جستجو برای:
  • صفحه اصلی
  • فروشگاه روابط‌عمومی
  • رویدادهای روابط‌عمومی
    • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • صفحه اول کنفرانس‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • نمایه مقالات کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
    • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
    • روز ملی روابط‌عمومی
    • روز جهانی روابط‌عمومی
    • کنفرانس ویدئویی روابط‌عمومی ایران
    • همایش ملی زن و روابط عمومی
    • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
  • جوایز روابط‌عمومی
    • جایزه دکتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • آشنایی با جایزه دکتر حمید نطقی
      • شیوه‌نامه اعطای جایزه دكتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
    • جشنواره مردمداری ایران
      • ماموریت ما
      • بروشور نخستین جشنواره مردم‌داری ایران
      • دستورالعمل ارزیابی نخستین جشنواره مردم‌داری ایران
    • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
    • چهره‌های ماندگار روابط‌عمومی
    • جایزه کمپین‌های برتر روابط‌عمومی
    • جایزه ملی روابط‌عمومی دانش‌بنیان
    • جایزه صنعت روابط‌عمومی ایران
  • انتشارات کارگزار روابط‌عمومی
  • موسسه کارگزار روابط‌عمومی
  • شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران
  • IRANPR
  • تماس با ما
[the-social-links]
  • 021-66943670
  • info@kpri.ir
  • رویدادها
  • انتشارات
  • نگارخانه
  • خبرنامه
  • ارتباط
  • IRANPR
موسسه کارگزار روابط‌عمومی
  • خانه
  • فروشگاه‌ روابط‌عمومی
    • کتاب
    • مقاله
    • پاورپوینت
    • مجله و بسته آموزشی
    • ویدئو
    • استانداردها و راهنماها
  • آموزش روابط‌عمومی
    • درباره آموزش روابط‌عمومی
    • رویدادها و دوره‌های آموزشی جدید
    • رویدادها و دوره‌های آموزشی برگزار شده
    • اندیشکده آموزش روابط‌عمومی
    • فرم ثبت‌نام دوره‌های آموزشی
  • جوایز روابط‌عمومی
    • جایزه دکتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • آشنایی با جایزه دکتر حمید نطقی
      • شیوه‌نامه اعطای جایزه دكتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • برگزیدگان جایزه دکتر نطقی
    • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
    • جشنواره مردم‌داری ایران
      • ماموریت ما
      • دستورالعمل ارزیابی نخستین جشنواره مردم‌داری ایران
      • بروشور نخستین جشنواره مردم‌داری ایران
      • جوایز ویژه روابط‌عمومی ایران
      • مدال‌های روابط‌عمومی ایران
    • جایزه صنعت روابط‌عمومی ایران
    • جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی
    • جایزه کمپین‌های برتر روابط‌عمومی
    • جایزه ملی روابط‌عمومی دانش‌بنیان
    • چهره‌های ماندگار روابط‌عمومی
    • جایزه شجاعت
    • ارسال آثار
  • رویدادها
    • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران – 1401
      • نمایه مقالات کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • آرشیو کنفرانس‌ بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
    • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
    • کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی
    • کنفرانس ویدئویی روابط‌عمومی ایران
    • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
    • همایش ملی زن و روابط عمومی
    • تور علمی آموزشی مالزی
    • نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای روابط‌عمومی
    • روز جهانی روابط‌عمومی
    • روز ملی روابط‌عمومی
  • مقالات
    • روابط‌عمومی
    • تاریخ روابط‌عمومی
    • استانداردهای روابط‌عمومی
    • روابط‌عمومی الکترونیک
    • پیشکسوتان روابط‌عمومی
    • جوایز
    • مدیریت بحران
    • ارتباطات
    • تبلیغات و بازاریابی
    • تجارت و کسب‌وکار
    • بانکداری
  • درباره ما
    • موسسه کارگزار روابط‌عمومی
    • انتشارات کارگزار روابط‌عمومی
    • فعالیت‌ها و آثار مهدی باقریان
0

ورود و ثبت نام

روز ملی ارتباطات و روابط‌عمومی

27 اردیبهشت 1401
ارسال شده توسط انتشارات کارگزار روابط‌عمومی
ارتباطات ، تاریخ روابط‌عمومی ، روابط‌عمومی ، روز ملی روابط‌عمومی ، مقالات
31 بازدید

پیشینه روابط‌عمومی
شركت سابق نفت ايران و انگليس تا سال 1330 يك دفتر اطلاعات و مطبوعات داشت كه رابط بين اين شركت و مطبوعات بود.

پس از ملي شدن صنعت نفت دفتري تحت همين عنوان در شركت ملي نفت ايران تأسيس شد و عنوان همين دفتر بود كه بعدها به روابط‌عمومی‌تبديل شد.

تاریخچه نامگذاری روز ملی ارتباطات و روابط‌عمومی
اگر مبناي شكل گرفتن انديشه‌هاي روابط‌عمومی‌را همان سال 1330 قرار دهيم، اين تشكل حرفه‌اي 56 سال انتظار كشيد تا در سال 1386 «اولين همايش ملي ارتباطات و روابط‌عمومی» به همت شوراي اطلاع‌رساني دولت برگزار شد و اين روز در بين اهالي روابط‌عمومی‌«روز روابط‌عمومی» نام گرفت.

نامگذاري روزي به نام «روز روابط‌عمومی» در قالب روز ارتباطات و روابط‌عمومی‌موضوعي خلق‌الساعه و بدون پيشينه نبود.

در حاشيه مراسم معرفي برترين‌هاي روابط‌عمومی‌در سال 1378، سال 1379 از سوي معاون مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به نام «سال روابط‌عمومی» ناميده شد.

در سال 1382 مهدي باقريان، مدير وقت روابط‌عمومی‌دانشگاه صنعتی خواجه نصير طوسي در يادداشتي با عنوان «تراژدي روابط‌عمومی‌ايران» پيشنهاد كرد روزي به نام «روز روابط‌عمومی» تعيين شود.

در «اولين كنفرانس بين‌المللي روابط‌عمومی‌ايران» كه از سوي مؤسسه كارگزار روابط‌عمومی برگزار شد در بند 3 قطعنامه پاياني اين كنفرانس پيشنهاد شد، براي ارج‌گذاري و اعتلاي نام و جايگاه حرفه‌اي روابط‌عمومی، روزي به نام «روز روابط‌عمومی» نامگذاري شود.

طرح نامگذاري يك روز در تقويم كشور با نام «روابط‌عمومی» كه از سوي انجمن روابط‌عمومی‌استان كرمان به شوراي فرهنگ عمومي استان پيشنهاد شده بود مورد موافقت قرار گرفت و مقرر شد جهت طرح در جلسه شوراي فرهنگ عمومي كشور به اين شورا ارسال شود.

در سال 1385 و همزمان با برگزاري «سومين كنفرانس روابط‌عمومی‌ايران» مؤسسه كارگزار روابط‌عمومی‌در نظر داشت با تدارك برنامه‌هايي مفصل «هفته روابط‌عمومی» را برگزار كند و ويژه‌نامه‌اي هم در اين زمينه منتشر شد، اما با توجه به نامه اداره كل تبليغات و اطلاع‌رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي موضوع مسكوت ماند.

انجمن روابط‌عمومی، مؤسسه آرمان روابط‌عمومی‌و دبيرخانه همايش ملي روابط‌عمومی‌الكترونيك نيز در سال 1385 نامگذاري چنين روزي را در برنامه‌ها و همايش‌هاي خود مطرح كردند و پس از رايزني‌هاي مختلف و مشورت با صاحبنظران و كارشناسان روز 27 ارديبهشت با نام روز «ارتباطات و روابط‌عمومی» نام گرفت.

در روز 27/12/1384 و آخرین روزهای این سال، معاون امور مطبوعاتی و تبلیغاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌به پیشنهاد مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی طی نامه‌ای از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌خواست تا با عنایت به لزوم توجه خاص به روابط‌عمومی‌در کشور و ضرورت توجه به این مقوله از طریق نامگذاری یک روز خاص به این نام، روزی به نام روز روابط‌عمومی‌نامگذاری شود. وی در این نامه به پیگیری‌ها و پیشنهادهای انجمن‌ها و مؤسسات فعال حوزه روابط‌عمومی‌در این خصوص اشاره کرده بود و دلایل برجسته نامگذاری این روز را اینگونه اعلام کرده بود:

ـ برجسته‌‌سازی روابط‌عمومی‌در سطح افکارعمومی
ـ تبیین ضرورت توجه به مقوله روابط‌عمومی‌در سطح مدیران ارشد و ارتقای دیدگاه آن‌ها در این خصوص
ـ تجمیع مراسم مختلف گرامی‌داشت روابط‌عمومی‌در یک روز معین
ـ جلوگیری از کنترل روابط اجتماعی و ضعف اخلاق اجتماعی در سطح کشور

در پاسخ به این درخواست مدیرکل دبیرخانه شورای فرهنگی عمومی‌طی نامه‌ شماره 1555/الف مورخ 19/9/85 اعلام کرد: در خصوص پیشنهاد نامگذاری یک روز به‌عنوان «روز روابط‌عمومی» برابر مصوبه جلسه 590 مورخ 28/6/85 شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز 27 اردیبهشت به عنوان «روز ارتباطات و روابط‌عمومی» تعیین و اعلام می‌گردد.

پس از آن در تاریخ 02/10/85 مدیر کل دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌در مصاحبه با رسانه‌ها اعلام کرد: نامگذاری روز 27 اردیبهشت به عنوان روز روابط‌عمومی‌نشان از اهتمام جدی مسئولان نسبت به اهمیت و کارکرد نهاد روابط‌عمومی‌دارد و امیدواریم دست‌اندرکاران روابط‌عمومی‌کشور نیز با حضور مؤثر خود در نظام اطلاع‌رسانی کشور، در راستای پیشبرد اهداف عالیه نظام مقدس جمهوری اسلامی‌ایران و تحقق برنامه چشم‌انداز 20 ساله کشور به ایفای نقش خود بپردازند.

اولين همايش ملي روز ارتباطات و روابط‌عمومی
اولين همايش ملي روز ارتباطات و روابط‌عمومی‌در روز پنج‌شنبه 27 ارديبهشت ماه 1386 در سالن كنفرانس سران كشورهاي اسلامي برگزار شد.

در اين همايش دكتر احمدي‌نژاد سخنراني كرد. رييس‌جمهور، برقراري ارتباط با مردم و ايجاد اعتماد بين مردم و دستگاه‌هاي اجرايي را «مهم‌ترين هنر روابط‌عمومی» دانست و گفت: «روابط‌عمومی‌ها بايد برقرار كننده ارتباط مردم با دستگاه‌هاي مسئول باشند». وي تأكيد كرد ما مردم را رقيب و مشتري نمي‌دانيم؛ مردم صاحب و مالك كشور هستند و هدف روابط‌عمومی‌از نظر ما جلب اعتماد و همكاري و مشاركت مردم براي ساختن كشور است.

همچنين در اين همايش دكتر غلامعلي حداد عادل- رييس وقت مجلس شوراي اسلامي- ارتباطات قوي را از مؤلفه‌هاي قدرتمندي يك كشور دانست و بر تقويت روابط‌عمومی‌ها در كشور تأكيد كرد.

در اين همايش همچنين تمبر يادبود روز ملي ارتباطات و روابط‌عمومی‌با حضور رییس‌جمهور و وزراي صنايع و معادن، مسكن و شهرسازي و سخنگو و رییس شوراي اطلاع‌رساني دولت رونمايي شد.

همچنين آيين‌نامه بزرگداشت «روز روابط‌عمومی‌و روابط‌عمومی» در 5 فصل و 11 ماده از سوي دبيرخانه شوراي اطلاع‌رساني دولت در مورخه 13/12/1385 تصويب و ابلاغ شد؛ و اينگونه روابط‌عمومی‌پس از 56 سال، روزي را به نام خودش ثبت كرد.

روابط‌عمومی‌ایران در مسیر حرفه‌ای شدن
اینک و حال که بعد از سال‌ها تلاش و پیگیری مستمر دست‌اندرکاران روابط‌عمومی‌و جامعه ارتباطات کشور، نتیجه این اقدامات برای نامگذاری روزی با نام روابط‌عمومی‌به ثمر نشسته است، ‌باید تلاش کنیم تا بتوانیم اهدافی را که برای ثبت چنین عنوانی در تاریخ رسمی‌کشور در نظر داشته‌ایم بیش از پیش محقق کنیم.


منبع: موسسه کارگزار روابط‌عمومی

 

 

برچسب ها: روز روابط عمومیروز روابط‌عمومیروز ملی روابط‌عمومینگاهی به روز ملی ارتباطات و روابط‌عمومی از آغاز تاکنون
انتشارات کارگزار روابط‌عمومی

مطالب زیر را حتما بخوانید
  • 4 نکته برای شفاف سازی انتظارات روابط عمومی در ارتباط با مشتریان

    4 بازدید

  • بیست درس از بیست سال گذشته: چرا داستان سرایی عامل موفقیت در علوم زیستی هستند

    4 بازدید

  • نکات ضروری در رابطه با برنامه ارتباطات

    3 بازدید

  • بازدید رئیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی از استودیو آموزشی رعد

    5 بازدید

  • استراتژی‌های روابط‌عمومی کارآمد و تاثیرگذار

    17 بازدید

  • گزارش کامل برگزاری نخستين جشن ملی روابط‌عمومی

    22 بازدید

لینک کوتاه:

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
موضوعات محتوا

بیست درس از بیست سال گذشته: چرا داستان سرایی عامل موفقیت در علوم زیستی هستند

گزارش کامل برگزاری نخستين جشن ملی روابط‌عمومی

گزارش وضعیت رسانه‌ها در سال 2022

رویدادها و آثار روابط‌عمومی

اعتبار الکترونیک

Whatsapp Telegram Facebook Linkedin

لینک‌های مفید

  • خانه
  • فروشگاه روابط‌عمومی
  • دوره‌های آموزشی روابط‌عمومی
  • جایزه صنعت روابط‌عمومی
  • رویدادهای روابط‌عمومی
  • مقالات روابط‌عمومی
  • انتشارات روابط‌عمومی
  • کتب روابط‌عمومی
  • رزومه مهدی باقریان
  • فعالیت‌ها و آثار مهدی باقریان

رویداد روابط‌عمومی

  • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
  • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
  • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
  • جایزه دکتر نطقی
  • جشنواره مردمداری ایران
  • کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی
  • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
  • همایش ملی زن و روابط عمومی
  • نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای روابط‌عمومی
  • تور علمی آموزشی مالزی

روابط‌عمومی چیست؟

روابط‌عمومی شامل همه راه‌های برقراری ارتباط با مخاطبان، مشتریان و  گروه‌های ذینفع است.
 روابط‌عمومی با تعامل و تولید روابط‌، فرصت‌های زیادی برای سازمان‌ها و شرکت‌ها فراهم می کند.
 متخصصان روابط‌عمومی با برنامه‌ریزی و استفاده از ابزارها، فنون و تکنیک‌های روابط‌عمومی می‌توانند یک تصویر عمومی مثبت (خوشنامی = شهرت+ اعتبار) را برای سازمان‌ها و شرکت‌های خود ایجاد، حفظ، توسعه و مدیریت کنند. 

تمامی حقوق برای موسسه کارگزار روابط‌عمومی محفوظ می‌باشد.

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت