روابط‌عمومی دانش بنیان

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) در اینجا می خواهم سه نکته عملیاتی را مطرح کنم. برای مثال اگر شما در آدرس اینترنتی گوگل، روابط عمومی را به انگلیسی بنویسید، می بینید که به شدت در حال سقوط است. ولی اگر این کلمه را به فارسی بنویسید، متوجه می شوید که به شدت رو به اوج است. این موضوع خیلی معنی دار است. به این معنا که در دنیای خارج روابط عمومی و نظریه روابط عمومی به عنوان اصول علمی جا افتاده است و دیگر به عنوان تئوری جدید شناخته نمی شود و اگر تئوری وجود دارد تنها در حوزه ابزاری است که از آن استفاده می کنند تا جایگاه تولیدات خود را تثبیت کند. در حالی که ما هنوز در حوزه نظری هستیم و در حوزه ابزار نیستیم.

بنابراین این اوج یک افتخار ملی است که نشان می دهد ما در باتلاق نیستیم ولی اگر کلمه ی ایران را به انگلیسی جستجو کنید، متأسفانه در حال سقوط است. به همین دلیل است که رییس جمهور عزیز کشورمان به دنبال گسترش روابط خارجی است. با یک جستجوی خیلی ساده در دنیا، ما متوجه این گونه بحث ها می شویم.

ما در روابط عمومی یک چالش داریم که نام آن را روابط عمومی دانش بنیان گذاشته ام و اخیراً یک سری تحقیق های علمی را در این زمینه مطالعه کردم و به این جمع بندی رسیدم که متأسفانه دانش مان نسبت به سطح جهان به شدت پایین است. هنگامی که به هر یک از حوزه های اقتصادی نگاه می کنیم، افرادی را نداریم که بتوانند مشکل اقتصادی ما را حل کنند و با سعی و خطا جلو می رویم.
در حوزه اطلاع رسانی نیز می بینیم افرادی که هنوز در ادارات و کارمند روابط عمومی هستند، آموزش های لازم را ندیده اند. حال باید دید مشکل دانش بنیان را چگونه باید حل کرد؟

ما یک پروزه عملیاتی در استان گلستان شروع کردیم که 5000 نفر فارغ التحصیل فوق دیپلم به بالا را ثبت نام می کنیم و اطلاعات کاملی از آنها دریافت کردیم و شغل داشتن بنیان را ایجاد می کنیم. اگر این شغل دانش بنیان در استان گلستان موفق شود، در برنامه ما یک میلیون نفر در کشور در نظر گرفته شده است که اشتغال پیدا می کنند.

پنج درس برای آموزش به این افراد در نظر گرفته ایم که یکی از این دروس روابط عمومی است زیرا به این جمع بندی رسیده ام که برای هر شغل جدیدی که قرار است شروع شود و برای فردی که به دنبال اشتغال است، بایدرشته روابط عمومی را آموزش ببیند. به عنوان مثال برخی از مدیران هنوز نمی توانند در صحبت های خود ارتباط برقرار کنند. بعد از آن بازاریابی الکترونیکی، IT، تبلت حرفه ای، گوشی همراه حرفه ای زیرا هنوز نمی توانیم از ابزارهای بسیاری که در اختیار داریم، به درستی استفاده کنیم و در آخرتایپ تند را به افراد کارجو آموزش می دهیم و وارد بازار می کنیم.

در نهایت دولت آنها را بیمه می کند و به کارفرما رایگان نیرو می دهیم و از آنها می خواهیم تا از دانش خود استفاده کنند و تحولی در حوزه بازار ایجاد نمایند که در نهایت منجر به گرفتن دستمزد می شود.
بنابراین باید به یکدیگر کمک کنیم تا این کارها را عملی کنیم. عملی کار کردن به این معنا است که در ابتدا باید واقعیت های جهان را دید که روابط عمومی ها در حال شکل گرفتن در شبکه های اجتماعی هستند زیرا همه مردم روابط عمومی را پیدا می کنند و ارتباطات به خودی خود شکل می گیرد و ما باید تنظیم کننده و هدایت گر باشیم و یک نوع مدیریت جدید را در حوزه مدیریت روابط عمومی بیاوریم.

سخنرانی دکتر علی اکبر جلالی به مناسب روز گرامی داشت روابط عمومی:این مراسم توسط موسسه کارگزار روابط عمومی و دبیرخانه کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران برگزار گردید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *