دکتر “حمید نطقی” بنیانگذار و پدر روابطعمومی ایران می گوید: کار روابطعمومی؛ کار اداری معمولی و کار آدم های معمولی نیست. آدم باید عشق و علاقه ای خاص داشته باشد تا بتواند در این زمینه کار کند. وظیفه روابطعمومی تربیت مدیرانی است که تمام ارقام را قشنگ نشان ندهند و حقایق را به اطلاع مردم برسانند.
دکتر “حمید نطقی” به سبب تدوین و تألیف مقالات نخستین روابطعمومی به زبان فارسی، تعریف و تبیین تعاریف و مفاهیم آن، تدریس دورههای نخستین روابطعمومی در کشور، سخنرانی در نخستین سمینارهای روابطعمومی در آغاز کار، پذیرش سمینارهای روابطعمومی در آغاز کار، پذیرش ریاست نخستین گروه آموزشی کشور و تألیف کتاب معتبر «مدیریت و روابطعمومی» به عنوان پدر روابطعمومی ایران شناخته می شود.
مهدی باقریان در مجله کارگزار روابطعمومی، به کند و کاو در خصوص زندگی حرفه ای دکتر حمید نطقی، بنیانگذار و پدر روابطعمومی ایران و «نظریه» روابطعمومی او پرداخته است که در ادامه می خوانید؛
پیش درآمد
شاید در ابتدا یادآوری زندگی حرفه ای دکتر حمید نطقی برای مخاطبان و افرادی که می خواهند آشنایی بیشتری با او و «نظریه» روابطعمومی اش پیدا کنند خالی از لطف و فایده نباشد.
دکتر حمید نطقی (1378-1229) در سال 1327 پس از اتمام تحصیلات در خارج و بازگشت به ایران، نخست وارد کنسرسیوم و سپس شرکت نفت ایران و انگلیس شد و به عنوان مشاور هیأت مدیره کنسرسیوم نفت و کارمند شاخه ارتباط با مطبوعات اداره اطلاعات و انتشارات شرکت نفت اشتغال یافت و در سال 1330 به مدیریت روابطعمومی شرکت نفت منصوب شد.
فعالیتهای جدید دکتر نطقی در زمینه روابطعمومی در سال 1346، یعنی زمانی که از او برای مدیریت گروه روابطعمومی و تدریس دروس تخصصی این رشته دعوت به عمل آمد، آغاز شد.
وی در سال 1351 جهت بررسی نحوه آموزش رشته وابط عمومی در دانشکدههای آمریکا و تهیه و تدوین یک برنامه جامع آموزشی این رشته سفری به این کشور کرد و پس از این سفر تحقیقاتی برنامه پیشنهادی خود را به شورایعالی دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی- نام جدید مؤسسه عالی روزنامه نگاری و روابطعمومی (1346)- تقدیم نمود که مورد تأیید و تصویب مسئولان قرار گرفت. دکتر نطقی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با توجه به حدف رشته روابطعمومی از نظام آموزشی کشور، همچنان به فعالیت های آموزشی، پژوهشی و مشاورهای خود در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی- نام جدید همان مؤسسه عالی روزنامه نگاری و روابطعمومی – ادامه داد. درپی تلاش های ایشان و دکتر کاظم معتمدنژاد و همکاری و هماهنگی مسئولان آموزش عالی کشور در سال 1366 رشته روابطعمومی به عنوان یک رشته در مقطع کارشناسی مورد تصویب شورای عالی برنامهریزی وزارت علوم و آموزش عالی وقت قرار گرفت.
از جنگ جهانی دوم تا سفر به آمریکا و دیدار با «برنیز» معروف
دکتر نطقی در یادداشت «مرا معلم حسن تو عاشقی آموخت» درباره آشنایی خود با روابطعمومی و تأسیس رشته روابطعمومی در ایران، چنین می نویسد: «… نخست از کتاب های مربوط به این حوزه چند جلدی تهیه کردم، سپس حاصل خوانده های خود را با آثار نیاکان و نامداران کشورمان سنجیدم و این ترکیب را سخت پسندیدم، لکن همواره نگران فسادپذیری آن بودم. با این اندیشه در هفت- هشت سازمان خارجی بزرگ که به مطالعه و علاقه آن دست یافتم، عزم جزم کردم و در جستجوی راه حلی برای تدریس و تعمیم روابطعمومی سالم و پاسخ گوی نیازهای جامعه ما و متکی به فرهنگ خود از پای ننشستم.
از یمن بخت بیدار، جمعی از استادان پرکار، اندیشه مند و هوشیار از هر گوشه و کناری مجمعی (که در بعدها، دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی نام گرفت) گرد آمده بودند و به مسائل ارتباطی می اندیشیدند و به خصوص بنا به سابقه فعالیتها، به مسئله روزنامه نگاری توجه بیشتری داشتند و مسائل دیگر ارتباطی از قبیل روابطعمومی را نیز مدنظر داشتند.
از سوی دیگر در سال 1327، شرکت نفت ایران و انگلیس که در دنیای بعد از جنگ دوم جهانی، گرفتار بحران های شدیدی شده بود، چون پادزهر بعد از مرگ سهراب، به فکر خانه تکانی و تغییرات اساسی از جمله تأسیس روابطعمومی در این بخش افتاد و این درست با پایان تحصیلات من هم زمان بود.
در آن وقت رئیس روابطعمومی شرکت نفت (هنگام جنگ دوم جهانی)، «مارشال مونتگمری» بود که بر انتخاب اعضای اولین گروه روابطعمومی نظارت داشت. او تحصیل، سابقه نویسندگی و ذوق مرا مناسب این کار تشخیص داد و بدین گونه با دستیابی به یک سلسله تصادفات، تطبیق اصول روابطعمومی برای اولین بار در ایران و شاید میانه به عهده ما افتاد. این دوران فرصت بی نظیری برای قرار گرفتن روابطعمومی در مدرسه «تجربه و اشتباه» بود. این مدرسه در حدود پانزده سال به طول انجامید. بزرگ ترین یار و یاور من در هنگام کتاب های حجیمی بودند که از خارج وارد می کردیم و من با تمام ولع می خواندم. تنها دیدارهایی که اگر دست می داد از آن غفلت نمی کردیم، دیدار با متخصصان ارتباطات بود که برای دریافت و درک جهات مختلف ارتباط و روابطعمومی منابع مغتنی بودند. در این مکان از آثار گذشتگان خودمان باید یاد کرد و ارزش آن ها را بازشناخت.
سفر به آمریکا و پژوهش در ده دوازده دانشگاه معتبر آن کشور و مطالعه برنامه درسی آن ها و صحبت با استادان مشهوری از جمله «برنیز» در خانه اش، در جوار دانشگاه «هاروارد» و خانم «اوکه گویا» خواهر زیگموند فروید معروف، فرصتی سودمند و پرخاطره بود.»
فکر تأسیس روابطعمومی در ایران
دکتر نطقی در دی ماه 77 در یک مصاحبه پیرامون چگونگی «فکر تأسیس روابطعمومی ایران» چنین اظهار داشت: «درست بعد از اتمام تحصیلاتم بود و تازه به ایران آمده بودم که متوجه شدم، شرکت نفت، آگهی استخدام نیرو داده است. می خواست با جذب فارغ التحصیلان نویسندگی، حقوق و ادبیات، در این سوی دنیا روابطعمومی راه بیندازد. تا آن تاریخ، کسی از وظایف چنین واحدی در ایران خبر نداشت. به استخدام شرکت نفت درآمدم و با کسانی چون ابوالقاسم حالت (شاعر) و مهرداد مهرین (نویسنده) و چند تن دیگر آشنا شدم.
ابتدا که مشغول کار شده بودیم، هنوز روابطعمومی تعریف نشده بود. به تدریج شکل گرفت و در آن زمان به این کارها عنوان «روابطعمومی » نداده بودند. برخی جاها از آن تعبیر روابط تجاری کرده بودند. در ایران هم اسم استخبارات را گذاشته بودند که مردم دید خوبی نسبت به آن نداشتند. چون عمده کار آن انتشاراتی بود، براین اساس آن را انتشارات نامیدند. به این ترتیب، پس از سفری مطالعاتی به اروپا و آگاهی از چگونگی کار و پیشرفت کشورهای اروپایی در روابطعمومی از جمله در انگلیس به ایران بازگشتم و پس از تطبیق آن شرایط و عادات محلی و با تکیه بر بنیه ایرانی، طرح نخستین واحد روابطعمومی را در ایران (در آبادان) به اجرا در آوردم».
دکتر مهدی محسنیان راد استاد علوم ارتباطات اجتماعی درباره فعالیتهای دکتر حمید نطقی در تأسیس گروه روابطعمومی در دانشکده علوم ارتباطات، تأسیس اولین واحد روابطعمومی در شرکت نفت و ایجاد طرح ارتباط جمعی پس از پیروزی انقلاب اسلامی اذعان می دارد استاد نطقی نخستین گروه روابطعمومی دانشکده علوم ارتباطات را پس از تأسیس دانشکده مطبوعات و روابطعمومی تشکیل داد که بعدها به نام مؤسسه و دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی ادامه فعالیت داد:
«دکتر نطقی نخستین واحد روابطعمومی ایران را در شرکت نفت پیش از ملی شدن صنعت نفت، تأسیس کرد. وی پس از تأسیس دانشگاه به عنوان مدیر گروه روابطعمومی انتخاب شد.
نطق مفهوم مطلق روابطعمومی بود. پس از انقلاب در اولین اجلاس روابطعمومی ها که در تهران برگزار شد، مقرر شد من و او برای طرح ارتباط جمعی در ایران کار کنیم. یعنی برای کشوری که انقلاب کرده و نظام ارزشی در آن تغییر کرده بود، طرح جدید را ایجاد کردیم. همین جلسات مشترک مستمری که با یکدیگر داشتیم، باعث نزدیکی بیشتر من و دکتر نطقی شده بود».
به اعتقاد دکتر نعیم بدیعی استاد علوم ارتباطات، دکتر نطقی پایه گذار روابطعمومی در ایران است.
از مجموعه این گفته ها چنین نتیجه گرفته می شود که دکتر نطقی استادی مسلم در رشته روابطعمومی بوده است وی حتی در دوره جوانی و قبل از ایجاد رادیو در ایران در سال 1317 در زمینه ارتباطات مقالات قوی و محکمی به رشته تحریر در آورده که بسیار با اهمیت است.
او در سال 1317 در مقاله ای تحت عنوان «ضرورت ایجاد رادیو در ایران» (چند سال قبل از ایجاد روابطعمومی در ایران) در نشریه «شاهین» چنین می نویسد: «یکی از علمای اخیر گفته است: رادیو زبان کشور است! راستی نیز همین طور است. هر ممکلتی که نتواند به وسیله امواج کهربایی از فرهنگ ها پیام خود را به گوش دوستداران خویش برساند در حقیقت لال است. رادیو بزرگترین اختراع قرن بیستم و معجزه آن است».
استاد صمد سرداری نیا مورخ ترک زبان در مجله وارلیق نکته بسیار جالبی در مقاله خود تحت عنوان «میرحمید نطقی» به میان آورده است که تکرار آن برای خوانندگان خالی از فایده نیست: «جراید کشور با درج خبر در گذشتش، از او به عنوان «پدر روابطعمومی ایران» تجلیل کردند، ولی آغاز فعالیت مطبوعاتی اش را سال 1320 شمسی قید کردند. باید گفت که او تنها «پدر روابطعمومی ایران» نبود و آغاز فعالیتهای مطبوعاتی اش به سال های قبل از 1320 میرسد.»
روابطعمومی ؛ کار اداری معمولی و کار آدم های معمولی نیست
عناصر نظریه روابطعمومی دکتر نطقی را می توان در عوامل زیر خلاصه کرد: علم و هنر؛ تکنیک و دانش روابطعمومی لازم و ضروری است و از این جهت یک روابطعمومی باید سیستماتیک، علمی و از روی دانش و تخصص باشد.
اما در عین حال هنر است. برخی کسانی که علم روابطعمومی را ندانسته اند، توانسته اند با هنرمندی و ذوق، خطاهایشان را در این باره بپوشانند. اصولاً فردی که در روابطعمومی کار می کند، باید استعداد داشته باشد و ارتباط گر ورزیده ای باشد و با همگان به خوبی بجوشد.
عشق؛ کار روابطعمومی ؛ کار اداری معمولی و کار آدم های معمولی نیست. آدم باید عشق و علاقه ای خاص داشته باشد تا بتواند در این زمینه کار کند.
فلسفه مدیریت نو و روابطعمومی ؛ روابطعمومی به طور کلی به سه عنصر اصلی خود قابل تجزیه است: هنر، فن (تکنیک) و فلسفه. روابطعمومی به صورت هنر مطلق را، باید در زیر عنوان «دوران پیش از تاریخ روابطعمومی » بررسی کرد. در پایان این دوران دراز (از 5000 سال پیش از میلاد تا اندکی پس از جنگ جهانی نخست) اوضاع و شرایط چنان دگرگون شده بود که جز بهدستیاری تکنیکهای خاصی دشواری های که پدید می آید قابل حل نبود. از این روی فجر دوران دوم یعنی «دوران تکنیکها» و یا «روابطعمومی فنی» طلوع کرد.
پس از جنگ دوم جهانی و با انقلاب سیبرنتیک، همه ضوابط پیشین ناکافی گردید و در شرایط پیچیده جدید، براساس فلسفه مدیریت جدید، روابطعمومی به معنی مدرن کلمه زاد. پس به طور خلاصه، روابطعمومی امروز، روابطعمومی است که خود را از کار مشاطگی و اسارت «زیبا کردن تصویر زشت ها» رهانده، متکی به هزاران سال تاریخ و تجارب تکنیکی قرن بیستم و فلسفه مدیریت نو دوران ماست.
منافع عمومی؛ در یک روابطعمومی حقیقی، کارها ابتکاری است. کارها را با توجه به زمان مناسب انجام میدهد و ملاحظه «عامه» را می کند. در روابطعمومی باید طرف مردم را گرفت. روابطعمومی اگر پایه اش احساس وفاداری و مردم داری و قدردانی باشد، موفق خواهد شد.
اثرگذاری؛ روابطعمومی ها، باید همیشه به دنبال راه های تازه برای اثرگذاری باشند و از اشتباهات خود و دیگران، درس بگیرند.
راست گویی؛ راست گویی به هیچ جا ضرر نمی رساند. وظیفه روابطعمومی این نیست که تمام ارقام را قشنگ نشان دهد. دکتر نطقی دروغ گویی و تحریف داده ها و اطلاعات را کار روابطعمومی های «جهنمی» می دانست.
تبلیغات؛ نکته مهم این است که نباید کار روابطعمومی را با تبلیغات بازرگانی درهم آمیخت. روابطعمومی اندازههای حقیقی مسائل و موضوعات را به مردم نشان میدهد در حالی که هنر تبلیغات بازرگانی، مبالغه است.
روابطعمومی باید حسن نیت خود را به مردم نشان دهد و اگر به این هدف نایل آید، کارش از هزار تبلیغ مؤثرتر است. من همیشه در نوشته هایم گفته ام خوشا به حال آن تبلیغات که روابطعمومی آن را حمایت کند. بدا به حال آن روابطعمومی که تبلیغات آن را اداره کند.
نیاز روابطعمومی به روابطعمومی ؛ با این که روابطعمومی باید، بیشتر از بخش های دیگر به مدیریت نزدیک باشد اما خدماتش پوشیده می ماند و معمولاً هرجا بخواهند قناعت و صرفه جویی کنند، از روابطعمومی شروع میکنند. شاید به همین خاطر روابطعمومی ، خودش به یک روابطعمومی نیاز داشته باشد.
الگوی روابطعمومی پدر روابطعمومی ایران
الگوی روابطعمومی دکتر نطقی بر ارکان دوگانه ذیل استوار است: تحقیق و آگاه سازی؛ هیچ شخص حقیقی یا حقوقی نسبت به محیط خود نمی تواند بی اعتنا بماند. رشته های گوناگون ارتباطات همه موجودات را چنان به هم پیوند داده است که با ترقی و دگرگونی تکنیک های ارتباطی، بازتاب حادثه ای در یک گوشه، در اندک زمانی در همه جا فرو می پیچد و همه چیز را کم و بیش تحت تأثیر قرار میدهد.
بنابراین بی تردید می توان گفت که بیش از پیش در تصمیم گیری مدیران، به نسبت اهمیت سازمانی که مسئولیت اداره آن را به عهده گرفته اند، جمعآوری اطلاعات (Data) و نتیجه گیری صحیح از آن ها ضروری و ناگزیر شده است. قبل از هر تغییر و بلکه در ضمن اجرای آن و خلاصه در هر مرحله ای، اجرای تحقیق و پژوهش واجب است. وجود دستگاهی که استادانه به چنین تحقیقی اقدام و به طور صحیح نتیجه گیری کند و با تکیه بر این اطلاعات، مدیران را از نتایج تصمیم هایشان آگاه کرده و در صورت لزوم «عامه» علاقه مندان را نسبت به کم و کیف و دلایل تصمیم های مدیران آگاه سازد، برای مدیریت نعمتی بزرگ تلقی می شود. چنین دستگاهی «روابطعمومی » نام دارد.
مدیریت (کلید حل مشکلات) شفافیت؛ از دورهای که دکتر نطقی تمایل برخی اشخاص را به پنهان کاری احساس کرد و دید که فساد، اغلب زیر این پرده آشیانه می گیرد و تاریکی شب بهترین یار و یاور راهزنان است، به فضایل آنچه بعدها «شفافیت» نام گرفت بسیار اندیشید. هرچند که در عمل کجروی های زیادی بر آن عارض بود، اما در افزارهای نامی مدیریت، «روابطعمومی » را کلید حل این مشکلات شناخت.
اگر آموزش روابطعمومی در بست برگرفته از الگوهای غربی باشد، جواب نمیدهد
روش شناسی روابطعمومی دکتر نطقی مبتنی بر «شناخت علمی» است. شناخت علمی، «شناختی است که متکی به واقعیت بوده و منطبق بر معیارهای علمی است». همچنین در این الگو نوعی دیگر شناخت مبتنی بر «ایمان و باورهای سرزمینی» و «فرهنگ بومی» وجود دارد که از اجزای لاینفک روش شناسی نظریه روابطعمومی دکتر نطقی بهشمار میرود و در آن بر آزاد اندیشی علمی تأکید میشود.
روش شناسی روابطعمومی دکتر نطقی مبتنی بر عوامل زیر است: مطالعه و تحقیق؛ همانطور که بیان شد دکتر نطقی برای تدوین اصول علمی روابطعمومی با اشتیاق خاصی که ویژه خود او بود، به مطالعه کتاب های روابطعمومی پرداخت و سرانجام موفق شد اولین کتاب روابطعمومی ایران را به نگارش درآورد که امروز یکی از ذخایر گرانقدر ادبیات روابطعمومی ایران محسوب می شود.
بازدیدها، ملاقات ها و گفت و گوی مستقیم با پیشگامان روابطعمومی جهان؛ دکتر نطقی برای پایه گذاری روابطعمومی در ایران، بازدیدهای مختلفی از مؤسسات و سازمانهای بزرگ آمریکا به عمل آورد و از نزدیک با عملکرد روابطعمومی های این سازمان ها آشنا شد. برای دکتر نطقی، سفر به آمریکا و پژوهش در چندین دانشگاه «هاروارد» و خانم «اوکه گویا» خواهر زیگموند فروید معروف، فرصتی سودمند و پرخاطره بود.
تکیه گاه فکری فیلسوفانه؛ دکتر نطقی در زمینه های تاریخ، ارتباطات و روابطعمومی ، علوم سیاسی، ادبیات و شعر (به ویژه شعر آذری) دارای اطلاعات جامع و ذوق و قریحه خاص بود و در همه آن ها خط مشی فکری خاصی را دنبال می کرد. او سعی می کرد به مدد توانایی قریحه و دانش وسیع خود، پایگاهی بسازد که در طی راه آرمان یابی تغییر مسیر ندهد.
اخلاق حرفه ای؛ اخلاق حرفه ای دکتر نطقی در دو زمینه نمود عینی داشت؛ یکی در کلاس درس و برخورد با شاگردانش، و دیگری در صحنه عمل سازمانی و اجتماعی که بسیار حائز اهمیت است. به عبارت دیگر، توام کردن «اخلاق نظری» (قواعد و مقررات) و توصیه آن به اطرافیان که در حقیقت، شامل در نظر گرفتن حقوق مخاطبان و دانشجویان می شود به همراه «تعهد» که در قالب پایبندی و رعایت قواعد و مقررات مذکور (اخلاق عملی) شکل می گیرد، از مشخصه های بارز الگوی روابطعمومی دکتر نطقی است. او با اخلاق سوداگرانه میانه خوبی نداشت و قواعد کلی رفتار او متمایل به منافع عمومی بود.
دکتر محسنیان راد اظهار می دارد که دکتر نطقی، مردی بسیار شاد و مؤدب بود و همیشه لبخند بر لب داشت. وی از غرب زدگان تقلید نمی کرد. از سوی دیگر رسوم سنگین دانشگاه های آن زمان را نیز بر نمی تافت. دکتر نطقی، «نماد مهرورزی، مردم داری و ارتباط دوستانه با دانشجویان نیز شمرده می شد. هرگز رگه ای از خشم، بر چهره او ندیدم و هرگز به گوش خود نشنیدم که او با صدایی بلند با دانشجویان سخن بگوید. همیشه بحث های داغ و فراگیر با دکتر نطقی در راهروهای دانشکده جریان داشت» (مینو بدیعی).
به هر حال دکتر نطقی، از یک طرف به برانگیختن مشارکت آزادانه و از روی میل افراد توجه داشت و از طرف دیگر، با جدیت مدافع حقوق دانشجویان و مخاطبان و افراد جامعه بود. او در عرصه زندگی حرفه ای و اجتماعی و سازمانی بسیار اخلاقی بود. در صدد بود تعهد اخلاقی را از سیطره سود، ترس و جهل برهاند و نجات دهد. دکتر نطقی در تلاش بود اصولی بنا نهد که در آن از قیود بی هنجاری، خود سانسوری و نفع فردی، خودخواهی، پارتی بازی، ترجیح کار نزدیکان و آشنایان به سایر مردم و زیرپا گذاشتن حقوق دیگران خبری نباشد. تمامی این شواهد و اشاره ها بیانگر تعهد اخلاقی دکتر نطقی در عرصه فعالیتهای حرفه ای، اجتماعی و سازمانی است.
تدوین اصول علمی روابطعمومی متکی بر فرهنگ بومی؛ دکتر نطقی در تدوین اصول علمی روابطعمومی به آثار نیاکان و نامداران این مرز و بوم توجه خاصی مبذول داشت. او در یکی از خاطرات خود در این باره چنین می گوید: «…. با این اندیشه در هفت- هشت سازمان خارجی بزرگ که به مطالعه و مداقه آن دست یافتیم، عزم جزم کردم و در جستجوی راه حلی برای تدریس و تعمیم روابطعمومی سالم و پاسخ گوی نیازهای جامعه و متکی به فرهنگ خودی از پای ننشستم.»
آموزش؛ دکتر نطقی معتقد بود با توجه به شرایط اجتماعی و سازمانی و فرهنگی، برنامه آموزش روابطعمومی نمی تواند ثابت باشد، بلکه باید در حال تغییر و دگرگونی باشد. به باور او، اگر آموزش روابطعمومی منطبق بر نیازهای جدید نباشد و در بست برگرفته از الگوهای غربی باشد، طبیعی است که جواب نمیدهد.
یکی از فعالیتهای قابل توجه دکتر نطقی در زمینه روابطعمومی ، ارزیابی کامل انطباق برنامه های آموزشی روابطعمومی با نیاز روز و شرایط جامعه است که در کتاب «مدیریت و روابطعمومی » وی تبلور یافته است.
بنابراین دکتر نطقی «روابطعمومی را با نگرش علمی، روان شناختی و جامعه شناسانه به عموم مردم شناساند؛ به طوری که به ترتیب نیروهای جوان، خوش فکر و مردم دوست، جهت آموزش روابطعمومی همت گماشت.»
بنیانگذاری روابطعمومی در ایران
دکتر حمید نطقی به سبب تدوین و تألیف مقالات نخستین این رشته به زبان فارسی، تعریف و تبیین تعاریف و مفاهیم آن، تدریس دورههای نخستین روابطعمومی در کشور، سخنرانی در نخستین سمینارهای روابطعمومی در آغاز کار، پذیرش سمینارهای روابطعمومی در آغاز کار، پذیرش ریاست نخستین گروه آموزشی کشور و تألیف کتاب معتبر «مدیریت و روابطعمومی » به عنوان پدر روابطعمومی ایران شناخته می شود.
استاد میرسعید قاضی در یکی از یادداشت های خود ضمن بیان مطلب فوق، چنین مینویسد: «قطعاً این از اقبال بلند رشته روابطعمومی ایران بود که آموزش علمی، منظم و دانشگاهی آن به همت دکتر نطقی انسانی والا، استادی دانشمند و متخصصی کم نظیر آغاز شد. اگرچه برای شروع روابطعمومی نوین در کشور کمی دیر شده بود، ولی هدایت و فرمان حرکت آن در دستان مردی قرار گرفت که با تکیه بر خصلت انسانی، مطالعات وسیع و همه جانبه و تجارب علمی و عملی فراوان در رشته روابطعمومی عقب ماندگی ها را به سرعت جبران کرد»
چالش اصلی روابطعمومی امروز ایران
مدیریت؛ در بحث مدیریت روابطعمومی، اولین پرسش اساسی ای که به ذهن هر کارگزار روابطعمومی خطور می کند این است که چرا نخستین کتاب روابطعمومی پیرامون دانش «مدیریت» به نگارش درآمده است؟ آیا دکتر نطقی آگاهانه دست به تألیف و نگارش این کتاب زد؟ و یا از روی صدفه و اتفاق بوده است؟
البته پاسخ این سؤال روشن است. با این حال باید اعتراف کرد دکتر نطقی با آگاهی از این مسئله که روابطعمومی «عمل مدیریت» است عزم را جزم کرد تا کتابی تألیف نماید که از هر حیث جامع و کامل باشد. وی در این کتاب، پس از بررسی سیر تاریخی تکامل فنون مدیریت، پیدایش تفکر روابطعمومی را از دورن مدیریت مورد مطالعه قرار داد. دکتر نطقی مسئله ارتباط مدیریت با روابطعمومی را در زمینه بسیار گسترده ای مطرح می کند که امروزه در رأس همه چالشهای روابطعمومی ایران قرار دارد و آن تعیین چگونگی روش اداره روابطعمومی و سازمان به موازات اصل مهم «پاسداری از منافع عمومی» و «راست گویی» است. او نشان داد روابطعمومی علم مدیریت و آموزنده تعقل و پاسدار شخصیت و شرف انسان در مقابل کجروی ها و اجحافات است.
دکتر نطقی در کتاب «مدیریت و روابطعمومی » تصریح می کند: «حق ارتباط انسانی به عنوان یکی از مهم ترین و بنیادی ترین نکات و عوامل مؤثر در مدیریت پیشرفته و پویا، تنها در چند سال اخیر در نظام های رهبری بهوجود نیامده، بلکه با نگاهی پیوستگی و تداوم مبحث ارتباطات اجتماعی و سازمانی به روشنی دیده می شود. افزون بر این که، دانش نوین، تأکید و طبقه بندی و نمادسازی علمی را بر آن وارد کرده است. «گوئیل کهن» در کتاب «مردم داری» چنین می نویسد: «ارتباط درست و آزاد و (مسئول)، شرط بنیادی یک سیستم دموکراسی است. مدیریت نوین، مدیریت جبری یا زورگویی را نمی پسندد و انسان در هر رده قابل هدایت و پیشرو می تواند باشد.»
به اعتقاد دکتر نطقی، «روابطعمومی آن دسته از اعمال مدیریت است که مدیر بهدستیاری آن، برخورد و رفتار عامه را می سنجد و در نتیجه خط مشی ها و طرز کار فرد یا مؤسسه را به صورتی که متضمن منافع عامه و فرد یا سازمان باشد تعیین و برنامه عمل و فعالیت ارتباطی خود را به منظور حصول حسن تفاهم و پذیرش جامعه طرح می کند. در این رابطه ذکر دو نکته ضروری است:
الف) اهمیت مدیریت در روابطعمومی ؛ امروز تجربه ثابت کرده است که روابطعمومی نبض سازمان است و به طور طبیعی مدیریت آن، باید واجد شرایط خاص باشد. با توجه به طبیعت و ماهیت فعالیتهای روابطعمومی مدیر باید در عرصه مدیریت و فرهنگ و سازمان و اجتماع، فردی توانمند و آگاه به مبانی ارتباطات، دارای تجربه عملی و علمی، توانایی در اندیشه و شم حرفه ای باشد و بتواند با برنامهریزی و افق سازی، پاسخ گوی نیازها و خواسته های تازه عصر خود نیز باشد.
از این دیدگاه، حداقل چیزی که می توان برای یک مدیر روابطعمومی انتظار داشت این است که «ته ذوقی» برای مدیریت داشته باشد. برهمین اساس دکتر نطقی اعتقاد داشت که «روابطعمومی در متن است نه در حاشیه. ضرورت است نه لوکس. در خود مدیریت است و نه در بیرون آن. پس حق داریم بگوییم هر مدیریتی سزاوار روابطعمومی ای است که دارد»
ب) مدیریت؛ چالش اصلی روابطعمومی امروز ایران: جالب است بدانیم اینک پس از 28 سال از تألیف اولین کتاب روابطعمومی در ایران از سوی دکتر نطقی، هنوز چالش اصلی روابطعمومی ایران مدیریتی است که توجه به نیروی انسانی فرهیخته و خرد ورز و احترام به شأن تخصصی و کارشناسی افراد را لازمه اصلی توسعه پایدار بداند. از این رو «گردآوری سرمایه انسانی فرهیخته و مدیر کارآمد آن قدر دشوار نیست که نگهداری و ایجاد فضای مناسب برای تولید مطلوب آن ها مشکل است؛ زیرا به کار بستن اندیشههای تازه، راه کارهای جدید، رهیافت های نو و بهبود سیستم روابطعمومی در سایه وجود امنیت و احترام شغلی و توجه به شئونات و کرامت انسانی و محترم شمردن قراردادهای اجتماعی و نظام مند» مقدور است.
مردم داری و صداقت؛ در روابطعمومی باید طرف مردم را بگیریم
دکتر نطقی، چنان که از نوشته هایش برمی آید و نیز شارحان احوالش گواهی میدهند، متفکری «مردم دار» بود، ولی مردم داری او مترادف با «طرف مردم را گرفتن» بود. دکتر نطقی معتقد بود ما در روابطعمومی باید طرف مردم را بگیریم. به گفته دکتر نطقی، کاری که او و همکارانش سال ها انجام دادند هدفش این بوده که آن روابطعمومی جهنی که وظیفه ای جز «وارونه نشان دادن حقایق» ندارد در ایران وجود نداشته باشد. او بر این باور بود که کمی راست گویی به هیچ جا ضرر نمی رساند. از نگاه دکتر نطقی، وظیفه روابطعمومی تربیت مدیرانی است که تمام ارقام را قشنگ نشان ندهند و حقایق را به اطلاع مردم برسانند.
در واقع دکتر نطقی درصدد بود «روابطعمومی » را با هم ممزوج کند؛ چون خود او، هم مردم سالار بود و هم، فلسفه وجودی روابطعمومی را «پاسداری از منافع عمومی» می دانست.
دکتر نطقی آنجا که از صداقت و مردم داری و راست گویی و منافع عمومی سخن می گوید تفکر و سخنش به «ایوی لی» پدر روابطعمومی و «ادوارد برنیز» سخنگوی بارز و برجسته روابطعمومی شباهت بسیار دارد. «ایوی لی» در «بیانیه اصول» خود تصریح می کند که امروز باید مردم را نسبت به همه امور مؤسسه و سازمان آگاه کرد. یک قسمت از بیانیه یا اعلامیه اصول ایوی لی که آن زمان برای سردبیران ارسال شد به این مضمون بود: «دفتر مطبوعات ما یک دفتر سری نیست. همه کارهای ما آشکارا و علنی صورت می گیرد. هدف ما این است که اخبار موثق و معتبر در اختیار مردم بگذاریم… خلاصه کار ما این است که اطلاعات و مطالب صحیح و دقیقی درباره مؤسسه خودمان که برای مردم و مطبوعات دارای ارزش و جالب می باشد در اختیار مردم و مطبوعات بگذاریم و همچنین عقاید و نظرات و طرز فکر مردم را برای مؤسسه خود روشن نماییم.»
از طرف دیگر، اصطلاحی که «ادوارد برنیز» برای روابطعمومی به کار می برد «تأمین رضایت مردم» بود. به اعتقاد برنیز، هر فعالیتی که مورد علاقه عمومی است باید جزئیات آن فعالیتها برای آگاهی مردم به اطلاع آنها برسد.
نتیجه این که، دکتر نطقی با تأکید بر اصل اساسی «مردم سالاری»، پیمودن راهی را در روابطعمومی ایران آغاز کرد که قبل از آن بزرگانی چون «ایوی لی» و «ادوارد برنیز» آن راه را طی کرده بودند. البته دکتر نطقی به دلیل آشنایی و ملاقات های حضوری با برخی از پیشگامان روابطعمومی جهان، تحت تأثیر افکار «برنیز» نیز قرار داشت.
پایان سخن
همانطور که از آثار و دست نوشته های دکتر نطقی استنباط می شود، لزوم تدوین و تنظیم معارف و اصول روابطعمومی مبتنی بر عنصر «مدیریت» از اولویت خاصی در نزد او برخوردار بوده و ضرورت پیوستگی این دو دانش را به خوبی احساس می کرده است. وی در این عرصه با نگارش کتاب «مدیریت و روابطعمومی »، به مسائل آموزشی و تخصصی روابطعمومی توجه خاصی مبذول داشت و با تکیه بر علم مدیریت، اصول حرفه ای روابطعمومی ایران را به سبک نوینی اساس گذاری و پی ریزی کرد.
بالاخره دکتر نطقی به لحاظ اهمیت نقش مدیریت و پیوستگی آن با روابطعمومی در جستجوی راهحلی برای تدریس و تعمیم روابطعمومی سالم و پاسخگوی نیازهای جامعه و متکی به فرهنگ خودی بود.
منبع: فصلنامه کارگزار روابطعمومی