قوانين طلایی روابط‌عمومی در شرايط بحرانی

هر كسب‌وكاري در يك نقطه از فعاليت‌هاي خود با بحران مواجه مي‌شود، در چنين شرايطي نقش روابط‌عمومی بيش از هر چيز ديگري اهميت دارد. اين تيم روابط عمومي است كه از ترفندهاي مختلف بايد براي مديريت بحران استفاده كند. اما بايد در نظر داشت، هر حركت اشتباهي ممكن است به نابودي كسب‌وكار شما منجر شود.

خصوصا در زمان كنوني كه اخبار بد كسب‌وكارها بلافاصله ويروسي مي‌شوند. بنابراين كسب‌وكارها بايد فورا پاسخگو باشند، اما در اين مواقع چه اصولي را بايد رعايت كرد؟

مسئوليت اشتباه‌‎تان را به گردن بگيريد

سعي نكنيد فقط به دنبال پوشش بحران و خاموش كردن سر و صداها باشيد، اين اوضاع را بدتر خواهد كرد.

در عوض، با مسئوليت‌پذيري و واكنش سريع، وضعيت را مديريت كنيد.

به جاي استدلال آوردن برای بحران پیش آمده ، نگراني‌ها و سوالات مردم را پاسخ دهيد.

يك پست مطبوعاتي بنويسيد و يا يك ويديو ضبط كنيد و آن را در شبكه‌هاي اجتماعي پخش كنيد.

شفاف باشيد

در دنياي رسانه‌هاي اجتماعي، مديريت شهرت بيش از هر چيزي اهميت دارد و ممكن است آن را در يك لحظه از دست بدهيد.

شفافيت اصل اساسي در چنين مواقعي است كه تيم روابط عمومي شما بايد آن را در نظر داشته باشد.

شما بايد اتفاق يا مشكل را تائيد كنيد، مسئوليت را به گردن بگيريد و عذرخواهي كنيد.

در رسانه‌هاي اجتماعي فعال باشيد

يكي از اشتباهاتي كه شركت‌ها انجام مي‌دهند اينست كه فكر مي‌كنند، اگر در شبكه‌هاي فعاليت نداشته باشند، برايشان مشكلي پيش نميايد. در حالي‌كه اين اتفاق كاملا برعكس است.

معمولا بدترين اتفاقات براي شركت‌هايي رخ داده كه در شبكه‌هاي اجتماعي فعال نبوده‌اند.

قبل از اين‌كه چنين اتفاقي براي شما رخ دهد، در شبكه‌هاي اجتماعي فعاليت كرده و محبوبيت جذب كنيد.

آن شركت‌هايي كه براي دنبال‌كنندگان‌شان محبوب هستند، خيلي سخت دچار بحران مي‌شوند.

نخست به درك وضعيت بپردازيد

قبل از اين‌كه اعتراضات همه گير شوند، بهتر است به خاطر اشتباهاتي كه صورت داده‌ايد، عذرخواهي كنيد.

سپس شروع به اقداماتي براي جبران اشتباه‌تان برآييد.

صبر براي رسيدن به يك استراتژي مناسب‌تر باعث فراگيرتر شدن اعتراضات مي‌شود.

تنها كاري كه نبايد انجام دهيد اينست كه ساكت باشيد.

حتي اگر در حال ارزيابي وضعيت هستيد، به سادگي آن را بگوييد.

اگر ساكت باشيد، مردم فورا فرضيه‌هاي خود را منتشر مي‌كنند و شما را متهم به كارهايي مي‌كنند كه شايد انجام نداده‌ايد.

با اعضاي تيم خود مشورت كنيد

اين بسيار آسان است كه فورا واكنش نشان دهيد و سروصداها را بخوابانيد.

اما براي اين‌كه شفافيت كافي در سخنان خود داشته باشيد.

بهتر است فورا جلسه‌اي با اعضاي تيم خود تشكيل دهيد و در مورد بحران با هم صحبت كنيد.

اطلاعات كافي از مسائلي كه رخ داده بدست آوريد و براي رفع بحران مشورت كنيد.

از قبل آماده باشيد

يكي از اصول اساسي مديريت بحران، پيش‌بيني و آماده شدن براي آن است.

قبل از اين‌كه اتفاقات بدي رخ دهد. آن‌ها را پيش بيني كنيد و استراتژي‌هاي مناسبي براي مقابله با آن‌ها اتخاذ نماييد.

افرادي كه نقش اصلي در مقابله با بحران را خواهند داشت و اين‌كه ارزش‌ها و اولويت‌هاي اصلي براي شما در هنگام بحران چه خواهد بود. اين موارد به شما كمك خواهند كرد، به هنگام بروز مشكلات سريع‌تر و برنامه‌ريزي‌شده‌تر اقدام كنيد.

منبع: forsatnet

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *