معرفی رشته روابطعمومی (پی آر)
شبكه اطلاعرسانی روابطعمومیایران (شارا)–|| روابطعمومیاز طیف گسترده ای از حوزهها تشکیل شده است. با توجه به حوزههایی که روابطعمومیبه آنها میپردازد میتوان این رشته را به بخشهای ذیل تقسیم کرد:
1. روابطعمومیمالی: همانگونه از نام آن پیداست، تمرکز این حوزه بر امور مالی از قبیل سرمایه گذاری، افشای توافقات، اعمال کنترل، پایبندی به مقررات دولتی و غیره است. با توجه به پیچیدگی مسائل مالی، روابطعمومیمالی اغلب شامل یک کارمند وکیل که امور مالی مشتریان را از طریق ایجاد و نگهداری درک مثبت مشتریان و مردم نسبت به آنها ارائه میکند. روابطعمومیمالی بیشتر از اینکه با عموم مردم سر و کار داشته باشد با رسانهها، سهامداران، کسب و کارها و جامعه تخصصی سرمایه گذاران در ارتباط است.
2. روابطعمومیمصرف کننده. این رشته روابطعمومیبه طور تخصصی به ارائه محصولات و خدمات با هدف بالا بردن آگاهی عمومیو ایجاد جذابیت برای مصرف کننده هدف میپردازد. همچنین روابطعمومیمصرف کننده به ترویج تخصصی کالا و خدمات کمک میکند و متعاقب آن فروش را افزایش میدهد، وجوه مشترک زیادی با بازاریابی دارد.
3. ارتباطات بحران. خدمات روابطعمومیدر این حوزه مختص شرایط بحران است که در آن متخصصان روابطعمومیدر نقش بهترین «وکلا» به رفع بحران کمک میکنند. هدف متخصصان روابطعمومیبحران این است که اوضاع را تحت کنترل درآورده و باعث شوند که حداقل خسارت به شهرت و تصویر عمومیمشتری در شرایط بحران وارد شود. به منظور جلوگیری از تخریب شهرت مشتری، روابطعمومیبحران نیازمند مهارتهای ارتباطی عالی به منظور معطوف کردن افکار عمومیبه وجه دیگری از داستان است. روشهای روابطعمومیدر ارتباطات بحران ممکن است شامل پیچاندن باشد که بر خلاف تصور عموم همیشه با فریب و یا دستکاری در افکار عمومیهمراه نیست.
4. روابطعمومیدولتی. هدف این رشته روابطعمومیکه در تعامل با بدنه نهادهای دولتی است تاثیرگذاری بر سیاستگذاریها میباشد. روشها و ابزارهای استفاده شده در این روابطعمومیشامل: لابی گری است اما عبارت اخیر به اندازه کافی برای برنده شدن در کسب حمایت از سیاستمداران برای یک موقعیت خاص کافی نیست. روابطعمومیدولتی نباید با ارتباطات دولت که اشاره به ارتباط میان دولت و مردم است خلط شود.
5. روابطعمومیداخلی. این رشته روابطعمومیبر ارتباطات درون شرکت یا سازمان متمرکز شده است. در اکثر سازمانها که از روابطعمومیداخلی استفاده میکنند، معمولا بخش روابطعمومیوظیفه ارائه اطلاعات مرتبط را در مورد کارکنان در زمان ارتباط بر عهده دارد.
[روابطعمومیدر حوزههای دیگری نیز با توجه به شاخصهای دیگر تقسیم بندی میشوند که در این یادداشت کوتاه به آنها اشاره نشده است. در برخی از موارد نیز برای این موضوعات، عناوین متفاوتی انتخاب میشود. به عنوان مثال برخی روابطعمومیتجاری را برابر با روابطعمومیمالی تلقی میکنند. و برخی روابطعمومیسیاسی را برابر با روابطعمومیدولتی میدانند که این واژه پردازیها در حوزه روابطعمومیمتاسفانه سبب ایجاد یک سری کژفهمیها نسبت به مفاهیم آن شده است. این برداشتهای متنوع از واژگان روابطعمومیتنها مختص ایران نیست، بلکه در سایر کشورهای جهان نیز این برداشتها وجود دارند، بالاخص در کشورهایی که با زبان غیر انگلیسی تکلم کرده و واژههای ورودی به زبان خودشان را ترجمه و معادل سازی میکنند، دچار این مشکلات میشوند. در عین حال این مساله در کشورهای انگلیسی زبان نیز به نسبت وجود دارد و ایالات امریکایی به نسبت کشورهای بریتانیایی و اروپایی به نسبت در ساخت مفاهیم متنوع پیشرو تر هستند و به نظر میرسد که پارادایم غالب روابطعمومیمدرن بیشتر در امریکا شکل میگیرد. بنابراین در این مقاله یادداشت که در یک سایت انگلیسی زبان نوشته شده، کمتر میتوان انتظار مفاهیم به روز شده با گفتمان جهانی روابطعمومیرا داشت.
روابطعمومیدر کشور ما بدور از این کش و قوسها تنها با یک گرایش روابطعمومیآن هم در مقطع کارشناسی ارائه میشود و هنوز هیچ دانشجویی در مقطع کارشناسی ارشد روابطعمومیدر دانشگاههای سراسری ایران دانش آموخته نشده است. بنابراین، تخصصهای ارائه شده عملا در حوزه روابطعمومیکشور بی معنا هستند. همچنین برخی از روابطعمومیهای پیشرو در کشور، با بهره گیری از توان تخصصی برخی متخصصان روابطعمومیدر حوزه فعالیتهای خود، دست به تحقیقات و تدوین چارچوبها و استانداردهایی زده اند که هنوز در ابتدای راه اجرای آن چارچوبها و استانداردها قرار دارند.
با این شرایط میتوان حدس زد، مفاهیم مذکور که اینک در روابطعمومیجهانی نیز کم کم تغییر میپذیرند، حداقل تا دهه آینده در ایران موضوعیت پیدا نخواهند کرد و صرف ترجمه چند یادداشت و مقاله نمیتوان این مباحث را به طور جدی وارد فضای علمیو اجرایی کشور کرد. و در این زمینه به مساعدت بخشهای قانون گذاری و نهادهای آموزشی کشور نیازمند هستیم.- مترجم]
منبع: http://www.ipr.org.uk/public-relations-pr-disciplines.html
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابطعمومیایران (شارا)
مطالب زیر را حتما بخوانید
-
روابطعمومی
9 بازدید
-
آییننامه چگونگی تعیین و حدود وظایف سخنگوی هیأت دولت و تشکیل شورای اطلاعرسانی دولت
14 بازدید
-
راهنمای جدید متا برای استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی
18 بازدید
-
کتاب «مدیریت روابطعمومی دولتی» منبع ارزشمندی برای متخصصان و مدیران دولتی
28 بازدید
-
رييس انجمن متخصصان روابطعمومی: محتوا بايد مخاطب را به حركت درآورد
32 بازدید
-
سالنامه تخصصی روابطعمومی ایران ویژه «روابطعمومی و فرصتهای هوش مصنوعی مولد» منتشر میشود
25 بازدید
دیدگاهتان را بنویسید