جستجو برای:
  • صفحه اصلی
  • فروشگاه روابط‌عمومی
  • رویدادهای روابط‌عمومی
    • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • صفحه اول کنفرانس‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • نمایه مقالات کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
    • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
    • روز ملی روابط‌عمومی
    • روز جهانی روابط‌عمومی
    • کنفرانس ویدئویی روابط‌عمومی ایران
    • همایش ملی زن و روابط عمومی
    • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
  • جوایز روابط‌عمومی
    • جایزه دکتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • آشنایی با جایزه دکتر حمید نطقی
      • شیوه‌نامه اعطای جایزه دكتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
    • جشنواره مردمداری ایران
      • ماموریت ما
      • بروشور دومین جشنواره مردم‌داری ایران
      • دستورالعمل ارزیابی دومین جشنواره مردم‌داری ایران
    • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
    • چهره‌های ماندگار روابط‌عمومی
    • جایزه کمپین‌های برتر روابط‌عمومی
    • جایزه ملی روابط‌عمومی دانش‌بنیان
    • جایزه صنعت روابط‌عمومی ایران
  • انتشارات کارگزار روابط‌عمومی
  • موسسه کارگزار روابط‌عمومی
  • شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران
  • IRANPR
  • تماس با ما
[the-social-links]
  • 021-66943670
  • info@kpri.ir
  • رویدادها
  • انتشارات
  • نگارخانه
  • خبرنامه
  • ارتباط
  • IRANPR
موسسه کارگزار روابط‌عمومی
  • خانه
  • فروشگاه‌ روابط‌عمومی
    • کتاب
    • مقاله
    • پاورپوینت
    • مجله و بسته آموزشی
    • ویدئو
    • استانداردها و راهنماها
  • آموزش روابط‌عمومی
    • درباره آموزش روابط‌عمومی
    • رویدادها و دوره‌های آموزشی جدید
    • رویدادها و دوره‌های آموزشی برگزار شده
    • اندیشکده آموزش روابط‌عمومی
    • فرم ثبت‌نام دوره‌های آموزشی
  • جوایز روابط‌عمومی
    • جایزه دکتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • آشنایی با جایزه دکتر حمید نطقی
      • شیوه‌نامه اعطای جایزه دكتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران
      • برگزیدگان جایزه دکتر نطقی
    • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
    • جشنواره مردم‌داری ایران
      • ماموریت ما
      • دستورالعمل ارزیابی دومین جشنواره مردم‌داری ایران
      • بروشور دومین جشنواره مردم‌داری ایران
      • جوایز ویژه روابط‌عمومی ایران
      • مدال‌های روابط‌عمومی ایران
    • جایزه صنعت روابط‌عمومی ایران
    • جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی
    • جایزه کمپین‌های برتر روابط‌عمومی
    • جایزه ملی روابط‌عمومی دانش‌بنیان
    • چهره‌های ماندگار روابط‌عمومی
    • جایزه شجاعت
    • ارسال آثار
  • رویدادها
    • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران – 1401
      • نمایه مقالات کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
      • آرشیو کنفرانس‌ بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
    • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
    • کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی
    • کنفرانس ویدئویی روابط‌عمومی ایران
    • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
    • همایش ملی زن و روابط عمومی
    • تور علمی آموزشی مالزی
    • نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای روابط‌عمومی
    • روز جهانی روابط‌عمومی
    • روز ملی روابط‌عمومی
  • مقالات
    • روابط‌عمومی
    • تاریخ روابط‌عمومی
    • استانداردهای روابط‌عمومی
    • روابط‌عمومی الکترونیک
    • پیشکسوتان روابط‌عمومی
    • جوایز
    • مدیریت بحران
    • ارتباطات
    • تبلیغات و بازاریابی
    • تجارت و کسب‌وکار
    • بانکداری
  • درباره ما
    • موسسه کارگزار روابط‌عمومی
    • انتشارات کارگزار روابط‌عمومی
    • فعالیت‌ها و آثار مهدی باقریان
0

ورود و ثبت نام

 معرفی رشته روابط‌عمومی (پی آر)

7 فروردین 1401
ارسال شده توسط انتشارات کارگزار روابط‌عمومی
اندیشکده آموزش روابط‌عمومی ، روابط‌عمومی ، مقالات
163 بازدید

شبكه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌ایران (شارا)–|| روابط‌عمومی‌از طیف گسترده ای از حوزه‌ها تشکیل شده است. با توجه به حوزه‌هایی که روابط‌عمومی‌به آنها می‌پردازد می‌توان این رشته را به بخش‌های ذیل تقسیم کرد:

1. روابط‌عمومی‌مالی:
همانگونه از نام آن پیداست، تمرکز این حوزه بر امور مالی از قبیل سرمایه گذاری، افشای توافقات، اعمال کنترل، پایبندی به مقررات دولتی و غیره است. با توجه به پیچیدگی مسائل مالی، روابط‌عمومی‌مالی اغلب شامل یک کارمند وکیل که امور مالی مشتریان را از طریق ایجاد و نگهداری درک مثبت مشتریان و مردم نسبت به آنها ارائه می‌کند. روابط‌عمومی‌مالی بیشتر از اینکه با عموم مردم سر و کار داشته باشد با رسانه‌ها، سهامداران، کسب و کارها و جامعه تخصصی سرمایه گذاران در ارتباط است.

2. روابط‌عمومی‌مصرف کننده.
این رشته روابط‌عمومی‌به طور تخصصی به ارائه محصولات و خدمات با هدف بالا بردن آگاهی عمومی‌و ایجاد جذابیت برای مصرف کننده هدف می‌پردازد. همچنین روابط‌عمومی‌مصرف کننده به ترویج تخصصی کالا و خدمات کمک می‌کند و متعاقب آن فروش را افزایش می‌دهد، وجوه مشترک زیادی با بازاریابی دارد.

3. ارتباطات بحران.
خدمات روابط‌عمومی‌در این حوزه مختص شرایط بحران است که در آن متخصصان روابط‌عمومی‌در نقش بهترین «وکلا» به رفع بحران کمک می‌کنند. هدف متخصصان روابط‌عمومی‌بحران این است که اوضاع را تحت کنترل درآورده و باعث شوند که حداقل خسارت به شهرت و تصویر عمومی‌مشتری در شرایط بحران وارد شود. به منظور جلوگیری از تخریب شهرت مشتری، روابط‌عمومی‌بحران نیازمند مهارت‌های ارتباطی عالی به منظور معطوف کردن افکار عمومی‌به وجه دیگری از داستان است. روش‌های روابط‌عمومی‌در ارتباطات بحران ممکن است شامل پیچاندن باشد که بر خلاف تصور عموم همیشه با فریب و یا دستکاری در افکار عمومی‌همراه نیست.

4. روابط‌عمومی‌دولتی.
هدف این رشته روابط‌عمومی‌که در تعامل با بدنه نهادهای دولتی است تاثیرگذاری بر سیاستگذاری‌ها می‌باشد. روش‌ها و ابزارهای استفاده شده در این روابط‌عمومی‌شامل: لابی گری است اما عبارت اخیر به اندازه کافی برای برنده شدن در کسب حمایت از سیاستمداران برای یک موقعیت خاص کافی نیست. روابط‌عمومی‌دولتی نباید با ارتباطات دولت که اشاره به ارتباط میان دولت و مردم است خلط شود.

5. روابط‌عمومی‌داخلی.
این رشته روابط‌عمومی‌بر ارتباطات درون شرکت یا سازمان متمرکز شده است. در اکثر سازمان‌ها که از روابط‌عمومی‌داخلی استفاده می‌کنند، معمولا بخش روابط‌عمومی‌وظیفه ارائه اطلاعات مرتبط را در مورد کارکنان در زمان ارتباط بر عهده دارد.

[روابط‌عمومی‌در حوزه‌های دیگری نیز با توجه به شاخص‌های دیگر تقسیم بندی می‌شوند که در این یادداشت کوتاه به آنها اشاره نشده است. در برخی از موارد نیز برای این موضوعات، عناوین متفاوتی انتخاب می‌شود. به عنوان مثال برخی روابط‌عمومی‌تجاری را برابر با روابط‌عمومی‌مالی تلقی می‌کنند. و برخی روابط‌عمومی‌سیاسی را برابر با روابط‌عمومی‌دولتی می‌دانند که این واژه پردازی‌ها در حوزه روابط‌عمومی‌متاسفانه سبب ایجاد یک سری کژفهمی‌ها نسبت به مفاهیم آن شده است. این برداشت‌های متنوع از واژگان روابط‌عمومی‌تنها مختص ایران نیست، بلکه در سایر کشورهای جهان نیز این برداشت‌ها وجود دارند، بالاخص در کشورهایی که با زبان غیر انگلیسی تکلم کرده و واژه‌های ورودی به زبان خودشان را ترجمه و معادل سازی می‌کنند، دچار این مشکلات می‌شوند. در عین حال این مساله در کشورهای انگلیسی زبان نیز به نسبت وجود دارد و ایالات امریکایی به نسبت کشورهای بریتانیایی و اروپایی به نسبت در ساخت مفاهیم متنوع پیشرو تر هستند و به نظر می‌رسد که پارادایم غالب روابط‌عمومی‌مدرن بیشتر در امریکا شکل می‌گیرد. بنابراین در این مقاله یادداشت که در یک سایت انگلیسی زبان نوشته شده، کمتر می‌توان انتظار مفاهیم به روز شده با گفتمان جهانی روابط‌عمومی‌را داشت.

روابط‌عمومی‌در کشور ما بدور از این کش و قوس‌ها تنها با یک گرایش روابط‌عمومی‌آن هم در مقطع کارشناسی ارائه می‌شود و هنوز هیچ دانشجویی در مقطع کارشناسی ارشد روابط‌عمومی‌در دانشگاه‌های سراسری ایران دانش آموخته نشده است. بنابراین، تخصص‌های ارائه شده عملا در حوزه روابط‌عمومی‌کشور بی معنا هستند. همچنین برخی از روابط‌عمومی‌های پیشرو در کشور، با بهره گیری از توان تخصصی برخی متخصصان روابط‌عمومی‌در حوزه فعالیت‌های خود، دست به تحقیقات و تدوین چارچوب‌ها و استانداردهایی زده اند که هنوز در ابتدای راه اجرای آن چارچوب‌ها و استانداردها قرار دارند.

با این شرایط می‌توان حدس زد، مفاهیم مذکور که اینک در روابط‌عمومی‌جهانی نیز کم کم تغییر می‌پذیرند، حداقل تا دهه آینده در ایران موضوعیت پیدا نخواهند کرد و صرف ترجمه چند یادداشت و مقاله نمی‌توان این مباحث را به طور جدی وارد فضای علمی‌و اجرایی کشور کرد. و در این زمینه به مساعدت بخش‌های قانون گذاری و نهادهای آموزشی کشور نیازمند هستیم.- مترجم]


منبع: http://www.ipr.org.uk/public-relations-pr-disciplines.html
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط‌عمومی‌ایران (شارا)

برچسب ها: PRpublic relationsپی آررشته روابط‌عمومی (پی آر)روابط‌عمومیمعرفی رشته روابط‌عمومی ()معرفی رشته روابط‌عمومی (پی آر)
انتشارات کارگزار روابط‌عمومی

مطالب زیر را حتما بخوانید
  • روابط‌عمومی‌؛ پاشنه آشیل تعطیلات نوروز

    23 بازدید

  • نخستین «اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی» برگزار می‌شود

    33 بازدید

  • روز جهانی روابط‌عمومی

    20 بازدید

  • روز جهانی آزادی مطبوعات

    28 بازدید

  • روز ملی ارتباطات و روابط‌عمومی

    11 بازدید

  • یک روز خوب در زمانه بد

    43 بازدید

لینک کوتاه:

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
موضوعات محتوا

روابط‌عمومی‌؛ پاشنه آشیل تعطیلات نوروز

نخستین «اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی» برگزار می‌شود

نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی برگزار شد

رویدادها و آثار روابط‌عمومی

اعتبار الکترونیک

Whatsapp Telegram Facebook Linkedin

لینک‌های مفید

  • خانه
  • فروشگاه روابط‌عمومی
  • دوره‌های آموزشی روابط‌عمومی
  • جایزه صنعت روابط‌عمومی
  • رویدادهای روابط‌عمومی
  • مقالات روابط‌عمومی
  • انتشارات روابط‌عمومی
  • کتب روابط‌عمومی
  • رزومه مهدی باقریان
  • فعالیت‌ها و آثار مهدی باقریان

رویداد روابط‌عمومی

  • کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
  • رخداد ملی بررسی مسائل و چالش‌های روابط‌عمومی
  • اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی
  • جایزه دکتر نطقی
  • جشنواره مردمداری ایران
  • کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی
  • همایش نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری
  • همایش ملی زن و روابط عمومی
  • نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای روابط‌عمومی
  • تور علمی آموزشی مالزی

روابط‌عمومی چیست؟

روابط‌عمومی شامل همه راه‌های برقراری ارتباط با مخاطبان، مشتریان و  گروه‌های ذینفع است.
 روابط‌عمومی با تعامل و تولید روابط‌، فرصت‌های زیادی برای سازمان‌ها و شرکت‌ها فراهم می کند.
 متخصصان روابط‌عمومی با برنامه‌ریزی و استفاده از ابزارها، فنون و تکنیک‌های روابط‌عمومی می‌توانند یک تصویر عمومی مثبت (خوشنامی = شهرت+ اعتبار) را برای سازمان‌ها و شرکت‌های خود ایجاد، حفظ، توسعه و مدیریت کنند. 

تمامی حقوق برای موسسه کارگزار روابط‌عمومی محفوظ می‌باشد.

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت