دان ریس بنیانگذار Engage Sustainability Solutions
از همراهی شما سپاسگزاریم. من مگان رید، مدیر بازاریابی شرکت Engage Sustainability Solutions هستم. حوزه ESG یک موضوع بسیار مهم است و میتواند گیجکننده، چالشبرانگیز و پیچیده باشد. همچنین در بسیاری از موارد دانش ما در تضاد با آن است. در واقع، بسیاری از کسبوکارها نمیدانند که ESG چیست، چگونه میتواند کمک کند یا چرا برای کسبوکارشان مهم است. اگر شما نیز مانند بسیاری از مشتریان ما هستید، احتمالا برای اولینبار به طور جدی به این مسایل میپردازید یا شاید مسئولیت ایجاد یک برنامه ESG برای شرکت به شما سپرده شده است و نمیدانید از کجا و چگونه شروع کنید.
صنعت ما دارای بهترین دستورالعملها در جهان برای محیطزیست، بهداشت و ایمنی است. اما ESG آن را یک گام دیگر جلو میبرد. در این ویدیو، بنیانگذار ما، دان ریس، گامهای عملی و قابل اجرا را معرفی میکند که شما و سازمانتان میتوانید در مسیر اجرای ESG طی کنید. ما به طور خلاصه درباره ESG توضیح خواهیم داد. اینکه چه معنایی دارد، چرا مهم است و از کجا شروع کنید. امیدواریم این ویدیو برایتان مفید باشد.
خب، بیایید درباره ESG صحبت کنیم
ایاسجی یک اختصار برای زیستمحیطی (Environmental)، اجتماعی (social) و حاکمیتی (governance) است. به اختصار در مورد هر یک صحبت خواهیم کرد. بیایید با محیطزیست شروع کنیم. محیطزیست به فعالیتهایی مرتبط با حفاظت از محیطزیست ما و اقداماتی برای استفاده مسئولانه و پایدار از منابع طبیعی ارتباط دارد. برخی از عوامل محیطزیست شامل آلودگی آب و هوا، تنوع زیستی، گازهای گلخانهای، تخریب جنگل، مصرف انرژی، کاهش ضایعات، گرمایش جهانی و کمبود آب هستند.
گزینه بعدی اجتماع است. اجتماع به جنبههای اجتماعی کسبوکار اشاره دارد، مانند تعامل ما با مشتریان، کارمندان و جوامعی که به آن خدمت میکنیم. عوامل اجتماعی شامل جذب و نگهداشتن استعداد، مشارکت در جامعه، مشارکت مصرفکننده، رعایت حریم خصوصی و امنیت داده، ایجاد فرصتهای برابر، نژاد و قومیت، حقوق بشر، امنیت و مسایل عدالت اجتماعی است.
حاکمیت به سیستمها، سیاستها و روشهایی که به وسیله آنها یک سازمان کنترل میشود و عمل میکند اشاره دارد. این شامل مبارزه با فساد، نحوه رهبری شرکت توسط هیئت مدیره و مدیریت اجرایی، رعایت قوانین و مقررات، کنترلها و سیستمهای مدیریت داخلی، سیاستها و روشها و از همه مهمتر، مدیریت ریسک است. هر یک از این موضوعات مسایلی را نمایانگر میکنند که در صورت مدیریت نامناسب، میتوانند تأثیر قابل توجهی بر کسبوکار شما داشته باشند. پس چرا ایاسجی مهم است؟ همانطور که از فهرست ما متوجه شدید، این موضوعات میتوانند برای عملکرد شرکت شما بااهمیت باشند. همچنین برای مشتریان و کارمندان شما مهم هستند، به حدی که مدام از مدیران اجرایی شرکتها میپرسند که چگونه کسبوکارشان با چالشهای زیستمحیطی، اجتماعی و حاکمیتی برخورد میکنند.
در واقع، تاکنون ۹۲ درصد از شرکتهای S&P 500 گزارشهای ایاسجی قابل دسترس برای عموم منتشر کردهاند و تعهداتی را برای کاهش گازهای گلخانهای و مقابله با موضوعات خاص ایاسجی اعلام کردهاند. این گزارشدهی همه در پاسخ به فشار سرمایهگذاران، فعالان، سهامداران، رسانههای اجتماعی، مشتریان و کارمندان خودشان است. داشتن برنامه ایاسجی برای شرکت شما مزایای متنوعی دارد.
بیایید درباره چند نکته صحبت کنیم. اولین نکته، جهان در حال تغییر است. تغییرات آب و هوا و رویدادهای آب و هوایی تأثیر بزرگی روی کسبوکارهای ما دارند. تغییرات چشمگیری در رفتار خرید و فروش را مشاهده کردهایم. ما دیدیم که نسل میلنیال و نسل Z نحوه خرید و مصرف متفاوتی دارند. آنها برندها و سازمانهایی را ترجیح میدهند که ارزشهای اجتماعی و محیطزیستی را رعایت میکنند.
دومین نکته، در کنار مشتریان جدید، نسل جدیدی از سرمایهگذاران در حال ظهور است. تقاضا برای سهام شرکتهایی که با فلسفه ایاسجی سازگارند، در بین سرمایهگذاران نهادی و شخصی در حال افزایش است. داشتن برنامه ایاسجی سودمند است، زیرا دسترسی به بازارهای سرمایه بزرگتر را ایجاد میکند. توجه به ایاسجی میتواند تأثیر مطلوبی بر عملکرد مالی داشته باشد. بیشترِ صندوقهای سهام اختصاصی و ETF که متمرکز بر ایاسجی هستند، نسبت به رقبای سنتی خود
عملکرد بهتری دارند. بدیهی است که معیارهای ایاسجی میتوانند سود ما را افزایش دهند. چه به دلیل تلاش شرکتها برای پیشروی در مقابل رقبا باشد یا تغییر در احساسات تجاری، سرمایهگذاران، تقاضای ایاسجی را در بازار رهبری میکنند.
هر روزه مدیران سرمایهگذاری بیشتری، که شامل برخی از بزرگترین مدیران سرمایهگذاری در جهان هستند، میخواهند شرکتهای عمومی را متعهد به رفع نیازهای خاص ایاسجی کنند. اگر این تعهدات را نداشته باشید، آنها نیز در پروژه شما سرمایهگذاری نخواهند کرد.
سومین نکته درباره بررسی ایاسجی و آزمایش زنجیره تأمین است. بدون توجه به اندازه شرکت شما، این موضوع به یک چالش بزرگ تبدیل میشود. مزایای دیگری که باید در نظر بگیرید، شامل:
• اجتناب از فعالیتهای فعالانه شرکتی (برای بروز مسایل اجتماعی و سیاسی)
• تبدیل شرکت خود به یک رهبر صنعتی
• ایجاد شهرتی که استعدادهای برتر را جذب میکند
• اطمینان به بازار که محصولات و خدمات شما برای رفاه مشتریان و جامعه، طراحی و عرضه میشوند
و مهمترین مزیت، این است که گزارشدهی ایاسجی به شما فرصت میدهد تا داستان منحصر به فرد شرکت خود را بیان کنید و مخاطبان جدیدی را برای کالاها و خدمات خود جذب کنید. اگر ایاسجی در کسبوکار یا صنعت شما رایج نیست، میتوانید استاندارد جدیدی برای عملکرد خود تعیین کنید و رهبری را بر عهده بگیرید.
رویکردهای کاری باتوجه به اجتماع و محیطزیست ارزشی درونی هستند. تبدیل شدن به یک رهبر صنعتی ایاسجی نیز ممکن است تأثیر مثبتی بر درآمد و برند شما داشته باشد. اجرای بهترین شیوههای ایاسجی یکی از موثرترین راهها برای قرار دادن کسبوکار شما در مسیر موفقیت است. پس از کجا شروع کنیم؟ ما شش گام کلیدی برای قرار گرفتن کسبوکار شما در مسیر صحیح را شرح میدهیم و یک نقشه راه برای توسعه استراتژی ایاسجی شما ارایه خواهیم کرد.
شماره یک: آموزش
مدیران اجرایی باید در مورد اهمیت گزارش ایاسجی و تأثیر قابل پیشبینی مسایل مرتبط با ایاسجی در صنعت یا کسبوکار شما آموزش ببینند. ما به شما توصیه میکنیم که انجمنهای صنفی را بررسی کنید. چراکه اکثر آنها دستورالعملها و توصیههایی برای گزارش ایاسجی در صنعت خاص شما را تدوین کردهاند. اگر مشکلی داشتید با ما تماس بگیرید.
شماره دو: اهمیت حمایت مقامات اجرایی
تیم اجرایی باید کاملاً متعهد باشند. همچنین باید منابعی برای دستیابی به اهداف ایاسجی شما اختصاص داده شوند. تیم اجرایی شما باید با همکاران خود در صنعت صحبت کرده و رقابتهای خود را بررسی کنند. گزارش ایاسجی یک تعهد و سرمایهگذاری قابل توجه است. به عنوان یک مدیر اجرایی، مسئولیت شماست که شرکت خود را برای رشد، سودآوری و کاهش ریسک هدایت کنید. گزارش ایاسجی میتواند در دستیابی به این اهداف مفید باشد.
شماره سه: انتخاب موضوعات مهم و اصلی برای تمرکز
الزامات افشا برای هر صنعت متفاوت است. و همه مسایل ایاسجی برای کسبوکار شما اهمیت ندارند. راهحل این است که روی موضوعات مهم تمرکز کنید. مسایلی که احتمالا بر جایگاه مالی، عملکرد عملیاتی و پروفایل ریسک شرکت تاثیرگذارند. اگر شرکت شما آلودگی معناداری ایجاد میکند، روی جنبههای محیطزیست تمرکز کنید. اگر شرکتتان به نیروی کار وابسته است، شاید بهتر باشد بر مسایل اجتماعی تمرکز کنید و اگر شرکت شما در صنعتی فعالیت میکند که مقررات سختگیرانهای دارد، حاکمیت احتمالا بزرگترین چالش شما باشد.
شماره چهار: نحوه اندازهگیری موضوعات ایاسجی
چارچوبهای زیادی برای گزارش ESG وجود دارند. مانند:
• سازمان گزارش جهانی (GRI)
• هیئت استانداردهای حسابداری پایداری (SASB)
• گروه اظهارات مالی مرتبط با تغییرات آبوهوا (TCFD)
• اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد
• و…
این سازمانها چارچوبهایی تولید میکنند که موضوعات اصلی و مورد نیاز برای گزارش ایاسجی را شرح میدهند. بسیاری از این چارچوبها راهنماییهای خاص برای صنایع خاص را نیز ارایه میدهند تا جزییات بیشتری فراهم کنند. تحقیق کنید و با چارچوبها و الزامات گزارش ایاسجی مختلف آشنا شوید. مهم است که چندین چارچوب را بررسی کنید تا متوجه شوید کدام موارد برای کسب و کار شما حایز اهمیت است و کدام چارچوب با ارزشهای اصلی شرکت شما سازگاری دارد. بیشتر این چارچوبها رایگان هستند و میتوانید با یک جستجوی آنلاین آنها را پیدا کنید.
شماره پنج: بررسی فعالیتهای رقبا
اگر رقبای شما قبلاً یک گزارش سالانه ایاسجی منتشر کردهاند، این به معنای دو چیز است. اول اینکه شما رقبای خود عقب هستید، اما مهمتر این است که آنها ممکن است بخشی از کارهای اولیه را برای شما انجام داده باشند و به شما فرصتی بدهند تا عملکرد خود را با آنها مقایسه کنید.
شماره شش: همکاری با کارکنان، سرمایهگذاران، مشتریان و جامعه هدف
ارتباط با سهامداران شرکتتان مهمترین قسمت از سفر ایاسجی شماست. دریافت بازخورد درباره قسمتهای مهم ایاسجی برای شما، سهامداران و صنعتی که در آن فعالیت میکنید، امری حایز اهمیت است. پس از این مرحله، بهطور آزاد در مورد پیشرفت خود گفتگو کنید، سهامداران خود را در جریان پیشرفت قرار دهید و اطلاعات لازم در این زمینه را به آنها ارایه کنید. ایاسجی تعهدی برای بهبود مستمر است و شرکت باید هر سال گزارشهایی درباره پیشرفت تعهدات ارایه دهند. نتایج بهطور فوری ظاهر نمیشوند، اما با پشتکار در اجرای ایاسجی میتوانید عملکرد خود را بهبود بخشید و در طولانی مدت پیشرفت کنید.
از وقتی که برای ما اختصاص دادید متشکریم. اگر این جلسه برایتان ارزشمند بود، خواهشمندیم آن را به اشتراک بگذارید. اگر به مشکل برخوردید یا نیاز به کمک دارید، لطفاً با ما تماس بگیرید. ما علاقهمند به شنیدن صدای شما هستیم. در طی چند سال آینده، بدون توجه به اینکه شما یک شرکت سهامی عام یا یک شرکت خصوصی دارید، ایجاد گزارش ESG به عنوان عملی متداول شناخته خواهد شد. مهم است که شرکت شما فلسفه و استانداردهای خود را درباره گزارش ESG تعیین کند. ما از کمک به شما استقبال میکنیم و منتظر شنیدن صدایتان هستیم. با تشکر.
انتهای پیام/