مديريت پاسخگویی در روابطعمومی
پاسخگويي يكي از ابزارهاي كليدي مديريت علي الخصوص مديريت دولتي نوين از جمله «روابط عمومي» در شرايط كنوني است. همين امر سبب شده است كه به اين موضوع از جهات و زواياي مختلفي پرداخته شود.
لذا آنچه كه بسيار حايز اهميت مينمايد ايجاد يك نظام پاسخگويي كارآمد و جامع است كه بر اساس آن بتوان اطمينان يافت كه رفتار و تصميمات كارگزاران، در جهت تأمين منافع مردم است و سازمانها و دستگاههاي اجرايي دولت، در راستاي منافع جامعه گام بر ميدارند.
بعلاوه، پاسخگويي يك فضيلت و به منزله يك ويژگي مثبت براي مردم، كارگزاران و سازمانهاي دولتي است كه به موجب آن همه ملزم به ارايه توضيح درباره رفتارها، تصميمات و عملكردهاي خود هستند و اين امر اگر محقق شود موجب تقويت رابطه بين شهروندان و دولت و افزايش اثربخشي و شفافيت در عملكرد سازمانها و شركتها، كاهش فساد، افزايش انسجام، مشروعيت نظام سياسي و ارتقاي منفعت عامه خواهد شد.
«اون هيوز» در كتاب «مديريت دولتي» مي گويد رابطه دولت و شهروندان، سيستم پاسخگويي را شكل ميدهد كه به موجب آن سازمانهاي دولتي وظايف مربوط را انجام ميدهند و به شهروندان اجازه ميدهند كه وظايف ساده را انجام دهند مشروط بر اين كه وكيل از حد خود تجاوز نكند و پاسخگو باشد.
هر دولتي نيازمند يك سيستم پاسخگوست و لازمه دموكراسي، داشتن يك سيستم پاسخگويي مناسب است. سازمانهاي دولتي، به وسيله مردم و براي مردم ايجاد ميشوند و بايد در برابر آنها پاسخگو باشند.
بنابراين «مردمسالاري» ايجاب ميكند دولتها در برابر مردم كه قدرت را به آنها تفويض كردهاند، پاسخگو باشند. مردم حق دارند با استفاده از حقوق شهروندي و حق پاسخخواهي از نحوه مصرف منابع مالي عمومي و كارايي و اثربخشي برنامههاي مقامات منتخب و ميزان تأثير اجراي برنامههاي ياد شده در ارتقاي سطح رفاه خويش، آگاه شوند. همچنين مديران دولتي بايد در برابر تصميمهايي كه ميگيرند و اقداماتي كه انجام ميدهند، پاسخگو باشند.
پاسخگويي بدون بهرهگيري از يك سيستم اطلاعاتي مناسب، امكانپذير نيست. سيستمي كه در واقع يك جريان منصفانه و صحيح اطلاعاتي را بين دولت به عنوان پاسخگو و مردم و نمايندگان ايشان به عنوان پاسخخواه برقرار كند و به پاسخ خواه اين اطمينان را بدهد كه دولت منابعي را كه در اختيار ميگيرد به نحوي مناسب و در جهت هدفهاي مصوب نمايندگان ايشان مصرف ميكند.»
با توجه به مطالبي كه از نظر گذشت ميتوان نتيجه گرفت پاسخگويي يكي از چالشهايي است كه دولتها امروزه با آن مواجه هستند.
نظام اداري ايران در اين حوزه با مشكلات عديدهاي دست و پنجه نرم ميكند و متأسفانه با وجود بخشنامهها و آييننامههاي فراوان، فقدان يك سيستم پاسخگويي مناسب در سازمانها و شركتهاي دولتي احساس ميشود و با همه تلاشهاي صورت گرفته هنوز در برابر وظايف، تصميمات و عملكردهاي خود پاسخگو نيستند.
به نظر مي رسد تلاش براي رفع اين معضل احتياج به عزم ملي و همگاني دارد و بيشك در پرتو همكاري گسترده و همهجانبه مردم و دولت ميتوان به اين مهم دست يافت.
علاوه بر آن، از روابط عموميها انتظار ميرود در قبال عملكرد و فعاليتهاي سازمان خود، جوابگو و پاسخگو باشند. كساني كه در حوزه روابط عمومي دولتي فعاليت ميكنند بايد به اقدامات بهتري دست بزنند و در هر صورت درباره تصميمات و اقدامات مذكور توضيح بدهند. پاسخگويي با مكانيسمهاي مختلفي حاصل ميشود كه به منظور جلوگيري از فساد وضع شدهاند و تضمين ميكنند كه كاركنان دولت در مقابل اعمال خود پاسخگو و در دسترس مردم هستند. روابط عموميها، مسئول مستقيم پاسخگويي در سازمانهاي دولتياند.
اولين و مهمترين درس «مديريت»، پاسخگويي نسبت به امور و فعاليتايي است كه در حيطه مسئوليت مدير رخ ميدهد. مدير بايد از طريق دريافت بازخورد كارشناسي، به خواستههاي مخاطبان خود احترام بگذارد و مردم را از جريان كار و برنامههاي خود مطلع سازد.
البته اين امر زماني محقق خواهد شد كه از يك سو اطلاعاتي جامع و درست از عملكرد سازمان و نتايج سياستهاي آن در دسترس مردم باشد و از سوي ديگر، مدير آمادگي و ظرفيت شنيدن حرفهاي افراد جامعه را داشته باشد و حقوق شهروندي را محترم بشمارد.
منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)
مرکز پخش:
09121938419 – 66570194(021) – 66943670 (021)
لینک خرید كتاب: http://kpri.ir/?p=4101
مطالب زیر را حتما بخوانید
-
فراخوان آثار نوزدهمين جشنواره ملی انتشارات روابطعمومی
247 بازدید
-
ارزشهای کاربردی “چهارمین نشست روز جهانی روابطعمومی”
47 بازدید
-
گزارش چهارمین نشست روز جهانی روابطعمومی
190 بازدید
-
چهارمین “نشست روز جهانی روابطعمومی” از منظر تصویر
82 بازدید
-
مانیفست روز جهانی روابطعمومی در ایران
98 بازدید
-
ثبتنام رایگان در چهارمین “نشست روز جهانی روابطعمومی” آغاز شد
88 بازدید
دیدگاهتان را بنویسید