صدای گمشده تسلا: چرا یک تیم روابط‌عمومی بیش از همیشه اهمیت دارد

تصویر: دال-ای

شبكه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌ ایران (شارا) || در اکتبر 2020، تسلا تصمیم گرفت تیم روابط عمومی خود را منحل کند که یک حرکت بی‌سابقه در صنعت خودروسازی بود. قبل از این تاریخ، تیم روابط عمومی تسلا وظایف خود را شامل پاسخگویی به سوالات رسانه‌ای و ارتباط با تأثیرگذاران انجام می‌داد و روابط مستقیمی با خبرنگاران برقرار می‌کرد. این نوع ارتباط به تسلا کمک می‌کرد تا روایت خود را شکل دهد، حتی زمانی که با انتقادهای منفی رسانه‌ها روبرو بود. با این حال، با گذشت نزدیک به پنج سال از انحلال تیم روابط ‌عمومی، آیا اکنون زمان بازگشت آن فرا نرسیده است؟

در شرایط کنونی، استفاده از شبکه‌های اجتماعی مانند «ایکس» (X) برای ارتباط تسلا با عموم مردم کافی نیست. این شیوه ارتباطی، که بیشتر از طریق حساب‌های شخصی مدیران اجرایی انجام می‌شود، در برابر اخبار نادرست و گمراه‌کننده کارایی ندارد. به این دلیل که اطلاعات نادرست در فضای عمومی برای روزها، هفته‌ها و حتی ماه‌ها بدون اصلاح باقی می‌مانند. بسیاری از مردم هنوز باور دارند که خودروهای تسلا به‌طور تصادفی آتش می‌گیرند، که این یک افسانه است و تسلا هیچ تلاشی جدی برای رد آن از طریق کانال‌های رسمی نکرده است.

اعتماد به شبکه‌های اجتماعی برای مقابله با اطلاعات نادرست، فاقد وزنی است که یک بیانیه رسمی یا مطبوعاتی می‌تواند داشته باشد. با توجه به حجم بالای پست‌ها، به‌ویژه توییت‌های متعدد ایلان ماسک در هفته، پاسخ‌های مهم به راحتی دفن می‌شوند و دسترسی عمومی به آن‌ها سخت می‌شود. از طرفی، انتظار از رهبران تسلا، از جمله ایلان ماسک، برای اینکه به‌طور مداوم اخبار و روایت‌ها را اصلاح کنند، نه تنها غیرواقعی است، بلکه استفاده ناکارآمدی از وقت مدیران اجرایی است.

تسلا بدون یک تیم روابط عمومی رسمی، زیرساختی برای درخواست اصلاحات یا پس‌گیری اخبار از طریق کانال‌های حرفه‌ای خبری ندارد. برای مثال، اخیراً یک مدیر اجرایی تسلا به‌طور عمومی یکی از خبرهای غلط را رد کرد، اما آن مقاله همچنان باقی ماند و تنها یک یادداشت کوچک به آن اضافه شد: «تسلا این مطلب را رد کرده است.» در حالی که یک توییت ممکن است یک داستان را به چالش بکشد، اما فاقد قدرت و اقتدار بیانیه رسمی روابط عمومی است.

در عین حال، اکثریت کسانی که با حساب‌های اجتماعی تسلا یا ایلان ماسک ارتباط دارند، یا از طرفداران یا مالکان فعلی خودروهای تسلا هستند. این وضعیت منجر به ایجاد یک اتاق پژواک می‌شود که اصلاحات فقط به افرادی که قبلاً به شرکت باور دارند می‌رسد، در حالی که عموم مردم و رسانه‌های سنتی بی‌تأثیر باقی می‌مانند.

تسلا عمدتاً از شبکه‌های اجتماعی برای برقراری ارتباط استفاده می‌کند، اما این شیوه ارتباطی در حالی که با تصویر آینده‌نگرانه این شرکت همخوانی دارد، یکی از بزرگترین معایب آن نیز به شمار می‌رود. به‌ویژه برای انتقال اطلاعاتی همچون به‌روزرسانی‌های مهم در مورد توسعه محصول یا تغییرات سیاستی، این روش کافی نیست. به عنوان مثال، بسیاری از مالکان تسلا از تغییرات جدید در ویژگی‌های «رانندگی خودکار کامل» (Full Self-Driving) آگاه نیستند زیرا این اطلاعات به‌طور مستقیم و قابل‌اعتماد به آن‌ها منتقل نمی‌شود.

یکی از مهم‌ترین مسائل، بازخورد مشتریان است. در حالی که مدیران تسلا از طریق «ایکس» (X) بازخوردهایی دریافت می‌کنند، این شیوه ارتباطی نمی‌تواند نماینده‌ای از بازخورد واقعی و گسترده مشتریان باشد. بازخوردهای عمومی بیشتر به افرادی که قبلاً طرفدار تسلا هستند می‌رسد و این باعث ایجاد یک حلقه معیوب می‌شود که انتقادهای واقعی به آن نمی‌رسد.

در نهایت، تسلا به‌طور قابل توجهی از تأثیرگذاری تأثیرگذاران اجتماعی (اینفلوئنسرها) در راستای تبلیغات استفاده کرده است. اما در چند وقت اخیر، همکاری این شرکت با این گروه‌ها کاهش یافته است. در حال حاضر، اینفلوئنسرها دیگر دسترسی ویژه‌ای به ویژگی‌های جدید تسلا ندارند و برنامه‌های ارجاعی تسلا محدود به تعداد خاصی شده است. این تغییرات می‌تواند تأثیر منفی بر جذب مخاطبان و ترویج محصولات جدید داشته باشد.

تسلا در حال حاضر از وجود یک تیم روابط عمومی حرفه‌ای بی‌بهره است و این مسئله به وضوح در مواردی مانند نادرستی اطلاعات یا عدم پاسخ‌دهی سریع به اخبار منفی نمایان می‌شود. در دنیای امروز، بازگشت به یک تیم روابط عمومی حرفه‌ای برای تسلا می‌تواند به تثبیت برند، اصلاح روایت‌ها و حفظ اعتماد عمومی کمک کند.

نویسنده: کاران سینگ
تاریخ انتشار: 13 آوریل 2025
منبع انگلیسی: Not a Tesla App
منبع فارسی: شارا

انتهای پیام/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *