رونمایی دو کتاب “روابط‌عمومی 8ثانیه‌ای” و “مدیریت گردهمایی”

دو کتاب “روابط‌عمومی 8ثانیه‌ای” و “مدیریت گردهمایی” از انتشارات کارگزار روابط‌عمومی در آیین افتتاحیه پنجمین رخداد بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومي ایران رونمایی شد.

به گزارش شارا به نقل از روابط‌عمومی انتشارات کارگزار روابط‌عمومی، کتاب “مديريت گردهمايي” (اصول و فنون برگزاري گردهمايي‎) مهدي بـاقريان که ویرایش سوم است در 1000 جلد منتشر شده است.

نویسنده کتاب مديريت گردهمايي که بنیانگذار اولین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران (ICPR)، نویسنده و بنیانگذار مؤسسۀ کارگزار روابط‌عمومی است، کوشیده با شاهدآوردن از مطالعات مستمر و پروتکل‌های حرفه‌ای، ارائۀ مثال‌های عینی و بهره‌گیری از تجارب برگزاری همایش‌ها و دوره‌های متعدد آموزشی در داخل و خارج کشور، توصیه‌های کاربردی و مشاوره‌های خلّاقانه برای شاغلان روابط‌عمومی و دست‌اندرکاران سایر مشاغل بویژه “صنعت گردهمایی” فراهم آورد و در ضمن، نقشۀراهی برای موفقیت در برنامه‌ریزی و اجرای گردهمایی‌ها ترسیم کند.

يكي از امتيازات اصلي كتاب “مدیریت گردهمایی” اين است كه نويسنده با استفاده از تجربيات، مثا‌ل‌ها و منابع بسيار متعدد، نحوه برگزاري يك گردهمايي را به‌طور كامل و جامع مورد بحث قرار مي‏ دهد. از دیگر امتيازات اين كتاب اين است كه مثا‌ل‌ها و شواهد مذكور در بخش‌هاي مختلف، به يك يا چند مورد خاص، تكيه ندارد بلكه در تدوين آن بيش از 550 منبع و ماخذ مختلف و متفاوت در فاصله زماني 35 سال گذشته استفاده شده و همين امر به همراه بهره‌گیری از پروتکل‌ها و پیشرفت‌های جدید – در حوزه‌های مختلف و رنگارنگ برنامه‌ریزی، تکنیک‌ها، روابط‌عمومی، تبلیغات، بازاریابی، تکنولوژی، نظرسنجی و غیره – بر اهميت كتاب افزوده است.

همچنین با توجه به شیوع بیماری همه‌گیر کرونا، تحولات صورت گرفته در گستره برگزاری گردهمایی‌ها بویژه جلسات مجازی و کنفرانس‌های اینترنتی (مبتنی بر وب)، تلکنفرانس‌ها، ویدیوکنفرانس‌ها، وب‌کنفرانس‌ها، شبه‌گردهمایی‌ها مانند جلسات مجازی صوت‌محور (شبیه کلاب‌هاوس)، همایش‌های زنده مانند لایو اینستاگرام، وبینار و غیره مورد توجه نویسنده قرار گرفته و در ویرایش جدید، فصلی بر کتاب افزوده است.

کتاب “مدیریت گردهمایی” یک کتاب فرا رشته‌ای و فرا شغلی است و یک “راهنمای کاربردی همراه” و می‌تواند مورد استفاده همه کسانی قرار گیرد که دست‌اندر برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌ها هستند.

کتاب “روابط‌‏عمومی 8 ثانیه‌‍‌ای” (برای موفقیت بی نهایت در رسانه ها به داستان تان انرژی بدهید!) تالیف لیز اچ. کلی  است و ترجمه این کتاب ارزشمند را محسن داوری انجام داده است.

متن اصلی کتاب تا حدودی لحن نوشتاری غیررسمی دارد که سعی شد برگردان فارسی آن هم تا حد امکان به این سبک وفادار بماند. نویسنده با سودجستن از داستان های واقعی افراد، شرکت ها، رسانه ها و رویدادهای آشنا برای مخاطب آمریکایی، تلاش کرده کتاب را به راهنمایی خودآموز و گام به گام تبدیل کند. انتقال این مفاهیم به مخاطب فارسی زبان، مستلزم ارائۀ توضیحات مختصری دربارۀ رخدادهای مورداشاره، اسامی برخی افراد و اماکن و شرکت ها و… بود که در پانوشت ها در حد مقدورات بدان پرداخته شد.
با توجه به همپوشانی مباحث کتاب در زمینه های روابط‌عمومی، رسانه نگاری (ژورنالیسم)، تبلیغات، بازاریابی دیجیتال، برندسازی شخصی و کسب وکار، کمپین سازی در رسانه های مرسوم(سنتی) و رسانه های اجتماعی، تولید محتوای بهینه برای رسانه های گونه گون سنتی و آنلاین و ایده یابی برای گسترش ارتباطات رسانه ای مؤثر و هدفمند، می توان آن را برای عموم کارگزاران روابط‌عمومی، تبلیغات و بازاریابی، فعالان رسانه، صاحبان ایده و کسب¬وکار و همین طور، دانشجویان این رشته ها، به مثابه راهنمایی مفید و کاربردی دانست.

اگر بخواهیم موضوع کتاب را در یک کلمه خلاصه کنیم، چیزی نیست جز «داستان گویی». سخن گزافی نیست اگر ادعا کنیم در دنیای امروز- که به تعبیر نویسندۀ کتاب، هر کدام ما فقط هشت ثانیه مهلت داریم توجه مخاطب را به خود و داستان مان جلب کنیم همۀ موفقیت و شکست ها در همین هنر خلاصه می شود. جالب است که در زبان انگلیسی، بیش از آن که از اصطلاحاتی مثل خبر و یا گزارش برای مطالب منتشرشده در رسانه ها استفاده کنند، از واژۀ “Story” بهره می گیرند. آنچه در سپهر رسانه ای و دنیای تبلیغات و برندها جریان دارد و اوج گیری یا افول چهره ها و شرکتها و فرآورده های مادی یا فکری و حتی ظهور و سقوط سیاستمداران را رقم می زند، نتیجۀ تفاوت در داستان های آنهاست. دانشمندان علوم شناختی دریافته‌اند مغز انسان بیشتر برای فهم داستان‌ها برنامه ریزی شده تا درک منطق؛ و در واقع، بهترین قالب ارائۀ اطلاعات ماندگار به مردم و تسهیل به خاطرسپاری رویدادها، استفاده از شیوه های خلّاقانۀ داستان گویی است.

در دنیای رسانه ای شدۀ کنونی، و در نبرد دائمی روایت ها، چگونگی روایت گری داستان ها حائز اهمیت حیاتی است. هر کسی که در دنیای وسیع ارتباطات، روابط‌عمومی و رسانه، حتی از دور دستی بر آتش دارد، لاجرم باید مهارت های خلق و بازآفرینی داستان ها را بیاموزد و در آن چیر دست شود.

برای سفری ماجراجویانه در وادی گستردۀ ارتباطات، کسب حداکثر موفقیت رسانه ای و تبدیل شدن به قهرمان محبوب مخاطبان آماده اید؟ پس با ما همراه شوید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *