابط عمومي، دست آورد بزرگي است که در تاريخ ايران ثبت خواهد شد.
اصولا روابط عمومي، يک فلسفه و يک تفکر مبتني بر «انسان محوري»، «اخلاق محوري» و «هويت محوري» است. اين سه محور اساس روابط عمومي را تشکيل مي دهند.

«انسان محوري» بودن روابط عمومي، بيانگر بعد «انساني» است که در همه ابعاد سازماني، نظري و عملياتي بايد تجلي يابد. «انسان محوري»‌ خود يک فلسفه است که بر اساس شناخت واقعي انسان، تکريم و احترام انسانها و خدمت به آنان متکي است. سازمان هايي که به اين فلسفه اصولي انساني معتقدند هرگز به دنبال اغواي مشتريان، دروغ گفتن به مصرف کنندگان، تطميع طرفداران و علاقه مندان نيستند و هميشه در صددند که «راستگويي» و «واقع گرايي» را به مثابه اساس تعامل ميان خود و ديگران قرار دهند.

«اخلاق محوري»‌ عنصر دومي است که فلسفه روابط عمومي را تشکيل مي دهد. اخلاق فضيلت محور، اخلاقي است که ريشه در اسلام و مفاهيم اسلامي دارد. فلسفه روابط عمومي بدون در نظر گرفتن «اخلاق فضيلت محور» يک رويکرد ناتمامي است که هرگز نمي تواند جنبه «انسان محوري» را منعکس نمايد. «اخلاق سازماني» در اين رابطه، تنها يکي از ابعاد مورد نظر در اين زمينه است. سازماني که اخلاق اسلامي را به عنوان رهيافت اساسي تعامل ميان خود و ديگران قرار دهد، هرگز شکست نمي خورد، ورشکست نمي شود، ساقط نمي گردد و نااميدي بر وي حاکم نمي شود. «اخلاق مديريتي» بعد ديگري است که بايد مورد توجه قرار گيرد. اخلاق مديريتي نه تنها بايد بر پايه فضيلت و تعامل مناسب ميان «مدير» و «کارکنان»‌ استوار باشد، بلکه بايد فراتر از آن، تفاوتي ميان اين دو، مگر در جايگاه ها، مسئوليت ها و وظايف، وجود نداشته باشد. اگر اين اخلاق بر سازماني حاکم شود، سازمان هرگز بحران زده نمي شود، از تلاش و فعاليت متوقف نمي گردد، نيازمند دروغگويي در تبليغ نمي گردد و بالاخره عاملي براي ريزش نيروها نمي شود.
«هويت محوري» عنصر سومي است که فلسفه روابط عمومي را تشکيل مي دهد. «هويت محوري» در حقيقت منعکس کننده اصالت،‌ تاريخ و ريشة فرهنگي يک سازمان است. «هويت محوري» همچنين «برند» يک سازمان به شمار مي آيد. سازماني که هويت نداشته باشد، نمي تواند ساختارهاي ديگر خود را بر پايه ارتباطات مؤثر استوار نمايد. هويت سازمان، بيانگر «اصالت فرهنگي»، «روش صحيح» و «رفتار مطلوب»‌ است. اين سه عنصر در ساخت هويت سازمان تاثيرگذار هستند.

«اصالت فرهنگي» ساخت ذهنيت درون و بيرون سازمان را تشکيل مي دهد. بُعد فرهنگي، يک امر خلق الساعه نيست؛ نيازمند مطالعه و بررسي، شناخت و ارزيابي، تجربه و گزينش است. سازماني که با عمق و درايت راه خود را انتخاب مي کند قطعا از يک «اصالت فرهنگي» برخوردار است.
«روش صحيح» فعاليت عنصر ديگري است که به شدت در «برندسازي»‌ و «هويت محوري»‌ سازمان تاثيرگذار است. روش صحيح توليد، تبليغ، مديريت،‌ ارتباط و بسياري از موارد ديگر به شدت بر روي «هويت سازي» سازمان تاثيرگذار است. روش مديريتي صحيح،‌ به عنوان مثال،‌ خود بر پاية يک فلسفة مستقلي استوار است که نشان دهندة عمق فهم و درک مديران سازمان است.
«رفتار مطلوب» گر چه مي تواند گزينه ها و اصول مشخصي را داشته باشد اما مي تواند در شرايط و موقعيت هاي گوناگون متفاوت باشد. اين تفاوت نبايد به اصول اخلاقي در رفتار مطلوب لطمه بزند. «رفتار مطلوب»‌ يک سازمان منعکس کننده منش و شيوه حيات يک سازمان در يک جامعه است. رفتار مطلوب نه تنها بايد در مورد کارکنان يک سازمان مد نظر قرار گيرد، بلکه مهمتر از همه بايد از مديران سازمان آغاز و به بدنه سازمان سرايت و حتي به ارتباطگران با سازمان، مشتريان و علاقمندان به سازمان منتقل شود. «رفتار مطلوب»‌ يک شبکه رفتاري است که نشان دهنده «اصالت سازمان و هنجارهاي حاکم بر آن» است.

دست آورهاي يک دهه
يک دهه از فعاليت و تلاش و استقامت در راه برگزاري کنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران با همه فعاليت هاي جنبي آن اعم از جشنواره ها، نمايشگاهها،‌کارگاهها و غيره را نمي توان در چند صفحه خلاصه نمود.
بنظر مي رسد که بهترين ارزيابي از اين دهه طرح ديدگاههاي کلان و دست آوردهاي مهم نظري و علمي آن، بدون غرق شدن در آمارها و اعداد است.

اول: تثبيت ساختارها و استانداردهاي روابط عمومي
قطعا مي توان گفت که مهمترين دست آورد فعاليت در حوزه روابط عمومي با عنوان کلان «کنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران» تثبيت ساختارها و استانداردهاي روابط عمومي در سطح کشور است. يک دهه پيش تا آنجا که حافظه اجازه مي دهد، گر چه سازمان هاي روابط عمومي در کشور وجود داشتند، اما قطعا وضعيت کنوني از نظر اهميت، شناخت و کارآيي را نداشتند. وضعيت جديد پيش آمده، حاصل همت و همکاري و تلاش همه دست اندرکاران روابط عمومي است که نشان مي دهد برگزاري کنفرانس هاي مزبور در بالا بردن سطح آموزشها، کارائي، مديريت، شناخت و توانمندسازي کارگزاران روابط عمومي در سطح کشور مؤثر بوده اند. تثبيت اين فرايند ارتباط مداوم و طرح مسائل و موضوع هاي مختلف روابط عمومي در کشور يک جريان مستمري را ايجاد نموده است که در تعديل جايگاه روابط عمومي ها در سازمان هاي مختلف دولتي و غير دولتي تاثير فراوان داشته است.

دوم:‌ مشارکت سازي انديشمندان و استادان دانشگاه
مشارکت دادن انديشمندان و استادن دانشگاههاي مختلف در غني سازي مباحث روابط عمومي، دست آورد مهم ديگري است که به برکت ايستادگي و استقامت در برگزاري کنفرانس ها،‌ سمينارها، کارگاههاي و جشنوارهاي مختلف به دست آمده است. ايجاد کميته علمي متشکل از نمايندگان دانشگاه ها و استادان مستقل براي همفکري، طراحي محورهاي کنفرانس و ارزيابي هاي علمي کنفرانس،‌ در تقويت بنيان هاي علمي و تجربي کنفرانس در حوزه هاي مختلف روابط عمومي تاثيرگذاري زيادي داشته است.
اين اقدام،‌ يک دست آورد بزرگي است که حوزه هاي عملياتي و اجرايي روابط عمومي را با حوزه هاي علمي و نظري دانشگاهي پيوند داده است. آثار اين پيوند،‌ گر چه هم اکنون نيز هويدا شده است،‌ اما در آينده اين اقدام آثار فراوان و سودمندي را در هر دو عرصه تجربي و علمي خواهد داشت که اميدواريم شاهد تسريع آنها باشيم.

سوم: توليد ادبيات در حوزه روابط عمومي
مقايسه ادبيات توليد شده در ده سال گذشته با آنچه که قبل از آن وجود داشت، بيانگر افزايش بينظير ادبيات در اين حوزه ارتباطي مي باشد. توليد کتاب، مجلات، مقالات، سخنراني ها و امثالهم در اين ده سال که البته نه تنها توسط برگزارکنندگان اين کنفرانس، بلکه توسط همة دست اندرکاران حوزه روابط عمومي اعم از مسئولان همايش ها، سمپوزيوم ها، سمينارها و نيز ادبيات توليد شده توسط استادان و علاقمندان اين حوزه بطور مستقل، به گونه اي بوده است که نمي توان با آنچه که قبل از اين ده سال توليد شده است،‌ قابل مقايسه دانست. اين وضعيت خود يک جريان علمي مستمري را ايجاد نموده است که به بالندگي علمي و تجربي هر چه بيشتر روابط عمومي ها منجر شده است.
توليد ادبيات مختلف در حوزه روابط عمومي نه تنها در غني سازي علمي دست اندرکاران و کارگزاران روابط عمومي مفيد بوده است، بلکه زمينه را براي راه اندازي رشته هاي مختلف و يا حداقل کلاس ها و کارگاههاي روابط عمومي در سطح کشور شده و خواهد شد.

چهارم: جريان سازي ارتباطي
يکي از مهمترين دست آوردهاي ديگر فعاليت هاي گسترده در حوزه روابط عمومي ايجاد جريان ارتباطي در سطح کشور براي تقويت ارتباطات ميان سازمان ها و جامعه است. «جريان سازي ارتباطي» با برگزاري کنفرانس ها، جلسات، همفکري، ادبيات و امثالهم به شکل جدي در سطح کشور ايجاد شده است که اثرات آن در سطوح گوناگون مديريتي، پرسنل روابط عمومي، تبليغات، توليدات، مشتريان، ارتباط گران و غيره بوده است. اين جريان سازي خود به شکل مؤثر در توليد ادبيات جديد علمي و عملي در سطح کشور تاثيرگذار بوده است. سازمان هايي که با اين ادبيات آشنا شده اند، خود توليد کننده ادبيات جديدي در حوزه روابط عمومي شده اند. گسترش توليدات علمي و تبليغاتي مفيد در اين زمينه شاهدي گويا بر اين جريان سازي ارتباطي است.

پنجم:‌ گسترش اخلاق ارتباطي
يکي ديگر از دست آوردهاي بسيار مهم و قابل تقدير در اين رابطه،‌ گسترش اخلاق ارتباطي در درون و بيرون سازمان است که منجر به تعديل رفتارها، هنجارها و برخوردهاي دست اندرکاران سازمان هاي روابط عمومي با همة افراد جامعه است.
اخلاق ارتباطي، يکي از مهمترين نيازهاي ضروري براي پيشرفت حوزه روابط عمومي براي تأمين و ايجاد موفقيت هاي فزونتر براي هر سازمان است. اخلاق،‌ پايه تحول در يک سازمان، در سطوح مديريت، کارکنان،‌ و جامعه است.
تاکيد بر اين جنبة اخلاقي، نه تنها رفتارهاي درون سازمان و حتي بيرون آن را پالايش مي دهد،‌ بلکه يک جريان سازي اجتماعي اخلاقي را در جامعه به وجود مي آورد که بر پايه «انسان دوستي»،‌ «کرامت انساني»،‌ «احترام متقابل»، «برابري و برادري» و همة آنچه که در «اخلاق فضيلت محور»‌ وجود دارد، استوار است.

محورهاي يازدهمين کنفرانس
يازدهمين کنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران در شرايط جديد داخلي و خارجي کشور برگزار مي شود. سرعت غير قابل تصور گسترش رسانه هاي ديجيتال در سطح جهان ضرورت ها و الزامات جديدي را براي همة جوامع انساني ايجاد کرده است که سهم روابط عمومي ها در اين زمينه بسيار قابل توجه است.
روابط عمومي ها در اين شرايط جديد جهاني نيازمند بازتعريف و بازانديشي جديدي از خود مي باشند که بتوانند با پيشرفت هاي حاصله در عرصه اطلاع رساني و ارتباطات همگام و همراه باشند.
بهره برداري از امکانات ديجيتالي در شکلهاي مختلف به ويژه شبکه هاي اجتماعي براي مشارکت هر چه بيشتر افراد جامعه براي ايجاد شبکه هاي ارتباطي مفيد و مؤثر براي پيشبرد اهداف انقلاب اسلامي، توسعه و معرفي دست آوردهاي پيشرفت ايراني- اسلامي، اخلاق و ادبيات و تحولات جامعه، اقدامي است که اگر بخوبي هم اکنون مديريت نشود و برنامه ريزي مناسبي براي آن به وجود نيايد، در آينده شاهد لجام گسيختگي و بي برنامه گي وسيعي در آن خواهيم بود.
بهمين دليل يازدهمين کنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران در سال جاري (1392) با توجه به همين رويکرد و با عنوان «چشم انداز جهانی تحولات روابط عمومی در حوزه ديجيتال» مطرح شده است.
محورهاي اصلي کنفرانس
محورهاي اصلي کنفرانس در چهار حوزه مهم «ارتباطات آنلاين»، «روابط رسانه اي»، «مديريت بحران» و «ارتقاء شهرت و حفظ اعتبار» با زيرمحورهايي اعلام شده است که به شرح تفصيلي ذيل مي باشند.

ارتباطات آنلاین
• روابط عمومی و رسانه های جدید (روابط عمومي در جهاني ديجيتال شده)
• روابط عمومی، رسانه های جدید و اخلاق (اخلاق رسانه هاي جديد)
• سواد رسانه های جدید
• استراتژی های رسانه های اجتماعی
• تولید محتوای موثر و اقتصاد رسانه های جدید
• تبليغات در رسانه هاي جديد
• رسانه های جدید، حقوق بشر و قدرتمندسازي
• چالش هاي فرهنگي- اجتماعي و رسانه هاي جديد
• رسانه های اجتماعي و مسئوليت اجتماعي
• رسانه های اجتماعی، مقاصد کسب و کار و بازاریابی آنلاین
• روابط عمومی، متن کاوي ومديريت يکپارچه اطلاعات
• موتورهای جستجو، سئو و نقش روابط عمومی
• رسانه های تلفن همراه
• برنامه های ویدئویی
• چند رسانه ای
• اندازه گیری ROI رسانه های اجتماعی
• ارزیابی رسانه های اجتماعی و ارتباطات روابط عمومی در چشم انداز ملی وجهانی
• تکنولوژی، نوآوری و آینده روابط عمومی: کسب اطمینان از جریان تغییرات نو ظهور قبل از شروع رقابت

روابط رسانه ای
• رسانه های اجتماعی و تکنولوژی های ارتباطی و اطلاع رسانی
• رسانه های دیجیتال و استفاده از تکنولوژی های نوین در گردآوری و تجزیه و تحلیل اخبار
• چشم اندازهای رسانه ای در حال تغییر: نکات اثبات شده برای تعامل با خبرنگاران و اثرگذاران کلیدی
• اثربخشی چند رسانه ای و ترکیب صحیح چند رسانه و محتوا برای به حداکثر رساندن دسترسی
• تاثیر رسانه اجتماعی روابط عمومی و ارزش پوشش مطبوعاتی آنلاین
• استفاده از تبلیغات شبکه های اجتماعی برای ارائه هدفمند اطلاعاتی
• راه های جدید برای ویدئوهای خبرگرا
• ایجاد روابط با روزنامه نگاران در رسانه های اجتماعی

مدیریت بحران
• بنیان های برنامه ارتباطات بحران آنلاین برای پیشگیری و پاسخ
• استراتژی های ارتباط موثر با کارکنان در محیط جهانی شده و دیجیتالی در شرایط بحران
• روش های خلاقانه تهیه برنامه ارتباطی بحران
• مدیریت بحران و رسانه های اجتماعی
• دریافت موجز و پیام سازگار در هنگامه بحران و بعد از آن
• بحران، ریسک و مدیریت مسائل ارتباطی

ارتقاء شهرت و حفظ اعتبار
• استراتژی های برند و مدیریت شهرت آنلاین در چشم انداز جهانی
• مدیریت شهرت، روندها و اثربخشی روابط عمومی دیجیتال
• تغییر چشم اندازهای تکنولوژی های ارتباطی و اثرات آن بر مدیریت اعتبار
• مدیریت بحران با استفاده از رسانه ها وکانال های اجتماعی

سخنرانان کنفرانس و محورهاي سخنراني
سخنرانان کنفرانس از اساتيد برجسته کشور در حوزه ارتباطات و روابط عمومي بوده که نام و محورهاي سخنراني آنان به شرح ذيل است.
1- دکتر علي اکبر جلالي: «جایگاه روابط عمومی و ارتباطات در توسعه مشاغل دانش بنیان»
2- دکتر مسعود حيدري: « مذاکرات تجاری در تمدن سازمانی»
3- دکتر احمد روستا: «سخنگوئی،پاسخگوئی و درست گوئی» در روابط عمومی»
4- دکتر باقر ساروخاني: «رسانه های دیجیتال، روابط عمومی و تعلق جهانی فضاهای اجتماعی»
5- دکتر يونس شکرخواه: «چشم اندازهای رسانه‌ای در حال تغییر: نکات اثبات شده برای تعامل با خبرنگاران و اثرگذاران کلیدی»
6- دکتر سعيدرضا عاملي: « ارتباطات همیشه متصل و ظهور روابط عمومی جدید: اینترنت همه چیزها و روابط عمومی هوشمند »
7- دکتر علي اکبر فرهنگي: « اخلاق در روابط عمومی سازمان های عصر اطلاعات و ارتباطات»
8- دکتر محمدسعيد کاوياني: « نقش روابط عمومی دیجیتال در اقتصاد مقاومتی»

اميدوارم که با برنامه همة جانبه کنفرانس سال جاري، بتوان همچون کنفرانس هاي دهة گذشته نسبت به طرح مسائل و ابعاد مورد نظر در رابطه با چشم اندازهاي جهاني در رابطه با تحولات روابط عمومي در حوزه ديجيتال بيش از گذشته موفق باشيم و زمينه را براي تعالي هر چه بيشتر اين حوزه مهم ارتباطي آماده تر سازيم.

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)

http://www.shara.ir/view/13218/دهة-دوم-تحول-در-حوزه-روابط-عمومی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *