سخنرانی/ رانندگی با روابطعمومی حداکثر دید
سخنرانی مهدی باقریان رییس انجمن متخصصان روابط عمومی
در جمع مدیران ارتباطات گروه خودروسازی سایپا
روز یکشنبه بیست و ششم خردادماه 1398
در صنعت خودرو، “تقاضا برای اتومبیلهای جدید با امکانات و ویژگیهای بهبود یافته افزایش یافته است. به همین ترتیب، یک شرکت خودروسازی باید یک تصویر مثبت برای خود و محصولاتش در ذهن مشتریان ایجاد کند. با این حال، راههای رسیدن به این مشتریان در سالهای اخیر تغییر کرده است. به همین دلیل است که تخصیص بودجه عظیم برای بازاریابی سنتی، تبلیغات و فعالیتهای نام تجاری دیگر امکان پذیر نیست.” این همان جایی است که یک روابط عمومیحرفه ای میتواند کمک کند.
فعالیتهای “روابط عمومیعمدتا برای ایجاد یک تصویر مثبت از شرکت در میان مشتریان و گروههای ذینفع است. این بسیار مهم است، زیرا روابط عمومیخوب، وفاداری را در میان مشتریان افزایش میدهد که به نوبه خود منجر به افزایش فروش محصول هم میشود. این برای شرکتهای خودروسازی کمیمتفاوت است زیرا ماشین یا وسیله نقلیه مانند هر محصول دیگری نیست؛ این شامل یک سرمایه گذاری قابل توجه است.”
به این ترتیب، نقش روابط عمومیبرای ایجاد یک تصویر مثبت از راحتی، ایمنی، زیبایی و سهولت استفاده از خودرو بسیار حیاتی است.
آن چه در ادامه میخوانید سخنرانی مهدی باقریان رییس انجمن متخصصان روابط عمومیدر جمع مدیران ارتباطات گروه خودروسازی سایپاست که روز یکشنبه بیست و ششم خردادماه 1398 ارایه شده است. در متن این سخنرانی مواردی که مدیرعامل موسسه کارگزار روابط عمومیموفق به ارایه آن در جمع مدیران روابط عمومیگروه خودروسازی سایپا نشده است بر آن افزوده است:
عرض سلام و ادب خدمت همکاران ارجمند. خوشحالم که امروز در جمع شما حضور دارم البته بنده قصد سخنرانی نداشتم اما چند نکته ای در خصوص روابط عمومیصنعت خودرو خدمتتان عرض میکنم.
داشتم فکر میکردم چند دقیقه ای که مصدع اوقات میشوم در چه موردی صحبت کنم؟ به ذهنم رسید در رابطه با “رانندگی با روابط عمومیحداکثر دید” عرایضی خدمت شما داشته باشم.
به رانندگی با روابط عمومیحداکثر دید از دو منظر میشود نگاه کرد: یک منظر کاملا مدیریتی است که البته فعالیتهای روابط عمومیمبتنی بر همین بخش است. معمولا اگر خدمت و محصول با کیفیتی نباشد، روابط عمومیای هم وجود نخواهد داشت و معنی پیدا نمیکند. در واقع همه فعالیتهای بشری دارای همین دو رکن است و بقول معروف، “روابط عمومیعالی نتیجه ازدواج سیاست سازنده و ارتباط مناسب” است.
با این که این منظر فنی و تخصصی است ولی علاقمندم اشاره خیلی کوتاهی به گزارش سالانه 2018 تویوتا داشته باشم. در واقع بهانه بحث امروز من این گزارش است.
اول این که این گزارش از چند جنبه حرفه ای قابل توجه است و میتواند محل بحث ما روابط عمومیها باشد. در واقع این گزارش 53 صفحه ای از چند جهت میتواند برای ما روابط عمومیها آموزنده باشد.
اگر از بحث هویت بصری و ساختار بسیار عالی گزارش بخواهیم بگذریم، اما از چند درس که موضوع بحث ما روابط عمومیها بویژه در بخش خودروست، نمیتوان گذشت.
درس اول= استراتژی خلاقیت
اسم اولین درس را من گذاشتم استراتژی خلاقیت.
به نظر من خلاقیت کلید حداکثر دید است. کلید تمایز است. کلید نقطه عطف است.
نقطه عطف یعنی پایان ماموریت روابط عمومی.
معنی اش این است که روابط عمومیبه خوبی وظیفه اش را انجام داده است. معنی دیگرش این است که پیام شما به مخاطب رسیده و شنیده شده، مخاطب آن را پذیرفته و به آن عمل کرده است. معنی آخرش این است که اتومبیل شما را خریده است.
حواس مان باشد ما در دنیایی زندگی میکنیم که تغییرات خیلی سریع اتفاق میافتند و این تغییرات در صنعت خودرو نسبت به حوزههای دیگر کمیبیشتر و سریعتر است. بنابراین روابط عمومیصنعت خودرو نسبت به هر زمان دیگر به خلاقیت و نوآوری نیاز دارد تا بتواند پیامش را با روشهای نوآورانه به مخاطبانش برساند.
این جا اگر امکان داشته باشد تیزری از سیتروئن پخش میکنم با عنوان قایم موشک بازی. در واقع این بزرگترین قایم موشک بازی دنیاست.
این ویدیو را میتوانید در لینک روبرو (https://www.youtube.com/watch?v=Oi3WNU3ms3I) تماشا کنید.
سیتروئن رویکردی مشابه با مرسدس را برای خودروی DS4 خود پیش گرفت و بزرگترین بازی قایمموشک را راه انداخت. حدود 700 هزار نسخه مجازی DS4را در جایجای کشور پنهان کرده بودند و هر کسی که بیشترین موارد را پیدا میکرد – چه بهصورت آنلاین و چه در دنیای واقعی با استفاده از اپ گوشی – برنده ماشین میشد.
خب همان طور که دیدیم خلاقیت خیلی چیز عجیب و غریبی نیست ولی باید برای آن برنامه و اتاق فکر داشته باشیم و بنشینیم فکر کنیم که برای به حداکثر رساندن دید شرکت و سازمان مان باید چه کار کنیم.
من به شخصه اعتقاد دارم با توجه به فضای جدید جهانی و نو شدن لحظه ای روشها و تکنولوژی شاید در همه جاها خیلی به برنامه ریزیهای بلند مدت آنچنانی نیاز نداشته باشیم. برنامه ریزیهای امروزه معمولا مبتنی بر اهداف و نتایج هستند و ما برای به نتیجه رساندن آنها حداکثر شش ماه فرصت داریم.
برخی تجارب هم نشان میدهد ارزش افزوده یک خلاقیت خیلی کوچک بیشتر از برنامههای بلندمدت با هزینههای نجومیبوده است.
تحقیقات مرکز “پیو” نشان داده است که در دنیای روابط عمومیهیچ روش برتری وجود ندارد. پس یک بازنگری به فعالیتهای روزانه مان داشته باشیم و بررسی کنیم که چگونه میتوانیم آن را از روز قبل بهتر و بهتر کنیم.
بنابراین درسی که میتوانیم از این بحث بگیریم این است که خلاقیت را دست کم نگیریم و باید به همه بخشهای روابط عمومیتزریق شود در غیر این صورت در دوره باطل تسلسل گرفتار خواهیم شد و هرگز به نتیجه دلخواه که به “حداکثر رساندن دید” است نخواهیم رسید و سرمایه اجتماعی روابط عمومیکه همان به حداکثر رساندن دید است را روز به روز بیشتر از این از دست خواهیم داد.
درس دوم= استراتژی مسوولیت اجتماعی
موضوع دوم که در این گزارش نظرم را جلب کرد مسوولیت اجتماعی بود. من مسوولیت اجتماعی را یک تعریف جدید از روابط عمومیمیدانم.
روابط عمومییا مثلا مسوولیت اجتماعی باید در زنجیره فعالیتهای یک سازمان و شرکت دیده شود و از شاخه بنیادین ارزیابی مثبت عملکرد یک سازمان یا شرکت محسوب شود. به همین دلیل است که مسوولیت اجتماعی باید در همه شوون زندگی فردی و سازمانی ما حضور پررنگ داشته باشد.
در همین زمینه محققان دانشگاه «وین» پژوهشی انجام دادند که ادعای ما را تایید میکند. این محققان در پژوهش خود به این نتیجه رسیدند که مسوولیت اجتماعی شرکت باید در طول زنجیره تامین خودرو تولید شود.
معنی عامیانه و پوست کنده اش این است که تولیدکنندگان خودرو باید یک رویکرد چرخه زندگی به صنعت خودرو داشته باشند و مسوولیت اجتماعی را در تمام مراحل و فرایند تولید و عرضه مد نظر قرار دهند.
آن چیزی که بیش از همه در این گزارش نظرم را جلب کرد، واژه ای است تحت عنوان: “خدمات ارتباطی انسان”. یعنی چی؟ یعنی ایجاد “وحدت بین انسان، طبیعت و ماشین.
یعنی همان چیزی که ما به آن میگوییم مسئولیت اجتماعی. در واقع، شرکت تویوتا در این گزارش سعی دارد به ما یادآور شود که نگاه مان را باید نسبت به اتومبیل عوض کنیم.
بنابراین یک تعریف دیگر مسئولیت اجتماعی این شد که وسیله نقیله ای که ما میسازیم باید ایمن باشد؛ باید تجربه خوشایندی به راننده منتقل کند؛ و خلاصه این که آسیبی به محیط زیست ما هم نزند تا بتوانیم از طبیعت هم لذت ببریم. معنی همزیستی انسان، طبیعت و اتومبیل هم همین است که خدمت تان عرض کردم. چون هدف این است که به انسانها کمک کنیم زندگی بهتر و با کیفیت تری داشته باشند.
فلسفه وجودی سازمانها و شرکتها هم همین است که در جهت ایجاد رفاه مردم حرکت کنند اما ما در خیلی از جاها عکس آن عمل میکنیم و فراموش میکنیم که برای چه در این جایگاه قرار گرفتیم.
پس مسئولیت اجتماعی وظیفه اش این است که از ما مواظبت کند که فقط به فکر پر کردن جیب خودمان نباشیم چون رسالت اصلی ما، ارتقای کیفیت زندگی انسانهاست.
تعریف روابط عمومیدقیقا همین است و اگر ما امروز چیزی به عنوان مسئولیت اجتماعی خلق کردیم دلیلش این است که روابط عمومیبه وظیفه اش درست عمل نکرده است.
لذا هر جایی تعادل بین منافع عمومیو منافع خصوصی به هم بخورد قطع به یقین بدانید مقصر اصلی و اول، روابط عمومیاست چون ما برای حفظ منافع شخصی خودمان سکوت کردیم و به فلسفه وجودی روابط عمومیخیانت کردیم و در نهایت تصمیم گرفتیم به منافع عمومیهم پشت بکنیم.
درسی که میتوانیم از این بحث بگیریم این است که روابط عمومیصنعت خودرو باید دارای یک استراتژی CSR باشد که البته همه شرکتهای خودرو سازی ایرانی این استراتژی را دارند اما اختلاف نظر ما بیشتر در چند و چون و کیفیت آن است که من امروز به آن ورود نمیکنم.
درس سوم= استراتژی رسانه ای
بحث روابط عمومیرسانه ای یک بحث گسترده ای است و از نظر من شاکله همه فعالیتهای روابط عمومیاست. من قصد ندارم به همه زوایای این موضوع وارد بشوم اما به چند موضوع بسنده میکنم.
اولین موضوع، تولید محتوای استراتژیک است. در سال 2006 که اولین همایش روابط عمومیدو که در سنگاپور برگزار شد، دو پیام مشخص مخابره شد: این که با توسعه ابزارها و فنون دو چیز هیچ وقت و هیچ گاه عوض نمیشود: یکی اخلاق حرفه ای و دیگری محتوا.
شما اگر هزاران کانال ارتباطی داشته باشید، اما محتوای باکیفیت نداشته باشید، در واقع کاری انجام ندادید.
پس همکاران ارجمند برای نفوذ در مخاطبان و گروههای ذینفع باید یک استراتژی تولید محتوای مناسب و بسیار تاثیرگذار داشته باشند تا بتوانند موقعیت شرکت شان را به عنوان رهبر فکری صنعت خودرو مطرح کنند.
یکی از این قابلیتهای بسیار مهم و ارزشمند که ما در کشورمان با محدودیت میتوانیم از آن استفاده کنیم، رسانههای اجتماعی هستند.
در سال 2014، شرکت ولوو اعلام کرد که این نام تجاری مشارکت خود را در رویدادها کاهش میدهد و بیشتر در کانالهای دیجیتال سرمایه گذاری میکند. در واقع شرکت ولوو در این سال، استراتژی ارتباطی خود را اصلاح کرد و تصمیم گرفت با کاهش حضورش در برخی از نمایشگاههای بین المللی در کانالهای دیجیتال سرمایه گذاری کند. البته ولوو در همین سالها برخی مدلهای جدید خود را در برخی رویدادهای منحصر به فرد در دنیا ارایه کرد.
همان طور که مدیر ارتباطاتش در سال 2018 اعلام کرد ولوو همچنان به طور فزاینده ای در کانالهای دیجیتال سرمایه گذاری کرد تا به مشتریانش نزدیکتر شود. به عنوان مثال، حضور ولوو در شبکههای اجتماعی، جایی که از طریق کارزارهای تیزر و محصولات بصری بسیار فعال است.
بنابراین ولوو با استفاده از شبکههای اجتماعی یک رابطه دوستانه با مشتریان خود را حفظ کرده و میکند و همچنین خدمات زیاد و متفاوتی را از طریق تلفن همراه در برخی بازارها حتی از طریق فیسبوک عرضه میکند.
این نمونه ای از تعهد ولوو به ارایه خدمات نوآورانه متناسب با نیازهای مشتریان خود است.
یک استراتژی دیگر ولوو کار کردن با گروههای مرجع است. در این زمینه اقدامات زیادی انجام داده است اما نقطه مشترک این است که همه آنها در شبکههای اجتماعی حضور دارند.
این جا تیزری از شورلت نشان میدهم که به تک تک ما اثبات میکند که چگونه طرحهای جدی روابط عمومیمیتواند یک شرکت یا محصول را در کل دنیا بر سر زبانها بیاندازد.
این ویدیو را میتوانید در لینک روبرو (https://www.youtube.com/watch?v=Mpp4IN1J2Gc) تماشا کنید.
شورلت یک برند بزرگ آمریکاست، اما سایر بخشهای دنیا خیلی با آن آشنایی ندارند، بنابراین به طرحهای جدی روابط عمومینیاز دارند تا بتوانند در کل دنیا بر سر زبانها بیافتند. اینترنت یک پلتفرم ایدهآل برای شاهکار آنها در سال 2012 بود، جایی که “راب دیردک” بهعنوان افسانه ورزشهای اکشن، یک سونیک شورلت را دستکاری کرد تا به یک ماشین مسابقهای شاهکار تبدیل شود.
این خودروی سونیک روی پیست و در مسیری قرار گرفت که یک سطح شیبدار عظیم در میانه آن جای گرفته بود، بهگونهای که ماشین بتواند با بالارفتن از این سطح روی هوا وارو بزند. فرایند وارو زدن موفقیتآمیز بود، جمعیت دیوانهوار به هیجان آمدند و ویدئوی آن همه گیر شد.
لذا برای رسیدن به حداکثر دید ما میتوانیم نوآوریها و کارهای زیادی انجام بدهیم که به بعضی از آنها که تولید محصولات بصری و کارزارهای تیزری است اشاره کردم. البته بازیهای تعاملی و بازیهای مبتنی بر مکان را نباید دست کم گرفت و همچنین داستان پردازی. داستان سرایی چون بحث مهمیاست اگر زمان اجازه بدهد مفصل به آن خواهم پرداخت در غیر این صورت به نسخه پیاده شده این سخنرانی اضافه میکنم.
مساله دیگر که علاقمندم خدمت تان عرض کنم این است که برخی جاها شنیده یا گفته میشود و بعضی جاها هم روابط عمومیها در قالب خبر اعلام میکنند ما امسال 1000 خبر تولید کردیم. بله دست شما درد نکند خیلی زحمت کشیدید اما یک اثرسنجی انجام بدهید و ببینید این حجم خبر تولیدی که به آن میبالید چقدر تاثیرگذار بوده است؟ منظورم این است فقط به پوسته اکتفا نکنیم و هسته را هم مدنظر قرار دهیم و در این زمینه، تحلیل محتوا تا حدودی به ما کمک میکند.
برای رسیدن به چنین هدفی باید یک استراتژی ارتباطی مناسب برای به حداکثر رساندن دید شرکت مان طراحی کنیم. امروزه ابزارهای تبلیغاتی بسیار پرهزینه هستند و به تنهایی قادر به نمایش قابلیت خدمات و محصولات نیستند اما گزینههای زیاد و دیگری وجود دارد که میتوان با ترکیب آنها با هم (روشهای سنتی و دیجیتال) به نتایج موثرتر و متمایزتری رسید.
درس چهارم: استراتژی مدیریت بحران
شرکتهای خودروسازی به خوبی میدانند که رسانههای اجتماعی به طور بالقوه میتوانند یک بحران جهانی برای هر شرکت و سازمان فراهم کنند اما مهم این است برای مقابله با این بحرانها برنامه داشته و آماده باشیم.
ما به طور خاص روی دو عامل میتوانیم تمرکز کنیم:
1- تهیه و تدوین بهترین دستورالعملها و شیوه نامهها؛
2- درس آموزی از نمونههای تاریخی و مطالعات موردی انجام شده در این زمینه.
در مورد روشها و شیوهها خیلی زیاد بحث شده و معمولا به مراحل اجتناب از بحران، آماده سازی و مدیریت به طور معمول اشاره میشود.
در مورد مطالعات موردی، واقعا نمونههای زیادی از بحرانها را در دنیا میشناسیم که میتواند راهنمای خوبی برای ما باشد. فضای مجازی و کتابهایی مانند دایره المعارف روابط عمومیکه توسط انتشارات کارگزار روابط عمومیمنتشر شده، نمونههای بسیار مناسبی از این دست از بحرانها را در اختیار ما قرار میدهند.
در شرایط بحرانی، توجه به نیازهای ارتباطی در ابعاد جهانی و محلی در قالب روابط عمومیمیتواند کمک کننده باشد. این موضوع حیاتی است که روابط عمومیها برای بحرانهای شناخته شده در صنعت خودرو از قبل برنامه ریزی داشته و ابزارها و فرآیندهای بالقوه مقابله با بحران را از قبل شناسایی و فراهم کنند.
درس پنجم: استراتژی داستان پردازی
معمولا خودرو برای همه نسلها جذابیت دارد. البته این جذابیت صرفا به خود وسیله نقلیه ختم نمیشود بلکه داستان پردازی در خصوص این محصولات میتواند علاقه مندی مردم را بیش از پیش افزایش دهد. داستانهایی در مورد جاده، قدرت، سبک زندگی و مسائلی از این دست میتواند جذابیت آن را بیشتر کند.
همچنین “قدرت قصه گویی” مساله بسیار مهمیاست که باید به آن توجه شود. به نظرم روابط عمومیهای صنعت خودرو از همه جهت توانایی این را دارند که از این قدرت در جهت به حداکثر رساندن دید شرکت شان استفاده کنند.
بعلاوه داستان پردازی در عصر رسانههای تعاملی/ اجتماعی در قالب کمپینهای روابط عمومیمیتواند بسیار تاثیرگذار باشد بنابراین یکی از مهمترین راهبردهای روابط عمومیهای خودرو باید مبتنی بر یافتن و پردازش داستانهایی باشد که مصرف کنندگان به آنها علاقه مندند.
علاوه بر آن، مقابله با روایتها و داستان پردازیهای دروغین از جمله وظایف روابط عمومیخودروست که باید به موقع و در زمان و مکان مناسب اتفاق بیافتد.
داستانهایی در مورد محصولات معیوب یا خطاهای شرکت در تولید خودرو، خدمات پس از فروش و خطرات فناوریهای جدید و همه اینها میتواند با شکستهای تجاری همراه شود. اما روابط عمومیصنعت خودرو باید همواره آماده باشد تنها با شیوه ای شفاف و صادقانه به روایتهای نامطلوب پاسخ دهد.
نکته دیگر در حوزه داستان سرایی که باید به آن توجه کرد اجتناب از داستانهای ترسناک روابط عمومیاست. توسعه وسایل نقلیه الکتریکی و آسیبهای فنی و نقص دادههای آن میتواند شهرت صنعت خودرو را تهدید کند یا حتی آسیب بزند.
مردم در این مورد نگرانیهای زیادی دارند. یک نظرسنجی که در سال 2018 توسط رویترز انجام شد نشان میدهد که 67 درصد بزرگسالان آمریکایی با ایده سوار شدن در ماشینهایی خودران مشکل دارند و ناراحت هستند.
علاوه بر نگرانی در مورد ایمنی، دخالت هکرها از طریق کنترل از راه دور میتواند این نگرانیها را دوچندان کند.
درس ششم: استراتژی پردازش تصویر
تصویر و حسن شهرت در انتخاب یک وسیله نقلیه توسط مردم تاثیر بسیار زیادی دارد. البته قیمت، راحتی، ایمنی، تکنولوژی و تاثیرات زیست محیطی هم در این ارزیابی و انتخاب تاثیر دارند.
اما دو عامل کلیدی؛
1- اعتماد به صنعت خودرو
2- تصویر و خوشنامیصنعت خودرو
از همه عوامل مهمتر به نظر میرسند.
ما چه تصویری از تویوتا و هوندا داریم؟ پاسخ من این است هم قابل اعتماد است و هم تصویر خوشایندی در ذهن ایجاد کرده است به طوری که همه ما علاقمندیم اگر پولش را داشته باشیم آخرین مدلش را بخریم و از آن لذت ببریم.
رهبران تویوتا، بنز و بی ام دبلیو سالها تلاش کردند تا اعتماد و وفاداری مردم سراسر جهان را به خود جلب کنند و اکنون در عرصه جهانی به عنوان یک خودرو قابل اعتماد و خوشنام و ایمن و راحت و شاید سازگار با محیط زیست شناخته میشوند.
درس هفتم: استراتژی ارتباط موثر با مخاطبان
وقتی از صنعت خودرو صحبت میشود منظورمان فقط شرکت تولید کننده خودرو نیست. مخاطبان روابط عمومیدر صنعت خودرو بسیار وسیع هستند.
متاسفانه روابط عمومیصنعت خودرو با بخش زیادی از مخاطبان خود از جمله نمایندگان فروش، قطعه سازان، خرده فروشان و تعمیرکاران ارتباط چندانی ندارد.
اگر روابط عمومیها با این بخش از مخاطبان خود ارتباط نداشته باشند، چگونه میتوانند مطمئن شوند که پیامشان به آنها رسیده یا چگونه میتوانند از نظرات مشتریان خود آگاه شوند. بنابراین روابط عمومیصنعت خودرو باید استراتژی ویژه ای برای این دسته از مخاطبان و مشتریان خود طراحی کند.
درس هشتم: استراتژی حداکثر دید
همان طور که پیشتر گفتم امروزه ابزارهای تبلیغاتی که بسیار پرهزینه هم هستند، به تنهایی قادر به نمایش قابلیت محصولات یا به حداکثر رساندن دید شرکت تان نیستند ولی گزینههای زیاد دیگری هم وجود دارند که میتوان با ترکیب آن به روشهای سنتی و جدید، به نتایج متمایزی دست پیدا کرد.
در آخر، عمومیسازی یک خدمت و محصول قبل از هر چیز میتواند روابط عمومیشما را بیش از پیش خاص نماید و شما را در معرفی محصول یاری رساند.
بنابراین پیشنهاد آخرین من این است؛
1- روابط عمومیصنعت خودرو باید بتواند از طریق ارتباط مناسب و سالم با رسانهها، اخبار مربوط به شرکت خود را منتشر نماید و از این طریق به رهبر صنعت خود تبدیل شود.
2- روابط عمومیصنعت خودرو میتواند محصولات جدیدش را از طریق رسانههای اجتماعی معرفی کند. تدوین استراتژی رسانههای اجتماعی هوشمند برای صنعت خودرو بسیار حیاتی است.
3- مدیریت بازخورد مشتری یکی از عوامل مهم در حوزه بررسیهای آفلاین و آنلاین در جذب مشتریان بیشتر است. مانیتورینگ رسانههای اجتماعی جایی است که صدای مشتریان بیشتر از هر زمان دیگر شنیده میشود.
خلاصه این که متخصصان روابط عمومیدر صنعت خودروسازی باید در جعبه ابزار خود، قلابهای تاثیرگذار و قانع کننده زیادی برای به حداکثر رساندن دید شرکت شان داشته باشند و صد البته خلاقیت و نوآوری در این بین نقش پررنگی میتواند داشته باشد.
پروفسور گالووی که یکی از اساتید برجسته روابط عمومیاست میگوید: من دریافته ام که هیچ جایگزینی برای خلاقیت و نوآوری وجود ندارد و یک بودجه زیاد به خودی خود و در غیاب خلاقیت برای به نتیجه رسیدن کافی نیست. برای این که توانایی خودمان را برای کارفرمایانمان اثبات کنیم باید ابتکار عمل داشته باشیم و کارهای غیرمنتظره و نامعمول انجام دهیم.
معنی واقعی سخنان من این است که هیچ سازمان و شرکتی نمیتواند بدون توجه به اصل اساسی “رهبری از طریق ارتباطات” اصلا موجودیت داشته باشد. محصول روابط عمومیهمین است.
در تدوین این سخنرانی از منابع مختلف از جمله prconversation، Ripley PR و digitalprworld استفاده شده است.
مطالب زیر را حتما بخوانید
-
فراخوان بیست و دومین دوره «جوایز صنعت روابطعمومی ایران»
71 بازدید
-
فرخوان نخستین اجلاس ملی مدیران روابطعمومی
73 بازدید
-
گزارش تصویری نوزدهمین کنفرانس بینالمللی روابطعمومی ایران
171 بازدید
-
نخستین «اجلاس ملی مدیران روابطعمومی» برگزار میشود
84 بازدید
-
شارا
34 بازدید
-
نوزدهمین کنفرانس بینالمللی روابطعمومی برگزار شد
121 بازدید
دیدگاهتان را بنویسید