جستجو برای:
  • صفحه اصلی
  • فروشگاه روابط‌عمومی
  • رویدادهای روابط‌عمومی
    • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • صفحه اول کنفرانس‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • نمایه مقالات کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
    • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
    • روز ملی روابط‌عمومی
    • روز جهانی روابط‌عمومی
    • کنفرانس ویدئویی روابط‌عمومی ایران
    • همایش ملی زن و روابط عمومی
    • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
  • جوایز روابط‌عمومی
    • جایزه دکتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • آشنایی با جایزه دکتر حمید نطقی
      • شیوه‌نامه اعطای جایزه دكتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
    • جشنواره مردمداری ایران
      • ماموریت ما
      • بروشور دومین جشنواره مردم‌داری ایران
      • دستورالعمل ارزیابی دومین جشنواره مردم‌داری ایران
    • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
    • چهره‌های ماندگار روابط‌عمومی
    • جایزه کمپین‌های برتر روابط‌عمومی
    • جایزه ملی روابط‌عمومی دانش‌بنیان
    • جایزه صنعت روابط‌عمومی ایران
  • انتشارات کارگزار روابط‌عمومی
  • موسسه کارگزار روابط‌عمومی
  • شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران
  • IRANPR
  • تماس با ما
[the-social-links]
  • 021-66943670
  • info@kpri.ir
  • رویدادها
  • انتشارات
  • نگارخانه
  • خبرنامه
  • ارتباط
  • IRANPR
موسسه کارگزار روابط‌عمومی
  • خانه
  • فروشگاه‌ روابط‌عمومی
    • کتاب
    • مقاله
    • پاورپوینت
    • مجله و بسته آموزشی
    • ویدئو
    • استانداردها و راهنماها
  • آموزش روابط‌عمومی
    • درباره آموزش روابط‌عمومی
    • رویدادها و دوره‌های آموزشی جدید
    • رویدادها و دوره‌های آموزشی برگزار شده
    • اندیشکده آموزش روابط‌عمومی
    • فرم ثبت‌نام دوره‌های آموزشی
  • جوایز روابط‌عمومی
    • جایزه دکتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • آشنایی با جایزه دکتر حمید نطقی
      • شیوه‌نامه اعطای جایزه دكتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • برگزیدگان جایزه دکتر نطقی
    • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
    • جشنواره مردم‌داری ایران
      • ماموریت ما
      • دستورالعمل ارزیابی دومین جشنواره مردم‌داری ایران
      • بروشور دومین جشنواره مردم‌داری ایران
      • جوایز ویژه روابط‌عمومی ایران
      • مدال‌های روابط‌عمومی ایران
    • جایزه صنعت روابط‌عمومی ایران
    • جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی
    • چهره‌های ماندگار روابط‌عمومی
    • اجلاس ملی مديران روابط‌عمومی
    • جایزه ملی روابط‌عمومی دانش‌بنیان
    • جایزه کمپین‌های برتر روابط‌عمومی
    • جایزه شجاعت
    • ارسال آثار
  • رویدادها
    • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران – 1401
      • نمایه مقالات کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • آرشیو کنفرانس‌ بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
    • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
    • کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی
    • کنفرانس ویدئویی روابط‌عمومی ایران
    • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
    • همایش ملی زن و روابط عمومی
    • تور علمی آموزشی مالزی
    • نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای روابط‌عمومی
    • روز جهانی روابط‌عمومی
    • روز ملی روابط‌عمومی
  • مقالات
    • روابط‌عمومی
    • تاریخ روابط‌عمومی
    • استانداردهای روابط‌عمومی
    • روابط‌عمومی الکترونیک
    • پیشکسوتان روابط‌عمومی
    • جوایز
    • مدیریت بحران
    • ارتباطات
    • تبلیغات و بازاریابی
    • تجارت و کسب‌وکار
    • بانکداری
  • درباره ما
    • موسسه کارگزار روابط‌عمومی
    • انتشارات کارگزار روابط‌عمومی
    • فعالیت‌ها و آثار مهدی باقریان
0

ورود و ثبت نام

بلاگ

مسئوليت اجتماعی شركتی در سال 2023

بنی آدم اعضای یکدیگرند
که در آفرینش ز یک گوهرند
چو عضوی به درد آورد روزگار
دگر عضوها را نماند قرار

امروزه مسئولیت سازمانی یا مسئولیت اجتماعی شرکتی (CSR) به عنوان یک تعهد اخلاقی و اقدام مسئولانه به یک جزء حیاتی از عملکرد شرکت‌ها تبدیل شده‌‎ است. مسئولیت اجتماعی به این معناست که اقدام‌ها و تصمیم‌های شرکت‌ها و افراد نه تنها نباید به جامعه آسیب برساند بلکه باید به نفع جامعه باشد.

