جستجو برای:
  • صفحه اصلی
  • فروشگاه روابط‌عمومی
  • رویدادهای روابط‌عمومی
    • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • صفحه اول کنفرانس‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • نمایه مقالات کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
    • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
    • روز ملی روابط‌عمومی
    • روز جهانی روابط‌عمومی
    • کنفرانس ویدئویی روابط‌عمومی ایران
    • همایش ملی زن و روابط عمومی
    • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
  • جوایز روابط‌عمومی
    • جایزه دکتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • آشنایی با جایزه دکتر حمید نطقی
      • شیوه‌نامه اعطای جایزه دكتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
    • جشنواره مردمداری ایران
      • ماموریت ما
      • بروشور نخستین جشنواره مردم‌داری ایران
      • دستورالعمل ارزیابی نخستین جشنواره مردم‌داری ایران
    • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
    • چهره‌های ماندگار روابط‌عمومی
    • جایزه کمپین‌های برتر روابط‌عمومی
    • جایزه ملی روابط‌عمومی دانش‌بنیان
    • جایزه صنعت روابط‌عمومی ایران
  • انتشارات کارگزار روابط‌عمومی
  • موسسه کارگزار روابط‌عمومی
  • شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران
  • IRANPR
  • تماس با ما
[the-social-links]
  • 021-66943670
  • info@kpri.ir
  • رویدادها
  • انتشارات
  • نگارخانه
  • خبرنامه
  • ارتباط
  • IRANPR
موسسه کارگزار روابط‌عمومی
  • خانه
  • فروشگاه‌ روابط‌عمومی
    • کتاب
    • مقاله
    • پاورپوینت
    • مجله و بسته آموزشی
    • ویدئو
    • استانداردها و راهنماها
  • آموزش روابط‌عمومی
    • درباره آموزش روابط‌عمومی
    • رویدادها و دوره‌های آموزشی جدید
    • رویدادها و دوره‌های آموزشی برگزار شده
    • اندیشکده آموزش روابط‌عمومی
    • فرم ثبت‌نام دوره‌های آموزشی
  • جوایز روابط‌عمومی
    • جایزه دکتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • آشنایی با جایزه دکتر حمید نطقی
      • شیوه‌نامه اعطای جایزه دكتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • برگزیدگان جایزه دکتر نطقی
    • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
    • جشنواره مردم‌داری ایران
      • ماموریت ما
      • دستورالعمل ارزیابی نخستین جشنواره مردم‌داری ایران
      • بروشور نخستین جشنواره مردم‌داری ایران
      • جوایز ویژه روابط‌عمومی ایران
      • مدال‌های روابط‌عمومی ایران
    • جایزه صنعت روابط‌عمومی ایران
    • جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی
    • جایزه کمپین‌های برتر روابط‌عمومی
    • جایزه ملی روابط‌عمومی دانش‌بنیان
    • چهره‌های ماندگار روابط‌عمومی
    • جایزه شجاعت
    • ارسال آثار
  • رویدادها
    • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران – 1401
      • نمایه مقالات کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • آرشیو کنفرانس‌ بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
    • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
    • کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی
    • کنفرانس ویدئویی روابط‌عمومی ایران
    • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
    • همایش ملی زن و روابط عمومی
    • تور علمی آموزشی مالزی
    • نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای روابط‌عمومی
    • روز جهانی روابط‌عمومی
    • روز ملی روابط‌عمومی
  • مقالات
    • روابط‌عمومی
    • تاریخ روابط‌عمومی
    • استانداردهای روابط‌عمومی
    • روابط‌عمومی الکترونیک
    • پیشکسوتان روابط‌عمومی
    • جوایز
    • مدیریت بحران
    • ارتباطات
    • تبلیغات و بازاریابی
    • تجارت و کسب‌وکار
    • بانکداری
  • درباره ما
    • موسسه کارگزار روابط‌عمومی
    • انتشارات کارگزار روابط‌عمومی
    • فعالیت‌ها و آثار مهدی باقریان
0

ورود و ثبت نام

دکتر محمد جواد ناطق پور

9 مرداد 1400
ارسال شده توسط موسسه کارگزار روابط‌عمومی
پیشکسوتان روابط‌عمومی ، تاریخ روابط‌عمومی
138 بازدید

دکتر محمد جواد ناطق پور لیسانس خود را در رشته روابط‌عمومی و امور اجتماعی از دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی دریافت نمود. چند سال بعد کارشناسی ارشد جامعه شناسی را در دانشگاه تربیت مدرس به پایان رساند. وی سپس عازم انگلستان شد و ضمن گذاراندن مباحث توسعه اجتماعی در دوره دوره کارشناسی ارشد، دکترای خود را در جامعه شناسی توسعه در سال 1996 از دانشگاه انگلستان دریافت کرد.

دکتر ناطق پور پس از بازگشت به ایران در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران که قبلا نیز آنجا تدریس می‌کرد مشغول فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی گردید. وی در طی این مدت همچنین در مسئولیت‌های اجرایی مختلف در دانشکده و نیز سایر سازمان‌های دولتی مشغول فعالیت بوده است.

آخرین مسئولیت وی سمت مدیر کل برنامه ریزی و آموزش شوراهای اسلامی‌وزارت کشور بوده است. وی در این مسئولیت با توجه به اهمیت توسعه کشور، رویکرد توسعه ای را از طریق آموزش و نیز سایر برنامه‌های ویژه شوراها برای این نهاد مردمی‌پیشنهاد و تبیین نموده است که اکنون نیز این مسیر کماکان طی می‌شود.

دکتر ناطق پور طی سال‌های گذشته در کنفرانس‌های مختلف داخلی و بین المللی حضور یافته و با ارائه مقاله‌های علمی‌– پژوهشی دیدگاه‌های روشن و جدیدی را در خصوص توسعه فرهنگی و اجتماعی به ویژه در ایران مطرح نموده است. در دوره فلوشیب در سال 1380 در انگلستان، وی به مطالعه ابعاد فرهنگی رابطه ایران و انگلیس در دو قرن اخیر پرداخت.

در همین مدت وی طی مطالعه ای به بررسی عوامل مهاجرت و پناهندگی ایرانیان در انگلستان و نگرش آنان در خصوص زندگی در انگلستان پرداخت. ترجمه کتاب ارزشمند تمدن اسلامی‌در مناطق مالائی که به سفارش دبیرخانه کنفرانس اسلامی‌صورت گرفت از جمله کارهای می‌باشد. وی در مقالات و مصاحبه‌های خود همواره به توسعه فرهنگی و اجتماعی اهمیت خاصی داده است.

به همین دلیل به عنوان یکی از صاحبنظران و کارشناسان مطرح در زمینه مطالعات و برنامه ریزی توسعه اجتماعی و فرهنگی شناخته می‌شود. از جمله مطالعات دیگر وی تحقیق در مورد عوامل افزایش مشارکت در انتخابات دوم خرداد از جمله پژوهش‌های دکتر ناطق پور است.

موانع تاریخی اجتماعی- اجتماعی استقرار دمکراسی در ایران بررسی و ارزیابی کارایی و عملکرد مراکز مراقبت پس از خروج از زندان‌های استان تهران از دیگر کارهای تحقیقی است که توسط وی صورت گرفته است.

دکتر ناطق پور همچنین در یک اقدام ابتکاری و منحصر به فرد بانک اطلاعاتی مطالعات فرهنگی –اجتماعی شهر تهران از ابتدا تا کنون را با فرمت مطالعات جامعه شناختی در قالب نرم افزلر تهیه نموده است.

وی با تکیه بر تجربه پیشین در حال حاضر بانک اطلاعاتی مطالعات و تحقیقات استان تهران را در قالب نرم افزار جدید به اتمام رسانده است. دکتر ناطق پور در حال حاضر علاوه بر تدریس در دانشگاه ،عضو هیئت علمی‌مرکز ایران شناسی موسسه مطالعات خاورمیانه دانشگاه دورهام انگلستان و نیز معاون آموزشی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران است. وی همچنین مشاور معاونت امور اجتماعی و شوراهای وزارت کشور نیز می‌باشد.

روابط عمومی‌و توسعه: با تاکید بر جایگاه سرمایه اجتماعی

روابط عمومی‌در ایران در مقایسه با سایر رشته‌های علمی‌و نیز واحدهای سازمانی، هر چند از عمر چندان طولانی در مقایسه با همتاهای خود در غرب برخوردار نیست، در عین حال سابقه این علم در ایران به بیش از انقلاب باز می‌گردد. افزودنی است که برای نخستین بار روابط عمومی‌در دوران قاجار توسط میرزا حسین خان مشیرالدوله (سپهسالار) برای مدت کوتاهی در ایران در عدلیه (وزارت دادگستری) آغاز به کار کرد، اما، با عزل سپهسالار از صدارت، این ابتکار نیز به بوته فراموشی سپرده شد.

تا چند سال اخیر، روابط عمومی‌در ایران به دلیل ساختار سیاسی و اجتماعی به ویژه در ادارات و سازمان‌های دولتی نقش واحد کوچکی را ایفا می‌کرده است که عمده به امور تشریفات و نیز برگزاری جشن‌ها و در بهترین وضعیت به تهیه و انتشار بولتن‌های داخلی مبادرت می‌ورزیده است. بنابراین، انتظار خاصی را از روابط عمومی‌در ایفای نقش موثر و فعال در توسعه کشور نمی‌توان داشت. تحولات اخیر و روند رو به رشد تحقق برنامه‌های توسعه کشور و به ویژه گسترش روابط خارجی و به دنبال آن توسعه تجارت و بازرگانی بین المللی در ایران، زمینه‌های توجه بیشتر به روابط عمومی‌را در ارتباط با توسعه کشور فراهم کرده است. به همین دلیل، در حال حاضر می‌توان روابط عمومی‌را یکی از نهادهای موثر در تحقق برنامه‌های توسعه کشور از طریق سازمان‌ها و واحدهای دولتی و غیر دولتی دانست. حضور روابط عمومی‌در فرآیند ارتباط ساختار سازمانی، مخاطبین خاص و نیز جامعه جایگاه آن را در روند توسعه کشور بیش از پیش آشکار می‌کند.

روابط عمومی‌با تکیه بر سرمایه‌های اجتماعی به ویژه در حوزه فعالیت می‌تواند موجب افزایش کارآمدی سازمان شده و با افزایش احساس تعلق کارکنان مشارکت آنان را در تحقق برنامه‌های سازمان که زمینه ساز تحقق توسعه کشور است فراهم نماید.

در این مقاله با توجه به ادبیات توسعه و با تاکید بر اهمیت سرمایه اجتماعی در فرآیند توسعه به ویژه توسعه سازمانی، به نقش روابط عمومی‌در تحقق روند توسعه در ایران امروز توجه می‌شود. مقاله در صدد است تا با ارائه مدل توسعه ای روش‌های افزایش کارآمدی روابط عمومی‌را در بهره مندی از پتانسیل‌های موجود در سازمان، چگونگی تحکیم و گسترش سرمایه اجتماعی توسط روابط عمومی‌و بهره مندی از آن‌ها در تحقق فرآیند توسعه تبیین نماید.

برچسب ها: دکتر محمد جواد ناطق پور
انتشارات کارگزار روابط‌عمومی

مطالب زیر را حتما بخوانید
  • بازدید رئیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی از استودیو آموزشی رعد

    4 بازدید

  • “ايمن سازی” مردم در برابر اخبار جعلی

    8 بازدید

  • فراخوان مقاله نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران

    10 بازدید

  • به يك روابط‌عمومی متاورسی تبديل شويم

    11 بازدید

  • روابط‌عمومی متاورس

    24 بازدید

  • روابط‌عمومی و دو رویداد بزرگ ملی و بین‌المللی

    28 بازدید

لینک کوتاه:

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
موضوعات محتوا

گزارش کامل برگزاری نخستين جشن ملی روابط‌عمومی

گزارش وضعیت رسانه‌ها در سال 2022

روابط‌عمومی و دو رویداد بزرگ ملی و بین‌المللی

رویدادها و آثار روابط‌عمومی

اعتبار الکترونیک

Whatsapp Telegram Facebook Linkedin

لینک‌های مفید

  • خانه
  • فروشگاه روابط‌عمومی
  • دوره‌های آموزشی روابط‌عمومی
  • جایزه صنعت روابط‌عمومی
  • رویدادهای روابط‌عمومی
  • مقالات روابط‌عمومی
  • انتشارات روابط‌عمومی
  • کتب روابط‌عمومی
  • رزومه مهدی باقریان
  • فعالیت‌ها و آثار مهدی باقریان

رویداد روابط‌عمومی

  • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
  • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
  • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
  • جایزه دکتر نطقی
  • جشنواره مردمداری ایران
  • کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی
  • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
  • همایش ملی زن و روابط عمومی
  • نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای روابط‌عمومی
  • تور علمی آموزشی مالزی

روابط‌عمومی چیست؟

روابط‌عمومی شامل همه راه‌های برقراری ارتباط با مخاطبان، مشتریان و  گروه‌های ذینفع است.
 روابط‌عمومی با تعامل و تولید روابط‌، فرصت‌های زیادی برای سازمان‌ها و شرکت‌ها فراهم می کند.
 متخصصان روابط‌عمومی با برنامه‌ریزی و استفاده از ابزارها، فنون و تکنیک‌های روابط‌عمومی می‌توانند یک تصویر عمومی مثبت (خوشنامی = شهرت+ اعتبار) را برای سازمان‌ها و شرکت‌های خود ایجاد، حفظ، توسعه و مدیریت کنند. 

تمامی حقوق برای موسسه کارگزار روابط‌عمومی محفوظ می‌باشد.

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت