متخصصان امروزين روابط‌عمومی

كارشناسان امروزين روابط‌عمومی در وهله اول بايد يك فرد تجاري باشند. اگر آنان چيزي از تجارت ندانند، نه تنها قادر به ارايه كار تجاري نخواهند بود، بلكه توانايي درك نيازها و اهداف موكل خود را نيز نخواهند داشت.

به خصوص در دنياي پيشرفته امروز، كوته فكري و ساده لوحي است اگر نقش كارگزاران روابط‌عمومی در حد كارگزاران مطبوعاتي بدانيم كه شغل شان تبليغ موكلان خود در روزنامه ها و مجلات است. اين نوع نگرش، خود را نسبت به مسايل پيچيده و متنوع شركت ها عملاً نا آشنا معرفي مي كند.

متخصصان امروزين روابط‌عمومی بايد در بسياري از شئون زندگي «مهارت» داشته باشند. شيوة زندگي، امروزه چنان پيچيده شده كه ديگر متخصصان روابط‌عمومی به تنهايي قادر به حل مشكلات و برخورد با مسايل نيستند. البته معناي اين مطالب آن نيست كه آنان در درك جنبه هاي روانشناسي معاصر، بخواهند همانند روانشناسان به اصطلاح مو را از ماست بيرون بكشند. اما بايد بتوانند به هر دو روي سكه يعني هم موكل و هم گروه هاي مخاطب كمك كنند تا بتوانند اطلاعات بي شماري را كه هر روز نيز بر آنها افزوده مي شود، رمز گشايي كنند.

ماهواره، اينترنت، كامپيوتر و ويدئو نمونه‌هاي ابتدايي از پيشرفته هاي حاصله در ارتباطات هستند كه كارشناسان روابط‌عمومی، موكلين آنها و گروه هاي مخاطب بايد متوجه اهميت آنها باشند. چه كسي مي داند كه بازي هاي ويدئويي حاوي چه كاربردهاي آموزشي هستند؟ امروزه، با در دسترس بودن كامپيوتر، والدين اسير دانش و مهارت فني كودكان ده ساله خود شده اند.

امكان جابجايي و حق انتخاب در تماشاي برنامه ها و شبكه هاي تلويزيوني، سردرگمي را براي ما به ارمغان آورده است. با استفاده از اینترنت يك فرد روستايي كه در مونتانا سكونت دارد، در اتاق خود مي تواند به تماشاي يك رويداد زنده ورزشي بنشيند كه در ميدان ورزشي مدسيون نيويورك برگزار مي شود! او همچنين مي تواند بدون اين كه اتاق خود را ترك كند، برنامه ديگري را انتخاب و تماشا كند.

در عصر ما، پيشرفت هاي معجزه آساي ارتباطات، انتخاب را بسيار مشكل كرده است. بنابراين، امروزه متخصصان كاردان، سختكوش و آموزش ديده بايد عملاً فرصت هاي نامحدودي داشته باشند.

برگردان: زهرا بابازادگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *