رييس انجمن متخصصان روابطعمومي، 25 مرداد 1402 در نخستين سمينار تخصصي «كاربردهاي هوش مصنوعي در روابطعمومي»، گفت: هوش مصنوعي آينده روابطعمومي است.
به گزارش شارا، مهدي باقريان با اشاره به اين مطلب كه فناوري هوش مصنوعي مولد در حال انقلابي در اين صنعت است گفت: «سرعت تغييرات، فرايند ارتباطات را دستخوش تغييرات مداوم كرده و متخصصان ارتباطات و روابطعمومي براي اينكه بتوانند ارتباطات تأثيرگذاري با مخاطبانشان داشته باشند بايد از فناوريهاي بهروز استفاده كنند.»
مديرعامل موسسه كارگزار روابطعمومي گفت: «توليد ارتباط و روابط، محصول روابطعمومي است و لذا روابطعموميها در فرايند تغييرات مداوم بايد خودشان را بهروز نگه دارند در غير اينصورت فلسفه وجودي خود را كه ايجاد ارتباطات موثر با مخاطبان است از دست خواهند داد.»
وي گفت: «فناوري هوش مصنوعي مولد ميتواند به ما كمك كند تا ارتباطات موثرتري با مخاطبان خود داشته باشيم و پيامهاي خود را به طور موثرتري به آنها منتقل كنيم.» باقريان گفت كه هوش مصنوعي يك فناوري قدرتمند است كه ميتواند روابطعمومي را متحول كند.
رييس انجمن متخصصان روابطعمومي همچنين گفت كه هوش مصنوعي ميتواند به ما كمك كند تا درك بهتري از مخاطبان خود داشته باشيم و نيازها و خواستههاي آنها را بهتر درك كنيم. اين امر ميتواند به ما كمك كند تا برنامههاي موثرتري طراحي كنيم و نتايج بهتري بهدست آوريم.
باقريان با اشاره به نتايج نظرسنجيهاي مختلف در خصوص ميزان نفوذ هوش مصنوعي در روابطعمومي گفت: «يافتههاي نظرسنجي در چهار ماه گذشته نشان ميدهد متخصصان روابطعمومي و ارتباطات نه تنها هوش مصنوعي مولد را يك فرصت ميدانند بلكه 85 درصد آنها حداقل از يك برنامه هوش مصنوعي استفاده كردهاند يا يكي از ابزارهاي هوش مصنوعي را آزمايش كردهاند. وي گفت: سرعت تحولات و تغييرات در اين حوزه بسيار بالاست و اين تغييرات را مي توان در چشمانداز ارتباطات هم مشاهده كرد.
وي گفت: «هوش مصنوعي ميتواند به متخصصان روابطعمومي در انجام كارهايي مانند مديريت بحران، مديريت اعتبار، مديريت رسانههاي اجتماعي، توليد محتوا، تحليل دادهها و رديابي اثربخشي كمپينهاي روابطعمومي كمك كند. وي همچنين گفت كه هوش مصنوعي ميتواند به متخصصان روابطعمومي كمك كند تا در دنياي ديجيتالي كه هر روز در حال تغيير است، پيشرو باشند و ارزش افزوده ارتباطات را دوچندان كنند.
رييس انجمن متخصصان روابطعمومي در ادامه با بيان اين مطلب كه «هوش مصنوعي ميتواند به روابطعموميها در صرفهجويي در زمان و هزينه كمك كند»، گفت: «هوش مصنوعي يك ابزار قدرتمند است كه ميتواند به متخصصان روابطعمومي در انجام كارشان كمك كند. با اين حال، مهم است كه به ياد داشته باشيم كه هوش مصنوعي مولد ميتواند يك دستيار قدرتمند باشد، اما در حال حاضر نميتواند جايگزين خلاقيت و درك انسانها شود.»
مديرعامل موسسه كارگزار روابطعمومي همچنين در مورد چالشهاي استفاده از هوش مصنوعي در روابطعمومي صحبت كرد و گفت: «يكي از چالشهاي اصلي اين است كه هوش مصنوعي هنوز در مراحل اوليه توسعه و رشد خود قرار دارد و ميتواند ناقص باشد. وي گفت كه مهم است كه از تأثيرات احتمالي منفي هوش مصنوعي بر روابطعمومي مانند از دست دادن شغل، تبعيض و انتشار بيشتر اطلاعات غلط آگاه باشيم.»
با اين حال، باقريان گفت كه مزاياي استفاده از هوش مصنوعي در روابطعمومي بيشتر از چالشهاي آن است. وي گفت: «خطرهاي ناشي از هوش مصنوعي مولد را ميتوان با تدوين مقررات و استانداردها مهار كرد اما اگر فرصتها از كف برود با يك فاجعه مواجه ميشويم و حيات بسياري از كسبوكارها در معرض خطر نابودي قرار ميگيرد.»
وي در پايان از متخصصان روابطعمومي خواست كه از فناوري هوش مصنوعي مولد استفاده كنند تا در اين زمينه پيشرو باشند، گفت: اين فناوري ميتواند به ما كمك كند تا ارتباطات موثرتري با مخاطبان خود داشته باشيم و پيامهاي خود را به طور موثرتري به آنها منتقل كنيم. باقريان افزود: «زماني داشتن ابزارهاي هوش مصنوعي براي روابطعموميها يك مزيت و نقطه قوت محسوب ميشد ولي امروز يه يك الزام تبديل شده و ديگر حق انتخاب نداريم.»
در انتهاي برنامه، شركتكنندگان در مورد نحوه استفاده و كاربرد هوش مصنوعي در روابطعمومي بحث كردند و سوالات خود را از پروفسور علياكبر جلالي پدر علم فناوري اطلاعات ايران و مهدي باقريان رييس انجمن متخصصان روابطعمومي پرسيدند. همچنين تعدادي از شركتكنندگان اين فرصت را پيدا كردند تا به ارايه تجربيات خود در زمينه هوش مصنوعي بپردازند.
گفتني است نخستين «سمينار تخصصي كاربردهاي هوش مصنوعي در روابطعمومي» توسط موسسه كارگزار روابطعمومي، انجمن متخصصان روابطعمومي و انجمن روابطعمومي ايران در سالن همايشهاي سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج كشاورزي برگزار شد. اين سمينار با حضور بيش از 300 نفر از متخصصان روابطعمومي و ارتباطات از سراسر كشور به كار خود پايان داد.
انتهاي پيام/