متخصصان امروزين روابطعمومی

كارشناسان امروزين روابطعمومی در وهله اول بايد يك فرد تجاري باشند. اگر آنان چيزي از تجارت ندانند، نه تنها قادر به ارايه كار تجاري نخواهند بود، بلكه توانايي درك نيازها و اهداف موكل خود را نيز نخواهند داشت.
به خصوص در دنياي پيشرفته امروز، كوته فكري و ساده لوحي است اگر نقش كارگزاران روابطعمومیدر حد كارگزاران مطبوعاتي بدانيم كه شغل شان تبليغ موكلان خود در روزنامهها و مجلات است. اين نوع نگرش، خود را نسبت به مسايل پيچيده و متنوع شركتها عملاً نا آشنا معرفي مي كند.
متخصصان امروزين روابطعمومیبايد در بسياري از شئون زندگي «مهارت» داشته باشند. شيوة زندگي، امروزه چنان پيچيده شده كه ديگر متخصصان روابطعمومیبه تنهايي قادر به حل مشكلات و برخورد با مسايل نيستند. البته معناي اين مطالب آن نيست كه آنان در درك جنبههاي روانشناسي معاصر، بخواهند همانند روانشناسان به اصطلاح مو را از ماست بيرون بكشند. اما بايد بتوانند به هر دو روي سكه يعني هم موكل و هم گروههاي مخاطب كمك كنند تا بتوانند اطلاعات بي شماري را كه هر روز نيز بر آنها افزوده مي شود، رمز گشايي كنند.
ماهواره، اينترنت، كامپيوتر و ويدئو نمونههاي ابتدايي از پيشرفتههاي حاصله در ارتباطات هستند كه كارشناسان روابطعمومی، موكلين آنها و گروههاي مخاطب بايد متوجه اهميت آنها باشند. چه كسي مي داند كه بازيهاي ويدئويي حاوي چه كاربردهاي آموزشي هستند؟ امروزه، با در دسترس بودن كامپيوتر، والدين اسير دانش و مهارت فني كودكان ده ساله خود شده اند.
امكان جابجايي و حق انتخاب در تماشاي برنامهها و شبكههاي تلويزيوني، سردرگمي را براي ما به ارمغان آورده است. با استفاده از اینترنت يك فرد روستايي كه در مونتانا سكونت دارد، در اتاق خود مي تواند به تماشاي يك رويداد زنده ورزشي بنشيند كه در ميدان ورزشي مدسيون نيويورك برگزار مي شود! او همچنين مي تواند بدون اين كه اتاق خود را ترك كند، برنامه ديگري را انتخاب و تماشا كند.
در عصر ما، پيشرفتهاي معجزه آساي ارتباطات، انتخاب را بسيار مشكل كرده است. بنابراين، امروزه متخصصان كاردان، سختكوش و آموزش ديده بايد عملاً فرصتهاي نامحدودي داشته باشند.
برگردان: زهرا بابازادگان
دیدگاهتان را بنویسید