دکتر مریم سلیمی داور بخش اینفوگرافیک بیستمین جشنواره انتشارات روابط عمومی
داور بخش اینفوگرافیک در نشست تخصصی نقد آثار بیستمین جشنواره انتشارات روابط عمومی گفت: «در تولید آثار اینفوگرافیک حداقل ۱۳ شاخص باید مدنظر قرار گیرد.»
به گزارش شارا، مریم سلیمی از فعالان حوزه روابط عمومی خواست تا این ۱۳ معیار را به عنوان شاخصهای اصلی در تولید آثار اینفوگرافیک در نظر بگیرند و ادامه داد: «چه آثار درون سازمان تولید شوند، چه برونسپاری شوند، همواره این معیارها باید مبنا قرار گیرند و بر تولید آثار نظارت و نقد صورت گیرد.»
• اولین منتقد به آثارتان خودتان باشید
وی با بیان اینکه اولین منتقد آثار خودتان باید باشید، شاخصهای مذکور را چنین تشریح کرد: برخورداری از همه ارکان اینفوگرافیک، اصالت و منحصر به فرد بودن، دقت و صحت اطلاعات، زیبایی و جذابیت بصری (در جذب و جلب مخاطب)، کیفیت طراحی و گرافیکی اثر (انتخاب رنگ، فونت، مدیریت فضای مثبت و منفی، تعادل و تناسب)، ساختار گرافیکی مناسب (سازماندهی، چیدمان و سلسله مراتب)، ابتکار و خلاقیت در ایده و اجرا، وضوح و شفافیت و سهولت در انتقال اطلاعات، استفاده از ابزارها و روشهای مناسب بصریسازی، جامع و مانع بودن (محتوایی و بصری)، استفاده از عناصر و نشانههای ملی و بومی، تناسب با موضوع و انسجام و هماهنگی اجزای مختلف.
این مدرس دانشگاه افزود: «رتبهبندی آثار با نگاه حمایتی و تشویقی و به صورت انگیزهمحور انجام شد، زیرا هدف ارتقای سواد بصری و گرافیکی شرکتکنندگان است.»
او همچنین تأکید کرد: «هنوز آثار اینفوگرافیک فاصلهای تا سطح حرفهای دارند و با رفع اشکالات و توجه به شاخصها، وضعیت بهتری حاصل خواهد شد.»
سلیمی یادآور شد: «در رتبهبندی آثار علاوه بر شاخصهای ارزیابی، به تلاش کمی و کیفی آثار و تنوع مخاطب نیز توجه شده است.»
• نقدهایی به آثار اینفوگرافیک
وی افزود: «برخی ایرادات عمومی آثار این دوره عبارتند از: عدم بهرهمندی از همه ارکان اینفوگرافیک مانند تیتر، لید، بدنه، نام تولیدکننده و منابع، متنمحور بودن برخی آثار، ساختار گرافیکی نامناسب، مشکلات فونت و رنگ، مدیریت ضعیف فضای مثبت و منفی، وضوح و شفافیت ناکافی، طراحی بصری ضعیف، عدم تناسب موضوع، کمبود خلاقیت و نوآوری و عدم انسجام اجزای اثر.»
• اهداف تولید آثار اینفوگرافیک
وی با بیان اینکه اینفوگرافیک با اهداف مختلفی همچون اطلاعرسانی، آگاهیبخشی، هشداردهی، گزارش عملکرد، اعلام مواضع، تبلیغات و بازاریابی تولید میشود، گفت: «در این دوره حدود ۱۰۰ اثر در بخش اینفوگرافیک ارسال شد که با اهدافی مانند ارائه گزارش عملکرد، معرفی خدمات و کالاها، معرفی دستاوردها، ارائه آموزش، معرفی واحدها و اعلام برنامهها تولید شدهاند.»
او همچنین نکاتی درباره طراحی اطلاعات، زیباییشناسی و قوانین طراحی اینفوگرافیک را به طور مصداقی بررسی کرد.
• هر همنشینی تصویر و متن، اینفوگرافیک نیست
سلیمی تأکید کرد: «هر همنشینی تصویر و متن، اینفوگرافیک محسوب نمیشود. تولید آثار اینفوگرافیک قوانین و ابزارهای خاص خود را دارد که باید رعایت شوند.»
• راهکارهای ارتقای آثار اینفوگرافیک
این مولف کتاب «گرافیک خبری و اطلاعرسان» برای ارتقای آثار اینفوگرافیک به نکاتی همچون ارتقای سواد بصری، رعایت مبانی هنرهای تجسمی، توجه به دوبال محتوا و گرافیک، توجه به شاخصهای ارزیابی، استفاده از تجارب متخصصان، بهروز کردن اطلاعات تخصصی، پرهیز از پلتفرمهای آماده، استفاده از بازخوردها و حضور در رقابتهای سازنده اشاره کرد.
وی از روابط عمومی سازمانها و شرکتها خواست تا به امر آموزش توجه ویژه داشته باشند، زیرا آموزش کلید ارتقاست.
گفتنی است، مریم سلیمی دکترای علوم ارتباطات اجتماعی و کارشناسی ارشد گرافیک و روزنامهنگاری دارد. موضوع پایاننامههای او در سطح ارشد گرافیک خبری و در سطح دکترا دیتاژورنالیسم بوده است. او همچنین مولف کتاب «گرافیک خبری و اطلاعرسان» و مترجم کتاب «گرافیک اطلاعرسان ۲» است و بیش از ۱۵ سال در سراسر ایران به برگزاری دوره اینفوگرافیک و گرافیک خبری پرداخته است.
وی از سال ۱۳۹۹ داور بخش اینفوگرافیک جشنواره انتشارات روابط عمومی است.
تاریخ انتشار: 7 آبان 1404