سازمان‌ها و شرکت‌هایی که مسئولیت اجتماعی را جدی می‌گیرند می‌توانند پلتفرمی‌برای جلب توجه مخاطبان خود ایجاد کنند. داشتن یک استراتژی مسئولیت اجتماعی می‌تواند به ایجاد شهرت خوب، کسب اعتماد و وفاداری در بین مشتریان، داشتن یک برند موفق و همچنین افزایش وفاداری و حمایت مشتری کمک کند.

شرکت‌هایی که به مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها علاقه دارند، فقط بر کسب سود متمرکز نیستند. در عوض، آن‌ها آگاهانه در مورد تأثیری که بر محیط زیست، جامعه محلی خود و جامعه گسترده‌تر می‌گذارند فکر می‌کنند.

مسئولیت اجتماعی چیست؟
از منظر سازمان توسعه صنعتی ملل متحد، «مسئولیت اجتماعی به‌طورکلی به عنوان راهی است که از طریق آن یک شرکت به تعادل الزام‌های اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی دست می‌یابد و در عین حال به انتظارهای سهامداران و ذینفعان» پاسخ می‌دهد.

شرکت‌های مسئولیت‌پذیر اجتماعی باید سیاست‌هایی را اتخاذ کنند که رفاه جامعه و محیط‌‌‌زیست را ارتقا دهند. بسیاری از شرکت‌ها، مانند شرکت‌هایی که دارای سیاست‌های «سبز» هستند، مسئولیت اجتماعی را به بخشی جدایی‌ناپذیر از مدل‌های کسب‌وکار خود تبدیل کرده‌اند و این‌کار را بدون به خطر انداختن سودآوری انجام داده‌اند. علاوه بر این، سرمایه‌گذاران و مصرف‌کنندگان پیش از سرمایه‌گذاری یا خرید، تعهد شرکت به اقدام‌های مسئولیت‌پذیری اجتماعی را مدنظر قرار می‌دهند.

چرا مسئولیت اجتماعی مهم است؟
برای شرکت‌ها، مسئولیت اجتماعی (CSR) و رفتار تجاری مسئولانه (RBC) مزایای مهمی‌را از نظر مدیریت ریسک، صرفه‌جویی در هزینه، دسترسی به سرمایه، روابط با مشتری، مدیریت منابع انسانی، پایداری عملیات، توانایی نوآوری و در نهایت سود ارایه می‌کنند.

مسئولیت اجتماعی و رفتار تجاری مسئولانه، مجموعه‌ای از ارزش‌ها را ارایه می‌کنند که می‌توانیم بر اساس آن جامعه منسجم‌تری بسازیم و گذار به یک سیستم اقتصادی پایدار را پایه‌گذاری کنیم.

مزایای مسئولیت اجتماعی کدام است؟
شرکت‌هایی که برنامه‌های مسئولیت اجتماعی را اجرا می‌کنند، علاوه بر افزایش بالقوه سود، می‌توانند تصویر برند خود را نیز تقویت کنند. برنامه‌های مسئولیت اجتماعی نیز می‌تواند تأثیر مثبتی بر روحیه کارکنان داشته باشد.
مسئولیت اجتماعی دارای مزیت‌های زیر است:

جذب و حفظ کارکنان: کارکنان به‌طور فزاینده‌ای مایلند برای سازمان‌هایی کار کنند که ارزش‌های‌شان با ارزش‌های آن‌ها همخوانی دارد. در همین حال، کسانی که از تاثیرهای اجتماعی و زیست محیطی کارفرمای خود راضی هستند، تمایل بیشتری به ماندن در شرکت برای بیش از پنج سال دارند.

محرک رشد: پذیرش مسئولیت اجتماعی می‌تواند تأثیر زیادی بر موفقیت بلندمدت یک شرکت داشته باشد.

بهبود ادراک برند: امروزه مصرف‌کنندگان از شرکت‌هایی حمایت می‌کنند که بتوانند ارزش و اعتبار اجتماعی و محیطی خود را نشان دهند.

جذب سرمایه‌گذاران: داشتن یک موضع روشن و موثر در مورد مسئولیت اجتماعی به سرمایه‌گذاران نشان می‌دهد که شرکت به منافع بلندمدت و همچنین کوتاه‌مدت فکر می‌کند.

صرفه‌جویی در هزینه: اجرای اقدام‌ها و برنامه‌های مسئولیت اجتماعی نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه دارد و ممکن است فورا از نظر مالی نتیجه ندهد. با این‌حال، می‌تواند در درازمدت از طریق مواردی مانند افزایش وفاداری مشتری و کاهش فرسایش و هزینه‌ها، منجر به صرفه‌جویی شود.

علاوه بر موارد ذکر شده، می‌توان در ادامه به تعدادی از مزیت‌های دیگر اشاره کرد:
– به یک شرکت، مزیت رقابتی می‌بخشد.
– فرهنگ کسب‌وکار را بهبود می‌دهد.
– وفاداری و حمایت مشتری را افزایش می‌دهد.
– کسب‌وکار را برای سرمایه‌گذاران جذاب می‌کند.
– شهرت شرکت را بهبود می‌بخشد.
– سودآوری و ارزش شرکت را بهبود می‌بخشد.
– منافع پایدار برای ذینفعان ایجاد می‌کند.
– از رفاه و پیشرفت کارکنان پشتیبانی و حمایت می‌کند.
– سبب پایداری مالی می‌شود.

چند نوع مسئولیت اجتماعی داریم؟
چهار نوع مسئولیت اجتماعی وجود دارد:
(1) مسئولیت اقتصادی: هر تجارتی درگیر فعالیت‌های اقتصادی است. بنابراین، مسئولیت اجتماعی اصلی هر کسب‌وکار باید مسئولیت اقتصادی باشد. از این‌رو باید محصولات و خدماتی را بفروشند که بتواند نیاز جامعه را برآورده کند.

(2) مسئولیت قانونی و زیست محیطی: فعالیت هر شرکتی باید بر اساس مقررات و فضای سیاسی و حقوقی باشد. همچنین شرکت باید حفاظت از محیط زیست را در نظر بگیرد.

(3) مسئولیت اخلاقی: هر شرکتی باید با شیوه‌های کار اخلاقی، از جمله پرداخت حقوق منصفانه به‌کارکنان و اطمینان از دسترسی آن‌ها به مزایایی که حق‌شان است، اداره شود. با این حال، فراتر رفتن از آنچه قانون تعیین می‌کند، راه خوبی برای نشان دادن مسئولیت اجتماعی یک شرکت است. این ممکن است شامل ارایه مزایای اضافی به‌کارکنان مانند پاداش و برنامه‌های کمک به ‌کارمندان باشد.

(4) مسئولیت داوطلبانه: اقدام‌های داوطلبانه‌ای است که توسط شرکت‌ها در قالب‌های مختلف مانند کمک‌های خیریه، فعالیت‌های آموزشی و غیره انجام می‌شود. برخی از شرکت‌ها به‌کارمندان خود روزهای بیشتری مرخصی می‌دهند تا کار داوطلبانه انجام دهند.

چگونه مسئولیت‌ اجتماعی شرکت را بهبود بخشیم؟
برای بهبود مسئولیت اجتماعی شرکت پنج کار باید صورت بگیرد:
(1) آنچه را که فعلا انجام می‌دهید ارزیابی کنید: اولین قدم این است که یک تصویر کامل از کاری که در حال‌حاضر انجام می‌دهید ارایه کنید. برای ارزیابی وضعیت فعلی، رویه‌ها و سیاست‌های محیطی، اجتماعی و حاکمیتی شرکت را مرور کنید. همچنین از همکاری و نظرهای ذینفع‌ها در خصوص محصولات یا خدمات شرکت غافل نشوید.

(2) اهداف خود را مشخص کنید: در مرحله بعد، اهداف مسئولیت اجتماعی شرکت را مشخص کنید. این‌ها می‌تواند هر چیزی از بهبود پایداری زنجیره تامین تا اهدای کمک مالی یا پشتیبانی از سازمان‌های غیرانتفاعی محلی باشد. این اهداف را در بیانیه ماموریت و ارزش‌های شرکت بگنجانید.

(3) در مورد اولویت‌های شرکت تصمیم بگیرید: شما زمان و منابع محدودی در اختیار دارید و ممکن است نتوانید همه برنامه‌های مدنظر را همزمان اجرا کنید. برای تصمیم‌گیری در مورد تعدادی از برنامه‌هایی که می‌خواهید اجرا کنید با ذینفعان، شرکا و کارمندان شرکت صحبت کنید.

(4) تعیین کنید که چگونه موفقیت را اندازه‌گیری می‌کنید: اگر می‌خواهید بدانید که آیا در برنامه‌های مسئولیت اجتماعی خود موفق بوده‌اید، باید تصمیم بگیرید که چه زمانی و چگونه نتایج اقدامات خود را اندازه‌گیری کنید. اهداف باید مشخص و قابل اندازه‌گیری باشد.

(5) یک برنامه اقدام طراحی کنید: در نهایت، برنامه‌ای برای اجرای طرح‌های مسئولیت اجتماعی خود تهیه کنید. این برنامه باید شامل یک جدول زمانی و فهرستی از افرادی باشد که مسئولیت هر کار را بر عهده دارند و خلاصه‌ای از منابعی که به هر پروژه اختصاص داده می‌شود. همچنین مهم است که بر روند پیشرفت، نظارت داشته باشید.

گواهینامه مسئولیت اجتماعی چه مزیتی دارد؟

دریافت گواهینامه برای تلاش‌های مسئولیت اجتماعی بر اعتبار شرکت می‌افزاید.

انتظار می‌رود که شرکت‌ها نقش مهمی‌را در تبدیل جهان به مکانی بهتر ایفا کنند. امروزه، مشتریان، کارمندان و سرمایه‌گذاران بیشتر به تعامل با شرکت‌های هدف‌محور که برای غلبه بر چالش‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی اقدام می‌کنند، سوق داده می‌شوند.

آمارها اهمیت فزاینده مسئولیت اجتماعی شرکتی را نشان می‌دهد که بدون شک با شیوع همه‌گیری تسریع شده است. آماها نشان می‌دهد 77 درصد از مصرف‌کنندگان انگیزه بیشتری برای خرید از شرکت‌هایی دارند که متعهد به مسئولیت اجتماعی هستند. به‌علاوه، اکثریت سرمایه‌گذاران (73%) تایید می‌کنند که تلاش برای بهبود محیط زیست و جامعه بر تصمیمات سرمایه‌گذاری آن‌ها تاثیر دارد.

آیا به دنبال اضافه کردن مسئولیت اجتماعی شرکتی به زرادخانه ابزارهای خود هستید؟

در این کتاب به مسئولیت سازمانی، چگونگی ارتباط تنگاتنگ مسئولیت اجتماعی و اخلاق و مزایا و معایب مسئولیت اجتماعی می‌پردازیم. ما همچنین نمونه‌هایی از مسئولیت اجتماعی را که بسیاری از شرکت‌ها برای شروع آن انتخاب می‌کنند، پوشش می‌دهیم.

علی‌محمد عزیزی
مدیر روابط‌عمومی‌سیمان ایلام

برچسب ها: مسئوليت اجتماعیمسئوليت اجتماعی شركتیمسئوليت اجتماعی شركتی در سال 2023
انتشارات کارگزار روابط‌عمومی

مطالب زیر را حتما بخوانید
  • بزرگداشت روز ملی ارتباطات و روابط‌عمومی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برگزار شد

    47 بازدید

  • فنون خبرنویسی و اطلاع‌ رسانی در صنعت برق منتشر شد

    43 بازدید

  • اخبار منفی را دنبال کنیم یا نه؟

    34 بازدید

  • در یک پژوهش ارایه شد: چالش‌های ارتباطی بین رسانه‌های جمعی و روابط‌عمومی سازمان‌ها

    50 بازدید

  • فراخوان بیست و دومین دوره «جوایز صنعت روابط‌عمومی ایران»

    70 بازدید

  • فرخوان نخستین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

    72 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
موضوعات محتوا

فراخوان بیست و دومین دوره «جوایز صنعت روابط‌عمومی ایران»

فرخوان نخستین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

روابط‌عمومی‌؛ پاشنه آشیل تعطیلات نوروز

رویدادها و آثار روابط‌عمومی

اعتبار الکترونیک

Whatsapp Telegram Facebook Linkedin

لینک‌های مفید

  • خانه
  • فروشگاه روابط‌عمومی
  • دوره‌های آموزشی روابط‌عمومی
  • جایزه صنعت روابط‌عمومی
  • رویدادهای روابط‌عمومی
  • مقالات روابط‌عمومی
  • انتشارات روابط‌عمومی
  • کتب روابط‌عمومی
  • رزومه مهدی باقریان
  • فعالیت‌ها و آثار مهدی باقریان

رویداد روابط‌عمومی

  • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
  • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
  • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
  • جایزه دکتر نطقی
  • جشنواره مردمداری ایران
  • کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی
  • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
  • همایش ملی زن و روابط عمومی
  • نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای روابط‌عمومی
  • تور علمی آموزشی مالزی

روابط‌عمومی چیست؟

روابط‌عمومی شامل همه راه‌های برقراری ارتباط با مخاطبان، مشتریان و  گروه‌های ذینفع است.
 روابط‌عمومی با تعامل و تولید روابط‌، فرصت‌های زیادی برای سازمان‌ها و شرکت‌ها فراهم می کند.
 متخصصان روابط‌عمومی با برنامه‌ریزی و استفاده از ابزارها، فنون و تکنیک‌های روابط‌عمومی می‌توانند یک تصویر عمومی مثبت (خوشنامی = شهرت+ اعتبار) را برای سازمان‌ها و شرکت‌های خود ایجاد، حفظ، توسعه و مدیریت کنند. 

تمامی حقوق برای موسسه کارگزار روابط‌عمومی محفوظ می‌باشد.

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت