جستجو برای:
  • صفحه اصلی
  • فروشگاه روابط‌عمومی
  • رویدادهای روابط‌عمومی
    • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • صفحه اول کنفرانس‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • نمایه مقالات کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
    • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
    • روز ملی روابط‌عمومی
    • روز جهانی روابط‌عمومی
    • کنفرانس ویدئویی روابط‌عمومی ایران
    • همایش ملی زن و روابط عمومی
    • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
  • جوایز روابط‌عمومی
    • جایزه دکتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • آشنایی با جایزه دکتر حمید نطقی
      • شیوه‌نامه اعطای جایزه دكتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
    • جشنواره مردمداری ایران
      • ماموریت ما
      • بروشور دومین جشنواره مردم‌داری ایران
      • دستورالعمل ارزیابی دومین جشنواره مردم‌داری ایران
    • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
    • چهره‌های ماندگار روابط‌عمومی
    • جایزه کمپین‌های برتر روابط‌عمومی
    • جایزه ملی روابط‌عمومی دانش‌بنیان
    • جایزه صنعت روابط‌عمومی ایران
  • انتشارات کارگزار روابط‌عمومی
  • موسسه کارگزار روابط‌عمومی
  • شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران
  • IRANPR
  • تماس با ما
[the-social-links]
  • 021-66943670
  • info@kpri.ir
  • رویدادها
  • انتشارات
  • نگارخانه
  • خبرنامه
  • ارتباط
  • IRANPR
موسسه کارگزار روابط‌عمومی
  • خانه
  • فروشگاه‌ روابط‌عمومی
    • کتاب
    • مقاله
    • پاورپوینت
    • مجله و بسته آموزشی
    • ویدئو
    • استانداردها و راهنماها
  • آموزش روابط‌عمومی
    • درباره آموزش روابط‌عمومی
    • رویدادها و دوره‌های آموزشی جدید
    • رویدادها و دوره‌های آموزشی برگزار شده
    • اندیشکده آموزش روابط‌عمومی
    • فرم ثبت‌نام دوره‌های آموزشی
  • جوایز روابط‌عمومی
    • جایزه دکتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • آشنایی با جایزه دکتر حمید نطقی
      • شیوه‌نامه اعطای جایزه دكتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • برگزیدگان جایزه دکتر نطقی
    • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
    • جشنواره مردم‌داری ایران
      • ماموریت ما
      • دستورالعمل ارزیابی دومین جشنواره مردم‌داری ایران
      • بروشور دومین جشنواره مردم‌داری ایران
      • جوایز ویژه روابط‌عمومی ایران
      • مدال‌های روابط‌عمومی ایران
    • جایزه صنعت روابط‌عمومی ایران
    • جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی
    • چهره‌های ماندگار روابط‌عمومی
    • اجلاس ملی مديران روابط‌عمومی
    • جایزه ملی روابط‌عمومی دانش‌بنیان
    • جایزه کمپین‌های برتر روابط‌عمومی
    • جایزه شجاعت
    • ارسال آثار
  • رویدادها
    • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران – 1401
      • نمایه مقالات کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • آرشیو کنفرانس‌ بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
    • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
    • کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی
    • کنفرانس ویدئویی روابط‌عمومی ایران
    • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
    • همایش ملی زن و روابط عمومی
    • تور علمی آموزشی مالزی
    • نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای روابط‌عمومی
    • روز جهانی روابط‌عمومی
    • روز ملی روابط‌عمومی
  • مقالات
    • روابط‌عمومی
    • تاریخ روابط‌عمومی
    • استانداردهای روابط‌عمومی
    • روابط‌عمومی الکترونیک
    • پیشکسوتان روابط‌عمومی
    • جوایز
    • مدیریت بحران
    • ارتباطات
    • تبلیغات و بازاریابی
    • تجارت و کسب‌وکار
    • بانکداری
  • درباره ما
    • موسسه کارگزار روابط‌عمومی
    • انتشارات کارگزار روابط‌عمومی
    • فعالیت‌ها و آثار مهدی باقریان
0

ورود و ثبت نام

بلاگ

سخنرانی/ روابط عمومی: مردم، رسانه، سازمان

اولین رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط عمومی‌ایران با همت موسسه کارگزار روابط عمومی‌و همکاری انجمن متخصصان روابط عمومی، در تاریخ 15 شهریور 1395 در مرکز همایش‌های بین‌المللی المپیک برگزار شد. آنچه در پی می‌آید سخنرانی محمود مختاریان: روزنامه نگار- استاد دانشگاه است در این رخداد که با هم می‌خوانیم:

موضوع صحبت من در مورد رسانه‌های جدید و عدم حضور روابط عمومی‌ها در رسانه‌های اجتماعی است. من نزدیک به 40 سال در رسانه‌های مکتوب کار کرده ام و در چهار روزنامه در خارج از کشور فعالیت داشته ام.

من دوره کارورزی روزنامه نگاری خود را در روزنامه الاحرام زمانی گذراندم که احسان عبدالقدوس سردبیر و آقای حسن هیکل مدیر مسئول بودند. من بورس لرد تامسون از انگلستان گرفتم. در انگلیس با یکی از دوستانی آشنا شدم که با یکدیگر فتو ژورنالیست را گذرانده بودیم. ایشان در زمان فوت حضرت امام ره با من تماس گرفتند و گفتند که همراه با 120 عکاس از سراسر دنیا به تهران آمده ام و زمانی که کارم تمام شد با شما تماس می‌گیرم. بعد از اینکه با من تماس گرفت، گفت که شب تا صبح در مصلای تهران عکاسی کردم و زمانی که آفتاب طلوع کرد، هشت صبح در فرودگاه مهرآباد بودم و در فرودگاه تعدادی نیرو از گمرک، وزارت ارشاد و وزارت اطلاعات حضور داشتند و عکس‌های من را تایید کردند و بعد از آن از یک خلبان که از دهلی نو آمده بود، درخواست کردم تا عکس‌های من را به پاریس ببرد. خلبان گفته بود که به فرانکفورت می‌رود. در نتیجه با تایید ماموران عکس‌های من به فرانکفورت و از آنجا نیز به فرانسه رفته است.

 عکس‌های این عکاس ساعت 6 بعداظهر همان روز در سراسر جهان منتشر شد. ولی امروزه این فرآیند اکنون اینگونه است که لحظاتی بعد در سراسر جهان منتشر می‌شود.آژانس عکس سیپاپرس 2700عکاس داشت همه را اخراج کرد چون روزانه در جهان یک میلیاردو 850میلیون عکس گرفته میشودو 28میلیون آن در اینستاگرام قرار میگیردو سیپا پرس گلچین عکس‌ها را بر میدارد وپول آن را میپردازد. بالاترین آن کشته شدن هزاران زائر در منا بود عربستان سعودی بلافاصله تمام ارتباطات خود را به سراسر جهان قطع کرد اما بعد از پنج دقیقه عکس‌ها در جهان پخش شد.

بنابراین شبکه‌های اجتماعی به ما کمک کردند تا سانسور برداشته شود. شبکه‌های اجتماعی آمدند درست است این شبکه‌ها اخلاق، خط قرمز و صحت خبر ندارند ولی خبر رسانی آنها عالی است. من در نشریه یا خبرگذاری که کار می‌کنم اجازه نمی‌دهند تا خبر چندین بار چک نشده روی خط بیاید اما اخبار این شبکه‌ها به راحتی روی خط می‌آیند و امروزه کشورها یاد گرفته اند با آنها چگونه کار کنند. در حال حاضر یک شبکه تلگرامی‌در امریکا وجود دارد که یک میلیارد نفر با آن ارتباط دارند و هشت میلیون عضو دارد.به گفته مسولان در ایران 100هزار کانال تلگرام داریم هر روز یک میلیون و دویست هزار مطلب روی آن قرار میگیرد بسیاری از آنها بیش از یک میلیون عضو دارند و بعضی مطالب 500هزار بار در روز دیده میشوند.سال گذشته تولید خبر در فضای مجازی 10درصد و امروز 24درصد محتوای آن خبر است پس رقیب جدی روزنامه‌ها و مجلات و شبکه‌های رادیو تلویزیون است.اینستاگرام وتوئیتر به جنگ رسانه ای مکتوب آمده اند. چگونه امریکایی‌ها ماه گذشته عکس هریت پاتمن رهبر آزادی بردگان را به جای اندو جکسون رییس جمهور برده دار بر روی دلار خود گذاشتند.

همانگونه که وزارت ورزش ما حاضر نبود تا طرح لباس ورزشکاران را عوض کند اما تسلیم شبکه‌های اجتماعی شد اما اگر امروز من مطلبی در این باره بنویسم بلافاصله نشریه من بسته می‌شود. روزنامه ایران چند سال گرفتار یک شکایتی از سوی سازمان پرستاری کشور بود که یک خبری مبنی بر این منتشر کرده بود که یک امریکایی سکته کرده بود و به سگ خود آموزش داده بود که قرص و دارویی برای او ببرد و تیتر این خبر با عنوان «سگ پرستاراز صاحب خود نگهداری میکند » بود. سازمان پرستاری کشور مدتها دست از شکایت خود برنمی‌داشت. من در یومیوری دوره اقتصاد رسانه گذراندم. اولین روزنامه جهان یومیوری است که 14 میلیون تیراژ دارد.

ما در روزنامه نگاری سه موضوع سواد بصری و رسانه و جغرافیای رسانه داریم که در ژاپن” جغرافیای رسانه ” رسانه مکتوب است به این معنی که 127 میلیون جمعیت در ژاپن 86 میلیون روزنامه منتشر می‌شود و هر زن یا مرد ژاپنی 45 دقیقه در 24 ساعت روزنامه می‌خوانند. زمانی که به یومیوری رفتم با صحبت سفیر موافقت کردند که من را به آنجا راه دهند.

یومیوری2700 خبرنگاردارد ما نیروی خوبی در نشریات خودمان تربیت نکردیم و نتوانستیم سردبیر خوب تربیت کنیم. ما در ابتدای انقلاب چهار یا پنج روزنامه داشتیم و در حال حاضر 160 روزنامه داریم. بنابراین چه مقدار می‌توانستیم نیرو تربیت کنیم. یک سردبیر باید تیم سازی وموج سازی و چینش بلد باشد و حافظ منافع ملی باشد و محتوا را بفهمد. ما متاسفانه در کشور دچار چنین مشکلی هستیم. در خارج از کشور که کار می‌کردم اینگونه بود که تا 10 سال خبرنگار و10تا20 سال دبیر سرویس و پس از 20 سال اگر لیاقت داشتیم می‌توانستم وارد شورای سردبیری شوم.

سردبیر یومیوری،عصر یک روز مرا به ان اچ کی برد (تنها شبکه جهان که آگهی پخش نمی‌کند) در ساعت 6 بعدازظهر هنگام پخش خبر دو سر دبیر یک خانم جوان و دیگری یک پیرمرد بود. هنگامی‌که خبر شروع شد، آن خانم خود را به زمین انداخت و غلت می‌خورد و پیرمرد نیز به دیوارها مشت می‌زد. من از سردبیر روزنامه یومیوری پرسیدم که چرا این دو نفر این کار را می‌کنند و در پاسخ سردبیر از من دو سوال پرسید قدرت رسانه ای که در آن کار می‌کنید را می‌دانید، آیا این هنر را داری که 85 میلیون نفر را جلوی تلویزیون بنشانی یادمان باشد رسانه قدرت ملی است ما نمی‌توانیم جلوی شبکه‌های مجازی را بگیریم زیرا طوفانی است که همه جای دنیا را فراگرفته از پنجره‌ها داخل خانه همگان آمده است .

ما باید به عنوان رسانه ببینیم و قدرت رسانه یک قدرت ملی است بنابراین باید بتوانیم این قدرت را در دست بگیریم. برای مثال آیا متوجه شدید که چگونه دو و نیم میلیون نفر برای در گذشت آقای پاشایی آمدند و چگونه او شب به خاک سپرده شدچون 750 هزار نفر شب تا صبح در بهشت زهراحضور داشتند.کسی که هرگز تلویزیون صورت او را نشان نداده بود چون موهای بلندی داشت و موی بلند خط قرمز تلویزیون ایران بود هواداران او از طریق تلگرام برای خاک سپاری او اجتماع کردند یا برای مثال هفته گذشته 112 میلیارد ایمیل یک روز در جهان جا به جا شد و بورس نیویورک هفته پیش اعلام کرد برابر قرن 18 و 19 در دو هفته مبادلات مالی داشته است.

 یا واشنگتن پست که اعلام کرد یک هیات 24 نفره امریکایی به ایران آمدند که در میان آنها رییس بورس نیویورک بود و به دلیل اینکه نمی‌خواستند اعلام کنند که چه افرادی آمده اند، اعلام کردند که با ویزا توریستی به ایران آمده اند. واشنگتن پست در این رابطه نوشته بود که این افراد توسط یک وزیر به یک هتل گران قیمت دعوت شدند و وقتی به هتل رسیدند سر گروه این افراد پیش فردی که پیانو می‌زد رفت و از او پرسید که چه موسیقی می‌توانی بزنی و در پاسخ فرد موزیسین به ایشان گفت که آهنگ‌های درخواستی خود را بنویسد. سر گروه نیز برانکه ، ریی چارلز، ریکی مارتین و رولینگ استون را نوشته و به موزیسین داد و موزیسین نیز تمامی‌آهنگ‌ها را به ترتیب نواخته است.

این فرد در روزنامه واشنگتن می‌گوید من در هر کجای امریکا مراجعه می‌کردم، هرگز امریکایی‌ها بلد نبودند و این نشان دهنده این است که قدرت موسیقی جهانی چه مقدار در ایران قدرتمند است. مرحوم دکتر نطقی می‌گوید: « صحنه بهشت است و آدم و هوا بازیگران هستند، در این صحنه سیب عامل روابط عمومی‌است، روابط عمومی‌علم زندگی است.»

برچسب ها: اولین رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط عمومی ایرانرخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط عمومی ایرانمحمود مختاریانموسسه کارگزار روابط عمومی
انتشارات کارگزار روابط‌عمومی

مطالب زیر را حتما بخوانید
  • بزرگداشت روز ملی ارتباطات و روابط‌عمومی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برگزار شد

    47 بازدید

  • فراخوان بیست و دومین دوره «جوایز صنعت روابط‌عمومی ایران»

    71 بازدید

  • فرخوان نخستین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

    73 بازدید

  • روابط‌عمومی‌؛ پاشنه آشیل تعطیلات نوروز

    84 بازدید

  • گزارش تصویری نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران

    171 بازدید

  • نخستین «اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی» برگزار می‌شود

    84 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
موضوعات محتوا

فراخوان بیست و دومین دوره «جوایز صنعت روابط‌عمومی ایران»

فرخوان نخستین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

روابط‌عمومی‌؛ پاشنه آشیل تعطیلات نوروز

رویدادها و آثار روابط‌عمومی

اعتبار الکترونیک

Whatsapp Telegram Facebook Linkedin

لینک‌های مفید

  • خانه
  • فروشگاه روابط‌عمومی
  • دوره‌های آموزشی روابط‌عمومی
  • جایزه صنعت روابط‌عمومی
  • رویدادهای روابط‌عمومی
  • مقالات روابط‌عمومی
  • انتشارات روابط‌عمومی
  • کتب روابط‌عمومی
  • رزومه مهدی باقریان
  • فعالیت‌ها و آثار مهدی باقریان

رویداد روابط‌عمومی

  • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
  • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
  • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
  • جایزه دکتر نطقی
  • جشنواره مردمداری ایران
  • کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی
  • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
  • همایش ملی زن و روابط عمومی
  • نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای روابط‌عمومی
  • تور علمی آموزشی مالزی

روابط‌عمومی چیست؟

روابط‌عمومی شامل همه راه‌های برقراری ارتباط با مخاطبان، مشتریان و  گروه‌های ذینفع است.
 روابط‌عمومی با تعامل و تولید روابط‌، فرصت‌های زیادی برای سازمان‌ها و شرکت‌ها فراهم می کند.
 متخصصان روابط‌عمومی با برنامه‌ریزی و استفاده از ابزارها، فنون و تکنیک‌های روابط‌عمومی می‌توانند یک تصویر عمومی مثبت (خوشنامی = شهرت+ اعتبار) را برای سازمان‌ها و شرکت‌های خود ایجاد، حفظ، توسعه و مدیریت کنند. 

تمامی حقوق برای موسسه کارگزار روابط‌عمومی محفوظ می‌باشد.

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت